Nere och nosar på 350 nu. Vid 200 tror jag att det är köpläge!
Ja vid 200 kommer det vara ruskigt svårt att avhålla sig från att klicka på köpknappen.
Jag funderar lite på hur stor risken för konkurs är, för Tesla kontra andra biltillverkare.
Tror Tesla kommer klara sig rätt bra. Dom har flera ben att stå på, den bästa VD:n samt
framtidssäker drivlina i sina bilar. Inget fossil-ok som tynger. Tillräckligt stark kassa, hoppas jag.
Den där rekordsnabbt byggda fabriken i Kina är viktig känns det som just nu.
Stängde min bear-position idag. Kommer troligen tom börja köpa lite, lite aktier inom kort.
Legato, du körde utan hävstäng va? Hur står sig X1-bearcert över tid m a p urholkningseffekt, avgifter och sånt, när kursen är väldigt volatil men trenden ändå är nedåtgående.
Cert med hög hävstång är om jag förstått uteslutande "rätt" för intradagshandel
eller iaf väldigt korta perioder.
Stängde min bear-position idag. Kommer troligen tom börja köpa lite, lite aktier inom kort.
Legato, du körde utan hävstäng va? Hur står sig X1-bearcert över tid m a p urholkningseffekt, avgifter och sånt, när kursen är väldigt volatil men trenden ändå är nedåtgående.
Cert med hög hävstång är om jag förstått uteslutande "rätt" för intradagshandel
eller iaf väldigt korta perioder.
Ja det stämmer. Jag har inte fört någon statistik, men upplever det som att den följt kursen ganska korrekt nedåt.
Tidsvärdet (/urholkningen) blir ju påtaglig om man har stor multiplikator precis som du säger.
Har ganska sällan blankingspositioner/bear-cert, det är alltid svårt med timingen och aktier har ju en underliggande "drift" uppåt så det är svårt att tjäna pengar över tid på att ligga kort imo. Tesla runt $800-900 var dock för extremt värderat för att låta bli imo
Det gäller ju att kunna sälja bilarna också! All bilförsäljning står still just nu.
Inte alls! Precis tvärtom: Tesla är enda biltillverkaren med oförändrad försäljning - de säljer ju bilarna online på precis samma sätt som vanligt.
Så lär det knappast vara Tibor, även om det kanske låter bra. Det ska ju vara någon som trycker på beställningsknappen också.
Om det är något jag lärt mig genom alla börskrascher sedan 87 så är det att beställa en sprillans ny bil är nog bland det absolut första som ryker och det sista som händer efter en krasch som denna. Bara idioter (som det förvisso kan finnas gott om ibland ) går och beställer en bil för en mille när man inte ens kan får tag på en rulle dasspapper i affären. Det är bara så det funkar helt enkelt ovh har inget med virus att göra.
Det gäller ju att kunna sälja bilarna också! All bilförsäljning står still just nu.
Inte alls! Precis tvärtom: Tesla är enda biltillverkaren med oförändrad försäljning - de säljer ju bilarna online på precis samma sätt som vanligt.
Så lär det knappast vara Tibor, även om det kanske låter bra. Det ska ju vara någon som trycker på beställningsknappen också.
Om det är något jag lärt mig genom alla börskrascher sedan 87 så är det att beställa en sprillans ny bil är nog bland det absolut första som ryker och det sista som händer efter en krasch som denna. Bara idioter (som det förvisso kan finnas gott om ibland ) går och beställer en bil för en mille när man inte ens kan får tag på en rulle dasspapper i affären. Det är bara så det funkar helt enkelt ovh har inget med virus att göra.
Ska vi gissa på att en och annan förmånsbilsbeställning ligger på onhold?
Det gäller ju att kunna sälja bilarna också! All bilförsäljning står still just nu.
Inte alls! Precis tvärtom: Tesla är enda biltillverkaren med oförändrad försäljning - de säljer ju bilarna online på precis samma sätt som vanligt.
Så lär det knappast vara Tibor, även om det kanske låter bra. Det ska ju vara någon som trycker på beställningsknappen också.
Om det är något jag lärt mig genom alla börskrascher sedan 87 så är det att beställa en sprillans ny bil är nog bland det absolut första som ryker och det sista som händer efter en krasch som denna. Bara idioter (som det förvisso kan finnas gott om ibland ) går och beställer en bil för en mille när man inte ens kan får tag på en rulle dasspapper i affären. Det är bara så det funkar helt enkelt ovh har inget med virus att göra.
Ska vi gissa på att en och annan förmånsbilsbeställning ligger på onhold?
Jag tippar på att Tesla får minst ett hundratal avbeställningar bara i Sverige nu i mars. Lär byggas upp lager så att fabriken i Fremont stänger kanske inte betyder så mycket?
Det gäller ju att kunna sälja bilarna också! All bilförsäljning står still just nu.
Inte alls! Precis tvärtom: Tesla är enda biltillverkaren med oförändrad försäljning - de säljer ju bilarna online på precis samma sätt som vanligt.
Så lär det knappast vara Tibor, även om det kanske låter bra. Det ska ju vara någon som trycker på beställningsknappen också.
Om det är något jag lärt mig genom alla börskrascher sedan 87 så är det att beställa en sprillans ny bil är nog bland det absolut första som ryker och det sista som händer efter en krasch som denna. Bara idioter (som det förvisso kan finnas gott om ibland ) går och beställer en bil för en mille när man inte ens kan får tag på en rulle dasspapper i affären. Det är bara så det funkar helt enkelt ovh har inget med virus att göra.
Ska vi gissa på att en och annan förmånsbilsbeställning ligger på onhold?
Jag tippar på att Tesla får minst ett hundratal avbeställningar bara i Sverige nu i mars. Lär byggas upp lager så att fabriken i Fremont stänger kanske inte betyder så mycket?
Avbeställningar är ju bara början i så fall. Ganska få har ju redan förlorat sin inkomst. Det är väl mest egenföretagare än så länge.
Det kommer stora varsel inom många sektorer kommande veckor skulle jag tro. Byta bil hamnar längst ner precis som det varit vid tidigare lågkonjunkturer.
Varför skulle man avbeställa i Sverige?
vi får ju 10% rabatt just nu. om vi tar hänsyn till kronfallet.
Det kommer självklart justeras.
För att man inte är säker på att behålla jobbet? Det är inte jättemånga som har jobb som är helt konjunkturoberoende. Nu slår det mot turism, restaurang, kultur osv i första läget. Men sen sprider det sig till industrin osv. Och även om man är hyfsat säker på att få behålla jobbet så är en ny bil kanske inte top of mind när man ser sitt sparkapital rasa i värde på börsen och värdet på sin bostad sjunka...
Varför skulle man avbeställa i Sverige?
vi får ju 10% rabatt just nu. om vi tar hänsyn till kronfallet.
Det kommer självklart justeras.
För att man inte är säker på att behålla jobbet? Det är inte jättemånga som har jobb som är helt konjunkturoberoende. Nu slår det mot turism, restaurang, kultur osv i första läget. Men sen sprider det sig till industrin osv. Och även om man är hyfsat säker på att få behålla jobbet så är en ny bil kanske inte top of mind när man ser sitt sparkapital rasa i värde på börsen och värdet på sin bostad sjunka...
Sverige är ju ett export land, och vi gynnas av ett kronfall.
Skogen, malmen mm kan göra rejäla vinster.
Lite udda är elexporten på ca 26TWh, pengar rakt ner i fickan!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Varför skulle man avbeställa i Sverige?
vi får ju 10% rabatt just nu. om vi tar hänsyn till kronfallet.
Det kommer självklart justeras.
För att man inte är säker på att behålla jobbet? Det är inte jättemånga som har jobb som är helt konjunkturoberoende. Nu slår det mot turism, restaurang, kultur osv i första läget. Men sen sprider det sig till industrin osv. Och även om man är hyfsat säker på att få behålla jobbet så är en ny bil kanske inte top of mind när man ser sitt sparkapital rasa i värde på börsen och värdet på sin bostad sjunka...
Sverige är ju ett export land, och vi gynnas av ett kronfall.
Skogen, malmen mm kan göra rejäla vinster.
Lite udda är elexporten på ca 26TWh, pengar rakt ner i fickan!
Det ska ju finnas efterfrågan på våra produkter också. Vid finanskrisen försvann efterfrågan och råvarupriserna sjönk som stenar. Då spelar det liksom ingen roll längre.
Förhoppningsvis blir detta ett kortare hack i kurvan men jag skulle tro det blir nåt liknande som vid finanskrisen.
Bill Gates: Länder som stänger ned kan vara tillbaka inom 6-10 veckor
Jo jag kan få lite pengar på triss om jag bara köper en trisslott och har tur
I bästa fall får man fram ett vaccin eller medicin, och då är det snabbt över.
Nu är det ju idiotstopp, men folk sparar ju sina pengar, när det hela är över så kan det gå fort uppåt igen!
Vaccin på 6-10 veckor kan vi bara glömma.
Medicin däremot kanske vi redan har fast inte vet om den kan vara möjligt att hitta på den tiden. Hur som helst så är det bara spekulationer och inget vi vet.
Även om man skulle få vaccin idag dröjer det några veckor innan det börjar verka.
Sedan är det inte säkert att mutation sker (som med influensan) så nästa säsong är man kanske ej immun mot.
Varför skulle man avbeställa i Sverige?
vi får ju 10% rabatt just nu. om vi tar hänsyn till kronfallet.
Det kommer självklart justeras.
För att man inte är säker på att behålla jobbet? Det är inte jättemånga som har jobb som är helt konjunkturoberoende. Nu slår det mot turism, restaurang, kultur osv i första läget. Men sen sprider det sig till industrin osv. Och även om man är hyfsat säker på att få behålla jobbet så är en ny bil kanske inte top of mind när man ser sitt sparkapital rasa i värde på börsen och värdet på sin bostad sjunka...
Sverige är ju ett export land, och vi gynnas av ett kronfall.
Skogen, malmen mm kan göra rejäla vinster.
Lite udda är elexporten på ca 26TWh, pengar rakt ner i fickan!
Det ska ju finnas efterfrågan på våra produkter också. Vid finanskrisen försvann efterfrågan och råvarupriserna sjönk som stenar. Då spelar det liksom ingen roll längre.
Förhoppningsvis blir detta ett kortare hack i kurvan men jag skulle tro det blir nåt liknande som vid finanskrisen.
Pratade med Martinssons som exporterar trävaror/limträ.
De ser ingen större minskning ännu på försäljningen.
Enda problemet var att få tag på container.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension