Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Läser man på Facebook sidor tror folk att det blir rekordleveranser i mars i Sverige för Tesla.

I Kina så hade man runt 30% av elbils marknaden i februari.
Men på en krympande marknad.

Vem köper bil i det här läget? Efterfrågan kommer sjunka drastiskt. Folk får se sina tillgångar rasa i värde på börserna och många blir av med jobbet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Läser man på Facebook sidor tror folk att det blir rekordleveranser i mars i Sverige för Tesla.

I Kina så hade man runt 30% av elbils marknaden i februari.
Men på en krympande marknad.

Vem köper bil i det här läget? Efterfrågan kommer sjunka drastiskt. Folk får se sina tillgångar rasa i värde på börserna och många blir av med jobbet.
Jag. Hämtar på torsdag.

Oavsett vad som händer nu under några månader så behöver vi en bil kommande tre åren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Läser man på Facebook sidor tror folk att det blir rekordleveranser i mars i Sverige för Tesla.

I Kina så hade man runt 30% av elbils marknaden i februari.
Men på en krympande marknad.

Vem köper bil i det här läget? Efterfrågan kommer sjunka drastiskt. Folk får se sina tillgångar rasa i värde på börserna och många blir av med jobbet.
Visst kommer bilförsäljningen allmänt att sjunka.
Det är bara att titta på de flesta fossilbils tillverkare vars aktiekurs ramlat ner ca 40-60% i år.

Intressant är om fossilbils försäljningen sjunker ännu mer än Elbilsföreningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Retep »

Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

Retep skrev:
Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Köpte på 10st vid 460 så kommer köpa mera vid 300 och 200 om det nu skulle ner så låg men tror inte roligt det kommer gå så lågt.. de börjar leverera y i usa och öppnat fabriken i kina igen.. kina börjar sakta återgå till normala igen
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

En risk är att Q1 leverans pushen i Europa kommer av sig ordentligt nu och det blir riktigt dåliga siffror. Sen kanske marknaden har viss översikt med det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Retep skrev:
Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?

Varför ska du köpa nu? Fortsatta nedgångar är i stort sett givna. Eller tror du börshumöret är bättre i maj när sjukhus är överbelastade och folk inte får vård?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:
En risk är att Q1 leverans pushen i Europa kommer av sig ordentligt nu och det blir riktigt dåliga siffror. Sen kanske marknaden har viss översikt med det.
Q1 i Europa lär troligen inte påverkas mycket. Det är ju främst beställningar som är gjorda innan. Tror de flesta av dessa kommer genomföras. Det är nya beställningar som kommer drabbas mer men då tror jag det kommer vara värre för en bil som man är beroende av import och måste åka till plats utanför hemmet som besöks av andra än en bil där man fyller på energin hemma från egen laddstation och som är mer framtidssäker.

För mig är minskad risk vid katastrofer en stor anledning till att jag valde elbil och kommer fortsätta med elbilar. Jag kommer dock inte hoppa på TSLA-tåget igen förrän det har stabiliserats. Jag klev av rätt tidigt på 590 samt 750 men känner nu att det inte var helt fel även ifall jag hade kunnat kliva av på 900 istället. Det är ju mycket lätt att vara efterklok.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Retep »

ChristerSjo skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
Så man ska då hellre vänta tills de når botten och köpa i uppgång? Frågan är ju när det är.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Retep skrev:
Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Tesla har högt Beta. Det innebär att i normalfallet så rör sig aktien mer än marknaden oavsett riktning. Jag tror tyvärr det är stor risk att det tar lång tid innan osäkerheten gällande Corona börjar minska och under den tiden tror jag Tesla kommer fortsätta falla (liksom marknaden). Q1 rapporten lär ju tyvärr inte hjälpa kursen uppåt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

Retep skrev:
ChristerSjo skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
Så man ska då hellre vänta tills de når botten och köpa i uppgång? Frågan är ju när det är.
Man skall inte försöka pricka en botten för det är i princip omöjligt när det ser ut som det gör.

EDIT. Det man alltid skall undvika är fallande knivar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Retep skrev:
ChristerSjo skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
Så man ska då hellre vänta tills de når botten och köpa i uppgång? Frågan är ju när det är.

Precis. Mycket bättre att köpa i uppgång.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Q1 i Europa lär troligen inte påverkas mycket. Det är ju främst beställningar som är gjorda innan. Tror de flesta av dessa kommer genomföras.
Väldigt många arbeten är osäkra nu. Även dom som för en månad sedan såg mycket säkra ut. Jag tror det finns en ganska stor grupp som har planerad leverans nu närmaste veckorna som ser risken att det sista man behöver är en ny bil. Lämna tillbaka inom ångerperioden och beställa en ny när man vet säkert om man har jobbet kvar. Det gäller inte bara Tesla även om lämna tillbaka garantin är unik för Tesla.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Q1 i Europa lär troligen inte påverkas mycket. Det är ju främst beställningar som är gjorda innan. Tror de flesta av dessa kommer genomföras.
Väldigt många arbeten är osäkra nu. Även dom som för en månad sedan såg mycket säkra ut. Jag tror det finns en ganska stor grupp som har planerad leverans nu närmaste veckorna som ser risken att det sista man behöver är en ny bil. Lämna tillbaka inom ångerperioden och beställa en ny när man vet säkert om man har jobbet kvar. Det gäller inte bara Tesla även om lämna tillbaka garantin är unik för Tesla.
Precis. Plus att den faktiska logistiken sannolikt blir krångligare nu. Det brukar ju vara struligt och tajta marginaler ändå.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Läser man på Facebook sidor tror folk att det blir rekordleveranser i mars i Sverige för Tesla.

I Kina så hade man runt 30% av elbils marknaden i februari.
Men på en krympande marknad.

Vem köper bil i det här läget? Efterfrågan kommer sjunka drastiskt. Folk får se sina tillgångar rasa i värde på börserna och många blir av med jobbet.
Jag hämtar på måndag :(
Jag. Hämtar på torsdag.

Oavsett vad som händer nu under några månader så behöver vi en bil kommande tre åren.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Det måste vara något slags rekord för volatilitet. Det kan säkert bli sämre men det börjar kännas som marknaden har prisat in rätt mycket nu.
Screenshot_20200316-212738~2.jpg
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Magre »

Magre skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Magre skrev:
100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.
Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.
Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... us-fallout

"
Forecasts that deliveries will drop to 364,600 from almost 368,000 last year; company has guided for “comfortably” more than 500,000
"
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
Det måste vara något slags rekord för volatilitet. Det kan säkert bli sämre men det börjar kännas som marknaden har prisat in rätt mycket nu.
Screenshot_20200316-212738~2.jpg
Njae. Kommer nog gå ner i minst en månad till. Tror inte kurserna går upp förrän man kan konstatera att smittspridningen börjat minska.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.

Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.

Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
För att han säger sanning om blankare? Givetvis är det någon/några som kommer göra allt för att tjäna en hacka i kristider... så har det ju alltid varit, så varför skulle han va egoistisk för att han sa något som stämmer?
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.

Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
Det verkar inte bättre.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.

Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
Det verkar inte bättre.
Och här har vi en av dem?
Skriv svar