Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Köpte på 10st vid 460 så kommer köpa mera vid 300 och 200 om det nu skulle ner så låg men tror inte roligt det kommer gå så lågt.. de börjar leverera y i usa och öppnat fabriken i kina igen.. kina börjar sakta återgå till normala igen
En risk är att Q1 leverans pushen i Europa kommer av sig ordentligt nu och det blir riktigt dåliga siffror. Sen kanske marknaden har viss översikt med det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Varför ska du köpa nu? Fortsatta nedgångar är i stort sett givna. Eller tror du börshumöret är bättre i maj när sjukhus är överbelastade och folk inte får vård?
En risk är att Q1 leverans pushen i Europa kommer av sig ordentligt nu och det blir riktigt dåliga siffror. Sen kanske marknaden har viss översikt med det.
Q1 i Europa lär troligen inte påverkas mycket. Det är ju främst beställningar som är gjorda innan. Tror de flesta av dessa kommer genomföras. Det är nya beställningar som kommer drabbas mer men då tror jag det kommer vara värre för en bil som man är beroende av import och måste åka till plats utanför hemmet som besöks av andra än en bil där man fyller på energin hemma från egen laddstation och som är mer framtidssäker.
För mig är minskad risk vid katastrofer en stor anledning till att jag valde elbil och kommer fortsätta med elbilar. Jag kommer dock inte hoppa på TSLA-tåget igen förrän det har stabiliserats. Jag klev av rätt tidigt på 590 samt 750 men känner nu att det inte var helt fel även ifall jag hade kunnat kliva av på 900 istället. Det är ju mycket lätt att vara efterklok.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
Så man ska då hellre vänta tills de når botten och köpa i uppgång? Frågan är ju när det är.
Jag ligger så på köpknappen nu, men tror någonstans att jag ska avvakta med. Köpte en aktie när den låg på 577 dollar. Hade tänkt att köpa en till när den föll under 500. Men är i valet och kvalet. Den var nere på strax under 450 och vände och är i skrivande stund på 480. Man vill inte missa på grund av att man väntar för länge. Men jag känner ändå att detta bara är början på nedgången och att man kanske kan få till sig aktier ända ned åt 200 dollar. Vad tror ni?
Tesla har högt Beta. Det innebär att i normalfallet så rör sig aktien mer än marknaden oavsett riktning. Jag tror tyvärr det är stor risk att det tar lång tid innan osäkerheten gällande Corona börjar minska och under den tiden tror jag Tesla kommer fortsätta falla (liksom marknaden). Q1 rapporten lär ju tyvärr inte hjälpa kursen uppåt.
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
Så man ska då hellre vänta tills de når botten och köpa i uppgång? Frågan är ju när det är.
Man skall inte försöka pricka en botten för det är i princip omöjligt när det ser ut som det gör.
EDIT. Det man alltid skall undvika är fallande knivar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag tror inte marknaden någonsin haft översikt med nånting, speciellt när det gäller Tesla. Jag tror vi kommer gå ner till under 200 igen innan det vänder - någon gång i juni.
Det är det som är problemet med fallande knivar man vet alldrig hur lång det faller och det gör oftast ont att försöka fånga dom.
Så man ska då hellre vänta tills de når botten och köpa i uppgång? Frågan är ju när det är.
Q1 i Europa lär troligen inte påverkas mycket. Det är ju främst beställningar som är gjorda innan. Tror de flesta av dessa kommer genomföras.
Väldigt många arbeten är osäkra nu. Även dom som för en månad sedan såg mycket säkra ut. Jag tror det finns en ganska stor grupp som har planerad leverans nu närmaste veckorna som ser risken att det sista man behöver är en ny bil. Lämna tillbaka inom ångerperioden och beställa en ny när man vet säkert om man har jobbet kvar. Det gäller inte bara Tesla även om lämna tillbaka garantin är unik för Tesla.
Q1 i Europa lär troligen inte påverkas mycket. Det är ju främst beställningar som är gjorda innan. Tror de flesta av dessa kommer genomföras.
Väldigt många arbeten är osäkra nu. Även dom som för en månad sedan såg mycket säkra ut. Jag tror det finns en ganska stor grupp som har planerad leverans nu närmaste veckorna som ser risken att det sista man behöver är en ny bil. Lämna tillbaka inom ångerperioden och beställa en ny när man vet säkert om man har jobbet kvar. Det gäller inte bara Tesla även om lämna tillbaka garantin är unik för Tesla.
Precis. Plus att den faktiska logistiken sannolikt blir krångligare nu. Det brukar ju vara struligt och tajta marginaler ändå.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.
Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.
Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.
Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.
Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
För att han säger sanning om blankare? Givetvis är det någon/några som kommer göra allt för att tjäna en hacka i kristider... så har det ju alltid varit, så varför skulle han va egoistisk för att han sa något som stämmer?
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.
Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?
Finns nog en del blankare som nu går ut och skrämmer folk för att trycka ner börsen och tjäna stora pengar.
Det behövs inte. När USA får samma situation som Lombardiet har nu så ska du få se på skräck. Dessutom har inte Lombardiet vänt utvecklingen än. Kommer bli värre.
Vad är det du inte förstår Lars? Är du världens mest själviska människa?