Problemet är ju att den tanken är ologisk. Vi vet redan hur det gick i Italien där kurvan "spikeade" alldeles för kraftigt med kaos i sjukvården som följd. Om barn går till dagis och skola och folk fortsätter gå till jobb som vanligt så begränsar vi spridningen mindre, inte mer än vad man gjorde i Italien. Rimligtvis med en ännu snabbare spridning och ökning av akutfall som följd.Niklas Z skrev:Fast vi reducerar ju redan social interaktion.Legato skrev:Det enda jag skrivit är att vi måste reducera social interaktion. Annars får vi givetvis en explosion i antal intensivfall med överbelamrad intensivvård och onödigt hög andel döda. Detta är uppenbart om man läst på hur det utvecklats i andra länder samt sett hur tillväxten i Sverige ser ut.
Jag erkänner villigt min totala lekmannamässighet i denna fråga, men en tanke är ändå att det är bra om väldigt många snabbt smittas, förutsatt att de hör till sådana grupper som inte behöver hjälp av vården vid infektion. Då kommer de därefter inte att kunna smitta dem som tillhör riskgrupper. De sistnämndas sociala interaktion bör rimligtvis minimeras.
Det största kruxet verkar vara att många fortsätter fokusera på att man bara ska isolera sjuka, trots att de överlägset flesta smittspridarna inte har symptom.