Det handlar väl om att man inte vill ha massa strandsatta svenskar runt om i världen? Det påverkar ju knappast smittspridningen.HelectriC skrev:Nu verkar ju även Sverige ha vaknat!
https://www.svd.se/ud-avrader-fran-alla-utlandsresor
Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
Moderator: Redaktion
Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Helt ny, kom 20:10 idag. Man avråder från alla resor i utlandet.LarsL skrev:Är väl inte heller en ny rekommendation?
På Facebook kommenterar utrikesminister Ann Linde UD:s beslut att avråda från alla utlandsresor.
"Aldrig tidigare i modern har ett liknande beslut fattats. Men det är nödvändigt"
"Coronaviruset påverkar resandet på ett sätt vi aldrig tidigare upplevt. Läget förändras mycket snabbt. Utvecklingen de senaste 24 timmarna, med allt fler länder som inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridningen liksom kraftiga störningar i internationell flygtrafik, är något vi följt mycket noga. Vi ser att det finns ett behov att skicka en stark signal till svenska resenärer, att nu är inte rätt tid att resa"
"Jag förstår frustrationen många känner över osäkerheten och inställda resplaner. Eller de svenskar som befinner sig utomlands och är oroade över situationen. Utrikesdepartementet arbetar hårt för att ge stöd."
Okej, det var kanske företaget som införde begränsningarna för någon månad sedan.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Kom några timmar efter Norge tog samma beslut... 

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
12h med exakt samma motivering.Credde skrev:Kom några timmar efter Norge tog samma beslut...
Största effekten är väl att alla betalda resor blir återbetalningsbara när UD avråder?
Det är på nivån under det, det är en "avrådan från icke-nödvändiga resor", vilket är den lägsta nivån av avrådan.NEO skrev:Helt ny, kom 20:10 idag. Man avråder från alla resor i utlandet.LarsL skrev:Är väl inte heller en ny rekommendation?
"Avrådan från alla resor" är nästa nivå, och den högsta nivån är "uppmaning att lämna området".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Håller med Legato i allt han skriver i den här tråden. Min fru är från Kina så vi har följt det här i några månader nu. Tyvärr köper de flesta svenskar Anders Tegnells, aka Bagdad-Bobs, prognoser som gång på gång visat sig vara felaktiga.
Nu har vi drygt 1000 pers med fastställd diagnos. Det skrämmande med corona är ju som nämnts den exponentiella ökningen i kombination med att en relativt stor andel kommer behöva respirator för sin överlevnad, unga såväl som gamla. Med tanke på bristen på intensivvårdsplatser tror jag inte, som vissa andra här, att man gör samhället en tjänst genom att frivilligt exponera sig för viruset med hopp om att sedan eventuellt hjälpa andra. Jag och familjen tänker i alla fall hålla oss hemma och på så sätt bidra till att sjukvården inte blir belastad av oss och dem vi eventuellt skulle ha smittat.
Nu har vi drygt 1000 pers med fastställd diagnos. Det skrämmande med corona är ju som nämnts den exponentiella ökningen i kombination med att en relativt stor andel kommer behöva respirator för sin överlevnad, unga såväl som gamla. Med tanke på bristen på intensivvårdsplatser tror jag inte, som vissa andra här, att man gör samhället en tjänst genom att frivilligt exponera sig för viruset med hopp om att sedan eventuellt hjälpa andra. Jag och familjen tänker i alla fall hålla oss hemma och på så sätt bidra till att sjukvården inte blir belastad av oss och dem vi eventuellt skulle ha smittat.
Dagens tidning i Bergamo hade tio sidor dödsannonser. Fascinerande hur olika man kan tolka information. Om du och/eller dina föräldrar tror att det blåst över om två veckor skulle jag rekommendera att göra en ny analystor-ake skrev:Jag visste att jag skulle ångra att jag skrev i den här tråden, och att någon viktigpetter skulle ropa "jamen tänk på baaaaarnen. Baaaarnen! (typ)"

Jag tycker inte heller att man ska exponera sig för att bli smittad eller som smittad röra sig.chip skrev:Håller med Legato i allt han skriver i den här tråden. Min fru är från Kina så vi har följt det här i några månader nu. Tyvärr köper de flesta svenskar Anders Tegnells, aka Bagdad-Bobs, prognoser som gång på gång visat sig vara felaktiga.
Sannolikheten att jag likasom majoriteten av befolkningen ska belasta sjukvården är minimal.
Om vi är sunda nog att hålla oss hemma och vänta att man blir frisk.
De gamla och sjuka behöver dock hålla sig hemma för att dels skydda sig själva och dels för att inte överbelasta vården.
Detta som pågår nu är masshysteri förvärrad av politiska beslut vars syfte är att plocka politiska poäng skydda sitt arsle.
Avråda från all resande utomlands
Man vill inte ha massa folk ute som man kanske behöver ”rädda” kostar pengar
Har inget med smittspridning att göra
Insatserna är minimala samtidigt som de ska kännas kraftfulla regeringen vill inte verka svag.
Inga folksamlingar nice beslut som säkert ger effekt i form av att man ser till att inte många smittas samtidigt och där med undviker att vården överbelastad.
Lite märkligt att man väntade till efter Mello att fatta beslutet.
Skolor stänger inte = för stor kostnad
Man skyller på att då kan ingen jobba
Men man stänger inte universitet eller gymnasier eller högstadiet.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Problemet är att även om man håller sig hemma när man blir sjuk så behöver en viss procent intensivvård. (Osäkert i dagsläget men 10 % över hela befolkningen hävdar Italien och Kina.) Om vi ponerar att 2 % är friska vuxna av dessa 10%, och det är 100 000 som får viruset, skulle vi alltså behöva 2000 intensivvårdsplatser. Det finns inte på kartan att Sverige skulle kunna hantera det (idag finns 526 platser). Därför är det bästa att inte få viruset överhuvudtaget.e5m1r skrev:
Jag tycker inte heller att man ska exponera sig för att bli smittad eller som smittad röra sig.
Sannolikheten att jag likasom majoriteten av befolkningen ska belasta sjukvården är minimal.
Om vi är sunda nog att hålla oss hemma och vänta att man blir frisk.
De gamla och sjuka behöver dock hålla sig hemma för att dels skydda sig själva och dels för att inte överbelasta vården.
Detta som pågår nu är masshysteri förvärrad av politiska beslut vars syfte är att plocka politiska poäng skydda sitt arsle.
Avråda från all resande utomlands
Man vill inte ha massa folk ute som man kanske behöver ”rädda” kostar pengar
Har inget med smittspridning att göra
Insatserna är minimala samtidigt som de ska kännas kraftfulla regeringen vill inte verka svag.
Inga folksamlingar nice beslut som säkert ger effekt i form av att man ser till att inte många smittas samtidigt och där med undviker att vården överbelastad.
Lite märkligt att man väntade till efter Mello att fatta beslutet.
Skolor stänger inte = för stor kostnad
Man skyller på att då kan ingen jobba
Men man stänger inte universitet eller gymnasier eller högstadiet.
Håller med om att många "krafttag" nog är ganska verkningslösa. Vi har helt enkelt inte resurser eller lagar som Kina och Sydkorea som ger oss samma möjligheter att stävja smittan. Vi måste då plana ut smittan. Det gör vi inte genom att springa omkring på stan som folk gör idag.
Vad gäller skolan tycker jag att Jimmie Åkesson, som jag annars ogillar, är den enda politikern jag hört med en plan som skulle funka, dvs. att låta barn till föräldrar med samhällskritiska tjänster få fritids, och låt resten vara hemma.
Folk diskuterar corona utifrån premisser som inte stämmer. Jag tror det var LarsL som sa det där med att bli smittad och sen immun och hjälpa andra. Vi vet alldeles för lite om det här viruset, och det som forskare i bl.a. Kina har sett har vi inte heller koll på här hemma:
According to Li QinGyuan, director of pneumonia prevention and treatment at China Japan Friendship Hospital in Beijing, those who have been infected with Covid-19 develop a protective antibody - but it isn’t clear how long the protection lasts. However, in certain individuals, the antibody cannot last that long," Li told USAToday. "For many patients who have been cured, there is a likelihood of relapse.
Vad gäller skolan tycker jag att Jimmie Åkesson, som jag annars ogillar, är den enda politikern jag hört med en plan som skulle funka, dvs. att låta barn till föräldrar med samhällskritiska tjänster få fritids, och låt resten vara hemma.
Det är så det är i Norge, så inte direkt Åkessons idé.
Det är så det är i Norge, så inte direkt Åkessons idé.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Legato skrev:
Skön ironi att det i ett elbilsforum där alla pratar om exponentiell tillväxt för elbilar, verkar finns hur många som helst som inte fattar konsekvenserna av samma typ av tillväxt i dödsfall från ett virus...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-15/k ... -radda-livEn gigantisk storm genom vilken det finns olika vägar att ta. Vägarna ser lite olika ut. Inga vägar går dock runt ovädret – alla måste igenom.
Ungefär så ser de kommande veckorna ut för världens länder avseende smittspridningen av det nya coronaviruset. Men när Norge och Danmark gått till vänster in i blåsten, har Sverige tagit till höger. Norge och Danmark har stängt både gränser och skolor, Sverige har valt att hålla dem öppna.
Folkhälsomyndigheten och dess statsepidemiolog Anders Tegnell har fått utstå massiv kritik för sitt val av strategi. Myndigheten gör på tok för lite och är för passiv, enligt kritikerna. ”Stäng ned!”
Sveriges vägval påminner därmed om Storbritanniens, ett land många experter framhåller som världens främsta vad gäller infektionsepidemiologi. Storbritannien håller också sina skolor öppna och har inte heller stängt gränserna. Precis som Sverige har Storbritannien också ”gett upp” att jaga enstaka fall, stick i stäv med WHO:s rekommendationer. I stället lägger båda länderna nu allt krut på att skydda sjukvården och de gamla.
På en presskonferens nyligen berättade den brittiska premiärministern Boris Johnson att de kommande månaderna kommer att bli tuffa.
– Många familjer kommer att förlora sina nära och kära i förtid.
Under samma presskonferens underströk också den brittiska regeringens vetenskapliga chefsrådgivare, Patrick Vallance, vikten av att göra ”rätt saker vid rätt tidpunkt”.
– Vi måste förstå var i epidemin vi är någonstans och vidta rätt åtgärder vid rätt tidpunkt. Det kommer att bli helt avgörande, sade han.
Enligt chefsepidemiologen Chris Witty handlar det om uthållighet:
– Allt vi gör måste vi kunna göra under en längre tid. Därför är det så viktigt att inte sätta in vissa åtgärder för tidigt.
Enligt Patrick Vallance är det därför utsiktslöst att stänga ner skolorna i det här skedet av epidemin, när smittspridningen är förhållandevis liten. Efter en kort tid kommer barnen att börja springa ute och vara med kompisar i alla fall, och då försvinner hela poängen med nedstängningen, säger han.
Centralt i den brittiska (såväl som i den svenska) strategin är att minska spridningstakten så mycket som möjligt, så att antalet smittade sprids ut under ett längre tidsförlopp. På så sätt, menar de, kan en kollaps av sjukvården undvikas.
En annan, mer kontroversiell, del av den brittiska taktiken är att långsamt bygga upp en flockimmunitet. Det vill säga att låta unga och friska, som inte löper stor risk att bli allvarligt sjuka, smittas av viruset så att de blir immuna.
– På så vis skulle de som riskerar att dö av sjukdomen, det vill säga de äldre, kunna skyddas, säger Patrick Vallance.
För även om smittspridningen avtar framåt sommaren, vilket många tror, finns risken att viruset kommer tillbaka till hösten. Om en stor andel av befolkningen då är immun, skyddas de som inte är det. Omkring sex av tio personer måste vara immuna för att det ska uppstå en flockimmunitet och smittspridningen avtar spontant.
Om det verkligen är Folkhälsomyndighetens strategi att nå dit har ingen praktisk betydelse. Tiden att stoppa viruset är förbi och epidemiologerna börjar alltmer förstå att detta virus är här för att stanna. Det kommer inte att ge sig förrän en majoritet av svenskarna har smittats.
Tror det här beskriver ganska bra hur man tänker.
Och tycker mig ha läst redan för någon vecka sedan att det tycks vara så att Sverige sneglar på/har gått samma skola som de i Storbritannien och därmed vill gå samma väg som Storbritannien.
Det kan ju tänkas att det här, precis som är som så mycket annat i världen, inte är svart/vitt och att våra svenska experter inte är helt inkompetenta.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Det börjar bli uppenbart i den här tråden att de flesta är helt ointresserade av att skaffa kunskap och hellre litar blint på svenska myndigheter (oavsett hur långt ifrån konsensus de agerar).
Men för de som trots allt vill lära sig så är dessa simuleringar ett bra sätt att förstå hur viktigt det är att alla som kan stannar hemma, samt vidtar så mycket "social distansering" som möjligt. Det är verkligen enda chansen att få den "platta kurva" som myndigheterna påstår sig vilja ha.
Fortsätter alla som vanligt, vilket merparten i den här tråden verkar avse göra så kommer kurvan bli extremt brant med ett totalt kaos i intensivvården som följd (och därmed en helt onödigt hög andel döda pga brist på vårdplatser och respiratorer).
https://www.washingtonpost.com/graphics ... simulator/
Men för de som trots allt vill lära sig så är dessa simuleringar ett bra sätt att förstå hur viktigt det är att alla som kan stannar hemma, samt vidtar så mycket "social distansering" som möjligt. Det är verkligen enda chansen att få den "platta kurva" som myndigheterna påstår sig vilja ha.
Fortsätter alla som vanligt, vilket merparten i den här tråden verkar avse göra så kommer kurvan bli extremt brant med ett totalt kaos i intensivvården som följd (och därmed en helt onödigt hög andel döda pga brist på vårdplatser och respiratorer).
https://www.washingtonpost.com/graphics ... simulator/
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Detta har jag lärt mig från den här tråden.Jerker skrev:Äntligen!
Politiker (SD/Moderaterna) försöker dra politiska poänger på ett kritiskt läge och sätta människor i panik. Det är på gränsen till landsförräderi, tycker jag. Sitt ner i båten!
Mycket bra! Inbillade mig som sagt att det i ett elbilsforum skulle finnas förståelse för detta, men det är tydligen väldigt svårt även här.Svenssons skrev:Legato skrev:
Skön ironi att det i ett elbilsforum där alla pratar om exponentiell tillväxt för elbilar, verkar finns hur många som helst som inte fattar konsekvenserna av samma typ av tillväxt i dödsfall från ett virus...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tror de flesta förstår att spridningen är allmän i Sverige vid det här laget. Alltså kommer alla smittas förr eller senare.
Skillnaden är hur vi reagerar på den faktan. En stor del av befolkningen verkar söka sig till smitthärdar som ICA och hamstra toapapper andra tycker att vi ska sitta stilla i båten och gå hem när vi blir sjuka.
Vissa (Legato?) tycker att vi ska lasta ner sjukvården med provtagningar, oklart varför? Medan andra, jag, tycker att vi ska gå hem och vila när vi är sjuka och söka vård när det finns ett riktigt behov.
Skillnaden är hur vi reagerar på den faktan. En stor del av befolkningen verkar söka sig till smitthärdar som ICA och hamstra toapapper andra tycker att vi ska sitta stilla i båten och gå hem när vi blir sjuka.
Vissa (Legato?) tycker att vi ska lasta ner sjukvården med provtagningar, oklart varför? Medan andra, jag, tycker att vi ska gå hem och vila när vi är sjuka och söka vård när det finns ett riktigt behov.
Verkligen tråkigt att du din vana trogen hittar på vad man sagt.LarsL skrev:Tror de flesta förstår att spridningen är allmän i Sverige vid det här laget. Alltså kommer alla smittas förr eller senare.
Jag svarade dig väldigt tydligt tidigare att jag inte alls är för extra provtagningar, ändå skriver du det igen.
Har också skrivit att jag ej har någon förståelse för bunkrandet.
Att du fortfarande skriver om att bara vara hemma när man är sjuk, trots att de överlägset flesta smittspridarna ej har symptom är hyfsat märkligt.
Det enda jag skrivit är att vi måste reducera social interaktion. Annars får vi givetvis en explosion i antal intensivfall med överbelamrad intensivvård och onödigt hög andel döda. Detta är uppenbart om man läst på hur det utvecklats i andra länder samt sett hur tillväxten i Sverige ser ut.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har inte läst allt i den här tråden... men senast jag läste något från dig ville du bygga nya separata sjukhus för provtagning. Kul om du tagit åt dig och ändrat åsikt sedan dess.Legato skrev:
Verkligen tråkigt att du din vana trogen hittar på vad man sagt.
Jag svarade dig väldigt tydligt tidigare att jag inte alls är för extra provtagningar, ändå skriver du det igen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Fast vi reducerar ju redan social interaktion.Legato skrev:Det enda jag skrivit är att vi måste reducera social interaktion. Annars får vi givetvis en explosion i antal intensivfall med överbelamrad intensivvård och onödigt hög andel döda. Detta är uppenbart om man läst på hur det utvecklats i andra länder samt sett hur tillväxten i Sverige ser ut.
Jag erkänner villigt min totala lekmannamässighet i denna fråga, men en tanke är ändå att det är bra om väldigt många snabbt smittas, förutsatt att de hör till sådana grupper som inte behöver hjälp av vården vid infektion. Då kommer de därefter inte att kunna smitta dem som tillhör riskgrupper. De sistnämndas sociala interaktion bör rimligtvis minimeras.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nej det skrev jag inte. Vet inte vad som är värst, om du inte klarar läsförståelsen, eller om du medvetet hittar på.LarsL skrev:Jag har inte läst allt i den här tråden... men senast jag läste något från dig ville du bygga nya separata sjukhus för provtagning. Kul om du tagit åt dig och ändrat åsikt sedan dess.Legato skrev:
Verkligen tråkigt att du din vana trogen hittar på vad man sagt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag vet inte hur jag ska tolka detta?Legato skrev:Ja, som jag skrev (angående andelen).LarsL skrev:Vilket ju kan förklaras med andelen testade.Legato skrev:Edit: Trodde Kina hade låg dödlighet, men är uppe på nästan 4%. Italien ca 7%. Bara Sydkorea ligger under 1%.
Det är ju vansinne att dra sjukvårdsresurser på att göra testar på folk som inte behöver vård. Bara en sådan åtgärd skulle kunna få sjukvården att haverera totalt.
Testerna borde vi gjort som i Kina med helt nyuppsatta kliniker för detta. Nu kommer ju aldrig det hända tyvärr och därför vore näst bästa lösningen i mina ögon att vi stannar hemma.
Att låta alla smittas ungefär samtidigt måste vara den överlägset sämsta lösningen. En "lösning" enbart Sverige verkar tro på.
Men det är bra du har bytt åsikt och vi är överens så jag kan släppa det.