Du läser inte vad jag skriver. Under 2-3 veckor är det ca 0,05% av befolkningen som dör av normala skäl. Det påverkar inte statistiken särskilt mycket om vi låter smittan spridas fritt med risk för tiotusentals döda som konsekvens.Fredrik j skrev:Klart den normala dödligheten spelar roll. Dödligheten i corona räknas i procent av antalet smittade, inte i relation till normal dödlighet. Det finns inget sätt att veta när dom som dör i corona annars skulle dött. Det blir ju bara spekulation. När året är slut får man sammanställa statistiken och se om dödstalen ökat. Sveriges två dödsfall hittills hade förmodligen levt längre utan smittan vilket ju verkligen inte ska förringas. Det var ju någons anhörig. Men statistiskt spelar det ingen roll om patienten dör av corona eller av organsvikt om en månad. I ditt sätt att läsa statistik hamnar dessa två som offer för corona.Legato skrev:Är tyvärr helt orealistiskt att tro att dagisbarn skulle nysa i armvecket och aldrig i närheten av varandra... Handtvätt visst, men spridningen kommer ändå vara väldigt stor.Fredrik j skrev:Vi som är ett så myndighetsberoende folk i övrigt borde ju ställa högre tilltro till att skolan kan få ungarna att tvätta händerna på ett bättre sätt än grannen.
1% av hela befolkningen avlider varje år. Det blir ca 2000 personer i veckan. Vad menar du har hänt på 2-3veckor?
2-3 veckor från smitta till död gällande Corona (vill jag minnas). Vet inte på vilket sätt du tycker vår normala dödlighet är relevant, allt vi diskuterar gällande Corona är ju dödlighet utöver den normala dödligheten (bortsett då från de ca 0,05% som skulle dött utan smittan under 2-3 veckor).
Vi har ju fall där fullt friska människor drabbas av mördarbakterier och avlider. Om corona resulterade i något liknande skulle jag i panik isolerat mig.
Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
Moderator: Redaktion
Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är redan för sent vi har haft en exponentiellt växande kurva av smittade i ett par veckor nu så vi ligger nog på en allmän smitta vid det här laget. Särskilt som inkubationstiden är upp till 2 veckor.Legato skrev:Går du ut och blir smittad så kommer du sedan under många dagar gå omkring och sprida smittan vidare. Kanske kommer du inte ens märka att du är smittad och därmed sprida den mycket längre än så...
Muterar det så är ju det ursprungliga borta och då har vi inte längre någon "nytta" av immunitet samt de som inte smittats kommer då aldrig smittas.LarsL skrev:Har du exempel på det?Legato skrev:Det är som sagt ingen självklarhet eftersom massor av andra virus dött ut. Var nyfiken om någon läst något vetenskapligt gällande just Covid-19.
De flesta virus tvingas mutera för att en stor del av befolkningen har blivit immuna. Dessa varianter kallas för säsongsinfluensa och det kommer denna Corona version också att ingå i kommande år. Fördelen är ju då att det är lättare att hinna utveckla säkra vaccin för dessa muteringar då de är rätt lika tidigare versioner.
Olika virus har olika egenskaper och det var som sagt något vetenskapligt om Covid-19 jag var nyfiken på.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nej. Inkubationstiden är som sagt ca 5 dagar i snitt.LarsL skrev:Det är redan för sent vi har haft en exponentiellt växande kurva av smittade i ett par veckor nu så vi ligger nog på en allmän smitta vid det här laget. Särskilt som inkubationstiden är upp till 2 veckor.Legato skrev:Går du ut och blir smittad så kommer du sedan under många dagar gå omkring och sprida smittan vidare. Kanske kommer du inte ens märka att du är smittad och därmed sprida den mycket längre än så...
Rimligt att anta att vi har några tiotusental smittade. Stannar barn hemma från dagis/skola så skulle förloppet bromsas ordentligt.
Återigen, läs artikeln.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
VARJE ÅR DÖR mellan 291,000 och 646,000 människor i sviterna av vanliga influensa. Hittills har 5.500 människor dött av Corona globalt.
https://www.medicinenet.com/script/main ... key=208914
Tycker hela den här texten som cirkulear i sociala medier är bra och visar på att folk överreagerar och häller mer bensin på brasan än nödvändigt!
"Nu slutar Sverige ta prover på alla vilket medför att vi inte längre kommer att veta hur många smittade vi har.
Och folket går helt bananas. Det här är vad jag tänker om det och era kommentarer:
ÄR NI GALNA!! NU KOMMER JU VIRUSET ATT SPRIDAS SOM EN LÖPELD!!
-Det gör det redan. Det är orsaken till beslutet.
HUR SKA JAG NU VETA OM JAG HAR CORONA ELLER EN VANLIG FÖRKYLNING?
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.
JA MEN DET KAN JU VARA BRA ATT VETA OM JAG HAR DET SÅ JAG VET OM JAG RISKERAR ATT SMITTA ANDRA!
-Eftersom du har förkylningssymtom ska du följa myndigheternas rekommendationer och stanna hemma. Då riskerar du inte det, oavsett vad du har.
JAG HAR HOSTA OCH DET GÅR INTE ATT KOMMA FRAM TILL 1177!!
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Varför ringer du för att du har hosta? Du gör så att personer med verkligt behov inte kan komma fram.
VAFAN SNACKAR DU OM? JAG KAN JU HA CORONA!!
- Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.
JAG VILL VETA HUR MÅNGA I SAMHÄLLET SOM ÄR SMITTADE SÅ JAG VET OM JAG KAN GÅ UT!
-Okej, men det kan du inte veta. Det kunde du inte innan man slutade testa alla heller. Följ myndigheternas rekommendationer och minimera risken för att smittas.
JAG KRÄVER ATT ALLA SOM HAR SYMTOM TESTAS!
-Många tusen människor har just nu en vanlig förkylning. Många tusen människor har en vanlig influensa och många tusen människor har Corona. Tillsammans blir det miljoner människor och så många tester finns det inte. Tycker du på fullaste allvar att test ska användas på människor som har ont i halsen och hosta (oavsett orsak) istället för på personer i riskgrupperna som faktiskt behöver bli diagnostiserade i tid för att inte dö?
JAG VET JU INTE OM JAG TILLHÖR RISKGRUPP? JAG KANSKE HAR NÅT JAG INTE VET OM!
-Är du orolig för det så ta ditt egenansvar och avskärma dig. Följ myndigheternas rekommendationer.
JAG VILL TESTAS SÅ JAG VET OM MINA SYMTOM BETYDER ATT JAG INTE KAN TRÄFFA MORMOR NU! INGEN SKA BESTÄMMA OM JAG FÅR TRÄFFA MIN EGEN MORMOR BARA FÖR ATT JAG ÄR KONSTIG I HALSEN!
-Om du är rädd om din mormor ska du inte träffa henne nu om du har symtom. Det ansvaret ligger på dig själv, inte på sjukvården.
HUR SKA JAG VETA VILKA SYMTOMEN ÄR OCH VAD JAG SKA TÄNKA PÅ NÄR DET INTE GÅR ATT KOMMA FRAM TILL SJUKVÅRDEN?
-Testa internet. Det är helt omöjligt att missa den informationen om man söker den själv.
Varför belastar du sjukvården och kräver att den ska lägga tid på att informera dig om något du väldigt enkelt kan få svar på själv?
JAG HAR HAFT HOSTA OCH FEBER I FYRA DAGAR, SJUKVÅRDEN SÄGER ATT JAG SKA AVVAKTA! FRUKTANSVÄRT OANSVARIGT!!
Svar: I sjukvården prioriterar man alltid. Sjukast först. Det är det man nu tar ansvar för ska kunna ske även i fortsättningen. Det är allt annat än oansvarigt.
DOM HÄR SAKERNA SÄGER DU JU BARA FÖR ATT DU SJÄLV HAR EN SON SOM INGÅR I RISKGRUPPERNA, IDIOT!
Svar: Jag jobbar i sjukvården och har sett hur vikten av prioritering räddar liv. Men ja, självklart är jag rädd om mitt eget barn. Skulle inte du vara det?
Det var allt för nu.
Tagga ner, ta ansvar och glöm inte att tvätta händerna."
Tycker hela den här texten som cirkulear i sociala medier är bra och visar på att folk överreagerar och häller mer bensin på brasan än nödvändigt!
"Nu slutar Sverige ta prover på alla vilket medför att vi inte längre kommer att veta hur många smittade vi har.
Och folket går helt bananas. Det här är vad jag tänker om det och era kommentarer:
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.
JA MEN DET KAN JU VARA BRA ATT VETA OM JAG HAR DET SÅ JAG VET OM JAG RISKERAR ATT SMITTA ANDRA!
-Eftersom du har förkylningssymtom ska du följa myndigheternas rekommendationer och stanna hemma. Då riskerar du inte det, oavsett vad du har.
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Varför ringer du för att du har hosta? Du gör så att personer med verkligt behov inte kan komma fram.
- Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.
JAG VILL VETA HUR MÅNGA I SAMHÄLLET SOM ÄR SMITTADE SÅ JAG VET OM JAG KAN GÅ UT!
-Okej, men det kan du inte veta. Det kunde du inte innan man slutade testa alla heller. Följ myndigheternas rekommendationer och minimera risken för att smittas.
-Många tusen människor har just nu en vanlig förkylning. Många tusen människor har en vanlig influensa och många tusen människor har Corona. Tillsammans blir det miljoner människor och så många tester finns det inte. Tycker du på fullaste allvar att test ska användas på människor som har ont i halsen och hosta (oavsett orsak) istället för på personer i riskgrupperna som faktiskt behöver bli diagnostiserade i tid för att inte dö?
-Är du orolig för det så ta ditt egenansvar och avskärma dig. Följ myndigheternas rekommendationer.
JAG VILL TESTAS SÅ JAG VET OM MINA SYMTOM BETYDER ATT JAG INTE KAN TRÄFFA MORMOR NU! INGEN SKA BESTÄMMA OM JAG FÅR TRÄFFA MIN EGEN MORMOR BARA FÖR ATT JAG ÄR KONSTIG I HALSEN!
-Om du är rädd om din mormor ska du inte träffa henne nu om du har symtom. Det ansvaret ligger på dig själv, inte på sjukvården.
HUR SKA JAG VETA VILKA SYMTOMEN ÄR OCH VAD JAG SKA TÄNKA PÅ NÄR DET INTE GÅR ATT KOMMA FRAM TILL SJUKVÅRDEN?
-Testa internet. Det är helt omöjligt att missa den informationen om man söker den själv.
Varför belastar du sjukvården och kräver att den ska lägga tid på att informera dig om något du väldigt enkelt kan få svar på själv?
JAG HAR HAFT HOSTA OCH FEBER I FYRA DAGAR, SJUKVÅRDEN SÄGER ATT JAG SKA AVVAKTA! FRUKTANSVÄRT OANSVARIGT!!
Svar: I sjukvården prioriterar man alltid. Sjukast först. Det är det man nu tar ansvar för ska kunna ske även i fortsättningen. Det är allt annat än oansvarigt.
DOM HÄR SAKERNA SÄGER DU JU BARA FÖR ATT DU SJÄLV HAR EN SON SOM INGÅR I RISKGRUPPERNA, IDIOT!
Svar: Jag jobbar i sjukvården och har sett hur vikten av prioritering räddar liv. Men ja, självklart är jag rädd om mitt eget barn. Skulle inte du vara det?
Det var allt för nu.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Det här är SPOT-ON - detta är inte tid för egoism utan solidaritet med andra som har sämre förutsättningar än oss som inte tillhör riskgrupper.hooked skrev:VARJE ÅR DÖR mellan 291,000 och 646,000 människor i sviterna av vanliga influensa. Hittills har 5.500 människor dött av Corona globalt.
Det var allt för nu.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
+100 på den. Man kan bara ta sitt eget ansvar.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Problemet är inte att folk dör. Problemet är att när tillräckligt många i samhället är för sjuk för att gå till jobbet, så slutar samhället att fungera.Legato skrev:Nej det var ju just det som var poängen... Vi får inte hjälp av klimatet på samma sätt som många andra länder kommer få.Curik skrev:Nu blev det lite tokigt. Influensavirus trivs inte i värme och hög luftfuktighet. Inte heller är vi topp 5, varken till antal eller % av befolkningen.Legato skrev:Japp. Tror tyvärr det kommer bli riktigt illa. Topp fem värst drabbade i världen redan och vi får ingen direkt hjälp av värme, sol och luftfuktighet framöver...
Topp 5 per capita var vi fram till att vi slutade testa. Bara Italien, Kina, Sydkorea och Danmark var värre. Nu har väl Norge och någon till gått om på pappret, men de agerar iaf... Fortsätter samma flathet som hittills lär det bli pallplats i dödlighet
Vi vill kunna köpa mat, ha el i vägguttaget, och ha rent vatten i kran.
eGolf -17
Samhället har tillräcklig redundans för att klara att folk är sjuka i någon vecka. Och om det kniper får man bita ihop och gå till jobbet fast man är snorig. När en stor del av befolkningen redan har viruset får man göra omvänd karantän, de friska som är i riskgrupp får hålla sig hemma, vilket torde vara enkelt om man är pensionär.
Visst, det kommer bli tufft i någon månad framöver, och mycket panik och pajkastning, men det vi sett av covid-19 hittills indikerar ju att det inte är någon katastrof.
Kolla dokumentärerna som kommit ut, t. ex. "wuhan, one month in lockdown" istället för att konsumera skräckpropaganda och skrämma upp varandra.
Visst, det kommer bli tufft i någon månad framöver, och mycket panik och pajkastning, men det vi sett av covid-19 hittills indikerar ju att det inte är någon katastrof.
Kolla dokumentärerna som kommit ut, t. ex. "wuhan, one month in lockdown" istället för att konsumera skräckpropaganda och skrämma upp varandra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Borde inte ge mig in i den här debatten men vad är din måttstock för en katastrof egentligen? Och vad är det för skräckpropaganda du pratar om?tor-ake skrev:Men det vi sett av covid-19 hittills indikerar ju att det inte är någon katastrof
Ja ganska skrämmande att läsa den här tråden efter att vi sett hur det gått i Italien. I Sverige kör vi en ännu mer slapphänt approach och ändå tycks folk tro att allt kommer gå finemangRetep skrev:"Vi såg det inte komma"

Jag var själv naiv innan jag började läsa på, och jag har full förståelse för den generella naiviteten innan vi hade fakta på bordet, men nu?
10-20% dödlighet för de över 70. Blir ju lysande om vi ska "låta" alla smittas och då få än mer överbelamrad sjukvård än där man haft den dödlighetsprocenten...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tycker du det ser ut som 5500 är taket eller varför jämför du med den siffran?hooked skrev:VARJE ÅR DÖR mellan 291,000 och 646,000 människor i sviterna av vanliga influensa. Hittills har 5.500 människor dött av Corona globalt
Skön ironi att det i ett elbilsforum där alla pratar om exponentiell tillväxt för elbilar, verkar finns hur många som helst som inte fattar konsekvenserna av samma typ av tillväxt i dödsfall från ett virus...default skrev:Tycker du det ser ut som 5500 är taket eller varför jämför du med den siffran?hooked skrev:VARJE ÅR DÖR mellan 291,000 och 646,000 människor i sviterna av vanliga influensa. Hittills har 5.500 människor dött av Corona globalt
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Digerdöden var en katastrof, där var tredje person i Europa och hela samhället förändrades. Det tog decennier för samhället att hämta sig, till exempel byggdes det knappt några nya hus. Allt som närmar sig den nivån är alltså definitivt katastrof. Corona kommer förhoppningsvis stanna under spanskan sjukan i konsekvenser, om den inte blir återkommande. Ett årligt återkommande utbrott av corona skulle vara förödande, speciellt om det visar sig vara som förkylningar som man inte blir särskilt immun mot.default skrev:
Borde inte ge mig in i den här debatten men vad är din måttstock för en katastrof egentligen? Och vad är det för skräckpropaganda du pratar om?
Pratar jag som inte än har en elbil om elbilar blir det massa påhopp "vad vet du om elbilar"
Undrar hur många av er som tycker att svenska sjukvården gör fel är epidemiologer?
Undrar hur många av er som tycker att svenska sjukvården gör fel är epidemiologer?
Det får man nog klassa det som jaHenrikC skrev:Digerdöden var en katastrof

Just nu är det en katastrof för sjukvård, uteliv, krogar, turism osv
När vinstvarningarna kommer i början av april för tillverkningsindustrin som inte fått komponenter, SAS som inte haft resenärer osv kommer nog se en recession av global skala. Jag tror på en halverad börs från februaris toppnotering samt fallande huspriser, arbetslöshet, svårigheter att få krediter, kraftigt minskad export och ett för evigt ärrat folk.
Har vi tur har jag fel. Skulle göra mig glad att ha fel i detta. Bolaget jag jobbar på tappade 1/3 av sitt värde på en vecka utan någon som helst förändring av fundamenta ännu...
När vinstvarningarna kommer i början av april för tillverkningsindustrin som inte fått komponenter, SAS som inte haft resenärer osv kommer nog se en recession av global skala. Jag tror på en halverad börs från februaris toppnotering samt fallande huspriser, arbetslöshet, svårigheter att få krediter, kraftigt minskad export och ett för evigt ärrat folk.
Har vi tur har jag fel. Skulle göra mig glad att ha fel i detta. Bolaget jag jobbar på tappade 1/3 av sitt värde på en vecka utan någon som helst förändring av fundamenta ännu...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag fattar varför man inte stänger skolor och förskolor
Det har att göra med att man vill att folk ska ta sig till jobbet
Blir lite svårt om skola/förskola är stängd
Däremot fattar jag inte varför man inte stänger universitet gymnasiet samt högstadiet
Däremot fattar jag inte varför man inte stänger universitet gymnasiet samt högstadiet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Man kanske räknar med att dom som är unga och friska kan smittas och få immunitet och sedan inte kan smitta andra. Något sånt har jag läst.e5m1r skrev:Jag fattar varför man inte stänger skolor och förskolor
- metchristian
- Teslaägare
nek0 skrev:Man kanske räknar med att dom som är unga och friska kan smittas och få immunitet och sedan inte kan smitta andra. Något sånt har jag läst.e5m1r skrev:Jag fattar varför man inte stänger skolor och förskolor
För att det är oftast mormor/farmor/morfar/farfar som får ta hand om barnen när föräldrarna skall jobba vilket är just det man vill undvika: att de äldre bli smittade då de är inom riskzonen... alla som är under 60 som är normalt friska är inte i riskzonen på samma sätt varav därför man inte vill stänga skolor!
nek0 skrev:...hamstra kondomer...

Vi var på ica i förmiddags och försökte handla maten vi skulle äta idag. En stor ica affär. Det är helt sjukt, påminner om gamla DDR-tider med tomma hyllor precis överallt. Pasta, helt slut. Ris, helt slut. Toapapper, helt slut. Mjöl, nästan slut. Den dyraste sorten, närodlat ekologiskt mjöl fanns dock kvar i mängder. Snålheten kan inte ens värsta masshysterin råda bot på.

En äldre dam stod och skakade på huvudet och frågade om tredje världskriget hade brutit ut eller nåt.
Enda fördelen är att man slipper stå och vänta i milslånga kassaköer en sånhär unberbar och solig lördag i mars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mjöl? Tänker de ställa till med storbak när de är hemma och sjuka.