Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur sjutton kan Porsche ta extra betalt för den tjänsten att få rutten planerad med laddstopp. Det är ju nästan som Tesla och att ta med betalt för FSD, som är lika ofärdig och värdelös som Porsche charging service.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Vad ska jag fråga om?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Alla Porschevisningar är inställda. Åk inte.Zalman3 skrev:Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inte den i Umeå.Hertsh skrev:Alla Porschevisningar är inställda. Åk inte.Zalman3 skrev:Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Fick ett mejl igår att jag skulle sprita händerna innan jag kommer på visningen.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förmånsbils-optimerad version för Sverige-marknaden. Är ju väldigt förmånligt med en Tesla eftersom all utrustning man vill ha ingår. På en Porsche blir ju bara tillvalen långt mycket dyrare än bilen vilket iaf för mig gör den helt ointressant.Zalman3 skrev:Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Entusiastbil...taliz skrev:Går fortsatt obra.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
Gratis 36 mån Ionity abonnemang ingår.
Ej fastställt kWh pris ännu.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
Gratis 36 mån Ionity abonnemang ingår.
Ej fastställt kWh pris ännu.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
"Battery-eater" för att den slösar så mycket energi? 
/Bylund, jourhavande ordmärkare

/Bylund, jourhavande ordmärkare
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förmånsvärde finns på SKV sedan en tid tillbaka. Bara gå in och få det där.Zalman3 skrev:Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
Gratis 36 mån Ionity abonnemang ingår.
Ej fastställt kWh pris ännu.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag tycker också att alla Tesla modeller borde ha batteri tempmätare.bylund skrev:"Battery-eater" för att den slösar så mycket energi?
/Bylund, jourhavande ordmärkare
Och möjlighet att manuellt slå på batteri värmare.
Jag som inte kan ladda hemma och som till 95% laddar på SuC.
Vill ju givetvis ha varmt batteri när jag kommer till SuC.
Visst slår jag på i Navigator att jag ska åka till SuC, och visst tokgasar jag lite extra för att få varmt batteri, men det hade känts bättre om jag fått styra detta själv.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är det "fingeröppningen" av laddluckan som är tillbehör?hooked skrev:Förmånsvärde finns på SKV sedan en tid tillbaka. Bara gå in och få det där.Zalman3 skrev:Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
Gratis 36 mån Ionity abonnemang ingår.
Ej fastställt kWh pris ännu.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, det stämmer. Elektrisk öppningsbar laddport kostar 6600kr extra.Zalman3 skrev:Är det "fingeröppningen" av laddluckan som är tillbehör?hooked skrev:Förmånsvärde finns på SKV sedan en tid tillbaka. Bara gå in och få det där.Zalman3 skrev:Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
Gratis 36 mån Ionity abonnemang ingår.
Ej fastställt kWh pris ännu.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Givetvis är Taycan kaffe ett måste!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Skulle gärna testa Tesla S, Taycan och Porsche Turbo på en sjö.
Taycan ska ju göra 0-100 på 2,8s.
Porsche Turbo på 2,7s.
Tesla S, 2,6s.
Men i verkligheten slår Taycan Tesla S, och jag gissar att den även slår Porsche Turbo.
För eldrivlinan får ner nästan alla hästkrafter i backen, vilket inte alltid en fossilbil gör.
Taycan ska ju göra 0-100 på 2,8s.
Porsche Turbo på 2,7s.
Tesla S, 2,6s.
Men i verkligheten slår Taycan Tesla S, och jag gissar att den även slår Porsche Turbo.
För eldrivlinan får ner nästan alla hästkrafter i backen, vilket inte alltid en fossilbil gör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vad kostar tillbehöret transformator (DC/DC omvandlare) för att kunna ladda med effekten 150 kW DC på en 400 volts CCS laddare?
Som jag förstår finns endast stöd för 50 kW max DC effekt på 400 volts CCS laddare med från början.
Har alla Ionity laddarna möjlighet för 800 volt DC?
Isåfall är det ju inte så många ställen där det tillbehöret kommer till användning.
Finns det någon App där det går att visa endast 800 volt CCS-laddare?
Som jag förstår finns endast stöd för 50 kW max DC effekt på 400 volts CCS laddare med från början.
Har alla Ionity laddarna möjlighet för 800 volt DC?
Isåfall är det ju inte så många ställen där det tillbehöret kommer till användning.
Finns det någon App där det går att visa endast 800 volt CCS-laddare?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Såg min första Taycan i det fria idag .
Sen såg jag en till, o sen ännu en...och dagen är inte ens slut.
Verkar bli populär
Sen såg jag en till, o sen ännu en...och dagen är inte ens slut.
Verkar bli populär

Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Var sitter nu laddporten för CCS?hooked skrev:Förmånsvärde finns på SKV sedan en tid tillbaka. Bara gå in och få det där.Zalman3 skrev:Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
Gratis 36 mån Ionity abonnemang ingår.
Ej fastställt kWh pris ännu.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Är det framför förardörren vänster sida i färdriktningen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, på höger sida vid passagerardörrens framkant
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
jag önskar tesla kunde ha samma snygga färger som taycan att välja på. såg en pastellgrå som var sååå snygg. den blåa på bilden ovan var väldigt snygg den med.
tesla har ju riktigt trista färger.
tesla har ju riktigt trista färger.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den ljusblåa var inte snygg i verkligheten...den svarta däremot.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
NK har en Pop Up 16-22/3 där de visar Taycan.
Man kan beställa på plats om man vill och får då 1 miljon nyckel-poäng på köpet. Ingen aning om vad det är värt, handlar typ aldrig i fysiska butiker längre
Man kan beställa på plats om man vill och får då 1 miljon nyckel-poäng på köpet. Ingen aning om vad det är värt, handlar typ aldrig i fysiska butiker längre

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
1 000 000 poäng är lika med 20 000 kr. Poängen kan dock bara användas på NK
Model Y Long Range
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ladda fort kan man iaf med Taycan, 3-50% på 11min och 3-80% på 21minuter

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14