Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.
Corona?
Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.
Vet inte om Tesla har så mycket högre marginaler, det har väll näsan precis över vattenytan.
Vill det sig illa och det blir i hållande och skräcken sprids kan vi få se uppsägningar, konkurser (mer arbetslösa), börsens faller (tillgångar och konsumtionskapitalminskar) etc då kommer
vi kommer vi få en fomidabel spiral med konsumtionsnedgång frågan är bara när den landar och det vänder för det gör det frågan är bara när och hur mycket som har urgröpts av befintligt kapital och hur snabbt folk kommer igång igen för att tjäna pengar och kan konsumera. USA har ju inga större skyddsnät vad gäller varken sjukdom eller arbetslöshet, en av världens största ekonomier.
Personligen är jag optimist, jag tror det löser sig men att det kommer svida rejält i min och andras ekonomier.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Japp, vi har bara sett början än.
Snart kommer resultaten för massa bolag i Q1 trilla in. Det kanske inte ser så vackert ut.
Med det sagt kan en återhämtning också gå snabbt. Goldman Sachs spår en botten i Q2 och att vi är tillbaks på rekordnivåer i Q4.
Inte helt omöjligt. Virus håller sällan i så länge, och återhämtning brukar gå snabbt. Men samtidigt har vi extrema flockbeteenden nu med sociala media etc.
Japp, vi har bara sett början än.
Snart kommer resultaten för massa bolag i Q1 trilla in. Det kanske inte ser så vackert ut.
Med det sagt kan en återhämtning också gå snabbt. Goldman Sachs spår en botten i Q2 och att vi är tillbaks på rekordnivåer i Q4.
Inte helt omöjligt. Virus håller sällan i så länge, och återhämtning brukar gå snabbt. Men samtidigt har vi extrema flockbeteenden nu med sociala media etc.
Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.
Corona?
Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.
Hur många finanskriser har Tesla genomlevt?
Flera stora bolag lever enbart tack vare de senaste 10 årens billiga krediter. Det gäller bara att växa, vinsterna skjuts hela tiden på framtiden. https://www.businessinsider.com/tech-co ... ?r=US&IR=T
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Det finns inget fordonsbolag som har så lätt att ta in cash som Tesla, vilket dom bevisat gång på gång med omedelbart fulltecknade nyemissioner.
Trots VWs påstådda omställning lyckas de inte få in kapital för att finansiera det, utan måste göra det baserat på vinster från avgasmotorerna. Nu faller fordonsförsäljningen snabbt globalt vilket gör att de planerade vinsterna istället blir förluster. Dvs omställningen blir omöjlig att finansiera.
Kort sagt ser det allt mer dystert ut för de gamla bjässarna.
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Det finns inget fordonsbolag som har så lätt att ta in cash som Tesla, vilket dom bevisat gång på gång med omedelbart fulltecknade nyemissioner.
Trots VWs påstådda omställning lyckas de inte få in kapital för att finansiera det, utan måste göra det baserat på vinster från avgasmotorerna. Nu faller fordonsförsäljningen snabbt globalt vilket gör att de planerade vinsterna istället blir förluster. Dvs omställningen blir omöjlig att finansiera.
Kort sagt ser det allt mer dystert ut för de gamla bjässarna.
Gång på gång har man också lovat att man inte behöver mer pengar....
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Det finns inget fordonsbolag som har så lätt att ta in cash som Tesla, vilket dom bevisat gång på gång med omedelbart fulltecknade nyemissioner.
Trots VWs påstådda omställning lyckas de inte få in kapital för att finansiera det, utan måste göra det baserat på vinster från avgasmotorerna. Nu faller fordonsförsäljningen snabbt globalt vilket gör att de planerade vinsterna istället blir förluster. Dvs omställningen blir omöjlig att finansiera.
Kort sagt ser det allt mer dystert ut för de gamla bjässarna.
Viker bilförsäljningen så är tesla med sina +600 kSEK bilar som kan stryk. De som köper privat har/kommer att se en värdeminskning med 30-70% pga av rådande börsläge av sitt kapital folk blir arbetslösa etc etc. Spelar ingen roll hur mycket ett företag har i kassan om ingen vill köpa deras produkter, då försvinner kassa fort. Men nuvarande "kris" kanske är snabbt övergående. Vi får se men hur som haver drabbar det alla företag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Gång på gång har man också lovat att man inte behöver mer pengar....
Har du möjlighet att få in billiga pengar så ska du ta den möjligheten, vilket Tesla gjorde. Kanske skulle de tagit in ännu mer? Det handlar inte om att behöva pengar det handlar om att de kan använda pengarna och tjäna ännu mer pengar på dem.
Om det blir kris ordentligt så tror jag Tesla kommer ta chansen och sno åt sig ännu mer marknadsandelar. De kanske till och med börjar marknadsföra sina produkter... eller kors i taket prata om sin senaste produkt Model Y. Hittills har jag inte hört ett knyst om den från Tesla eller Elons sida. Och ändå säljer de alla de kan tillverka, ganska otroligt faktiskt.
Tesla skuld är 12 miljarder och kassan är 8 miljarder. Många andra biltillverkare ligger mycket sämre till. Ford klarade ju finanskrisen 2008 utan att gå i konkurs men de kan få större problem nu. GM och Chrysler gick båda i konkurs och räddades av staten under finanskrisen.
Tesla skuld är 12 miljarder och kassan är 8 miljarder. Många andra biltillverkare ligger mycket sämre till. Ford klarade ju finanskrisen 2008 utan att gå i konkurs men de kan få större problem nu. GM och Chrysler gick båda i konkurs och räddades av staten under finanskrisen.
Skuld/Kassa är väll intressant men viktigare är deras Cash flow/Kassaflöde då det är det som bygger deras aktievärde.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skuld/Kassa är väll intressant men viktigare är deras Cash flow/Kassaflöde då det är det som bygger deras aktievärde.
Nej, aktievärdet sätts av börsen.
Jo och vad fokuserar alla investerar på? Cash Flow, Cash Flow, Cash Flow.....
Nej. Tillväxt, tillväxt, tillväxt....
Nej, tillväxt kan ske genom att man lånar/eller satsar egen kass. men får du inte pengar in i kassan till slut är det ingen värt.
"Till slut" ja. Frågan är bara när det är.
Allt handlar om potential. Spotify är ett exempel på bolag som gjort förlust på förlust på förlust men samtidigt växer enormt och pga det får investerarnas förtroende.
Jag skulle vilja påstå att alla analyitker etc har en DCF modell (Discounted Cash Flow Model) som grund för sin rekomendation kring kurser/behåll/sälj etc.
Cash is king.
Vad har du för glädje av att ett bolag växer om det aldrig ger några Cash tillbaka? Du investarar 10 MSEK i ett bolag som har en omsättning som går från 1 MSEK till 1000 MSEK på 5 år men de går inget bra så vi väljer att likvidra bolaget. När alla tillgångar är sålda och skulderna är betalda visar det sig att vi har 1 MSEK i kassan.
Vi har haft en tillväxt på 1000% men en förlust på 90%.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
"Till slut" ja. Frågan är bara när det är.
Allt handlar om potential. Spotify är ett exempel på bolag som gjort förlust på förlust på förlust men samtidigt växer enormt och pga det får investerarnas förtroende.
och allt handlar om att det skall finnas pengar i kassan till slut. Hög risk, Hög disconteringsfaktor/avkastningsränta på kassaflödena som man ser framför sig säg i en lång framtid
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Ser ut att ligga på 520 i efterhandeln, bara 100 dollar kvar tills mitt 420 då kan jag inte hålla mig från att köpa tillbaka. Vill köpa innan batteridagen. tror också det kan ryka något ice märke men tesla kommer repa sig efter detta, frågan är bara vart det vänder.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Skuld/Kassa är väll intressant men viktigare är deras Cash flow/Kassaflöde då det är det som bygger deras aktievärde.
Nej, aktievärdet sätts av börsen.
Jo och vad fokuserar alla investerar på? Cash Flow, Cash Flow, Cash Flow.....
Nej. Tillväxt, tillväxt, tillväxt....
Nej, tillväxt kan ske genom att man lånar/eller satsar egen kass. men får du inte pengar in i kassan till slut är det ingen värt.
Vi lever som sagt i en tid med extremt billiga pengar, räntor på '700-års lägsta'
I går injicerade FED motsvarande 5.000 miljarder kronor(!) i systemet och kommer att göra detsamma idag, totalt 50.000 miljarder kronor kommande månad....
Tror ni det kan fortsätta i längden, knappast....
Det kanske kommer en tid inom snar framtid där pengar inte är så billiga längre, där det inte finns någon som vill köpa dina nyemissioner.
Som lite kontrast kanske man ska läsa om efterkrigstidens Toyota. När man växte av egen kraft enbart utan några lån.
Börjar komma fler och fler tecken på att epidemin passerat sin kulmen i Kina och Sydkorea.
Den japanska biltillverkaren Nissan planerar att denna vecka återuppta produktionen i Xiangyang city i provinsen Hubei, där coronavirusets utbrott startade. Det uppger Nissan China, enligt Bloomberg News.
Vi lever som sagt i en tid med extremt billiga pengar, räntor på '700-års lägsta'
I går injicerade FED motsvarande 5.000 miljarder kronor(!) i systemet och kommer att göra detsamma idag, totalt 50.000 miljarder kronor kommande månad....
Tror ni det kan fortsätta i längden, knappast....
Det kanske kommer en tid inom snar framtid där pengar inte är så billiga längre, där det inte finns någon som vill köpa dina nyemissioner.
Som lite kontrast kanske man ska läsa om efterkrigstidens Toyota. När man växte av egen kraft enbart utan några lån.
Tesla skulle mycket väl kunna gå med kontinuerlig vinst om de växte så långsamt som Toyota men det tar för lång tid. Vi har tyvärr inte råd att vänta så länge.
Vad Toyota gjorde var imponerande med massproducerade bilar som var en billigare variant av västerländska bilar. Men vad Tesla gör är långt mycket svårare med massproduktion av banbrytande produkter som kräver helt andra material och annan teknologi än vad som har existerat tidigare.
Toyota Prius är en annan banbrytande produkt. Den var inte lika komplex att introducera som Model 3 men det är ändå intressant att jämföra. Det tog tio år för Toyota att nå den produktionstakt med Prius som Tesla åstadkom efter mindre än två år med Model 3. Nissan Leaf är en annan jämförelse. De tog tio år för Nissan att nå den produktionstakt med Leaf som Tesla åstadkom efter 6 månader med Model 3.