Råd angående sommardäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Råd angående sommardäck

Inlägg av lukas_zajac »

Min MS behöver nya sommardäck så jag begärde offer från Däckia som agerar däckhotell för mig. Jag frågade efter pris på Michelin PS4 alternativt Primacy 3. Fick dock erbjudande enbart på PS3 eftersom det är originalt däck (”Tesla’s specifikt”).
Spelar det någon roll när dimension och last index stämmer? Vad skulle Ni välja? Jag frågade efter PS4 eftersom enligt EU markering de ska ha lägre rullmotståndet, Primacy borde ha både lägre buller och rullmotstånd.
Tack för Era råd!
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av metchristian »

lukas_zajac skrev:
Min MS behöver nya sommardäck så jag begärde offer från Däckia som agerar däckhotell för mig. Jag frågade efter pris på Michelin PS4 alternativt Primacy 3. Fick dock erbjudande enbart på PS3 eftersom det är originalt däck (”Tesla’s specifikt”).
Spelar det någon roll när dimension och last index stämmer? Vad skulle Ni välja? Jag frågade efter PS4 eftersom enligt EU markering de ska ha lägre rullmotståndet, Primacy borde ha både lägre buller och rullmotstånd.
Tack för Era råd!
Original däck är det flera märken... hankook är oxå originaldäck till tesla.. skillnaden med sk originaldäck att de är testade i samarbete med lev. Dvs gummiblandningen är kanske annorlunda jämför med ”samma” ej originaldäck som hankook o Michelin säljer till ”vanliga” kunder. Sen dim o last är det rekommenderat att man väljer som orginaldäcken är på. Men har ingen som helst betydelse att det är ”originaldäck” eller ej om det är samma dim, last index. Så du kan lugnt välja vilka märken du vill o ta det tystare däcken men kolla även rullmotståndet med tanke på elbil så gynnar det med lågt.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av lukas_zajac »

Tack! Finns det någon som bytte från PS3 till Primacy 3 eller PS4 och upplevde signifikant minskad förbrukning?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av HX100 »

När jag skulle skaffa nya sommardäck till x'en så hade jag hittat några bra lättrullade till en rimlig peng.
När jag föreslog dessa till lokala däckhandlaren så tyckte de att jag skulle ha de rekommenderade tesla däcken. Michelin pilot sport. Ok det är väl bäst antar jag. De var mycket dyrare och jag märkte ingen skillnad i ljudnivå mot mina gamla dubbfria vinterdäck som satt på innan.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av metchristian »

HX100 skrev:
När jag skulle skaffa nya sommardäck till x'en så hade jag hittat några bra lättrullade till en rimlig peng.
När jag föreslog dessa till lokala däckhandlaren så tyckte de att jag skulle ha de rekommenderade tesla däcken. Michelin pilot sport. Ok det är väl bäst antar jag. De var mycket dyrare och jag märkte ingen skillnad i ljudnivå mot mina gamla dubbfria vinterdäck som satt på innan.
Klart de ville sälja på dig dyrare däck.. men tumregel som jag använder mig av är köp etablerade märken som conti, goodyear, pirelli, Michelin, hankook etc.. dvs inte linlong, hifly etc va nu superbudget däcken heter..

Va hette de billigare som du hittade?

Men pilot sport skulle jag vilja påstå är onödig till en model x.. ok till model s performance el model 3 performance men i ärlighetens namn hur ofta behöver man höghastighet egenskaperna som egentligen är skillnaden på pilotsport och primacy... skulle även gissa att det är betydligt högre slitage på pilot sport oxå jämfört med primacy...
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av abagewitz »

Vad ska man välja till en Model S om man vill ha riktigt tysta däck?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av metchristian »

abagewitz skrev:
Vad ska man välja till en Model S om man vill ha riktigt tysta däck?
Titta på däckmärkningen... står db nivå..
Men tex pirelli p zero, 68db och dunlop sport Max är det tystaste som bythjul har till en model s (long range) och 3:a Michelin primacy 3 med 69db.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av Niklas Z »

Fast den där decibelmärkningen anger hur mycket däcken bullrar utanför bilen. Det kan bli andra resultat inne i olika bilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av olarsson »

abagewitz skrev:
Vad ska man välja till en Model S om man vill ha riktigt tysta däck?
När jag la på P Zero på min S blev det som natt och dag. En helt ny bil. Rekommenderas varmt. Men det gör säkert mindre skillnad på senare årsmodeller, i början var det mycket däckljud som läckte in.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av metchristian »

Niklas Z skrev:
Fast den där decibelmärkningen anger hur mycket däcken bullrar utanför bilen. Det kan bli andra resultat inne i olika bilar.
Ja men det är mening som fingervisning att de då bör bli tysta innuti oxå men hur man uppfattar är så individuellt är precis som du säger att det kan bli andra resultat men jag skulle personligen aldrig välja däck efter db utan på egna preferenser eller tex hur de presterar i väta tex.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av Niklas Z »

metchristian skrev:
Niklas Z skrev:
Fast den där decibelmärkningen anger hur mycket däcken bullrar utanför bilen. Det kan bli andra resultat inne i olika bilar.
Ja men det är mening som fingervisning att de då bör bli tysta innuti oxå men hur man uppfattar är så individuellt är precis som du säger att det kan bli andra resultat men jag skulle personligen aldrig välja däck efter db utan på egna preferenser eller tex hur de presterar i väta tex.
Ja, fast det jag tänker på är att en del av däckljudet är vibrationer som skapas i kontakten mellan däck och vägbana, som via hjulupphängningar och kaross blir till buller för de åkande. Den aspekten fångas inte av bullermärkningen. Vidare så kan bullret ha olika spektral fördelning och olika bilar kan vara olika väl isolerade för olika frekvenser.
Men jag håller med om att sannolikheten är högre att ett däck med lång dB-märkning är att föredra framför ett med högre märkning.
Jag har goda erfarenheter av ljudnivån hos Goodyears Eagle F1 och Efficient Grip. Förutom när temperaturen ligger kring nollstrecket så är det svårt att avgöra om Eagle F1 bullrar mer än de dubbfria nordiska vinterdäck jag har. Så pass tyst går de.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av lukas_zajac »

Hur är det med däcktrycksensorer? Byter man dom, eller bara batteri när man byter däck på fälg?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Råd angående sommardäck

Inlägg av e5m1r »

lukas_zajac skrev:
Hur är det med däcktrycksensorer? Byter man dom, eller bara batteri när man byter däck på fälg?
Tyvärr har här tillverkarna tänkt till och batteriet för en 20kr är inte utbytbart då sensorn är helt förseglad utan det blir att köpa ny
Bra affärsmodell eller hur ?

När du byter däck låter du sensorer sitta kvar om de fungerar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar