Nybörjarfrågor räckvidd och laddning
Moderator: Redaktion
Hämtade ut vår nya m3 LR i fredags vilket är fantastiskt roligt även om själva leveransupplevelsen lämnar mycket i övrigt att önska...
MEN som den nybörjare jag är måste jag höra med expertisen angående två saker:
Första frågan: enligt Tesla ska maximal räckvidd för en M3 LR vara 560 km men när vi laddade fullt (100%) igår för att göra en resa från Sthlm till Huskvarna anges maximala räckvidden endast till 490 km. Om jag förstår hur räckvidd hos tesla beräknas är det batteriets tillstånd och BMS. Då batteriet är helt nytt borde inte det inverka på räckvidden negativt. Brukar det vara så här på nya bilar eller är det ngt fel på min?
Andra frågan är angående supercharging, laddade i Ödeshög på väg tillbaka men kom aldrig upp i mer än 37kW, känns onormalt lågt. Ingen annan laddade förutom vi. Kan ju varit laddaren men man undrar ju om det är ngt galet med bilen...
Första frågan: enligt Tesla ska maximal räckvidd för en M3 LR vara 560 km men när vi laddade fullt (100%) igår för att göra en resa från Sthlm till Huskvarna anges maximala räckvidden endast till 490 km. Om jag förstår hur räckvidd hos tesla beräknas är det batteriets tillstånd och BMS. Då batteriet är helt nytt borde inte det inverka på räckvidden negativt. Brukar det vara så här på nya bilar eller är det ngt fel på min?
Andra frågan är angående supercharging, laddade i Ödeshög på väg tillbaka men kom aldrig upp i mer än 37kW, känns onormalt lågt. Ingen annan laddade förutom vi. Kan ju varit laddaren men man undrar ju om det är ngt galet med bilen...
Re: Nybörjarfrågor räckvidd och laddning
490km är normalt skulle jag säga
Hur mycket laddning hade du när du var på SuC?
Hur mycket laddning hade du när du var på SuC?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Cirka 55 % skulle jag tro (inställd på km inte räckvidd), i km var kvarstående räckvidd 290km. Laddade för att klara tillbaka till Stockholm.
Tack för svar!
Tack för svar!
Endast LR RWD visar mer än 500km vid 100%.
Hur långt körde du i motorvägsfart innan du nådde SUC?
Och navigerade du dit(så batteriförvärmingen startade)?
Med varmt batteri bör det vara över 100kw vid 55%.
Hur långt körde du i motorvägsfart innan du nådde SUC?
Och navigerade du dit(så batteriförvärmingen startade)?
Med varmt batteri bör det vara över 100kw vid 55%.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
Har vi inte nån FAQ för sånt här ?
Samma frågor kommer ju upp stup i ett när nya ägare kommer till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Testa med varmt batteri och SOC på 10% eller så. Varmt batteri krävs det ganska mycket körning innan du laddar...seekwi skrev:Cirka 55 % skulle jag tro (inställd på km inte räckvidd), i km var kvarstående räckvidd 290km. Laddade för att klara tillbaka till Stockholm.
Tack för svar!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Räckvidden du ser i bilen är en konstant som inte är relaterad till WLTP. Siffran är snarare baserat på EPA-range i USA där M3LR AWD ligger runt 50 mil. Temperaturen nu när det är kallare gör också att det kan diffa med en mil hit och dit. Jag som exempelvis har bil i varmgarage oftast ser ingen skillnad på sommar/vinter, men när jag i julas hade bilen ute några dagar så sjönk max räckvidd ungefär 10km. När bilen sen kom tillbaka i mitt varmgarage var det upp 10km direkt igen. 490km är alltså precis som det ska vara och din bil mår nog prima.
Hur långt hade du kört innan SuC i Ödeshög? Om du startade med ett kallt batteri så krävs det säkert 2h körning innan batteriet är tempererat för att få bra effekt samt att din State of Charge gärna ska vara låg när du börjar laddsessionen (dvs mindre än 30%). Glöm inte heller att ställa in SuC som mål i navigatorn så att bilen förvärmer batteriet inför Superladdning.
Lycka till!
Hur långt hade du kört innan SuC i Ödeshög? Om du startade med ett kallt batteri så krävs det säkert 2h körning innan batteriet är tempererat för att få bra effekt samt att din State of Charge gärna ska vara låg när du börjar laddsessionen (dvs mindre än 30%). Glöm inte heller att ställa in SuC som mål i navigatorn så att bilen förvärmer batteriet inför Superladdning.
Lycka till!
- metchristian
- Teslaägare
Wltp 560km ja... det är ingen bil någonsin som har samma räckvidd som wltp, ingel el, diesel, bensin och E85 så det är inget du ska hänga upp dig på.seekwi skrev:Hämtade ut vår nya m3 LR i fredags vilket är fantastiskt roligt även om själva leveransupplevelsen lämnar mycket i övrigt att önska...
Gustafsson skrev:Har vi inte nån FAQ för sånt här ?
Jag har tyvärr inte kunnat hitta något, har visserligen inte riktigt kommit på bra sökord varför jag måhända tog till en enkel utväg och skapade en tråd. Men om det finns en FAQ där liknande nybörjarfrågor behandlas ska jag givetvis gå genom den noga.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Samt att det numera finns en forumavdelning som uttryckligen heter "Nybörjarfrågor"...Gustafsson skrev:Har vi inte nån FAQ för sånt här ?
Inget illa ment mot OP, det modereras inte direkt aktivt så det är väl ok att trådar om vad som helst läggs in i vilken avdelning som helst har jag tolkat det.
Jag är oxå nybliven ägare och håller med att man har många frågor men det är svårt att hitta rätt i sökfunktionen tycker jag. Så jag chansar att fråga här ändå! Det är ju upp till var och en om man orkar svara.
Jag jobbar antingen på kontoret (8km enkel) har sladden i hemma och ställt schemalagd förvärmning. Laddar till 90%. Funkar OK!
MEN 2-3 dagar i veckan är jag ute och reser med typ 2-300km enkel. Hur gör jag då? Har ju läst att även batteriet då skall förvärmas och helst vill jag ju rulla med 100% dessa dar.
Jag jobbar antingen på kontoret (8km enkel) har sladden i hemma och ställt schemalagd förvärmning. Laddar till 90%. Funkar OK!
MEN 2-3 dagar i veckan är jag ute och reser med typ 2-300km enkel. Hur gör jag då? Har ju läst att även batteriet då skall förvärmas och helst vill jag ju rulla med 100% dessa dar.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det var inte någon kritik mot frågeställaren alls, men jag ser att det kanske kan läsas så. Min tanke var istället om det inte finns borde vi ha det ...seekwi skrev:Gustafsson skrev:Har vi inte nån FAQ för sånt här ?
Jag har tyvärr inte kunnat hitta något, har visserligen inte riktigt kommit på bra sökord varför jag måhända tog till en enkel utväg och skapade en tråd. Men om det finns en FAQ där liknande nybörjarfrågor behandlas ska jag givetvis gå genom den noga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om det er slik at du kjører ca 20 km/dag så bør du bare lade 80% og bare dra opp ladingen til 90% de to dagene du kjører lengre. Det er mye bedre for batteriet.Dastysk skrev:Jag är oxå nybliven ägare och håller med att man har många frågor men det är svårt att hitta rätt i sökfunktionen tycker jag. Så jag chansar att fråga här ändå! Det är ju upp till var och en om man orkar svara.
Jeg selv kjører 4 mil/dag og lader aldri mer enn 80% foruten når jeg vet at jeg skal langt.
Stort tack! Så oavsett! Om jag åker hemifrån och skall långresa skall jag ändå inte mata in 100% Dan innan ? För troligen laddar den snabbt upp till 100 på kvällen innan och står sedan hela natten full? Dra upp till 90 på kvällen och sedan sista 10 manuellt på morgonen strax innan avfärd? Är det rätt melodi???
Behöver du verkligen 100%? Räcker kanske att du går till 90%? Hade det varit någon gång i månaden så hade jag sagt att du skulle ladda till 100% och inte oroa dig. Men nu ska du göra detta regelbundet flera gånger i veckan och då kan det börja slita på batteriet.Dastysk skrev:Stort tack! Så oavsett! Om jag åker hemifrån och skall långresa skall jag ändå inte mata in 100% Dan innan ? För troligen laddar den snabbt upp till 100 på kvällen innan och står sedan hela natten full? Dra upp till 90 på kvällen och sedan sista 10 manuellt på morgonen strax innan avfärd? Är det rätt melodi???
Om du ska ladda från 90-100% på morgonen krävs bra hastighet på hemmaladdningen. Jag vet inte om schemaläggningen funkar som hjälp här? Den skulle teoretiskt kunna tajma laddningen till din avfärd.
Eller så använder du timerfunktionen som är inbyggd i bilen. Funkar dock inte från appen, än...
Edit: LarsL hann före med svaret.

Edit: LarsL hann före med svaret.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Om du ska åka 20-30mil enkel resa och sen tillbaka (40-60 mil totalt) så kommer ju laddningen i alla fall inte räcka fram och tillbaka. Eftersom du då ändå måste ladda några kwh på SuC på vägen hem så kan du alltså strunta i att ladda till 100% och nöja dig med 90% och ladda några till kwh när du ändå är där på SuC:enDastysk skrev:Jag är oxå nybliven ägare och håller med att man har många frågor men det är svårt att hitta rätt i sökfunktionen tycker jag. Så jag chansar att fråga här ändå! Det är ju upp till var och en om man orkar svara.
Sen kan man fundera på vad som sliter mest. Toppladda från 90 till 100% via AC eller ladda 10% extra under färd via DC..
Missade att det var 20-30 mil enkelväg. Då är det ju bättre att ladda lite på destinationen eller att köra en snabbladdning på vägen.
Tack för all input! Kör WC hemma och laddar Max utan problem! Men då skall man hålla sig ifrån Max laddning överhuvudtaget då? Förresten tjänstebil så den ryker om 3 år i vilket fall 

- Gustafsson
- Teslaägare
Det där löser snart sig när du provat. Jag har nästan slutat ladda 100 %, då jag ofta kom fram till laddstoppen med onödigt mycket laddning.Dastysk skrev:Tack för all input! Kör WC hemma och laddar Max utan problem! Men då skall man hålla sig ifrån Max laddning överhuvudtaget då? Förresten tjänstebil så den ryker om 3 år i vilket fall