Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
LasseTM skrev:
I alla andra bilar luktar det solarvätska i kupénefter man använder den, inte i min M3.
En kollega sa ju att det är ju bara att parfymera spolarvätskan så luktar det ju iaf godare men som ingenjör så frågar jag ju mig själv "varför ska jag lösa ett problem som inte tar bor grundproblemet"?
Min spolarvätska kan lukta bajs jag känner det ändå inte i kupén, lös inte problem som uppkommit av andra problem, lös grundproblemet.
Luktar det verkligen i alla andra bilar? Jag har kört Mercedes innan och aldrig besvärats av spolarvätskan. Sedan när jag köpte Leafen och märkte att den stank så att man inte ville. Då trodde jag att Leaf var en billig skitbil som bara kostade som en MB för att den var eldriven, men det är alltså så att ”alla” bilar stinker spolarvätska?
Alla är kanske fel, men alla bilar jag har åkt i innan har det luktat.
Sedan luktar det ju mer eller mindre i olika bilar men dom E-class jag kört innan är inte helt luktfria.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
nesse11 skrev:
taliz skrev:
nesse11 skrev:
Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så om det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Vad vore alternativet?

Kanske nån pluginhybrid för typ halva månadskostnaden.
..om det nu skulle vara så att sr är mycket slöare än lr, som jag blev så förtjust i när jag provkörde.
Om du har möjlighet att välja en Tesla, men istället väljer en plugin-hybrid, då kommer du garanterat bli missnöjd.

det beror ju på. Han säger han bor i norra Sverige, så det är lätt hänt att bli ganska besviken på Tesla också om bilen ska till ett servicecenter många timmar bort lite då och då, som ju inte är helt ovanligt för en del exemplar från Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
nesse11 skrev:
taliz skrev:
nesse11 skrev:
Vad vore alternativet?

..om det nu skulle vara så att sr är mycket slöare än lr, som jag blev så förtjust i när jag provkörde.
Om du har möjlighet att välja en Tesla, men istället väljer en plugin-hybrid, då kommer du garanterat bli missnöjd.

det beror ju på. Han säger han bor i norra Sverige, så det är lätt hänt att bli ganska besviken på Tesla också om bilen ska till ett servicecenter många timmar bort lite då och då, som ju inte är helt ovanligt för en del exemplar från Tesla.
1) 3an verkar inte ha alls så många barnsjukdomar som S och X hade.
2) han bor i Umeå, vilket råkar vara precis där Tesla kommer öppna servicecenter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

LasseTM skrev:
LarsL skrev:
LasseTM skrev:
I alla andra bilar luktar det solarvätska i kupénefter man använder den, inte i min M3.
En kollega sa ju att det är ju bara att parfymera spolarvätskan så luktar det ju iaf godare men som ingenjör så frågar jag ju mig själv "varför ska jag lösa ett problem som inte tar bor grundproblemet"?
Min spolarvätska kan lukta bajs jag känner det ändå inte i kupén, lös inte problem som uppkommit av andra problem, lös grundproblemet.
Luktar det verkligen i alla andra bilar? Jag har kört Mercedes innan och aldrig besvärats av spolarvätskan. Sedan när jag köpte Leafen och märkte att den stank så att man inte ville. Då trodde jag att Leaf var en billig skitbil som bara kostade som en MB för att den var eldriven, men det är alltså så att ”alla” bilar stinker spolarvätska?
Sedan luktar det ju mer eller mindre i olika bilar men dom E-class jag kört innan är inte helt luktfria.
Vad beror det på att M3 är luktfri? Och hur kommer det sig att torkarna är effektivare än på andra bilar?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Elof skrev:
LasseTM skrev:
LarsL skrev:
LasseTM skrev:
Vad beror det på att M3 är luktfri? Och hur kommer det sig att torkarna är effektivare än på andra bilar?
Förmodligen för att luftintaget sitter på ett lämpligare ställe samt att M3 inte sprutar en "dimma" över hela rutan/bilen utan att den mera blötlägger torkarbladen från start.
Så det spelar ingen roll vilken hastighet du kör den torkar alltid lika bra och från start, min Zoe är ju bara att glömma att spola vindrutan i 110km/h den spolar då längst ner på rutan till ingen nytta.
Det är även svaret på fråga 2, torkaren är ordentligt blöt från start samt att den sprider spolarvätskan jämt över hela bladet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
1) 3an verkar inte ha alls så många barnsjukdomar som S och X hade.
2) han bor i Umeå, vilket råkar vara precis där Tesla kommer öppna servicecenter.

ok, då är det ju ingen show stopper.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nenad_Antic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nenad18582

Inlägg av Nenad_Antic »

Har sen i måndags en Model 3 SR+ och under denna korta tid så kan jag säga att jag är mer
än nöjd med den, trots att innan jag fick den bara har kört M3 LR. Just nu har det regnat sen jag fick den så jag
har inte provat väghållningen och accelerationen ännu.

1. Räckvidden är mindre på SR+ än LR.
Försök att ta fram ditt körmönster och se hur ofta du behöver den längre räckvidden
Hur ofta kör du mer än 30 mil per dag?
Vart kan jag ladda bilen på mina typiska långresor (prova Abetterroutplaner), där får du
fram hur mycket tid du kommer behöva för att ladda bilen på en långtur.

2. Stereon är lite sämre i SR+ än LR.
Klart mycket bättre än vad jag har haft tidigare i mina bilar och då har jag varit supernöjd med ljudet i dom

3. SR+ har bara bakhjulsdrift och bara 325 hk
Drygt 1 sekund mer för 100 000 kr i prisskillnad.... och 5.6 sekunder är fortfarande snabbare än dom flesta bilarna.
Tesla har fantastiskt bra elektronik som styr upp bilen på vinterväglag, resten beror på hur duktig du är på att hantera bilen på halt väglag.

4. Saknas viss interiörbelysning i SR+ jämfört med LR
Finns 3-part med alla olika färger m.m. på bla Wish för några 100 lappar

5. Om du vill ha 4G i bilen och kunna titta på bla Netflix i bilen kommer det att kosta ca 10 dollar/månaden för en SR+
(gratis just nu) när dom inför det i Sverige. På en LR kommer det kosta från år 2.

Som det ser ut nu kommer jag ta en tur till Kroatien via Bosnien som inte har någon laddinfrastruktur alls i sommar med min SR+ bara för att bevisa för mig själv att det går lika bra att resa med en SR+ som med en LR... hoppas bara min sambo tycker likadant :D
Tesla Model 3 LR Highland
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Nenad_Antic skrev:
Har sen i måndags en Model 3 SR+ och under denna korta tid så kan jag säga att jag är mer
än nöjd med den, trots att innan jag fick den bara har kört M3 LR. Just nu har det regnat sen jag fick den så jag
har inte provat väghållningen och accelerationen ännu.

1. Räckvidden är mindre på SR+ än LR.
Försök att ta fram ditt körmönster och se hur ofta du behöver den längre räckvidden
Hur ofta kör du mer än 30 mil per dag?
Vart kan jag ladda bilen på mina typiska långresor (prova Abetterroutplaner), där får du
fram hur mycket tid du kommer behöva för att ladda bilen på en långtur.

2. Stereon är lite sämre i SR+ än LR.
Klart mycket bättre än vad jag har haft tidigare i mina bilar och då har jag varit supernöjd med ljudet i dom

3. SR+ har bara bakhjulsdrift och bara 325 hk
Drygt 1 sekund mer för 100 000 kr i prisskillnad.... och 5.6 sekunder är fortfarande snabbare än dom flesta bilarna.
Tesla har fantastiskt bra elektronik som styr upp bilen på vinterväglag, resten beror på hur duktig du är på att hantera bilen på halt väglag.

4. Saknas viss interiörbelysning i SR+ jämfört med LR
Finns 3-part med alla olika färger m.m. på bla Wish för några 100 lappar

5. Om du vill ha 4G i bilen och kunna titta på bla Netflix i bilen kommer det att kosta ca 10 dollar/månaden för en SR+
(gratis just nu) när dom inför det i Sverige. På en LR kommer det kosta från år 2.

Som det ser ut nu kommer jag ta en tur till Kroatien via Bosnien som inte har någon laddinfrastruktur alls i sommar med min SR+ bara för att bevisa för mig själv att det går lika bra att resa med en SR+ som med en LR... hoppas bara min sambo tycker likadant :D
Nu vet jag inte var i Bosnien startar din resa mot Kroatien men är ganska säker på att du inte behöver ladda mer än en gång i Bosnien. Att påstå att det är totalt brist på laddning i Bosnien är att ta i. Det är inte tätt som i Sverige mellan laddare men de finns
Screenshot_2020-03-05_142226.jpg
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare

Inlägg av nesse11 »

micke_r skrev:
nesse11 skrev:
taliz skrev:
nesse11 skrev:
Vad vore alternativet?

Vad är det för typ av avtal ditt företag har? Förmånsbil eller något annat? Är det förmånsvärdet som blir lägre med hybrid?

Jag håller på att ta fram förmånsbilspolicy där jag jobbar och ska försöka medge SR+ och plug-in hybrider... I våra uträkningar får jag SR+ till nästan samma förmånsvärde som både Passat och Volvo plug-in. Kia Optima plug-in har lägre kostnad...
Det är som tjänstebil.
Vi har Kia som ett alernativ och i den kalkylen blir Kia ca halva priset mot Tesla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

nesse11 skrev:
micke_r skrev:
nesse11 skrev:
taliz skrev:
nesse11 skrev:
Vad vore alternativet?

Vad är det för typ av avtal ditt företag har? Förmånsbil eller något annat? Är det förmånsvärdet som blir lägre med hybrid?

Jag håller på att ta fram förmånsbilspolicy där jag jobbar och ska försöka medge SR+ och plug-in hybrider... I våra uträkningar får jag SR+ till nästan samma förmånsvärde som både Passat och Volvo plug-in. Kia Optima plug-in har lägre kostnad...
Det är som tjänstebil.
Vi har Kia som ett alernativ och i den kalkylen blir Kia ca halva priset mot Tesla.
Låter helt orimligt imo. Värdefallet på Kian blir långt mer än hälften (vilket är den största kostnaden). Drivmedelskostnaden blir mycket högre för Kian (eller mycket, mycket högre om du kör långt). Service dyrare med Kian. Försäkring dyrare med Teslan, men tveksam att ens den skulle bli dubbelt så hög.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ja, verkar ju lite konstigt.
Model 3 SR+ från 560.000 - 60.000 = 500.000
Optima PHEV från 415.000 - 35.000 = 380.000
med service och drivmedel inräknat så verkar det konstigt om skillnaden blir 50% när inköpspriset skiljer ca 25%. Borde väl hamna på 15-20% skillnad i favör Optima?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare

Inlägg av nesse11 »

HelectriC skrev:
med service och drivmedel inräknat så verkar det konstigt om skillnaden blir 50% när inköpspriset skiljer ca 25%. Borde väl hamna på 15-20% skillnad i favör Optima?

Jag vet faktiskt inte hur man räknar för att se sista raden.
Vår leasing hanteras av volvofinans och enligt kalkylverktygen landar tesla på ca 3900, och kia niro på ca 2200.
I denna snurra är även ett löneavdrag inblandat.
Inga drivmedelskostnader är med i kalkylen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

nesse11 skrev:
HelectriC skrev:

Jag vet faktiskt inte hur man räknar för att se sista raden.
Vår leasing hanteras av volvofinans och enligt kalkylverktygen landar tesla på ca 3900, och kia niro på ca 2200.
I denna snurra är även ett löneavdrag inblandat.
Inga drivmedelskostnader är med i kalkylen.
OK, så 44% billigare före drivmedel alltså. Det är väldigt, väldigt långt ifrån 50% totalt.

Ska du få en rimligt jämförelse så måste du ju approximera drivmedelskostnaden. Fundera på hur ditt körmönster ser ut och hur stor del du skulle klara på el i Kian. Glöm inte att den faktiska räckvidden är långt under den annonserade, framförallt på vintern (bara att värma en kall kupé äter upp en stor del av det lilla phev-batteriet tyvärr).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
job

Inlägg av job »

HelectriC skrev:
Jag hade Passat GTE som mitt andra alternativ, och SR+ blev en dryg hundring billigare per månad i autoplans kalkyl. Den är väl dock något dyrare än Optima...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kollar man på Teslakalkylen så blir det ungefär samma kostnad som personalbil för en KIA och en SR+.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0007a6e123
C60B6C49-43E3-42B0-A9B0-4D4EB6632741.jpeg
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare

Inlägg av Retep »

Jag är också i valet och kvalet mellan sr+ och lr awd. Det jag funderar på är hur stor skillnad det är på mjukvaran som skiljer? Karta och sådant är väl inte samma eller? Hur stor skillnad gör det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Retep skrev:
Jag är också i valet och kvalet mellan sr+ och lr awd. Det jag funderar på är hur stor skillnad det är på mjukvaran som skiljer? Karta och sådant är väl inte samma eller? Hur stor skillnad gör det?
Numera är det precis samma mjukvara, alla har premium connectivity med Spotyfi, Netflix och satellitbilder mm. Det kommer att införas ett månadsabonnemang för de här tjänsterna men det har inte aktiverats ännu.

Det som saknas är premiumljudet, med några extra högtalare och baksätesvärme. Baksätesvärmen går att köpa till i efterhand.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Dimljus saknas. Sitter bara en svart plastbit där.
Belysning över fötterna saknas.
Alla mattor saknas.
Matkassekrokarna i frunken saknas numera sägs det.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Frodan
Teslaägare

Inlägg av Frodan »

Matkassekrokarna i frunken finns inte heller i min LR som jag hämtade ut i fredags.. Lite besviken på det men kanske ska vara så?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Frodan skrev:
Matkassekrokarna i frunken finns inte heller i min LR som jag hämtade ut i fredags.. Lite besviken på det men kanske ska vara så?
"Det ska vara så"
Helt sjukt, vad kan Tesla spara på detta 0,3 USD?
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Intressant artikel och video som visar att SR+ faktiskt har bättre acceleration än LR efter 65 mph förutsatt tillräcklig SOC: https://www.mountainpassperformance.com ... o-testing/

De som testat bilen verkar iaf tycka den är skojig att köra :)

EDIT såg nu att jämförelsen gjordes med LR RWD, men ändå rätt intressant.
Senast redigerad av chip, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

LasseTM skrev:
Frodan skrev:
"Det ska vara så"
Det får ändå inte plats en ordinär matkasse på höjden och man ids inte mecka upp frunkluckan med appen när man kommer ut från ICA, så det kanske ändå är väl insparade 30 cent.
Användarvisningsbild
Frodan
Teslaägare

Inlägg av Frodan »

Elof skrev:
LasseTM skrev:
Frodan skrev:
"Det ska vara så"
Det får ändå inte plats en ordinär matkasse på höjden och man ids inte mecka upp frunkluckan med appen när man kommer ut från ICA, så det kanske ändå är väl insparade 30 cent.
Snålt, jag håller med.. Men jag kan inte sluta fascineras över hur mycket bil jag som förmånsbilsförare får för pengar som en privatperson får för en VW Polo.. Nåt är ju fel med hela förmånsbilsupplägget.. Med det med mig kan jag leva med det mesta! :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

När det saknas ngt är det sällan för att Tesla varit "snåla", utan för att underleverantörer inte kunnat leverera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
När det saknas ngt är det sällan för att Tesla varit "snåla", utan för att underleverantörer inte kunnat leverera.
Tur det var frunkkrokar och inte vindrutor de fick leveransproblem med då.
Skriv svar