Parkeringsbroms

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Parkeringsbroms

Inlägg av Gretsch »

På min display står det att min parkeringsbroms ligger på och om jag kör vidare kan det orsaka skador. Men efter att pratat med support som inte riktigt kunde svara på vad det exakta felet var (Han misstänkte att det var något kontakt fel på någon sladd som gick till parkeringsbromsen.) provade jag att köra och lägga in neutral och frirulla. Om parkeringsbromsen hade legat på borde bilen bromsat in, men den rullade på och det lät inget skrapljud ifrån den så det verkar inte vara något fel, men man blir orolig när man får upp en notis på displayen som säger att det är något fel. Är det någon annan här på forumet som har erfarenhet från liknande problem med parkeringsbromsen.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Parkeringsbroms

Inlägg av e5m1r »

Gretsch skrev:
På min display står det att min parkeringsbroms ligger på och om jag kör vidare kan det orsaka skador. Men efter att pratat med support som inte riktigt kunde svara på vad det exakta felet var (Han misstänkte att det var något kontakt fel på någon sladd som gick till parkeringsbromsen.) provade jag att köra och lägga in neutral och frirulla. Om parkeringsbromsen hade legat på borde bilen bromsat in, men den rullade på och det lät inget skrapljud ifrån den så det verkar inte vara något fel, men man blir orolig när man får upp en notis på displayen som säger att det är något fel. Är det någon annan här på forumet som har erfarenhet från liknande problem med parkeringsbromsen.
Pre facelift och performance har ett känt del
Om det är facelift och inte performance så har i alla fall jag inte ens hört talas om problemet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Inlägg av Gretsch »

Det är Pre facelift men ingen performance, 85D, 2015
Användarvisningsbild
hua012
Teslaägare

Inlägg av hua012 »

Råkade ut för felmeddelande ang. parkeringsbroms i höstas. Slutade tyvärr med ett besök på Servicecenter och två nya bromsok á 7000kr.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Inlägg av Gretsch »

Nu blir det bärningsbil, höger parkeringsbroms ligger på så skivan blir varm ...riktigt varm så jag råka bränna mig, aj aj. Får kontakta försäkringsbolaget och höra om min försäkring täcker detta..... ja inte min brännskada utan parkeringsbromsen menar jag. ;)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Gretsch skrev:
Nu blir det bärningsbil, höger parkeringsbroms ligger på så skivan blir varm ...riktigt varm så jag råka bränna mig, aj aj. Får kontakta försäkringsbolaget och höra om min försäkring täcker detta..... ja inte min brännskada utan parkeringsbromsen menar jag. ;)
Anliggande broms.. kallas för normalt för; slitdel dvs inget försäkringsbolag ersätter för. (Skulle bli extremt förvånad då)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

hua012 skrev:
Råkade ut för felmeddelande ang. parkeringsbroms i höstas. Slutade tyvärr med ett besök på Servicecenter och två nya bromsok á 7000kr.
Kostar ett bromsok 7000kr?
Det är väl typ ferraripengar?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag har haft samma problem med gamla bilen (20 000 mil), kollade med Tesla och om bilen gick att köra så ok.

Men efter någon dag var det tvärstopp, bärgning, fick byta parkeringsbromsen, skivorna bak spruckna och en krokig drivaxel.

Skulle först kosta ca 45 000 men de tog det som goodwill.

Jag hadde varit försiktig.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Fredrik j skrev:
hua012 skrev:
Kolla valfri Volvo, BMW eller Audi hos billiga onlineshoppar.
Skivor + belägg typ 1000-1500kr/sats
Nytt Ok 1500-2500kr/st
Arbete ??? Men det brukar grovt vara 50% av totalen på bilverkstäder.

Vad var det som kostade 7000? Bara oken eller att byta skivor, belägg och ok inkl arbete.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det ör ett känt fel på pre facelift
Med lite tur kanske det går på goodwill
Annars kolla vimmerby skrot de bromsoken ( små bak ) är elektriska och är ganska enkla att byta själv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Fredrik j skrev:
hua012 skrev:
På sätt och vis. Det är Brembo ok så det är väl nästan Ferrari. Men på dom sitter motorer från Bosch och det är dom som går sönder och orsakar stopp. Tysk premium kvalitet.

Mina parkeringsbromsar strular just nu och det har kommit in vatten i motorerna och växellådan. Jag gissar att ni som haft bekymmer har haft det vid minusgrader nu i veckan.

Ok verkar för övrigt helt slut på skroten.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

carl-pedal skrev:
Fredrik j skrev:
hua012 skrev:
På sätt och vis. Det är Brembo ok så det är väl nästan Ferrari. Men på dom sitter motorer från Bosch och det är dom som går sönder och orsakar stopp. Tysk premium kvalitet.

Mina parkeringsbromsar strular just nu och det har kommit in vatten i motorerna och växellådan. Jag gissar att ni som haft bekymmer har haft det vid minusgrader nu i veckan.

Så när elmotorn från bosch går sönder måste man byta hela oket som kostar 7000kr styck?
Brembo tillverkar bromsar till bilar i många olika prisklasser.
Finns det inga amerikanska tillverkare av servomotorer? Eller var föredrar du att din elektronik kommer från? Kina?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Parkeringsbroms

Inlägg av e5m1r »

Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Fredrik j skrev:
hua012 skrev:

Så när elmotorn från bosch går sönder måste man byta hela oket som kostar 7000kr styck?
Brembo tillverkar bromsar till bilar i många olika prisklasser.
De kostar inte 7000kr st
Du byter ok sen byter du belägg för det gör man när man byter ok och sen är det arbete.
Så 1500-2000kr st för oken en tusing för beläggen +. Arbete blir lätt 7k
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Fredrik j skrev:
hua012 skrev:
Bra hjälp till trådskaparen. Ett väldigt konkret svar på dennes fråga. Dessutom bra med sådana djupgående kunskaper om Ferrari och deras priser så vi alla kan jämföra. Det är såna här inlägg som gör forumet så läsvärt. Mycket bättre än att bara ge lite tips och förslag som leiflodde, e5m1r, carl-pedal mfl. :twisted: Sorry! Kunde inte hålla mig, brukar normalt radera sånt här när jag skrivit det för en sån här kommentar är inte bra för forumet det heller. Det ska inte upprepas, inte ofta i alla fall.

Här är en annan tråd där vissa uppenbarligen fått hjälp efter garantitiden.
viewtopic.php?f=10&t=7745
Jag har dock en känsla att de har mindre benägenhet för det nu. Tex tar de ju inte MCUn som också är ett konstruktionsfel.

Här är en video om recall om det nu är samma problem för de pratar om 2016.

En video hur man demonterar

Efter garanti kan man ju byta själv om man kan och vill eller hitta en annan verkstad om de är villiga och billigare än Tesla. Troligen så är det väl motorn på höger som gett upp så bara man hittar en ny sån. Detta fel hade även jag på min förra dock under garanti. Det verkar vara en dålig motor eller dålig tätning som gör att den kärvar ihop.

Vet att jag sett en video med en som tar isär, rengör och smörjer motorn, men den hittar jag inte nu. Konstruktionen är ändrad till min nuvarande. Om den är bättre få tiden utvisa.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjorn skrev:
Bra hjälp till trådskaparen. Ett väldigt konkret svar på dennes fråga. Dessutom bra med sådana djupgående kunskaper om Ferrari och deras priser så vi alla kan jämföra. Det är såna här inlägg som gör forumet så läsvärt. Mycket bättre än att bara ge lite tips och förslag som leiflodde, e5m1r, carl-pedal mfl. :twisted: Sorry! Kunde inte hålla mig, brukar normalt radera sånt här när jag skrivit det för en sån här kommentar är inte bra för forumet det heller. Det ska inte upprepas, inte ofta i alla fall.
Syftet med min fråga var att ifrågasätta om ett bromsok verkligen kostar 7000kr på riktigt. Fick intrycket att hua012 bara ville skrämmas med höga servicekostnader.
Eftersom du blev irriterad har du säkert en teori om varför jag skrev. Jag är nyfiken på vad du tror.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Jag tycker det är smakfullt med människor som förstår när man ska vara tyst.

Har skruvat lite idag och det är vatten som tar sig in i växellådan. Har plockat isär och gjort rent och mycket fett men den ena går för tungt fortfarande. Ska dricka upp kaffet och kolla mer sen.
20200307_113016.jpg
20200307_122123.jpg
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Jää, great success!

Nu funkar det igen och då kan jag köpa en ny motor i lugn och ro till nästa gång det går sönder.
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svinbra! :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Kul att se folk som fixar saker och inte bara byter hela "apparaten". :!: :!:

Dagens bilmekaniker är bara "komponentbytare"... :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Asså man blir ju nästan sugen på att mecka med nåt ju :lol:
Jag tyckte det var riktigt kul förut men nuförtiden har jag sällan tid, men på mina
3D-printrar skruvar jag ”allt” själv iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

carl-pedal skrev:
Jää, great success!

Nu funkar det igen och då kan jag köpa en ny motor i lugn och ro till nästa gång det går sönder.
Va gott! Bra jobbat! Bra bilder! Kugghjulen ser inte slitna ut. Det kanske går att få den att hålla bilens livslängd om man orkar smörja den varannat år typ. Det borde ju vara en tätning mellan motor och växel och en till mellan växel och ok.

Undrar om det är samma problem med nyare eller om de förbättrat tätningen? Tänker väl inte plocka isär min nya under garantin.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

carl-pedal skrev:
Jag tycker det är smakfullt med människor som förstår när man ska vara tyst.

Har skruvat lite idag och det är vatten som tar sig in i växellådan. Har plockat isär och gjort rent och mycket fett men den ena går för tungt fortfarande. Ska dricka upp kaffet och kolla mer sen.
20200307_113016.jpg
20200307_122123.jpg
Bra jobbat Carl.
Forumet har ju nyss fått en DIY del. Det vore toppen om du orkade skriva ihop nåt där nu när du tagit bilder å allt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nice! Jag har alltid skruvat skruvat själv på mina gamla fossilbilar så det är skönt att se att det finns möjlighet att fortsätta med det när ens elbilar i framtiden kommer att behöva lite kärlek. Har aldrig gillat att tvingas lämna bort bilen och bli skinnad när man lika gärna kan göra det själv för en bråkdel av priset.

F.ö. finns det en DIY-Facebookgrupp för Teslaanvändare:
https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
Skriv svar