VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

bat skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stämmer det att VW producerar ID3 och ställer dom i lager? Hur många är i så fall producerade? Stor risk att hårdvara behöver uppdateras på samtliga?
Det har bara skrivits om mjukvaruproblem men kan ju behövas justeringar i elektroniken också. Det är ju egentligen omöjligt att säga innan de har en helt stabil bil.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... eport-says
En kommentar från din länk.
De hävdar att få ihop alla underleverantör ställer till stora problem.

Tesla började med ett vitt papper och gjorde rätt från början.
Känns som vi har ett Nokia vs Apple moment!
This highlights webby traditional auto makers can't catch up with Tesla. They outsource too much and modularize too much. I bet this was spread to Continental, Bosch and others. Then modules don't work well together.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
This highlights webby traditional auto makers can't catch up with Tesla. They outsource too much and modularize too much. I bet this was spread to Continental, Bosch and others. Then modules don't work well together.
Kan nog ligga en del i detta. Samt:
The problems stem from the basic architecture of the ID3's software, which was developed "too hastily," the magazine said, citing VW's own experts.
Jag får faktiskt Symbian vibbar när jag ser ID.3's infotainment/GUI:
Screen Shot 2020-03-01 at 08.50.57.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Mickep skrev:
Priset beror också vilken vilja man har att sälja produkten.
Volvo hade ett mycket lägre pris på sina bilar i sverige än tex tyskland. För att man ville att svensken skulle åka runt i en sådan.
Kan också ske i tyskland med Wv.
Det stämmer nog angående Volvo. Mina tyska bekanta trodde för drygt 10 år sedan att jag hade det extremt gott ställt eftersom jag körde omkring i en Volvo V50. Jag fattade inte vad de menade tills jag insåg vad samma bil hade kostat mig i Tyskland. Bara försäkringen hade varit på en svindlande nivå jämfört med här i Sverige.
Med VW är det inte riktigt lika extremt, de är svindyra även i Tyskland. Men de kommer oftast med sämre utrustning i grundutförande och så har de ju ingen vagnskadegaranti heller, och momsen är lägre.. Så sett är de faktiskt lite billigare i Tyskland.
Det har nog ändrat sig lite. Volvo har nu och sen några år tillbaks mycket fördelaktiga leasingavtal i Tyskland, så det är betydligt billigare att tex leasa en XC60 istället för en MB GLC.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Henrik Torphammar skrev:
Stämmer det att VW producerar ID3 och ställer dom i lager? Hur många är i så fall producerade? Stor risk att hårdvara behöver uppdateras på samtliga?
Ja, det stämmer.
Lite länkar:

https://www.bytbil.com/nyheter/har-park ... ilar-24719

https://www.bytbil.com/nyheter/svenska- ... aren-24757

https://www.bytbil.com/nyheter/uppgifte ... -dag-25782
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Zalman3 skrev:

Som verksam i branschen så kan jag säga så här.. Det är inte första gången jag hör den referensen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

WeCharge laddningspriser för ID3.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Moelito skrev:
Zalman3 skrev:

Som verksam i branschen så kan jag säga så här.. Det är inte första gången jag hör den referensen.

Moelito, vad jobbar du med?

Kan du utveckla ditt svar att vi har ett Nokia vs Apple moment.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Zalman3 skrev:
Moelito skrev:
Zalman3 skrev:

Moelito, vad jobbar du med?

Kan du utveckla ditt svar att vi har ett Nokia vs Apple moment.
Titta på iPhone... Apple rita den från grunden själva.. Nokia försökte ju sig på symbian, Microsoft etc medans Apple gjorde eget os från start..
har själv helt klart Apple - Nokia feeling kring vw id3 satsningen... ligger i rätt mkt när folk säger att tesla är 6-7år före konkurrenterna när det gäller mjukvaran men att tesla kommer under tiden även lära sig kvalitet och utbyggnaden av servicecentrer m.m sånt tar 10-15år och när tesla får till det ja kan de andra inte göra lika bra eller bättre mjukvara så kommer de inte komma ifatt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Framtiden för branschen handlar om så mycket mer än att bara byta från oljedrift till eldrift.
Även om cellproduktionen mångdubblas närmaste åren så hjälper inte det om de inte lyckas med mjukvara och självkörning.
Få väljer en "dum" bil om konkurrenten har en "smart" som dessutom kör sig själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Mötte en tyskreggad wv id3 ute hos mig utanför Linköping idag. Så de verkar ute och rulla? Kanske inför provkörningar.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Framtiden för branschen handlar om så mycket mer än att bara byta från oljedrift till eldrift.
Även om cellproduktionen mångdubblas närmaste åren så hjälper inte det om de inte lyckas med mjukvara och självkörning.
Få väljer en "dum" bil om konkurrenten har en "smart" som dessutom kör sig själv.
Självkörning,självkörning,självkörning...... Var finns det? Vem har mer än nivå 2?
Du skrev ju igår att du gillar att köra bil, för mig är du inte trovärdig i påståendet. Du har inte haft en bil de senaste 10 åren och hela tiden predikas om självkörningen.
Jag vill inte ha mer självkörning än jag får av min Skoda. Den dagen jag kan inte köra min bil själv ska jag inte ha någon bil.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror självkörning är överskattat.
Så fort det kommer blir en bil värdelös. då äger man int en bil utan kallar den när det behövs.
Privata kommer inte agera taxi. (tror det är få som vill det ens) utan det blir företag. (bilarna stiger i pris att bara företagare kommer ha råd med investeringen). man som privatperson kommer inte klara att konkurrera med teslas robotaxis. det kommer troligtvis inte ens gå att köpa.

Men för att det skall inträffa måste lagstiftningen ändras. (och den kommer inte favoritisera privatpersoner) .
vi pratar om 5-10 år minst. efter det är en helt annan spelplan.

men inget som kommer ha betydelse för wv id. adaptiv farthållare duger långt (kommer vara ett krav dock)
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Instämmer, jag vill inte betala 1 kr för självkörande.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Inga 5 år till total självkörning på SAMTLIGA väger. Ain’t gonna happen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Tror inte heller detta lär inträffa inom kort men total självkörning på stort val av utvalda vägar fast med risk att man får hoppa fram och ta över rodret ifall något hänt med vägen. Det går alltså inte åka i bilen om man inte själv kan köra den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Tror inte heller detta lär inträffa inom kort men total självkörning på stort val av utvalda vägar fast med risk att man får hoppa fram och ta över rodret ifall något hänt med vägen. Det går alltså inte åka i bilen om man inte själv kan köra den.
Har man inte möjlighet till total självkörning på alla vägar så faller ju igen argumentet att man inte ska äga sin egen bil. Då blir det ett mellanting och allt fortsätter som innan med att folk har sina egna bilar. Kan ju inte gärna ta över styrningen när vägen blir svår för att sedan hoppa ur bilen (när du är framme) och sen klarar inte bilen att ta sig därifrån själv :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Har man inte möjlighet till total självkörning på alla vägar så faller ju igen argumentet att man inte ska äga sin egen bil. Då blir det ett mellanting och allt fortsätter som innan med att folk har sina egna bilar. Kan ju inte gärna ta över styrningen när vägen blir svår för att sedan hoppa ur bilen (när du är framme) och sen klarar inte bilen att ta sig därifrån själv :?
Det kommer komma full autonomi på samtliga vägar också men jag tror det är mer en politisk fråga än teknisk. Det kommer troligen ta längre tid än 5 år för politikerna att vakna eller sluta bromsa utvecklingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Det kommer komma full autonomi på samtliga vägar också men jag tror det är mer en politisk fråga än teknisk. Det kommer troligen ta längre tid än 5 år för politikerna att vakna eller sluta bromsa utvecklingen.
Styr politikerna tesla ? Tesla har ju ännu inte lyckats och är väll inte i närheten ännu heller. Det skall ju liksom fungera i alla väder osv.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:

Styr politikerna tesla ? Tesla har ju ännu inte lyckats och är väll inte i närheten ännu heller. Det skall ju liksom fungera i alla väder osv.
Detta är visserligen inte en tråd om Tesla men ja, politikerna styr vad Teslas bilar får göra i trafiken och det var år sedan som vi såg vad en Tesla-bil kunde göra. Den kunde köra helt autonomt i trafiken. Tesla är dock inte ensamma om detta. Nissan och GM har liknande klipp och det finns fler.

Faktum kvarstår dock att det är politiker och byråkrater som styr vad som är tillåtet, på gott och på ont.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:

Detta är visserligen inte en tråd om Tesla men ja, politikerna styr vad Teslas bilar får göra i trafiken och det var år sedan som vi såg vad en Tesla-bil kunde göra. Den kunde köra helt autonomt i trafiken. Tesla är dock inte ensamma om detta. Nissan och GM har liknande klipp och det finns fler.

Faktum kvarstår dock att det är politiker och byråkrater som styr vad som är tillåtet, på gott och på ont.
Ja redan idag så klarar vanlig tesla autopilot i vissa avseenden mer än vad den får (i Europa). Svänger vägen för skarpt stänger ap av. :x
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Beigler skrev:
Svenssons skrev:
Stevvee skrev:

Ja redan idag så klarar vanlig tesla autopilot i vissa avseenden mer än vad den får (i Europa). Svänger vägen för skarpt stänger ap av. :x
Kör den in i tunnel på vintern samma sak, eller solkatter. Det är verkligen ett system att lita på och säga att det fungerar.....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag vidhåller att det inte är görbart med nuvarande hårdvara och det beror inte ett dugg på
hur politikerna gör eller inte gör, här i norden går det inte helt enkelt, min bil kommer
aldrig att få lever 5 eller ens nivåerna under heller.
Vintertid är systemet ofta nästintill helt utslaget under långa perioder (och det kan ingen
politiker i världen påverka).
Däremot kommer vi att få se en del steg framåt i utvecklingen både på den tekniska sidan och
den politiska, och det kommer nog att gå ganska fort nu, så jag kommer att kunna nyttja detta
system mycket mer än nu (när det är bra väder osv) iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:

Tesla klarar knappast alla vägar. Vi har fått se exempel på vägar med normal trafik, linjer, filer etc. Men vad händer när vägen inte har linjer, är för smal för två bilar, vem skal lämna företräde till vem om två autonoma bilar möts, vad händer när hela vägen är igensnöad samt vägen är för smal för två samt utan räcke och en brant ner till tex en sjö på ena sidan? Vad händer om det ligger en sten på vägen eller om det plötsligt är ett hinder som inte tidigare varit där och en vanlig förare hade svängt över på andra sidan, kanske t.o.m på andra sidan en refug eftersom det är så lite trafik att det är trafiksäkert? Nej, jag har tyvärr lite tro på 100% självkörning på väääääldigt lång tid. Och begränsar man självkörningen till fina vägar, fint väder etc, så är inte bilarna självkörande i den utsträckningen att man kan sluta ha en egen i familjen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

IInte aprpå VW I.D men....
Redan idag klarar Teslas 'FSD' detta med vägar utan väglinjer i flera fall. Spåriga snöiga vägar säkert snart fullt möjligt och igensnöade vägar lite längre fram. Stort problem på sikt är dock det där Gevaliareklamsliknande 'oväntade' som nästan bara en människa kan hitta lösningen på. Men då kanske remote-control kickar in. Ett annat är trasiga/täckta sensorer på en helautonom bil utan passagerare.
Men man ska också komma ihåg att människor definitivt inte är felfria. Det körs på refuger, krockas, taskig uppmärksamhet osv. Andra typer av brister. En kombo kan bli briljant. Level 4 är gott nog för mig själv. Sova på motorvägen tex. Level 5 utan snöstormar och i urban miljö känns också nåbart på några års sikt.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Åter till ämnet. Rubriken i tråden är en bra hint om vad ämnet borde handla om...
Tips! Skapa en egen tråd som behandlar teslas AP
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Skriv svar