Ersättning baseras på elförbrukning som Volvo läser av via VOC-appen och ersätter för upp till 5000 (alt 3000) kWh under 2020 med ett schablonbelopp per kWh. Man kan alltså inte fuska utan måste faktiskt köra bilen på el för att få ut pengarna.
Ersättning baseras på elförbrukning som Volvo läser av via VOC-appen och ersätter för upp till 5000 (alt 3000) kWh under 2020 med ett schablonbelopp per kWh. Man kan alltså inte fuska utan måste faktiskt köra bilen på el för att få ut pengarna.
Riktigt bra, ett enkelt och tydligt incitament som ger direkt effekt i plånboken!
Jag tror detta kan ge stor effekt på hur mycket Volvos hybrider faktiskt körs på el. Den här typen av incitament, om dom är rätt designade och lätta att följa, tror jag funkar, även om det inte är stora pengar i sammanhanget.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är väldigt många negativa och sarkastiska kommentarer om detta initiativ, men jag har faktiskt mycket svårt att se något dåligt i detta, trots att jag väl får klassas som Tesla fanboy.
Jag tror inte detta incitament kommer att påverka någon att köpa en laddhybrid istf en "riktig" elbil, Volvos försäljning kommer nog inte att påverkas öht av detta.
Däremot tror jag att andelen mil som bilarna faktiskt körs på el kommer att öka, kanske tom kraftigt.
Hur kan detta vara dåligt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Så trevligt att du är intresserad av avtalet som vi har i samarbete med Tesla!
Det vi erbjuder är ett löpande rörligt elpris med 7,5 öre/kWh i påslag och en månadsavgift på 45 kr i månaden.
Man får sedan en månatlig rabatt på 192,50 kr inklusive moms som dras av på fakturan och varar i 36 månader. Rabatten motsvarar kostnaden som man förväntas betala för laddning om man kör 1500 mil.
===============================================
Månadsavgiften är samma med eller utan Tesla
Jag har alltid haft fast elpris.... om man har rörligt pris kan det vid kallt väder bli dyrare än dom 192 ,50 kr man för laddning av Tesla..
Så trevligt att du är intresserad av avtalet som vi har i samarbete med Tesla!
Det vi erbjuder är ett löpande rörligt elpris med 7,5 öre/kWh i påslag och en månadsavgift på 45 kr i månaden.
Man får sedan en månatlig rabatt på 192,50 kr inklusive moms som dras av på fakturan och varar i 36 månader. Rabatten motsvarar kostnaden som man förväntas betala för laddning om man kör 1500 mil.
===============================================
Jag har alltid haft fast elpris.... om man har rörligt pris kan det vid kallt väder bli dyrare än dom 192 ,50 kr man för laddning av Tesla..
Tibber låter ju vettigare då
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?
Vi kan ju anta att skelleftekraft tjänar på att locka över nya volvokunder till att bli kunder. Kanske betalar varken elbolaget eller volvo något till varandra? Man kan ju se det som att volvo skaffar kunder åt skelleftekraft.
Lite samma reaktioner när teslas konkurrenter måste "dumpa" priserna, ge stora rabatter för att få sålt sina bilar.
När tesla sänker priserna beror det på smart prissättning och effektiv produktion.
Nu vill jag inte jämföra Volvo med Tesla utan tycker bara att det är löjligt att skryta om några kWh om dagen. Vad får man av Volvo? Man påstår att vi i Sverige kör 1200mil/år . Om man skulle köra Volvo hybrid bara på el blir det ca 2200kWh . Ska de 2200kWh vara avgörande för att välja en Volvo hybrid istället för en elbil där man måste betala all el. Tycker inte jag iallafall att det är avgörande.Hade Volvo haft elhybrider för 10år sedan , ja då hade det varit värt något. Idag är det helt värdelöst med hybrider.
Kanske inte avgörande för dig, men för andra. Tror man måste skilja på värde, känsla, varumärke etc. De flesta här inne gillar ju Tesla. Det finns många som gillar Volvo, för varumärket, status, tekniken, kusinen som jobbar där etc. Sen är det alltid najs att få något även om det inte spelar roll i kalkylen. Detta är marknadsföring från Volvos sida. Kan de ge något som kostar lite men som kunden upplever som värdefullt så är målet uppnått. Väldigt många köper inte bil strikt på kalkylen. De kalkylerar in det som de VILL ha och har råd med.
Många här som kör Tesla få ihop kalkylen med bidrag av känslor och hur man värderar varumärket, status, grupptillhörighet etc.
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Du bör alltid ha timdebitering med en elbil eftersom elen är billigare på natten än på dagen och kvällen. Jag har Tibber där jag får spotpris utan påslag på 7,5 öre/kWh men en månadsavgift på 25 kr som ju snabbt tjänas in. Tibber kan också styra din laddning mot billigaste tiderna genom appen, inte lika viktig funktion nu som innan vi fick schemalagd laddning i Teslan.
I Februari skulle Skellefteå-kraft kostat mig 175 kr i extra påslag.