Laddning med 220v
Moderator: Redaktion
- mikaelgrev
- Teslaägare
Laddning med 220v
Hej!
Nu har jag haft min första långkörning. Runt 38 mil verkar bilen gå med AC, 21" hjul och landsvägsfart (70-120). Rätt bra!
Men när jag kom fram till mitt mål skulle jag ladda under 50h på 220. Inget problem med tiden eftersom vil skulle vara där i tre dagar. Men det visade sig att det var mycket svårt att få Tessan att köpa den 220 jag matade den med. Ibland när jag kopplade in den efter en liten demo-tur så var laddosan helt svart. Plugga in och ur några gånger funkade. Provade att resetta den men det verkade inte påverka utfallet.
Kopplade jag den via en lite lägre sladd så gick det inte alls. Kolsvart. Detta trots att jag provade en kupevärmare och den gick bra.
På ett hotel i närheten köpte den inte strömmen alls!!! Även här funkade kontakten utmärkt med andra saker.
Är det någon annan som har haft problem att få 220 att funka och finns det några tricks? Kan man inte lita på att den ens kan ladda lite så är det ju väldigt osäkert att man t.ex. vågar åka ut till stugan eftersom man då kan bli kvar där... Verkar som Tessan hellre stänger av laddningen så fort spänningen sjunker bara lite, vilket förvånar mig.
Mvh
Micke
Nu har jag haft min första långkörning. Runt 38 mil verkar bilen gå med AC, 21" hjul och landsvägsfart (70-120). Rätt bra!
Men när jag kom fram till mitt mål skulle jag ladda under 50h på 220. Inget problem med tiden eftersom vil skulle vara där i tre dagar. Men det visade sig att det var mycket svårt att få Tessan att köpa den 220 jag matade den med. Ibland när jag kopplade in den efter en liten demo-tur så var laddosan helt svart. Plugga in och ur några gånger funkade. Provade att resetta den men det verkade inte påverka utfallet.
Kopplade jag den via en lite lägre sladd så gick det inte alls. Kolsvart. Detta trots att jag provade en kupevärmare och den gick bra.
På ett hotel i närheten köpte den inte strömmen alls!!! Även här funkade kontakten utmärkt med andra saker.
Är det någon annan som har haft problem att få 220 att funka och finns det några tricks? Kan man inte lita på att den ens kan ladda lite så är det ju väldigt osäkert att man t.ex. vågar åka ut till stugan eftersom man då kan bli kvar där... Verkar som Tessan hellre stänger av laddningen så fort spänningen sjunker bara lite, vilket förvånar mig.
Mvh
Micke
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Re: Laddning med 220v
mikaelgrev skrev:Hej!
Mvh
Micke
Har samma erfarenhet.
På jobbet så har bara 1 av 3 uttag fungerat. D.v.s. på 2 av uttagen lyser laddkabeln rött och tar inte emot laddning. Kan alltså endast använda ett av dessa uttag, vilket gör att jag ibland inte kan ladda där då detta är upptaget

Har dock inte märkt detta då man laddar på 3-fas 16Amp. Även om jag där haft problem med att bilen ställer ner Amp och ibland då laddar långsammare.
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Om dosan visar rött vid inkoppling på 220V, ta ur stickproppen och vrid den 180 grader så att fas och nolla byter plats, det bör fixa problemet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
+1Bengt skrev:Om dosan visar rött vid inkoppling på 220V, ta ur stickproppen och vrid den 180 grader så att fas och nolla byter plats, det bör fixa problemet.
Vänder man fas funkar det, har aldrig haft problem.
Använder också 25 m förlängningskabel 1,5mm2 utan att ha sett någon kapacitetsminskning. Får oftast 15 km/h med 230v 13A
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Knepet är att vända stickproppen 180 grader. Efter att jag fick reda på det så har det alltid funkat.
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Skall testa detta då jag börjar arbeta igenBengt skrev:Om dosan visar rött vid inkoppling på 220V, ta ur stickproppen och vrid den 180 grader så att fas och nolla byter plats, det bör fixa problemet.

Synd dock att inte laddkabeln själv kan avgöra att detta är problemet, och göra det automatiskt.
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Det finns många äldre (eller amatör) monterade uttag som bara har 2 trådar framdragna, med jorden lös eller hopskruvad med nollan (livsfarligt om man kopplar fel i andra änden). På dessa uttag funkar inte laddningen av Teslan. Det finns enkla test pluggar man kan köpa för att kolla uttagen är rätt kopplade.
Som många andra redan har skrivit i tråden, men som alltid är bra att få bekräftat från ännu fler håll, så brukar det fungera om man vänder kontakten 180 grader.
Två andra saker som kan orsaka problem är om det är en vääääldigt lång sladd från 220v uttaget. För mig har det resulterat i att den börjat ladda, men sedan slutat efter ett par timmar. Jag har då fått sätta i sladden igen för att få igång laddning. Det andra problemet som kan uppstå är att en säkring går om bilen står på 13A. Sänk till 10A i bilen om detta inträffar. På 10A har iaf jag inte upplevt att någon säkring gått.
Får mellan 1.0-1.5 mil per timme från 220V.
Två andra saker som kan orsaka problem är om det är en vääääldigt lång sladd från 220v uttaget. För mig har det resulterat i att den börjat ladda, men sedan slutat efter ett par timmar. Jag har då fått sätta i sladden igen för att få igång laddning. Det andra problemet som kan uppstå är att en säkring går om bilen står på 13A. Sänk till 10A i bilen om detta inträffar. På 10A har iaf jag inte upplevt att någon säkring gått.
Får mellan 1.0-1.5 mil per timme från 220V.
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Rubriken är fel vi har inte haft 220V sedan 1988 då höjdes den till 230V (systemspänning 400V)
Det är när Teslan bedömer spänningen som för låg (våra elleverantör är bara skyldig att hålla sej mellan 207-244V)
Det är kombinationen, längden på ledningen och arian på ledningen i kombination med strömmen som Teslan förbrukar som ger spänningen som bilen mäter.
Så måste man exempelvis använda en alldeles för lång sladd och råkar ut för att laddningen bryts, kan man prova med att sänka laddnings strömmen och på så vis få det att funka. Om man inte har en förlängare med större area (2,5mm ska det vara).

Det är när Teslan bedömer spänningen som för låg (våra elleverantör är bara skyldig att hålla sej mellan 207-244V)
Det är kombinationen, längden på ledningen och arian på ledningen i kombination med strömmen som Teslan förbrukar som ger spänningen som bilen mäter.
Så måste man exempelvis använda en alldeles för lång sladd och råkar ut för att laddningen bryts, kan man prova med att sänka laddnings strömmen och på så vis få det att funka. Om man inte har en förlängare med större area (2,5mm ska det vara).
- mikaelgrev
- Teslaägare