På enbart eldrift ska den klara upp till 300 km/h men räckvidden är dock kort då den endast har 16,6 kWh batteri.
Detta blir även första bilen från Koeningsegg med plats för fyra personer!!

https://teknikensvarld.se/koenigsegg-ge ... cylindrar/
Moderator: Redaktion
Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.LarsL skrev:Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Ljudet från en trecylindrig liten motor?Marsa skrev:Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.LarsL skrev:Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Ähhh, det finns ju högtalare för tusan!Marsa skrev:Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.LarsL skrev:Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Ganska stor för att vara trecylindrig. Låter nog tillräckligtLarsL skrev:Ljudet från en trecylindrig liten motor?Marsa skrev:Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.LarsL skrev:Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Trecylindriga motorer brukar låta bra. 598hk är ju avsevärt.LarsL skrev:Ljudet från en trecylindrig liten motor?Marsa skrev:Bättre vikt/räckviddsförhållande och ljudet.LarsL skrev:Förstår inte riktigt varför han inte gör en ren elbil?
Rejäl generator om det behövs 598hk...HelectriC skrev:Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
Nä, de använder samma teknik som i Regera, fossilmotorn och elmotorerna arbetar tillsammans och de kan skippa växlar helt.HelectriC skrev:Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
ca $1.7 miljoner tror jag de pratade omZalman3 skrev:Pris?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?LarsL skrev:Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?
Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Nej, inte idag iaf med befintlig teknik, då blir en elbil med likvärdig räckvidd och prestanda tyngre normalt sett...Fredrik j skrev:Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?LarsL skrev:Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?
Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Trodde att det fortfarande var vanligast med direkt dieseldrift på yachter, dvs stora privata båtar. Fick för mig att när Wider 150 kom så var den ganska ensam med detta men det kanske närmar sig 10 år sedan?HelectriC skrev:Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!
Väldigt många nya mindre/mellanstora skepp som genererar ström utan direkt koppling till drivaxlarna nu för tiden.Pontus skrev:Trodde att det fortfarande var vanligast med direkt dieseldrift på yachter, dvs stora privata båtar. Fick för mig att när Wider 150 kom så var den ganska ensam med detta men det kanske närmar sig 10 år sedan?HelectriC skrev:Känns som lyx yacht tänk. De flesta yachts har dieselelektrisk drift där dieselmotorerna enbart genererar ström till elmotorerna som faktiskt driver båten framåt. Verkar som att bensinmotorn här enbart genererar ström till elmotorerna. Kul bil!