Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl

Inlägg av chip »

Zalman3 skrev:

Tror att Panasonic batterierna toppar runt 640km för Modell S.

Men med Maxwell batterierna, kallas Tesla Roadrunner, så får Tesla Semi, Roadster och Plaid modellerna lång räckvidd.
https://insideevs.com/news/400927/tesla ... eap-dense/

[
Är detta något som kommer till model3/y inom snar framtid tror du?

EDIT såg att du svarat på det redan. Någon annan som kanske har en tanke kring detta?
Senast redigerad av chip, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per38308

Inlägg av perwis »

Tror knappast tesla kommer få problem med efterfrågan inom närtid och sänka priserna pga av detta. Att tesla skulle ha problem med efterfrågan är en typisk blankare/FUD teori som ständigt återkommer med jämna mellanrum.

Tvärtom: Ju mer de säljer desto mer kommer efterfrågan öka, tex genom att man ser att grannen och kompisen har en.

Sen vad som händer med ekonomin i stort vet man ju aldrig. Kanske kan du köpa en Volvo eller BMW på rea i vår pga av en recession men vad spelar det för roll om du nu vill ha en tesla?
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

ChristerSjo skrev:
Dessutom tror jag inte det kommer att bli någon Global recession. Detta är konsumtionsrelaterat och jag tror det är övergående ganska snabbt.

Det är värre när de blir kris i själva finansvärlden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%931994

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%932008

Det är när det skakar till i grunden för den kapitalistiska ekonomin vi får riktigt långdragna recessioner.

Ja men samtidigt lamslår det ju hela samhällen, och därmed företag. Snackas ju om att Kina kommer få negativ tillväxt för första gången sen kulturrevolutionen, Bill Gates snackar om "once-in-a-century pathogen". Av det jag läst verkar det som att vi bara sett början på spridningen.. Sen behöver det ju inte vara en extremt långdragen recession för det.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

perwis skrev:
Tror knappast tesla kommer få problem med efterfrågan inom närtid och sänka priserna pga av detta. Att tesla skulle ha problem med efterfrågan är en typisk blankare/FUD teori som ständigt återkommer med jämna mellanrum.

Tvärtom: Ju mer de säljer desto mer kommer efterfrågan öka, tex genom att man ser att grannen och kompisen har en.

Sen vad som händer med ekonomin i stort vet man ju aldrig. Kanske kan du köpa en Volvo eller BMW på rea i vår pga av en recession men vad spelar det för roll om du nu vill ha en tesla?
Volvo och bmw tilltalar mig inte, kör hellre min skoda då.

Men jag får väl hoppas att dem inte sänker priserna alltför mycket, är nämligen sugen på Model Y när den testkörts något år och tänkte nog byta upp mig om ca 2-3 år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

chip skrev:
ChristerSjo skrev:
Dessutom tror jag inte det kommer att bli någon Global recession. Detta är konsumtionsrelaterat och jag tror det är övergående ganska snabbt.

Det är värre när de blir kris i själva finansvärlden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%931994

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%932008

Det är när det skakar till i grunden för den kapitalistiska ekonomin vi får riktigt långdragna recessioner.

Ja men samtidigt lamslår det ju hela samhällen, och därmed företag. Snackas ju om att Kina kommer få negativ tillväxt för första gången sen kulturrevolutionen, Bill Gates snackar om "once-in-a-century pathogen". Av det jag läst verkar det som att vi bara sett början på spridningen.. Sen behöver det ju inte vara en extremt långdragen recession för det.
Tittar man på aktiekursen så är jag mera orolig för GM och Ford, än för Tesla.

Aktiekurs den 19 december 2019
GM 37,26 dollar
Ford 9,41 dollar
Tesla 404,04 dollar

28 Februari 2020
GM 30,5 dollar
Ford 6,96 dollar
Tesla 667,99 dollar

Intressant är att oljepriset faller rejält på grund av minskad efterfrågan.
-24% bara i år.

Tror att Coronaviruset påskyndar nergången för fossilbilstillverkarna.

Fossilbilsdöden går allt snabbare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Magre

Inlägg av Magre »

Tveksam till företag som upprepade gånger lovar att man inte behöver mer pengar, men som hela tiden måste låna mer.

https://fortune.com/2020/02/13/tesla-ra ... -offering/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Magre skrev:
Tveksam till företag som upprepade gånger lovar att man inte behöver mer pengar, men som hela tiden måste låna mer.

Om det finns billiga pengar att ta in så ska man göra det. Tesla ska växa för att bli det största transport och energi företaget i världen. Det kommer krävs väldigt mycket mer pengar för att komma dit.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Magre skrev:

Det där är inget lån, det var en nyemission.

Det var ju inte så lätt för Tesla att veta att finansmarknaden plötsligt skulle uppvärdera Teslaaktien med mer än 400% (från botten).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Magre skrev:

Ford och GM ger ca 30-40 miljarder i utdelning varje år.
De satsar ytterligare ca 30-40 miljarder på reklam per år.
Och många miljarder på att köpa utsläppsrätter.

Bilföretag som slösar bort så många miljarder varje år, finns dom ens kvar om 5 år?

För GM och Fords aktiekurs har gått ner ca 20-30% de 3 senaste månaderna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Magre

Inlägg av Magre »

2020 kommer att bli väldigt avgörande för Tesla.

Får jag gissa blir Q1 dåligt, Q2 ännu sämre. Man har ju lovat "stabilt" 500k leveranser 2020. Jag tror det blir oerhört tufft.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Magre skrev:

Får jag gissa blir Q1 dåligt, Q2 ännu sämre. Man har ju lovat "stabilt" 500k leveranser 2020. Jag tror det blir oerhört tufft.
Om något så kommer 2020 vara mindre avgörande än det var förut, på grund av att i princip alla bolag kommer beröras hårt så nog effekten för Tesla dämpas. Det sticker helt enkelt ut mindre med dåliga siffror när alla andra sitter i samma båt. De har ju dessutom nyligen tagit in mer pengar så de har så de klarar sig ett bra tag.

Med facit i hand var nyemissionen ett större genidrag än vad det såg ut.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Snacka om bra tajming på nyemission.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

kallekula skrev:
Ja den var verkligen magiskt bra!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Magre skrev:

Så det har skjutits lite mot vad du gissade i november? Lansering av Model Y kommer ju lite tidigare än vad du gissade då och det blev drygt 112k levererade under Q4.
Magre skrev:
Tror kommande 12 månader blir avgörande för Tesla. Man måste visa på en fortsatt tillväxt på uteslutande en modell (leveranser av Y är väl först till hösten nästa år).
Kina fabriken blir ju viktig då och att man får snurr på försäljningen därifrån.
Först ut blir ju Q4, minst 100.000 levererade bilar, annars blir det nog en besvikelse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Magre

Inlägg av Magre »

kallekula skrev:
Man fick köpa för fyndpriset $767...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
kallekula skrev:
Ja den var verkligen magiskt bra!
Är den genomförd och klar?

Med facit i hand var det bra timing för företaget men lite sämre för investerarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast de fanns ju tid för dem att sälja emellan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Fast de fanns ju tid för dem att sälja emellan.
Tror inte de fått sina aktier ännu.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Hur man än vrider på det kan ju få investerare sett det som en bra affär att betala 767 när aktierna kostade under 600 någon vecka senare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Hur man än vrider på det kan ju få investerare sett det som en bra affär att betala 767 när aktierna kostade under 600 någon vecka senare.
När kostade de under 600?

Det är ganska uppenbart att de flesta investerare inte såg Corona komma, och det gäller hela marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Det är ganska uppenbart att de flesta investerare inte såg Corona komma, och det gäller hela marknaden.
Slarvigt av mig. Strax över 600 har den varit nere på. Låt säga 100dollar under 767 då och diskutera utifrån det.
Även när man såg corona komma skulle ju tesla klara sig betydligt bättre. Tyckte jag läste om det i någon nyhet från Tibor för någon vecka sedan. Tack vare den vertikala integreringen skulle tesla klara sig. När jag läste inlägget tyckte jag det lät som att tesla t.o.m. skulle tjäna på viruset då konkurrenterna snabbt skulle få problem.
Men nu har investerarna justerat den bilden då?
Eller vad tror du nu? Kommer tesla drabbas mer eller mindre av corona än andra biltillverkare?
Tycker det känns som att ju lägre förväntningar det finns på ett företag, ju mindre påverkas det av en sån här kris.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Slarvigt av mig. Strax över 600 har den varit nere på. Låt säga 100dollar under 767 då och diskutera utifrån det.
Även när man såg corona komma skulle ju tesla klara sig betydligt bättre. Tyckte jag läste om det i någon nyhet från Tibor för någon vecka sedan. Tack vare den vertikala integreringen skulle tesla klara sig. När jag läste inlägget tyckte jag det lät som att tesla t.o.m. skulle tjäna på viruset då konkurrenterna snabbt skulle få problem.
Men nu har investerarna justerat den bilden då?
Eller vad tror du nu? Kommer tesla drabbas mer eller mindre av corona än andra biltillverkare?
Tycker det känns som att ju lägre förväntningar det finns på ett företag, ju mindre påverkas det av en sån här kris.
Kursfallen påverkar så gott som hela marknaden. Även sådant som borde gå bra faller som en sten.
Teslas nuvarande kurs handlar om förhoppningar och förväntningar, det är enormt mkt spekulation.
Som någon klok sa, att prata om vad börskursen gör från en dag till en annan är som att ha någon stående utanför ens hus och konstant ropa vad det är värt.
Man bör vara långsiktig helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

LarsL skrev:
Nej, precis det som presenteras i April kommer ligga år bort. Kanske kommer till CyberTruck, Roadstern och Semi. Model S och X har ju inte ens fått samma teknik som Model 3 har ännu. Så att Model 3 skulle få ny teknik i maj är ju ganska osannolikt.
Kanske Model Y får denna teknik?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

... och så för att då återgå till trådens ämne.

Din Skoda 2014 kommer alltid att vara billigare än en Tesla hur man än räknar. Så enkelt är det, även om jag vet att det finns vissa i det här forumet som nästan menar att man nästan kan tjäna pengar på att köpa en Tesla.

Om ekonomin och pengarna är så viktiga att det står och faller med några tusenlappar genom SuC-mil, ränterabatt eller vad det nu skulle vara som du menar skulle göra affären bättre längre fram, så skulle jag nog absolut avråda från att köpa en Tesla, eller bil över alls för den delen.

Känner man däremot att det kan vara värt att vänta ett år till för att eventuellt chansa på att eventuellt kunna få vinterdäcken till halva priset så visst . .
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Tack allihop för värdefull info både on- och off-topic :)

Det började med att jag undrade om en kraftigare konjunkturnedgång eventuellt skulle leda till prisjusteringar på en Tesla. Denna idé slogs det hål på ganska snabbt.

Sedan efter lite diskussioner om batterieventet som ska ske nu i april övergick denna oro till ett övervägande om att kanske vänta med min M3SR+ till efter eventet. Efter idéer och slutsatser i denna tråd och lite egna sökningar på cyberspace kom jag fram till att en uppgradering av M3:s batteri förmodligen dröjer ett tag, men att det givetvis kommer så småningom för en produkt som ligger så långt i teknikens framkant.

Efter noga överväganden har jag nu kommit fram till att jag inte har lust att vänta och att jag vill ha min M3 NU. Leveransen ligger 2 veckor bort och jag är riktigt nöjd med mitt beslut. Återigen, tack allihop!
Skriv svar