VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Sorry, ja det var väl en diskussion om de olika motorstorlekarna som kanske utgick från denna video ?

Nåväl, det blir väl mer och mer tydligt att grundversionen av ID.3 är något som VW inte nödvändigtvis vill sälja. Eller någon vill köpa om man vill se det på det sättet.
Tror att VW vill vara med och priskriga med Opel Corsa-e som säljs för 19.300 euro netto i Tyskland idag.
Opeln har 100kW DC laddning, 11kW 3-fas AC laddning och vätskekylt batteri.
Men den har ganska basic utrustning i övrigt.

Men att när kunden i affären vill köpa en snikbillig ID3 så kommer säljaren med en lång rad skäl, vad man inte får om man väljer den billigaste ID3 modellen.
ID3 har möjlighet till en nära Teslanivå på sin IT-lösning.
Men det gäller ju att få det att funka också.

En intressant fråga är, hur mycket extra är kunden villig att betala för att få HBO och Netflix i bilen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Kan inte påstå att jag skulle betala speciellt mycket för HBO/Netflix, men däremot Spotify som jag ser som ett krav.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
MEB-plattformen är gjord för att kunna uppdateras OTA. Men än så länge har VW tydligen inte fått det att funka. De iD3 som är tillverkade och som står på lager just nu måste uppdateras en och en, alltså manuellt. Men när de är klara och leveras till kund ska de klara OTA-uppdatering. Det är så jag har uppfattat det.
Känns inte direkt förtroendeingivande.
Man får nog ränka med en eller två buggar när bilarna levereras till kund. :?
Men det är säkerligen ingen slump att VW:s vd Herbert Diess alltid tjatar om att de måste bygga upp mjukvarukompetensen och att han gärna hade velat anställa Teslas mjukvaruutvecklare. Det är vål nånting som alla traditionella bilverkare har gemensamt. Mjukvara har de alltid behandlat som nånting som katten har släpat in. - Det får andra hålla på med. Vi bygger bilar.
Det är det jag fick höra på Volvo, och det gäller garanterat även alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Man får nog ränka med en eller två buggar när bilarna levereras till kund. :?
Men det är säkerligen ingen slump att VW:s vd Herbert Diess alltid tjatar om att de måste bygga upp mjukvarukompetensen och att han gärna hade velat anställa Teslas mjukvaruutvecklare. Det är vål nånting som alla traditionella bilverkare har gemensamt. Mjukvara har de alltid behandlat som nånting som katten har släpat in. - Det får andra hålla på med. Vi bygger bilar.
Det är det jag fick höra på Volvo, och det gäller garanterat även alla andra.
Buggar är en sak men om det blir full OTA eller ej tycker jag är ganska viktigt. Vi hör redan historier fixar om ex i-Pace där kunderna får betala för uppdatering på verkstad. Hoppas verkligen att VW har siktet inställt här och inte nöjer sig med något annat.

Håller annars med om mjukvarubiten, blir rätt tydligt när man inte har full OTA i nya bilar då Tesla hade det 2012. Sen är väl frågan om man faktiskt vill ha det.. verkstäderna ska ha någonting att göra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Sorry, ja det var väl en diskussion om de olika motorstorlekarna som kanske utgick från denna video ?

Nåväl, det blir väl mer och mer tydligt att grundversionen av ID.3 är något som VW inte nödvändigtvis vill sälja. Eller någon vill köpa om man vill se det på det sättet.
Tror att VW vill vara med och priskriga med Opel Corsa-e som säljs för 19.300 euro netto i Tyskland idag.
Opeln har 100kW DC laddning, 11kW 3-fas AC laddning och vätskekylt batteri.
Men den har ganska basic utrustning i övrigt.

Men att när kunden i affären vill köpa en snikbillig ID3 så kommer säljaren med en lång rad skäl, vad man inte får om man väljer den billigaste ID3 modellen.
ID3 har möjlighet till en nära Teslanivå på sin IT-lösning.
Men det gäller ju att få det att funka också.

En intressant fråga är, hur mycket extra är kunden villig att betala för att få HBO och Netflix i bilen?
Tänk dig den dagen då vi jämför elbilar inte endast på batteri, laddhastighet och batterikylning...

En Opel Corsa kostar idag 139 000 kr och en VW Gilf kostar 273 000 kr. Om Volkswagen ansåg sig ligga på samma klass som Opel och ville konkurrera skulle de halvera priset på Golfen. Detta har de inte gjort och ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i Europa.

Jag menar, lägger Volkswagen till 250 kW laddning på ID3 så är den ju enligt din vy i klass med Model 3.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

vigge50 skrev:
En Opel Corsa kostar idag 139 000 kr och en VW Gilf kostar 273 000 kr. Om Volkswagen ansåg sig ligga på samma klass som Opel och ville konkurrera skulle de halvera priset på Golfen. Detta har de inte gjort och ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i Europa.
En ärlig jämförelse borde vara mellan Opel Astra och VW Golf, eller mellan Corsa och Polo, med tanke på att Corsa och Golf tillhör helt olika storleksklasser.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

StefL skrev:
En ärlig jämförelse borde vara mellan Opel Astra och VW Golf, eller mellan Corsa och Polo, med tanke på att Corsa och Golf tillhör helt olika storleksklasser.
Jag har ibland funderat på om vi inte blivit blåsta ändå. Hur mycket extra kostar det egentligen i material och arbete att tillverka en något större bil? Förmodligen inte så mycket att det i sig motiverar ett så pass mycket högre pris. Det är kanske därför tillverkarna glatt tillverkar fler och fler stora bilar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Surfaren skrev:
StefL skrev:
Jag har ibland funderat på om vi inte blivit blåsta ändå. Hur mycket extra kostar det egentligen i material och arbete att tillverka en något större bil? Förmodligen inte så mycket att det i sig motiverar ett så pass mycket högre pris. Det är kanske därför tillverkarna glatt tillverkar fler och fler stora bilar.
Modellerna växer också i storlek för varje generation.
När en modell blivit "för stor" introduceras en ny, mindre, under.
Det är ett annat sätt att få folk att köpa större och dyrare bilar.
VW Golf har ju varit bästsäljare i Sverige i många många år. Men när den först introducerades var den typ som en UP är idag i storlek.
Medan Golf växt har man introducerat Polo, och när den i sin tur växt har man introducerar UP under.
Samma hos tex BMW där 3-serien var minsta modellen, nu har man även 2-serien och 1-serien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

Surfaren skrev:
StefL skrev:
Klart vi blivit blåsta utifrån det perspektivet. Högspecade bilar kan ta mer betalt för. Givetvis är och har detta även varit strategin för Tesla.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW förnekar förseningar.
Screenshot_20200227-203827_YouTube.jpg
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det hade varit tjänstefel att påstå att det skulle bli förseningar. Maximalt skjuter man fram den 2-3 månader om gången.och då först när datumet har passerat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
VW förnekar förseningar.
Var har du fått det mejlet ifrån? Vi har förbokat en ID3 men jag har inte hört ett enda dyft sedan de fick mina 10-tusen riksdaler.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

taliz skrev:
Surfaren skrev:
StefL skrev:
VW Golf har ju varit bästsäljare i Sverige i många många år. Men när den först introducerades var den typ som en UP är idag i storlek.
Medan Golf växt har man introducerat Polo, och när den i sin tur växt har man introducerar UP under.
Samma hos tex BMW där 3-serien var minsta modellen, nu har man även 2-serien och 1-serien.
Snart kommer BMW 0 - serien, zero, nada, null. En BMW nolla. :mrgreen:

Angående VW ID 3 så säger vw handlarn att den ska levereras från Augusti. 8-)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Swede1 skrev:
taliz skrev:
Surfaren skrev:
StefL skrev:
Snart kommer BMW 0 - serien, zero, nada, null. En BMW nolla. :mrgreen:

Angående VW ID 3 så säger vw handlarn att den ska levereras från Augusti. 8-)
”..VW handlaren”? :roll: Hen vet nog tyvärr lika mycket om den verkliga situationen som Charlotte i kassan hos den lokala Willyshandlarn = nada. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
VW förnekar förseningar.
Var har du fått det mejlet ifrån? Vi har förbokat en ID3 men jag har inte hört ett enda dyft sedan de fick mina 10-tusen riksdaler.
Är ett screenshot från denna video.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Headline skrev:
Surfaren skrev:
StefL skrev:
Klart vi blivit blåsta utifrån det perspektivet. Högspecade bilar kan ta mer betalt för. Givetvis är och har detta även varit strategin för Tesla.
Tillverkare, oavsett bransch, tar inte betalt för vad kostnaden för produkten är utan för vad de kan sälja produkten för, dvs vad köparen värderar produkten till. Man blåser sig själv om man tror att tillverkare är till för att tillverka produkter till självkostnadspris.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Svenssons skrev:
Headline skrev:
Surfaren skrev:
StefL skrev:
Tillverkare, oavsett bransch, tar inte betalt för vad kostnaden för produkten är utan för vad de kan sälja produkten för, dvs vad köparen värderar produkten till. Man blåser sig själv om man tror att tillverkare är till för att tillverka produkter till självkostnadspris.
Kan du sätta in SAAB i det sammanhanget? ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Priset beror också vilken vilja man har att sälja produkten.
Volvo hade ett mycket lägre pris på sina bilar i sverige än tex tyskland. För att man ville att svensken skulle åka runt i en sådan.
Kan också ske i tyskland med Wv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag fick också ett sånt Mail i förra veckan
F64D3F85-E806-4F54-8108-963D87A65E64.png
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Jag fick också ett sånt Mail i förra veckan
Hmmmm.... ”VW’s mål är att leverera bilarna innan slutet av 2020”
Samtidigt säger de att inget ändrats i deras planering.
????
När allt startade pratade de om produktionsstart i okt/nov (vilket stämde) och de första kundleveranserna strax efter årsskiftet 19/20.... (stämmer sämre)
Sedan ändrades det till Q2 2020 som sedan gled över i ”sommaren 2020”
Och nu: ”innan slutet 2020 - precis som vi sagt från början”
Det märkliga är att folk går på det.
Skoda Enyaq ska ”levereras till kund i början 2021”....
= Lycka till!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Inlägg från 2018
Zalman3 skrev:
Nu säger samma hemsida att priset i Storbritannien blir £22k trots att priset i Europa ska vara ”under €30k”.

Om du nu ska använda den ”fantastiska” sidan ev-database som källa, kan du åtminstone ange när deras siffror är officiella och när det är spekulation?
I väldigt många trådar om kommande modeller så skriver du ut priserna med den sidan som källa. Trots att det står på sidan att priset är en uppskattning så struntar du helt i att skriva ut det utan det låter mer som att nu har vi ett pris.
Nu vet jag med erfarenhet att alla prisuppgifter du skriver för kommande modeller ska tas med ett lastflak med salt även om du skriver ut priset som att det är satt. Detta gör det lite fundersamt när du skriver andra inlägg, hur ska jag veta vad av det du skriver är saker du vet och vad som är rena spekulationer?

Och hur är det för de som inte hänger här på forumet ständigt utan bara är här tillfälligt, kanske tror de att siffrorna du publicerar är trovärdiga när de egentligen är rena spekulationer?

Var snäll och var tydlig med vad uppgifterna nu publicerar är, är de officiella siffror eller spekulationer?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

PapaD skrev:
Intressant hur de skal hjälpa återförsäljare att slippa finansbiten för kunder. Det de tjänar pengar på ska de slippa göra...
Tesla är allas förebild nu, även VW. Så snart finns det ingen serviceorg hos dem heller utanför Stockholm, Göteborg o Malmö.
Lika bra det, dyrt och dåligt är min erfarenhet av vw. Bytt till speedy på vår vw. Billigare och bättre.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Stämmer det att VW producerar ID3 och ställer dom i lager? Hur många är i så fall producerade? Stor risk att hårdvara behöver uppdateras på samtliga?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Priset beror också vilken vilja man har att sälja produkten.
Volvo hade ett mycket lägre pris på sina bilar i sverige än tex tyskland. För att man ville att svensken skulle åka runt i en sådan.
Kan också ske i tyskland med Wv.
Det stämmer nog angående Volvo. Mina tyska bekanta trodde för drygt 10 år sedan att jag hade det extremt gott ställt eftersom jag körde omkring i en Volvo V50. Jag fattade inte vad de menade tills jag insåg vad samma bil hade kostat mig i Tyskland. Bara försäkringen hade varit på en svindlande nivå jämfört med här i Sverige.
Med VW är det inte riktigt lika extremt, de är svindyra även i Tyskland. Men de kommer oftast med sämre utrustning i grundutförande och så har de ju ingen vagnskadegaranti heller, och momsen är lägre.. Så sett är de faktiskt lite billigare i Tyskland.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Henrik Torphammar skrev:
Stämmer det att VW producerar ID3 och ställer dom i lager? Hur många är i så fall producerade? Stor risk att hårdvara behöver uppdateras på samtliga?
Det har bara skrivits om mjukvaruproblem men kan ju behövas justeringar i elektroniken också. Det är ju egentligen omöjligt att säga innan de har en helt stabil bil.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... eport-says
Skriv svar