Hej.
Behöver hjälp med en fråga som gäller begränsad garanti från Tesla på begagnade bilar.
Säg att ett företag köper bilen från Tesla åt mig och bilen registreras på företaget under ett par dagar. Efter någon vecka registreras jag som ny ägare till bilen. Hur blir det då med den begränsade garantin som Tesla lämnar?
Följer den med bilen under 4 år/80 000 km oavsett ägarbyte?
Förlängd garanti cpo bil vid ägarbyte?
Moderator: Redaktion
Re: Begränsad garanti vs ägarbyte?
Den vanliga nybilsgarantin försvinner inte av ägarbyte. Eller menar du den förlängda garantin som Tesla ger/gav på bilar som de själva sålde som begagnade bilar? I så fall är jag inte lika säker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begränsad garanti vs ägarbyte?
Jag menar inte nybilsgarantin utan den förlängda garantin som Tesla lämnar på cpo bilarna. T.ex. för en bil med 2017 årsmodell och 6000 mil på mätaren lämnar Tesla en förläng garanti på 4år/80 000 km. Om bilen köps februari 2020 får den förlängd garanti till 2024-02/140.000 km. Frågan är om denna förlängda garanti följer med bilen vid ägarbyte under perioden 2020-2024/6000-14000 mil?bylund skrev:Den vanliga nybilsgarantin försvinner inte av ägarbyte. Eller menar du den förlängda garantin som Tesla ger/gav på bilar som de själva sålde som begagnade bilar? I så fall är jag inte lika säker.
Förlängd garanti cpo bil vid ägarbyte?
Borde väl gå att få fram villkor nånstans?Roj79 skrev:Jag menar inte nybilsgarantin utan den förlängda garantin som Tesla lämnar på cpo bilarna. T.ex. för en bil med 2017 årsmodell och 6000 mil på mätaren lämnar Tesla en förläng garanti på 4år/80 000 km. Om bilen köps februari 2020 får den förlängd garanti till 2024-02/140.000 km. Frågan är om denna förlängda garanti följer med bilen vid ägarbyte under perioden 2020-2024/6000-14000 mil?bylund skrev:Den vanliga nybilsgarantin försvinner inte av ägarbyte. Eller menar du den förlängda garantin som Tesla ger/gav på bilar som de själva sålde som begagnade bilar? I så fall är jag inte lika säker.
Verkar gälla i USA iaf:
"This Pre-Owned Vehicle Limited Warranty is transferable at no cost to any person(s) who subsequently and lawfully assume(s) ownership of the vehicle after the first Pre-Owned purchaser within the described limitations of this Pre-Owned Vehicle Limited Warranty (“subsequent purchaser”)."
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... rranty.pdf
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förlängd garanti cpo bil vid ägarbyte?
Ja allt annat vore ju helt sjukt ju... det bär ju ganska mycket av värdet på bilen...taliz skrev:Borde väl gå att få fram villkor nånstans?Roj79 skrev:Jag menar inte nybilsgarantin utan den förlängda garantin som Tesla lämnar på cpo bilarna. T.ex. för en bil med 2017 årsmodell och 6000 mil på mätaren lämnar Tesla en förläng garanti på 4år/80 000 km. Om bilen köps februari 2020 får den förlängd garanti till 2024-02/140.000 km. Frågan är om denna förlängda garanti följer med bilen vid ägarbyte under perioden 2020-2024/6000-14000 mil?bylund skrev:Den vanliga nybilsgarantin försvinner inte av ägarbyte. Eller menar du den förlängda garantin som Tesla ger/gav på bilar som de själva sålde som begagnade bilar? I så fall är jag inte lika säker.
Verkar gälla i USA iaf:
"This Pre-Owned Vehicle Limited Warranty is transferable at no cost to any person(s) who subsequently and lawfully assume(s) ownership of the vehicle after the first Pre-Owned purchaser within the described limitations of this Pre-Owned Vehicle Limited Warranty (“subsequent purchaser”)."
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Egentligen inte, garanti som säljaren ger ges egentligen bara till första köparen. Sedan kan säljaren neka garantiåtgärder för nästa ägare.Bjelke skrev:Ja allt annat vore ju helt sjukt ju... det bär ju ganska mycket av värdet på bilen...taliz skrev:Borde väl gå att få fram villkor nånstans?Roj79 skrev:Jag menar inte nybilsgarantin utan den förlängda garantin som Tesla lämnar på cpo bilarna. T.ex. för en bil med 2017 årsmodell och 6000 mil på mätaren lämnar Tesla en förläng garanti på 4år/80 000 km. Om bilen köps februari 2020 får den förlängd garanti till 2024-02/140.000 km. Frågan är om denna förlängda garanti följer med bilen vid ägarbyte under perioden 2020-2024/6000-14000 mil?bylund skrev:Den vanliga nybilsgarantin försvinner inte av ägarbyte. Eller menar du den förlängda garantin som Tesla ger/gav på bilar som de själva sålde som begagnade bilar? I så fall är jag inte lika säker.
Verkar gälla i USA iaf:
Däremot gäller tillverkarens garantier för alla köpare inom tidsramen.
Men visst är det smidigare och enklare att garantin gäller inom tidsramen oavsett antal köpare.
Model Y LR.
Model S70D
När man köper beggad bil av valfri bilhandlare, då har de ju ett visst ansvar. Men när man sålt den vidare upphör det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Haft två CPO bilar, bägge rullat över 100.000km och fått massvis av delar bytta på garanti. Kan inte tänka mig annat än att den förlängda garantin förs över.
Tack för alla svar. Det blev dock en model 3 lagerbil istället:-)