Är detta framtiden??
Moderator: Redaktion
Är detta framtiden??
Som bekant är alla moderna samhällen idag väldigt sårbara. Vi är många som tar leverans av el, vatten och internet för självklart. Man kan tänka o tycka vad man vill om detta men det är svårt att ducka för sannolikheten att samhället ganska snabbt skulle kollapsa om någon viktig funktion skulle fallera. Men visst är det lika fantastiskt allt när det funkar. De senaste åren har vi flyttat över sårbarheten in i bilen på ett nytt sätt. Tesla (som även jag kör) är väl de som stretchat detta längst. Fantastiskt när allt funkar och lika frustrerade när det inte gör det. Jag huserar och använder min bil uteslutande i Sveriges södra landsdel. Den delen har inte sett vinter 2019/2020. Jag är medveten om att bilen inte riktigt är anpassad för vinter utan är bäst i torrt o varmt klimat. Jag kan dock konstatera att även trots utebliven vinter och till synes hyfsat goda väderförutsättningar så "hackar" det rejält i bilens system. Jag pratar om internet uppkoppling (LTE) som är svajig, inläsningsfel på medier, röststyrning som absolut inte är konsekvent eller förstår, otroligt känsliga kameror som fram och tillbaka är skymda pga av regn o smuts eller (ngn enstaka gång is), farthållaren som inte kan aktiveras eller slår av pga av detsamma, kommunikationsfel mellan mobil och bil trots fungerande mobilnät, mystiska tvärinbromsningar för faror/hinder som iallafall inte jag ser, osv..
Jag kan leva med allt detta då bilen är kul, trevlig, aktivt miljövald och ekonomisk. Men det jag funderar på är hur i hela friden skall vi ens kunna tänka oss en självkörande bilpark i framtiden, är det verkligen någon som på allvar tror på detta (förutom Elon)??
Detta avser inte att provocera utan jag gillar Tesla och deras tänk men jag ställer mig tveksam till sårbarheten inom fordon och de konsekvenser som riskerar att uppstå när systemen fallerar, för de gör de...
Jag kan leva med allt detta då bilen är kul, trevlig, aktivt miljövald och ekonomisk. Men det jag funderar på är hur i hela friden skall vi ens kunna tänka oss en självkörande bilpark i framtiden, är det verkligen någon som på allvar tror på detta (förutom Elon)??
Detta avser inte att provocera utan jag gillar Tesla och deras tänk men jag ställer mig tveksam till sårbarheten inom fordon och de konsekvenser som riskerar att uppstå när systemen fallerar, för de gör de...
Re: Är detta framtiden??
Jag tänker som så här..
Det här är beta-versionen, vi får nu prova ut inte helt färdiga system som kontinuerligt förbättras och uppdateras. Det krävs rätt mycket riktigt data för att kunna analysera och sen omvandla till förbättringar i kommande versioner. Det är vad dagens Tesla-bilpark bidrar med dagligen. Så alla problem, buggar och brister vi hittar idag kommer betyda säkrare och stabilare versioner imorgon.
Det här är beta-versionen, vi får nu prova ut inte helt färdiga system som kontinuerligt förbättras och uppdateras. Det krävs rätt mycket riktigt data för att kunna analysera och sen omvandla till förbättringar i kommande versioner. Det är vad dagens Tesla-bilpark bidrar med dagligen. Så alla problem, buggar och brister vi hittar idag kommer betyda säkrare och stabilare versioner imorgon.
M3 LR -20, okrokad
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Inget av det du räknat upp är ju något som betyder något för förflyttning från punkt A till B vid en samhällskollaps?
Bilen (Tesla) är ju fullt användarbar utan dessa funktioner när det blivit utslaget. Det enda som skulle ställa till det är en utslagning av elnätet, vilket kan ske snabbt.
Där har ju dieseln en fördel för preppers, det kan man ha i en stor tank på gården. Komplettera med en dieselgenerator för elen, så är du på banan igen.
Ser ingen anledning att avstå från bekvämligheter i en bil när vi är i en normalt fungerande situation för att planera worst case.
Bilen (Tesla) är ju fullt användarbar utan dessa funktioner när det blivit utslaget. Det enda som skulle ställa till det är en utslagning av elnätet, vilket kan ske snabbt.
Där har ju dieseln en fördel för preppers, det kan man ha i en stor tank på gården. Komplettera med en dieselgenerator för elen, så är du på banan igen.
Ser ingen anledning att avstå från bekvämligheter i en bil när vi är i en normalt fungerande situation för att planera worst case.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Ledsamt när Teslaägare sprider myten att en Tesla inte skulle fungera bra på vintern...
Otroligt bra fyrhjulsdrift och väldigt effektiv kupévärmning med förvärmning gör den utmärkt för vinter imo. Så länge man förvärmer ordentligt så är räckvidden inget stort problem heller imo. Garanterat mindre risk för fallerande kallstart jämfört med en fossil också.
Otroligt bra fyrhjulsdrift och väldigt effektiv kupévärmning med förvärmning gör den utmärkt för vinter imo. Så länge man förvärmer ordentligt så är räckvidden inget stort problem heller imo. Garanterat mindre risk för fallerande kallstart jämfört med en fossil också.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Ledsamt när Teslaägare sprider myten att en Tesla inte skulle fungera bra på vintern...
Jag håller med fullständigt. jag tror inte att jag haft bättre vinterbil.

Superbra värme även om den drar en hel del ström, jättebra förvärmning mot en kupevärmare.
Jag hade bränslevärmare i min förra bil men jag tycker bättre om Teslans förvärmning och man kan
sätta på sätesvärmaren också. En nackdel är att det inte finns rattvärme.
Mycket hellre rattvärme än värme på mittensätet bak, det tycker jag är dåligt av Tesla.
Instämmer helt i att bilen i sig är bra. Min fundering var snarare hur man skall kunna förlita sig på självkörande bilar när det finns så mkt i just den tekniken som inte är stabil. Att bilen är varm o go och har bra väghållning är jag oxå nöjd med.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Finns inte på världskartan att fsd funkar med nuvarande hårdvara...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Håller med, jag hoppas iaf på laglig nivå 3 på motorväg på sommaren :p. Det borde hårdvaran klara av iaf.Bjelke skrev:Finns inte på världskartan att fsd funkar med nuvarande hårdvara...
Nej, åtminstone inte i vårt klimat med tidvis brun slask på vägarna (som även hamnar på bilen och täcker diverse kameror/sensorer). Tesla kanske lyckas, en vacker torsdag, att få det att fungera acceptabelt i Kalifornien men det har jag väldigt begränsad nytta av då jag inte brukar uppehålla mig där.Bjelke skrev:Finns inte på världskartan att fsd funkar med nuvarande hårdvara...

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Är detta framtiden??
Väldigt vanligt att tänka att allt måste vara perfekt för att det skall vara bättre. Så är det förstås inte.
En självkörande bil kan faktiskt begå en hel del misstag och ändå köra bättre än snittet.
Det kommer heller inte ske över en natt att självkörande bilar kan, eller får, köra överallt under alla omständigheter.
Snarare lär det strypas ner väldigt hårt. Bilarna kommer också ta det säkra före det osäkra och tex parkera, eller be någon ta över(antingen i bilen eller remote), om de inte kan framföras säkert.
En självkörande bil kan faktiskt begå en hel del misstag och ändå köra bättre än snittet.
Det kommer heller inte ske över en natt att självkörande bilar kan, eller får, köra överallt under alla omständigheter.
Snarare lär det strypas ner väldigt hårt. Bilarna kommer också ta det säkra före det osäkra och tex parkera, eller be någon ta över(antingen i bilen eller remote), om de inte kan framföras säkert.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
AmenBjelke skrev:Finns inte på världskartan att fsd funkar med nuvarande hårdvara...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24