Behöver och behöver. Tesla är inte alls lika skuldsatt som övriga biltillverkare och lär troligen klara av en lågkonjunktur bättre än fler andra biltillverkare.Fredrik j skrev:Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Moderator: Redaktion
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
mati skrev:Näää inte alls. Jag tror snarare såhär:TiborBlomhall skrev:Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
- They tell us we have to build electric cars now, can you make this battery-stuff thing for us?
- Yes I guess. How many do you need?
- Just a few, as few as possible. We actually don't intend to build all these cars. We just say we will. PR you know?
- Okej we will build some batteries for you. But what about your customers? What if they like electric cars?
- No problem. We have a plan. We call it IONITY.

Gillar den sista mest
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Nej inte längre, man har nu nått en nivå där volymen räcker för att göra vinst varje kvartal.Fredrik j skrev:Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Avgasbilstillverkarna sitter däremot riktigt illa till. De behöver göra stora vinster så de har råd att ställa om, och betala böter till EU.
En lågkonjunktur kan få dem att gå under ganska snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Vi får snart se hur det blir.taliz skrev:Nej inte längre, man har nu nått en nivå där volymen räcker för att göra vinst varje kvartal.Fredrik j skrev:Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Avgasbilstillverkarna sitter däremot riktigt illa till. De behöver göra stora vinster så de har råd att ställa om, och betala böter till EU.
En lågkonjunktur kan få dem att gå under ganska snabbt.
När jag gick med i det här forumet för 4 år sedan var det många som argumenterade för att omställningen till elbilar skulle gå väldigt snabbt och abrupt. "Så fort folk börjar fatta hur bra det är med elbil kommer ingen längre köpa en avgasbil."
Jag tycker att det verkar som att de traditionella biltillverkarna förhindrat detta genom att helt enkelt vägra bygga elbilar. Det spelar ingen roll om folk fattar. Finns det inte elbilar att köpa så uteblir den abrupta övergången.
Även om Tesla har ett rejält försprång och efterfrågan är oändlig så kommer man inte att kunna bygga tillräckligt många bilar för att åstadkomma en utslagning av avgasbilarna. För de traditionella biltillverkarna gäller det bara att inte vara sist. Man behöver inte vara först för det kostar för mycket, men så länge inte tillgången på elbilar är så stor kommer man att fortsätta tjäna pengar på sina avgasbilar.
Man gör prototyper i rent marknadsföringssyfte och sneglar på konkurrenterna för att hänga med i teknikutveckling. Man bromsar medvetet och effektivt övergången till elbilar genom att helt enkelt inte bygga så många elbilar att man inte kan sälja sina avgasbilar.
Jag tycker att det verkar som att de traditionella biltillverkarna förhindrat detta genom att helt enkelt vägra bygga elbilar. Det spelar ingen roll om folk fattar. Finns det inte elbilar att köpa så uteblir den abrupta övergången.
Även om Tesla har ett rejält försprång och efterfrågan är oändlig så kommer man inte att kunna bygga tillräckligt många bilar för att åstadkomma en utslagning av avgasbilarna. För de traditionella biltillverkarna gäller det bara att inte vara sist. Man behöver inte vara först för det kostar för mycket, men så länge inte tillgången på elbilar är så stor kommer man att fortsätta tjäna pengar på sina avgasbilar.
Man gör prototyper i rent marknadsföringssyfte och sneglar på konkurrenterna för att hänga med i teknikutveckling. Man bromsar medvetet och effektivt övergången till elbilar genom att helt enkelt inte bygga så många elbilar att man inte kan sälja sina avgasbilar.
Tars skrev:mati skrev:Näää inte alls. Jag tror snarare såhär:TiborBlomhall skrev:Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
- They tell us we have to build electric cars now, can you make this battery-stuff thing for us?
- Yes I guess. How many do you need?
- Just a few, as few as possible. We actually don't intend to build all these cars. We just say we will. PR you know?
- Okej we will build some batteries for you. But what about your customers? What if they like electric cars?
- No problem. We have a plan. We call it IONITY.
Gillar den sista mest
Snacka om klockren...
Pedagogen MATI slår till!

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Allt är relativt som man säger. När man är mitt uppe i en omställning känns det som det går väldigt långsamt. När det är över känns det som det gick extremt snabbt.icreate skrev:När jag gick med i det här forumet för 4 år sedan var det många som argumenterade för att omställningen till elbilar skulle gå väldigt snabbt och abrupt. "Så fort folk börjar fatta hur bra det är med elbil kommer ingen längre köpa en avgasbil."
Ett gigantiskt problem för avgasbilstillverkarna är också Osborne-effekten.
Tesla har redan slagit hårt mot premiummärkena. Kommer nu en lågkonjunktur kommer det inte bara bli svårt att leverera resultat, utan även omöjligt att finansiera omställning.
Historien talar sitt tydliga språk. Väldigt få storbolag överlever stora teknikskiften.
EDIT: Denna länkades i en annan tråd:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
-
Det kan ju också vara så att LG Chem, och andra batteritillverkare, faktiskt byggt upp produktionslinjer utifrån rimliga volymer, men inte fått dessa linjer att producera som det var tänkt. Mitt intryck av Panasonic/Teslas batterilinjer är att de haft mycket svårt nå planerade volymer. Jag kan ha missuppfattat saker och ting, men jag har fått intrycket att de tidvis hade rätt höga kassationer. Det blir dyrt att producera om t.ex. kassationer stiger snabbare än volymökningen, och det finns givetvis gränser hur mycket kostnader tillverkarna kan hantera.TiborBlomhall skrev:Tack alla som redan förklarat.
Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.
Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.
Det är inte omöjligt att det kommer att ta flera år att nå de volymer som de planerat för. Och när de kommit upp i de volymerna har Tesla bytt till ny teknik.
Jag funderar över ketchupeffekten som borde slå till nån gång under de närmaste åren. Just nu står alltså en rad biltillverkare och stampar eftersom det inte finns batterier att stoppa in i elbilarna. Men det byggs och planeras en rad stora batterifabriker som kommer att vara klara för produktion inom några år.
Är det nån som har en överblick över vilka fabriker som planeras/byggs och vilken kapacitet dessa kommer att få?
Är det nån som har en överblick över vilka fabriker som planeras/byggs och vilken kapacitet dessa kommer att få?
Kan åtminstone delvis svara mig själv. Jag tittar på videon med Seba som länkades till ovan och där har han följande jämförelse om antalet batterifabriker 2014 och 2019:Jerker skrev:Jag funderar över ketchupeffekten som borde slå till nån gång under de närmaste åren. Just nu står alltså en rad biltillverkare och stampar eftersom det inte finns batterier att stoppa in i elbilarna. Men det byggs och planeras en rad stora batterifabriker som kommer att vara klara för produktion inom några år.
Många pratar om att ha igång full produktion 2023-2025 på nya fabriker. Kom ihåg att t ex Teslas Gigafactory planerades ta 5år att bygga.
Så det lär nog dröja några år. Dessutom är det ju även andra batteridrivna apparater/maskiner som ökar samtidigt parallellt med elbilarna.
Så det lär nog dröja några år. Dessutom är det ju även andra batteridrivna apparater/maskiner som ökar samtidigt parallellt med elbilarna.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jovisst, men det ska ta bara 1½ år att bygga Giga Berlin inkl. batterifabrik. Om vi bara pratar Tesla så har de mer kapital i ryggen nu och kan bygga snabbare än när de byggde Giga Nevada.Leo skrev:Många pratar om att ha igång full produktion 2023-2025 på nya fabriker. Kom ihåg att t ex Teslas Gigafactory planerades ta 5år att bygga.
Visst är det så men det är nog ofta önsketänkande och PR-trick (avser då inte specifikt Tesla utan mer generellt) att tro att ”full produktion” går snabbt när det gäller den här typen av stora fabriker. Man vill gärna kommunicera att ”produktionen” är ”igång”. Men det är ofta något helt annat än ”full produktion med full kapacitet”
Northvolt t ex har nog också finansieringen tryggad utan problem men de pratar t ex om 2023-2024 för full produktion i Sverige. Där den tyska Salzgitterfabriken Northvolt Zwei ligger lite längre bort med ”full produktion”.
Det är säkerligen en hel del uppskalning och inkörningsproblem även efter man fått igång den första ”delproduktionen”. Så ”volymerna” man ofta pratar om ligger ofta lite längre bort.
Northvolt t ex har nog också finansieringen tryggad utan problem men de pratar t ex om 2023-2024 för full produktion i Sverige. Där den tyska Salzgitterfabriken Northvolt Zwei ligger lite längre bort med ”full produktion”.
Det är säkerligen en hel del uppskalning och inkörningsproblem även efter man fått igång den första ”delproduktionen”. Så ”volymerna” man ofta pratar om ligger ofta lite längre bort.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Det är som vanligt. Man överskattar vad som kan hända på kort sikt och underskattar vad som kan hända på lång sikt.
Om 2-3 år tror jag vi är i princip där vi är nu. Elbilarna har några få procent av marknaden. Mindre än 10% i alla fall. Om 15 år däremot, då tror jag det är uppe på 90%. Så fort batterifabrikerna kan leverera i volym, då händer det grejer.
Om 2-3 år tror jag vi är i princip där vi är nu. Elbilarna har några få procent av marknaden. Mindre än 10% i alla fall. Om 15 år däremot, då tror jag det är uppe på 90%. Så fort batterifabrikerna kan leverera i volym, då händer det grejer.