Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Moderator: Redaktion
Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
"Biltillverkarna har skrivit fina kontrakt med batterileverantörerna men verkligheten börjar hinna ikapp dem. Kan batterifabriken inte leverera batterierna kan man inte bygga sin elbil. Och för varje leverans måste man kämpa mot de andra biltillverkarna att batteritillverkaren ska ställa om sina maskiner att producera just din slags battericell. Biltillverkarna måste bjuda över varandra, vilket spräcker alla deras batterikalkyler."
https://teslaclubsweden.se/svart-att-ti ... batterier/
Vad är det för kontrakt man har skrivit på?
Inga volymer?
Inga priser?
Inga datum för leverans?
Känns som att man inte ens har skrivit på någon kontrakt
https://teslaclubsweden.se/svart-att-ti ... batterier/
Vad är det för kontrakt man har skrivit på?
Inga volymer?
Inga priser?
Inga datum för leverans?
Känns som att man inte ens har skrivit på någon kontrakt
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
De hade väl kontrakt men LG meddelade att de inte kan leverera i önskad mängd. Inhemsk marknad går först.
Välkommen till Kina och statsstyrda företag.
Välkommen till Kina och statsstyrda företag.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Jo men då tjänar man pengar på att inte bygga några bilar.BrooklynS skrev:De hade väl kontrakt men LG meddelade att de inte kan leverera i önskad mängd. Inhemsk marknad går först.
Välkommen till Kina och statsstyrda företag.
Bryter man mot kontrakt kan det kosta ganska mycket pengar eller hur?
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Här är väl nyheter om ett par, gissar att VW är för hela koncernen:
https://electrek.co/2019/06/24/vw-batte ... p-secured/
https://electrek.co/2018/09/05/jaguar-b ... msung-evs/
https://electrek.co/2019/06/24/vw-batte ... p-secured/
https://electrek.co/2018/09/05/jaguar-b ... msung-evs/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Kina? Sydkorea menar du?BrooklynS skrev:De hade väl kontrakt men LG meddelade att de inte kan leverera i önskad mängd. Inhemsk marknad går först.
Välkommen till Kina och statsstyrda företag.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7956
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Tack alla som redan förklarat.
Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.
Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!

Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.
Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7956
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Sydkorea? Polen menar du?FlyingBlue skrev:Kina? Sydkorea menar du?BrooklynS skrev:De hade väl kontrakt men LG meddelade att de inte kan leverera i önskad mängd. Inhemsk marknad går först.
Välkommen till Kina och statsstyrda företag.

- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Sydpolen eller Nordpolen?TiborBlomhall skrev:Sydkorea? Polen menar du?FlyingBlue skrev:Kina? Sydkorea menar du?BrooklynS skrev:De hade väl kontrakt men LG meddelade att de inte kan leverera i önskad mängd. Inhemsk marknad går först.
Välkommen till Kina och statsstyrda företag.

Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7956
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Definitivt södra... i närheten av Wrocław
Det är där LG europeiska batterifabrik ligger.

Det är där LG europeiska batterifabrik ligger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Typ avsiktsförklaring alltså...TiborBlomhall skrev:Tack alla som redan förklarat.
Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.
Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
Jo du gissar nog rätt tror jag

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Näää inte alls. Jag tror snarare såhär:TiborBlomhall skrev:Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
- They tell us we have to build electric cars now, can you make this battery-stuff thing for us?
- Yes I guess. How many do you need?
- Just a few, as few as possible. We actually don't intend to build all these cars. We just say we will. PR you know?
- Okej we will build some batteries for you. But what about your customers? What if they like electric cars?
- No problem. We have a plan. We call it IONITY.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Men, ärligt, finns det NÅGON som förvånat höjer på ögonbrynen?
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Har för mig att jag såg någon artikel där VW sagt att de skulle vara större än Tesla på elbilar 2018... 2018 så hade VW planer på 50 miljoner elbilar 2020. Undra vad de säger i år? När räknar de med att vara större elbilstillverkare än Tesla nu då eller har de insett att det inte är så lätt att krypa förbi en springande konkurrent som ligger år framför?Walker skrev:Men, ärligt, finns det NÅGON som förvånat höjer på ögonbrynen?
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
Det finns också artiklar om att VW har gått in i företag som ska ha revolutionerande batterier som ska slå ut Tesla. Det har man ju aldrig hört om batterier förr...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Tack Tibor.TiborBlomhall skrev:Tack alla som redan förklarat.
Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.
Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
Som jag misstänkte har dom inte skrivit några konkreta kontakter.
Vad det gäller traditionella biltillverkare så är allt en stoooooooooooor lögn. Som en känd bosnisk sångare sjunger "Allt är lögn förutom döden"
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Vad vet vi, dom kanske köper upp https://www.cloetta.se/nyheter/en-ny-el ... ens-bilar/ och då klarar dom det dom lovar .Svenssons skrev:Har för mig att jag såg någon artikel där VW sagt att de skulle vara större än Tesla på elbilar 2018... 2018 så hade VW planer på 50 miljoner elbilar 2020. Undra vad de säger i år? När räknar de med att vara större elbilstillverkare än Tesla nu då eller har de insett att det inte är så lätt att krypa förbi en springande konkurrent som ligger år framför?Walker skrev:Men, ärligt, finns det NÅGON som förvånat höjer på ögonbrynen?
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
Det finns också artiklar om att VW har gått in i företag som ska ha revolutionerande batterier som ska slå ut Tesla. Det har man ju aldrig hört om batterier förr...

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7956
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart 

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Något måste de göra med den nya växellådan som de presenterade för inte länge sedan.TiborBlomhall skrev:Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Försvinner Diess så dör elbilen för VW och därmed blir det nog dödsstöten för hela den tyska bilindustrin. Då är det ganska kört. Och Tesla kan inte försörja hela världen med elbilar.TiborBlomhall skrev:Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Vadå? Det är Teslas fel att tyska bilmärken inte byggt bilar som efterfrågas av kunderna och att de fuskar med utsläppen...mati skrev:Försvinner Diess så dör elbilen för VW och därmed blir det nog dödsstöten för hela den tyska bilindustrin. Då är det ganska kört. Och Tesla kan inte försörja hela världen med elbilar.TiborBlomhall skrev:Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart
https://www.ccn.com/tesla-is-slowly-pus ... recession/Tesla is Slowly Pushing Germany Into Recession
Germany is on the brink of recession as its auto industry hits a 22 year low. Tesla - and the EV movement - has disrupted the backbone of Germany's economy.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Minns för nått/några år sedan när jag debatterade med någon på forumet som insisterade att VW minsann skrivit vattentäta kontrakt. Han verkar inte skriva här mer..
Undra om VW ID3 kommer byggas i mer än 30k exempel i år? Kanske inte ens det?
Étron har de ju stoppat tillverkningen av.
Tysklands hopp är nog Teslas fabrik(er).
Undra om VW ID3 kommer byggas i mer än 30k exempel i år? Kanske inte ens det?
Étron har de ju stoppat tillverkningen av.
Tysklands hopp är nog Teslas fabrik(er).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Ja nu ska vi inte överdriva. VW säljer fortfarande många fler bilar än alla elbilstillverkare tillsammans.Svenssons skrev:Vadå? Det är Teslas fel att tyska bilmärken inte byggt bilar som efterfrågas av kunderna och att de fuskar med utsläppen...mati skrev:Försvinner Diess så dör elbilen för VW och därmed blir det nog dödsstöten för hela den tyska bilindustrin. Då är det ganska kört. Och Tesla kan inte försörja hela världen med elbilar.TiborBlomhall skrev:Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart
https://www.ccn.com/tesla-is-slowly-pus ... recession/Tesla is Slowly Pushing Germany Into Recession
Germany is on the brink of recession as its auto industry hits a 22 year low. Tesla - and the EV movement - has disrupted the backbone of Germany's economy.
Att vi här på forumet vill ha elbilar betyder inte att ingen vill ha dieslar.
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Audi har haft stora problem hela tiden. I höstas visade min säljare ett internt dokument för mig där Audi beskrev att e-tron 50 enbart lanserades eftersom det inte fanns tillräckligt med batterier för 55:an. Det är ju en annan celltyp i 50-modellen. Prismatiska celler istället för pouch, jag antar att det är lättare att få tag på dem, och så är det ju färre celler per bil såklart. De kan alltså sälja fler bilar på det viset, vilket de måste göra för att undvika böter.taliz skrev:Minns för nått/några år sedan när jag debatterade med någon på forumet som insisterade att VW minsann skrivit vattentäta kontrakt. Han verkar inte skriva här mer..
Undra om VW ID3 kommer byggas i mer än 30k exempel i år? Kanske inte ens det?
Étron har de ju stoppat tillverkningen av.
Tysklands hopp är nog Teslas fabrik(er).
Jag ser det faktiskt som en lotterivinst i kubik att Tesla bygger sin fabrik just i Tyskland av alla ställen. Det är ju inte direkt varken det mest obyråkratiska landet man kan hitta eller så är lönerna särskilt låga. Och oddsen för att de blir bland de största (eller rentav den största) biltillverkaren i Tyskland är väl inte så dåliga. Dessutom är Östtyskland rätt så drabbat av arbetslöshet, det är alltså jättebra för regionen också. Undrar om de fattar det själva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Ja nu ska vi inte överdriva. Nokia säljer fortfarande många fler vanliga mobiler än alla smartphone-tillverkare tillsammans.nek0 skrev:Ja nu ska vi inte överdriva. VW säljer fortfarande många fler bilar än alla elbilstillverkare tillsammans.
Att vi här på forumet vill ha elbilar betyder inte att ingen vill ha dieslar.
Att vi här på forumet vill ha smartphones betyder inte att ingen vill ha vanliga mobiler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?
Jag sa inget om avgasbilar eller att alla vill ha elbilar. Det som händer är att avgasbilsmarknaden minskar (färre vill köpa avgasbilar) och elbilsmarknaden ökar (fler vill köpa elbilar). Vad hjälper det då att ha fabriker och investeringar i att producera avgasbilar? Dessa fabriker och maskiner kommer ju inte kunna producera lika mycket som tidigare och måste skalas ned för att de annars bara är utgifter. Har man inga elbilar att sälja drabbas man dessutom av att inte kunna vara med på den uppåtgående marknaden.nek0 skrev:Ja nu ska vi inte överdriva. VW säljer fortfarande många fler bilar än alla elbilstillverkare tillsammans.
Att vi här på forumet vill ha elbilar betyder inte att ingen vill ha dieslar.
Nu kanske man kan hävda att elbilsmarknaden är så liten att det inte spelar någon roll och det kanske stämde för några år sedan men inte längre.
Fabriker, maskiner och investeringar för avgasbilar kan alltså bli värdelösa och till och med kostsamma. Det är ingen fördel alls att vara störst på tillverkning som minskar år för år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.