Personalbil M3 Performance
Moderator: Redaktion
Re: Personalbil M3 Performance
Dock är ju förmånsvärdet pensionsgrundande i den allmänna pensionen. Så det blir ju skillnaden mellan förmånsvärde och bruttolöneavdrag som påverkar allmänna pensionen.
Tjänstepensionen bör som Fredrik säger baseras på lönen innan avdrag om lösningen ska vara kostnadsneutral för arbetsgivaren. Så har det också varit på de två stora konsultfirmor jag jobbat på.
Tjänstepensionen bör som Fredrik säger baseras på lönen innan avdrag om lösningen ska vara kostnadsneutral för arbetsgivaren. Så har det också varit på de två stora konsultfirmor jag jobbat på.
Räknar med att förmånsvärdet dras på nettolönen för enkelhetens skull.Emg skrev:Dock är ju förmånsvärdet pensionsgrundande i den allmänna pensionen. Så det blir ju skillnaden mellan förmånsvärde och bruttolöneavdrag som påverkar allmänna pensionen.
Ja det är ju det enklaste och bästa. Grattis till er som har arbetsgivare med den policyn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Helt klart intressant men som du säger är det svårt att sia om sin döds dag.Fredrik j skrev:Man behöver hålla isär allmän pension och tjänstepension. Att sänka sin bruttolön under maxgränsen för allmän pension blir svårt att räkna på. Man sänker sin pension från pensionsdagen till den dagen man dör. Jobbigt att räkna ut den kompensationen utan att veta sin dödsdag.
Med tjänstepensionen är det något enklare.
Om det ska vara kostnadsneutralt för företaget ska ju tjänstepensionsavsättningen beräknas innan bruttolönsavdrag för bilen. Om avdraget motsvarar företagets hela kostnad för bilen så ska företaget inte göra en besparing på lägre pensionsavsättning.
SÅ min oro borde inte vara tjänstepensionen för om den nu beräknas innan bruttolöneavdraget läggs på så borde avsättningen för min tjänstepension vara rätt?
Jag vill mest göra en hyfsad uppskattning vad detta kostar mig och vad jag kanske behöver kompensera för att pensionen inte ska bli sämre.
Tack för inlägget skönt att få hjälp i mina tankar
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Tack för dina exempel...användbarttaliz skrev:Det finns så många variabler att det inte är så enkelt att ge ett rakt svar.
Många mindre arbetsgivare har inte kollektivavtal överhuvudtaget , dvs det är inte säkert att du har någon tjänstepension med samma regler runt avsättning då.
Men om du har kollektivavtal så förlorar rent krasst minst på upplägget om du tjänar mindre(såvida inte arbetsgivaren kompenserar dvs). Dvs under 540k/år.
Låt säga att bruttokostnaden/avdraget för bilen är 6000, och din bruttolön är 620k/år, då minskar din bruttolön med 72k. Bruttolönen blir då alltså 548k. Dvs fortfarande över 540k. Då blir det enkelt att räkna eftersom du tappar exakt 30% av 72k i pension per år. 30% av 72k är 24k, dvs du tappar 2000 per månad i pension(mer om man räknar med värdeökning som i länken ovan).
Tjänar du säg 580k, återigen med samma bruttoavdrag på 6k, då är det "bara" 30% av 40k du förlorar, dvs ca 13k eller strax över en tusing i månaden.
Men om du har säg 500k i bruttolön, då är du oavsett avdrag under nivån för att få 30% i pension. Dvs du förlorar bara några få %(glömt vad det är, 5% kanske?) i pension.
Med allt det sagt så kan man ju inte tjäna för lite heller, så det inte lönar sig med bruttoavdrag.
EDIT: maxgränsen för allmän pension går väl nånstans runt 450k(?) dvs, optimalt(för att förlora minst på upplägget) borde vara att tjäna över 450k efter bruttoavdrag, men under 540k innan avdrag.
Borde inte min arbetsgivare gå med på nettolönavdrag istället för bruttolöneavdrag?taliz skrev:Räknar med att förmånsvärdet dras på nettolönen för enkelhetens skull.Emg skrev:Dock är ju förmånsvärdet pensionsgrundande i den allmänna pensionen. Så det blir ju skillnaden mellan förmånsvärde och bruttolöneavdrag som påverkar allmänna pensionen.
Ja det är ju det enklaste och bästa. Grattis till er som har arbetsgivare med den policyn.
Har du ett exempel på ett nettoavdrag kontra bruttoavdrag?
Vill så gärna förstå vad det är jag ger mig in på:)
Om man drar allt på nettolönen då blir det ju rent krasst samma som privatleasing, och det har ju Tesla erbjudande för.
Ja, ett upplägg med nettolönsavdrag som är kostnadsneutralt för arbetsgivaren blir ju detsamma som att köpa bilen själv. Om inte arbetsgivaren har stora ramavtalsrabatter som man kan nyttja. Men så är det ju inte hos tesla.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vet inte var du fått siffrorna ifrån men taket för intjäning av allmän pension kräver en lön på 8,07 IBB dvs 538 700 per 2020. Den pensionsgrundande inkomsten för den allmänna pensionen räknas dock efter avdraget av de 7% i allmän pensionsavgift som görs, så högsta pensionsgrundande inkomsten blir 7,5 IBB (men kräver 8,07 IBB i lön). Därför ger kollektivavtalen en premieinbetalning på 30% av lön över 7,5 IBB dvs 501 000 per 2020.taliz skrev:Det finns så många variabler att det inte är så enkelt att ge ett rakt svar.
Många mindre arbetsgivare har inte kollektivavtal överhuvudtaget , dvs det är inte säkert att du har någon tjänstepension med samma regler runt avsättning då.
Men om du har kollektivavtal så förlorar rent krasst minst på upplägget om du tjänar mindre(såvida inte arbetsgivaren kompenserar dvs). Dvs under 540k/år.
Låt säga att bruttokostnaden/avdraget för bilen är 6000, och din bruttolön är 620k/år, då minskar din bruttolön med 72k. Bruttolönen blir då alltså 548k. Dvs fortfarande över 540k. Då blir det enkelt att räkna eftersom du tappar exakt 30% av 72k i pension per år. 30% av 72k är 24k, dvs du tappar 2000 per månad i pension(mer om man räknar med värdeökning som i länken ovan).
Tjänar du säg 580k, återigen med samma bruttoavdrag på 6k, då är det "bara" 30% av 40k du förlorar, dvs ca 13k eller strax över en tusing i månaden.
Men om du har säg 500k i bruttolön, då är du oavsett avdrag under nivån för att få 30% i pension. Dvs du förlorar bara några få %(glömt vad det är, 5% kanske?) i pension.
Med allt det sagt så kan man ju inte tjäna för lite heller, så det inte lönar sig med bruttoavdrag.
EDIT: maxgränsen för allmän pension går väl nånstans runt 450k(?) dvs, optimalt(för att förlora minst på upplägget) borde vara att tjäna över 450k efter bruttoavdrag, men under 540k innan avdrag.
Men vänta nu lite jag trodde jag gjorde något bra med att ta den genom bruttolöneavdrag eller om det nu är nettolöneavdrag....men båda sätten blir ju så att företaget inte förlorar några slantar.Fredrik j skrev:Ja, ett upplägg med nettolönsavdrag som är kostnadsneutralt för arbetsgivaren blir ju detsamma som att köpa bilen själv. Om inte arbetsgivaren har stora ramavtalsrabatter som man kan nyttja. Men så är det ju inte hos tesla.
SÅ att ta det genom företaget är inte bättre än att gå in på Teslas hemsida och beställa en där med privatleasing?
Siffrorna är från tråden och ett vagt minne, dvs väldigt grovt och pontentiellt fel.OfarligTesla skrev:Vet inte var du fått siffrorna ifrån men taket för intjäning av allmän pension kräver en lön på 8,07 IBB dvs 538 700 per 2020. Den pensionsgrundande inkomsten för den allmänna pensionen räknas dock efter avdraget av de 7% i allmän pensionsavgift som görs, så högsta pensionsgrundande inkomsten blir 7,5 IBB (men kräver 8,07 IBB i lön). Därför ger kollektivavtalen en premieinbetalning på 30% av lön över 7,5 IBB dvs 501 000 per 2020.taliz skrev:Det finns så många variabler att det inte är så enkelt att ge ett rakt svar.

Men räkneexemplen bör stämma hyfsat om man använder korrekt gräns, vilket kan vara vad du skriver här.
Just ~500 har jag ett vagt minne av att det var sist jag räknade för ca 1 år sedan. De justeras ju varje år men 540 vore ju en rejäl höjning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ahhtaliz skrev:Siffrorna är från tråden och ett vagt minne, dvs väldigt grovt och pontentiellt fel.
Men räkneexemplen bör stämma hyfsat om man använder korrekt gräns, vilket kan vara vad du skriver här.
Just ~500 har jag ett vagt minne av att det var sist jag räknade för ca 1 år sedan. De justeras ju varje år men 540 vore ju en rejäl höjning.

Ja förra året var det ca 520k som var taket och med 2018 års IBB var det ca 504k. Så räknade du för lite över ett år sedan så kan ju ca 500k varit rimligt.
Alla är ju dock inte med på att det är 8,07 IBB som är taket då det är 7,5 IBB som blir den maximala pensionsgrundande inkomsten när man når taket.
Nettolönsavdrag är vad man i praktiken gör när man betalar en bil privat. Man betalar med sin nettolön. Det ger ju inga skattemässiga fördelar alls. Fördelen uppstår om man betalar brutto och sen förmånsbeskattas med ett förmånsvärde som är lägre än bruttoavdrag. Om man äger företaget själv kan det säkert finnas andra poänger. Man behöver bara se till att inga andra förmåner, som beräknas på bruttolön, påverkas.Haze skrev:Men vänta nu lite jag trodde jag gjorde något bra med att ta den genom bruttolöneavdrag eller om det nu är nettolöneavdrag....men båda sätten blir ju så att företaget inte förlorar några slantar.Fredrik j skrev:Ja, ett upplägg med nettolönsavdrag som är kostnadsneutralt för arbetsgivaren blir ju detsamma som att köpa bilen själv. Om inte arbetsgivaren har stora ramavtalsrabatter som man kan nyttja. Men så är det ju inte hos tesla.
SÅ att ta det genom företaget är inte bättre än att gå in på Teslas hemsida och beställa en där med privatleasing?
Vet inte var du får 8,07 ifrån? 7,5 har jag räknat med.OfarligTesla skrev:Ahhtaliz skrev:Siffrorna är från tråden och ett vagt minne, dvs väldigt grovt och pontentiellt fel.
Just ~500 har jag ett vagt minne av att det var sist jag räknade för ca 1 år sedan. De justeras ju varje år men 540 vore ju en rejäl höjning..
Ja förra året var det ca 520k som var taket och med 2018 års IBB var det ca 504k. Så räknade du för lite över ett år sedan så kan ju ca 500k varit rimligt.
Alla är ju dock inte med på att det är 8,07 IBB som är taket då det är 7,5 IBB som blir den maximala pensionsgrundande inkomsten när man når taket.
483k var det då inkomstbasbeloppet var 64400 2019.
501k i år då det är höjt till 66800.
Här är rätt bra info om vad som gäller:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/pre ... nsion-itp1
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja 7,5 IBB är rätt för kollektivavtalet, men för att få maximal avsättning till det allmänna krävs 8,07 IBB i lön. Dock är intjänandet bara baserad på 7,5 IBB i det allmänna då man räknar med 7% avdrag från lön vilket motsvarar den allmänna pensionsavgiften.taliz skrev:Vet inte var du får 8,07 ifrån? 7,5 har jag räknat med.
Ok nu fattar jag vad du menar.OfarligTesla skrev:Ja 7,5 IBB är rätt för kollektivavtalet, men för att få maximal avsättning till det allmänna krävs 8,07 IBB i lön. Dock är intjänandet bara baserad på 7,5 IBB i det allmänna då man räknar med 7% avdrag från lön vilket motsvarar den allmänna pensionsavgiften.taliz skrev:Vet inte var du får 8,07 ifrån? 7,5 har jag räknat med.
Här står det förklarat på ett annat sätt:
https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... nssystemet
Hursomhelst, huvudfokus här är ju tjänstepensionen, där den stora påverkan kan ske.
När jag läser https://www.unionen.se/rad-och-stod/pre ... nsion-itp1 igen påminns jag vad huvudproblemet var när jag diskuterade detta med HR förra året.
Tjänstepensionen baseras på "kontant UTBETALD bruttolön".
Dvs man kan rent praktiskt inte basera tjänstepensionen på bruttolönen innan avdrag, för det är ju inte "utbetald". Dvs om arbetsgivare gör som Fredrik och Emg skriver ovan så gör dom något väldigt fel.
- OfarligTesla
- Teslaägare
För tjänstepension inom ITP beror det ju också på om man har förmånsbestämd eller premiebestämd pension. Vid förmånsbestämd kan man utan problem rapportera både lön före och efter avdrag, då är det bara sjukpensionen som räknas på lön efter avdrag.taliz skrev:Ok nu fattar jag vad du menar.
Här står det förklarat på ett annat sätt:
https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... nssystemet
Hursomhelst, huvudfokus här är ju tjänstepensionen, där den stora påverkan kan ske.
När jag läser https://www.unionen.se/rad-och-stod/pre ... nsion-itp1 igen påminns jag vad huvudproblemet var när jag diskuterade detta med HR förra året.
Tjänstepensionen baseras på "kontant UTBETALD bruttolön".
Dvs man kan rent praktiskt inte basera tjänstepensionen på bruttolönen innan avdrag, för det är ju inte "utbetald". Dvs om arbetsgivare gör som Fredrik och Emg skriver ovan så gör dom något väldigt fel.
För ITP1 kan man också visst kompensera den anställdas pensionsbortfall om man vill, det kan vara både kompletterande premier eller engångspremier. För kompletterande premier skall dock arbetsgivaren teckna ett separat avtal med Collectum för dessa och det kan teoretiskt sett nekas, tror dock engångspremier kan göras utan det avtalet men är osäker. Det är inget tvingande som säger att pensionsinbetalningarna bara får uppgå till det som står i kollektivavtalet, arbetsgivaren kan utan problem välja att betala in mer även om det vid ITP1 blir lite trixigare.
Det kollektivavtalet säger angående tjänstepensionen är arbetstagarens rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter. Arbetsgivaren kan betala in extra tjänstepension om man kommer överens om det. Ibland gör man det med bonus eller med innestående semester som är så gammal att den betalas ut i pengar.
Vi får anta att arbetsgivaren erbjuder en förmånsbil för att man vill behålla sin personal. Inte för att jävlas.
Vi får anta att arbetsgivaren erbjuder en förmånsbil för att man vill behålla sin personal. Inte för att jävlas.
Ja, kompensera är som tidigare avhandlat inga konstigheter. Men det är ju något helt annat.
Min arbetsgivare var inte villig att göra det som sagt.
Min känsla var att trots 7000 anställda så var det ingen som ens frågat HR om det tidigare.
Slutsats: de flesta som plockar ut tjänstebil, åtminstone hos oss, har antagligen inte koll på vad de förlorar.
Min känsla var att trots 7000 anställda så var det ingen som ens frågat HR om det tidigare.
Slutsats: de flesta som plockar ut tjänstebil, åtminstone hos oss, har antagligen inte koll på vad de förlorar.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag hade helt klart krävt kompensationsinbetalningar eller löneförhöjning med motsvarande summa (efter pensionsavsättning på den delen).taliz skrev:Ja, kompensera är som tidigare avhandlat inga konstigheter. Men det är ju något helt annat.
Det var det jag gjorde också. Men stor firma = omöjligt att rucka på etablerade policies och rutiner.OfarligTesla skrev:Jag hade helt klart krävt kompensationsinbetalningar eller löneförhöjning med motsvarande summa (efter pensionsavsättning på den delen).taliz skrev:Ja, kompensera är som tidigare avhandlat inga konstigheter. Men det är ju något helt annat.
HR och bilansvarig rekommenderade att köpa privat.
De meddelade också att de höll på att utarbeta nya avtal där hela bilkostnaden skulle dras på nettolönen istället(vilket ju är väldigt tveksamt vad det kan ge för fördel, som sagt mer eller mindre ~privatleasing då)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja då är ju deras förmånsbil inget värd och man får upplysa dem om att det gör ju att totalkompensationen man får är lägre än om man hade vettig förmånsbil. Alltså blir risken högre att man drar till något annat bolag som betalar bättre, är ju som vilken förhandling om kompensation som helst egentligen.taliz skrev:Det var det jag gjorde också. Men stor firma = omöjligt att rucka på etablerade policies och rutiner.
De meddelade också att de höll på att utarbeta nya avtal där hela bilkostnaden skulle dras på nettolönen istället(vilket ju är väldigt tveksamt vad det kan ge för fördel, som sagt mer eller mindre ~privatleasing då)
Exakt. Därför jag köpte privat istället.OfarligTesla skrev:Ja då är ju deras förmånsbil inget värd och man får upplysa dem om att det gör ju att totalkompensationen man får är lägre än om man hade vettig förmånsbil. Alltså blir risken högre att man drar till något annat bolag som betalar bättre, är ju som vilken förhandling om kompensation som helst egentligen.taliz skrev:Det var det jag gjorde också. Men stor firma = omöjligt att rucka på etablerade policies och rutiner.
Min uppfattning är att många storbolag, särskilt i Sverige, inte sällan blir mer och mer byråkratiska och oflexibla med åldern på bolaget.
Det har nog en hel del att göra med LAS och liknande. I början har man många kloka, men efter tid så dräneras de på intelligenta människor och kvar blir allt fler trögrörliga. De som hanterar alla policies och rutiner blir då också dessa trögrörliga oflexibla människor, vilket gör att det är tröstlöst att "kämpa emot".
Får man inte vad man vill ha så får man just byta jobb.
Alltså attans va man är okunnig när det kommer till dessa ekonomiska bestyr. Tack för att ni försöker förklarar för mig
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
Netto grejjen försöker Danni förklara: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/
Det bästa är nog som sagts tidigare i tråden att du pratar med din chef och/eller HR samt ev. Volvofinans om ni nu hade avtal med dem.
De bör kunna hjälpa dig att räkna.
Om vi skall räkna här måste vi ju veta alla detaljer som gäller just för dig.
De bör kunna hjälpa dig att räkna.
Om vi skall räkna här måste vi ju veta alla detaljer som gäller just för dig.