Stora nördtråden

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Stora nördtråden

Inlägg av Jerker »

I Elbilshumortråden så kom vi in på ämnet att som nörd känna ett utanförskap, att det är svårt att hitta människor i vardagen som har samma intressen, är nördiga osv. Men här på TCS verkar det finnas en del sådana. Så jag tycker att det förtjänar en egen tråd.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Stora nördtråden

Inlägg av Jerker »

Typiskt för mig är jag dels har många olika intressen och dels lätt nördar in rejält när jag hittar nåt nytt och intressant. För min del är det svårt att förstå att så många människor inte tycker att det är värt att försöka tränga lite djupare in i ämnen, inte ens i sånt de kanske trots allt är intresserade av!

Eftersom jag har varit sån hela livet så har jag skaffat mig en hel del kunskaper på rätt många områden. Vissa har jag dock inga som helst svårigheter att undvika och det är framför allt sport.

Mina [nu vuxna] barn hånar mig för detta. När jag berättar nåt som jag anser att det är viktigt att de blir upplysta om så säger de syrligt: Har du hört det på P1? :lol: Men det kan jag stå ut med. Jag märker ju att mina föreläsningar har gjort nytta! 8-)

På jobbet har jag varit med om att nån kommit och frågat mig först om nån sak innan de försökt att googla på det eftersom de tänkte att det är enklare och går snabbare att få svar av mig.

Ibland känner jag att jag måste hejda mig själv när vi sitter och pratar om nåt på jobbet och inte säga vad jag vet i en fråga. Det är för att jag inte ska framstå som en allt för odräglig messerschmitt. :? Jag vet naturligtvis att jag redan har den stämpeln, men ändå...

Nån som känner igen sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bra där Jerker. Detta blir min favorittråd (hoppas jag). :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag satt i bilen med en kollega igår och stackarn var tvungen att lyssna på en föreläsning om astronomi, månens uppkomst, planeternas banor osv. Jag skulle precis upplysa honom om Betelgeuse och dess märkliga beteende de sensaste månaderna, då skrek han "Titta, en örn!" Det stämde faktiskt, en stor havsörn seglade precis över oss. Vi bytte samtalsämne och kollegan har nog aldrig tidigare varit så glad att se en örn. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hej, jag heter Lars och är Formel 1 nörd.

Kanske inte jätte ovanligt på ett bil forum när jag tänker efter.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:

+1
Jag är ingen nörd men följer alla tävlingar ( live på tv) sedan 30 år tillbaka :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:

Fast det är ju här vi hittar varandra. Det är ju i vanliga livet vi inte hittar nördar som vi.
Användarvisningsbild
Redtooth

Inlägg av Redtooth »

Oj, jag har snöat in på mängder med intressen genom åren.
Är den typen av människa som inte kan göra något lagom.. utan det är allt, fullt ut eller inget.
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Redtooth skrev:
Är den typen av människa som inte kan göra något lagom.. utan det är allt, fullt ut eller inget.
Precis, som jag. Jag brukar oftast göra mina intressen till mina yrken också.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
LarsL skrev:

+1
Jag är ingen nörd men följer alla tävlingar ( live på tv) sedan 30 år tillbaka :)
Samma här. Sett två lopp live och alla dom andra utom ett på tv sedan -94.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Jag tenderar att hitta ett intresse och sedan gå all in och överdriva med 200% (enligt min fru) Som exempel när jag för några år sedan köpte mig en RC-bil som lite kompensation för att jag alltid läste Hobbex som barn och aldrig hade pengar att köpa nått. Det äventyret slutade med 6 bilar, varav två bilar i skala 1/5 (den längsta 90cm)

Sedan blev Porsche det stora intresset. Efter några bilar med mycket häng på Porsche.nu är det nu all-in på Tesla. Jag tror mina kollegor börja skita i vad Elon och Tesla hittar på i morgon faktiskt
Senast redigerad av Front242, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Stora nördtråden

Inlägg av taliz »

MotoGP vår, sommar & höst (sett flera IRL)
Supercross vinter
F1 känns som kortege-körning numera mest tycker jag.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Redtooth

Inlägg av Redtooth »

Jerker skrev:
Redtooth skrev:
Mjo det har ju hänt de med :D
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Front242 skrev:
Jag tenderar att hitta ett intresse och sedan gå all in och överdriva med 200% (enligt min fru) Som exempel när jag för några år sedan köpte mig en RC-bil som lite kompensation för att jag alltid läste Hobbex som barn och aldrig hade pengar att köpa nått. Det äventyret slutade med 6 bilar, varav två bilar i skala 1/5 (den längsta 90cm)

Sedan blev Porsche det stora intresset. Efter några bilar med mycket häng på Porsche.nu är det nu all-in på Tesla. Jag tror mina kollegor börja skita i vad Elon och Tesla hittar på i morgon faktiskt
Apropå att överdriva. Här är en som köper på sig gamla SAAB 99 och 900. Han har över 30 st:

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Min första fru kan än idag berätta en sak om mig som hon anser var helt störd. Hon hade ett ärende in på biblioteket och jag följde med in och väntade i entrén där det fanns en del böcker exponerade på olika boksnurror. När hon kom tillbaka satt jag djupt försjunken i en bok om smalspåriga järnvägar i Hälsingland. För henne var det helt obegripligt att jag kunde tycka det var intressant. :D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
F1 känns som kortege-körning numera mest tycker jag.
Visst är det praktiskt att inget lopp går i sverige. Det är ju ganska lätt att undvika menar jag...:)
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Jerker skrev:
Front242 skrev:

Apropå att överdriva. Här är en som köper på sig gamla SAAB 99 och 900. Han har över 30 st:

Saab är ett annat gammalt intresse jag hade förr. Min första bil var en Saab 900 Aero 1987. Coolare än så kan det inte bli tänkte jag då, men jo
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Hej, jag heter Daniel och jag är galen i hus. Än så länge har jag bara haft ett eget, men jag törs inte lova att den siffran förblir oförändrad. Hittade en sida/app för att designa hus-skal och har nu svårt att känna genuint intresse för något annat. :D

https://lovangersbygg.se/sortiment/rita-eget/
(En varning till andra husgalningar: länken ovan kan leda till ett beroende.)

Sen har jag ett förslag till tråden som helhet: vi kanske kan låta bli att snacka ner ämnen som andra tycker är intressanta, och fokusera på det vi tycker är intressant?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Hej, jag heter Daniel och jag är galen i hus. Än så länge har jag bara haft ett eget, men jag törs inte lova att den siffran förblir oförändrad. Hittade en sida/app för att designa hus-skal och har nu svårt att känna genuint intresse för något annat. :D

https://lovangersbygg.se/sortiment/rita-eget/
(En varning till andra husgalningar: länken ovan kan leda till ett beroende.)

Sen har jag ett förslag till tråden som helhet: vi kanske kan låta bli att snacka ner ämnen som andra tycker är intressanta, och fokusera på det vi tycker är intressant?
Är också galen i hus! Men jag älskar att renovera gamla ruckel. Har bott i renoverat två hus så här långt och när det nuvarande är klart blir det ett nytt objekt! :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Front242 skrev:

Det var ju inte speciellt många... Själv har jag ingen speciell dragning till SAAB men känner de som är helt nojiga... Fattar inte varför när det finns Alfa Romeo. :)

Annars så tycker jag själv att jag har dämpat mina nördtendenser på senare år. Dock så föredrar jag fortfarande att umgås med nördar framför andra "vanliga" människor. Jag minns ju ungdomens tid då jag ofta fick höra att jag skulle sluta prata Spanska... Det är ju först på senare år jag har lärt mig att behärska Portugisiska. Nåja, det hade nog inte spelat någon roll vilket språk jag pratade då ingen ändå förstod min rappakalja...
Jag har annars som livsstils-tes att aldrig slutföra något, detta har ju givetvis inte fört något positivt med sig så om någon har en lösning på detta problem så skulle det uppskattas... och nej, det handlar inte bara om den sista listen vid husrenoveringen. :(
Jag kan nog påstå att jag kan en hel del om ganska mycket men ingen spetskunskap någonstans. Däremot har jag nog ingen aning om vad som avhandlas vid fikapausen på jobbet... :roll:
Så hur ser det ut? Kan jag kvala in i nördmästerskapet eller är jag bara en bänksittare...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Så hur ser det ut? Kan jag kvala in i nördmästerskapet eller är jag bara en bänksittare...?
Du får medlemskort.

Jag är också sån att jag ofta inte helt avslutar det jag påbörjat. Och det är också så att när jag har utforskat nåt och upptäckt vilka mina begränsningar är inom området så tappar jag det där maniska intresset för det. Och jag har också många områden som jag har rätt omfattande men ytliga kunskaper inom. Men det räcker för att klara av att föra flytande samtal med andra som har det intresset.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
Redtooth skrev:
Där känner jag igen mig. Har nördat ner mig i cirkulära produktionssytem för mat och har snart gått en ettårig yrkeskurs i fiskodling, byggt ett pilotsystem för odling av fisk och grönsaker, fått Vinnova finansiering för detta och undersöka hur vi ska få in matsvinn i processen, via insekter och digitalisera spårbarheten. Nu ska det finansierad till nästa nivå och skalas upp. Nörd, javisst. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Vaaadåååå... Det är väl (nästan) färdigt...
Tror jag måste ta tag i köksrenoveringen från 2016... (eller köra till affären)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

bjelkeman skrev:
Jerker skrev:
Redtooth skrev:
Där känner jag igen mig. Har nördat ner mig i cirkulära produktionssytem för mat och har snart gått en ettårig yrkeskurs i fiskodling, byggt ett pilotsystem för odling av fisk och grönsaker, fått Vinnova finansiering för detta och undersöka hur vi ska få in matsvinn i processen, via insekter och digitalisera spårbarheten. Nu ska det finansierad till nästa nivå och skalas upp. Nörd, javisst. :mrgreen:
Känns igen allt det här, dock har detta avtagit rejält senaste 5-6 åren. Det är som att batteriet nästan är fullt och laddhastigheten har gått ner till nästan noll, när det gäller att fylla upp den där sista procenten med nya nördintressen/kunskaper. På gott och ont, såklart. Man har väl fått en dåligt kalibrerad BMS med åren...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag följde F1 för några år sedan men nu kan jag missa nästan varje lopp utan att det gör ont.
Dock lyckades jag för ett par dagar sedan titta på en del videos om super yachts... fascinerande att få ihop pusslet med alla rum och gångar på den begränsade ytan (även om de är stora). Samtidigt finns ju inslagen med design och märkliga coola features som är roliga. Samt att det verkar hända någon mot diesel elektriskt drivna varianter med alla dess fördelar. Får se hur länge det varar men en fördel med detta är ju att det finns någon risk för att man ska köpa något själv... :D men kanske det där med att söka jobb inom branschen ;) inser att jag skulle nog trivas i processen att bygga en sådan oavsett vilken sida av den jag än var på, även om det som beställer är lite udda och är vana att få som de vill, men en utmaning där någon säger fixa kosta vad det kosta vill är ju av den roligare sorten :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar