Var länge sen jag kunde jämföra med något annat. Men det är ju en etablerad "sanning". Men det kanske inte stämmer längre?
Jag tycker iaf det är markant skillnad på min S från 2018 jämfört med de från 2015/2016 jag åkt i så det kan säkert ha förbättrats över tid. Kan säga att när man tvingas vara passagerare under lång tid så får man tid till att faktiskt lyssna och analysera ljudet .
är det någon av er model 3 förare som tidigare ägt/kört en japanleaf 24 och kan säga något om vägljudet upplevs mindre eller mer i model 3 kontra leaf 24?
är det någon av er model 3 förare som tidigare ägt/kört en japanleaf 24 och kan säga något om vägljudet upplevs mindre eller mer i model 3 kontra leaf 24?
Tack på förhand!
Inte Japanleaf, men väl en Leaf 24. Ungefär samma i lägre hastigheter (kanske något lägre i Model 3), men betydligt högre i Model 3 när du kör 125 km/h. För det kan man knappt med en Leaf mer än en sådan kort stund att du inte hinner märka något ljud
Med andra ord, upplever inte någon försämring i ljudnivå sen byte från Leaf till Model 3.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Tack på förhand!
Inte Japanleaf, men väl en Leaf 24. Ungefär samma i lägre hastigheter (kanske något lägre i Model 3), men betydligt högre i Model 3 när du kör 125 km/h. För det kan man knappt med en Leaf mer än en sådan kort stund att du inte hinner märka något ljud
Med andra ord, upplever inte någon försämring i ljudnivå sen byte från Leaf till Model 3.
Upplever inte min Model 3 som mer högljudd än den v90 jag hade innan. Har läst någonstans att man sommar 2019 la till mer isolering (fick leverans i september )
Vi har en Leaf och en trea. Leafen är betydligt tystare, men en del av det är ju däcken också. Men att den är tystare generellt tror jag att vi kan slå fast.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Vi har en Leaf och en trea. Leafen är betydligt tystare, men en del av det är ju däcken också. Men att den är tystare generellt tror jag att vi kan slå fast.
Skulle nog hålla med om detta. Har också båda bilarna. Annan typ av ljud så det är dock svårt att jämföra. Plus att en 24-Leaf i motorvägsfart är sällsynt företeelse. Min har 10% glädjemätare dessuutom, så när man ligger å pressar i 130 så visslar man egentligen fram i 118.... mjukare känsla på många sätt. Lite gosigt.
Håller med, jag hade en Japan-Leaf samtidigt som min första model S under nåt år, och det var en jäkla skillnad till
Leafens fördel, och model S är tystare än model 3 så...
Nu har Teslorna visserligen blivit bättre men helt klart är Leafen tystare (dom har ju också blivit lite tystare med åren).
Skulle nog hålla med om detta. Har också båda bilarna. Annan typ av ljud så det är dock svårt att jämföra. Plus att en 24-Leaf i motorvägsfart är sällsynt företeelse. Min har 10% glädjemätare dessuutom, så när man ligger å pressar i 130 så visslar man egentligen fram i 118.... mjukare känsla på många sätt. Lite gosigt.
Haha, nej en gammal Leaf i motorvägsfart slukar elektroner som en SUV på Autobahn så det händer inte så ofta, men trots detta så låter den mindre.
Jag kan dock säga att jag pga att vi mest kör Leafen i stan har ganska skruttiga vinterdäck, men de är de tystaste som går att få, det är läskigt tyst om det inte är grus på vägen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
För min del upplever jag att min Model 3 på 19 tum är jämförbar med min förra BMW 3-serie på 18 tum.
Helt ok mao. Men inte tystast i klassen. Visst kan man lägga på mindre fälg/däck. Men en bil med Teslaprestanda får ju ha fälg/däck som svarar upp tycker jag.
Det kostar att ligga på topp.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
För min del upplever jag att min Model 3 på 19 tum är jämförbar med min förra BMW 3-serie på 18 tum.
Helt ok mao. Men inte tystast i klassen. Visst kan man lägga på mindre fälg/däck. Men en bil med Teslaprestanda får ju ha fälg/däck som svarar upp tycker jag.
Det kostar att ligga på topp.
Jag har 18" och tycker inte att den låter så illa. Jag hade en Bmw 530d F10 som jag tyckte lät för mycket med 17".
Den gick nog tystare än M3 men jag tycker det går rätt bra ändå. Har ju inget dieseldunk som ligger med och stör nu.
Stor skillnad beroende på beläggning (mycket tystare när man lämnar landet och kör ner till kontinenten på nya motorvägar).
Mät upp med Db mätare (app mobilen) på en ganska dålig sträcka och fick 76Db i snitt på 18" fälg med Michelin cross Climate+ däck. Samma sträck men med Teslas egna orginaldäck låg på 78Db (41psi, 9c utomhus 100km/h).
Stor skillnad beroende på beläggning (mycket tystare när man lämnar landet och kör ner till kontinenten på nya motorvägar).
Mät upp med Db mätare (app mobilen) på en ganska dålig sträcka och fick 76Db i snitt på 18" fälg med Michelin cross Climate+ däck. Samma sträck men med Teslas egna orginaldäck låg på 78Db (41psi, 9c utomhus 100km/h).
Det är helt sjukt skillnad vad däck kan göra också, hade Nokian WR D4 innan på min Zoe och bytte till Hankook Winter iCept RS och det är helt enorm skillnad.
Nu är min Zoe den tystaste bil jag någonsin färdats i på 70 väg :S innan var den ganska otrevlig att sitta i över 60km/h.
Zoe är ju inte direkt känd för att vara en tyst bil men jäklar vad däcken gjorde skillnad.
Tyvärr har jag även Nokian WR D4 på min Tesla men det är lite för bra mönster kvar för att byta dem redan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket