Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har mött många tyskar och de allra flesta pratar bra engelska, fullt lika bra som svenskar men med en kraftigare brytning. Undantaget är den generation som nyss gått i pension. Fransmän talar också förvånansvärt bra engelska. De som kan minst - eller ingen alls - är äldre personer från länderna som förr var össtaterna (tjecker, serber, o.s.v.)
Svenskar överskattar ofta sina kunskaper i engelska eftersom man - i likhet med holländare - har mindre brytning än de som har andra modersmål.
Svenskar överskattar ofta sina kunskaper i engelska eftersom man - i likhet med holländare - har mindre brytning än de som har andra modersmål.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är det jag menar. Hade man inte varit så jäkla insnöat på elbilar så hade min nästa bil utan tvekan blivit en laddhybrid. De turerna jag kör här omkring klarar jag mig med en elektrisk räckvidd runt 5 mil. På lite längre turer har vi e-Golfen och på riktigt långa turer kan man köra på bensin. Att dra husvagn lär också blir enklare med en laddhybrid. Och mycket billigare är det också om alternativet är att ladda fullt hos Ionity var 15:e mil eller så.Swede1 skrev:Om Ionity behåller priset på 850 kr per laddning, så är det billigare att köpa en laddhybrid, typ VW GTE. För miljöns skull borde det finnas ett maxtak för laddning av elbil på ca 5 kr/kwh, annars blir det billigare med bensin. EU borde kunna kräva tillbaka bidrag om nån Ionity tar mer. Dessutom så tar det tid att ladda så det bör vara klart billigare än att tanka bensin.Godmorgon

Men tyvärr skulle jag aldrig bli glad med en laddhybrid, även om hjärnan säger att det är det klokaste valet rent ekonomiskt. En jävla rävsax. Hur man än gör så tvingas man välja mellan pest och kolera känns det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag antar att det var yrkesrelaterade möten? Då är det naturligtvis rätt vanligt att många kan engelska. Men gemene man på gatan kan (eller vill) inte det. Försök att gå in i en valfri affär och prata engelska. Du kommer få se många panikslagna människor som plötsligt har väldigt bråttom. Det är mycket jobbigt för tyskar att kommunicera på engelska. Man är helt enkelt inte van.HenrikC skrev:Jag har mött många tyskar och de allra flesta pratar bra engelska, fullt lika bra som svenskar men med en kraftigare brytning...
I Sverige är det nästan tvärtom. Du behöver absolut inte kunna svenska som utlänning i Sverige. Du kan klara dig livet ut med enbart engelska utan att någon skulle ifrågasätta det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Var i en affär i Vauvert som ligger i södra Frankrike.
Butikspersonalen var mellan 25-45 år gamla. Inte ett enda ord på engelska kunde dom. (förutom nooo...)
Hyrde ett hus en vecka, google översättning gick varm!!
Butikspersonalen var mellan 25-45 år gamla. Inte ett enda ord på engelska kunde dom. (förutom nooo...)
Hyrde ett hus en vecka, google översättning gick varm!!

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Svenskar kan engelska (det går att göra sig förstådd och bli förstådd), men gemene man usel på tyska och franska. engelskan hoppar in automatiskt. Så man undrar hur det blir i eu med svenskar som jobbar utomlands.
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.
EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det de säger är alltså att Ionitys prismodell är obegriplig och kontraproduktiv och därför kan man även fortsättningsvis ladda för €0,49 när man använder sig av EnBW-kortet. Maingau-Energie har ju också ett standardpris på €0,35 som gäller överallt, även hos Iontiy. Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.Zalman3 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.
EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så kör de med ett sånt där abonnemang. Det var väl inte knutet till en enda bil?mati skrev:Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Ionitys laddnätverk
Ja just det. De har köpt en e-tron och tokutnyttjar den lägre taxan. Så är det säkert.Surfaren skrev:Eller så kör de med ett sånt där abonnemang. Det var väl inte knutet till en enda bil?mati skrev:Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.

Ändå ganska intressant att andra leverantörer fortsätter ta samma taxa som innan, trots att de troligen går back på det, bara för att visa att Ionity har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Mer förvirring, klickar man in på Ionity Södertälje hos Maingau så visar den priset 0.65€/kWhmati skrev:Det de säger är alltså att Ionitys prismodell är obegriplig och kontraproduktiv och därför kan man även fortsättningsvis ladda för €0,49 när man använder sig av EnBW-kortet. Maingau-Energie har ju också ett standardpris på €0,35 som gäller överallt, även hos Iontiy. Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.Zalman3 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.
EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.fth skrev:Mer förvirring, klickar man in på Ionity Södertälje hos Maingau så visar den priset 0.65€/kWh![]()
/fth

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Det måste ju verka krångligt så att inte folk vill byta till elbil allt för snabbt. Den enda andra förklaringen jag kan komma på är att folket på Ionity är helt inkompetenta för det de nu valt att sysselsätta sig med.Rubiks skrev:Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.mati skrev:Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.
Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?fth skrev:Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.mati skrev:Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.
Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont?![]()
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris.mati skrev:I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.

Re: Ionitys laddnätverk
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.Jerker skrev:Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris.mati skrev:I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har någon jämfört svenska och tyska effekttariffer? Kanske är dyrare i Sverige?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris.mati skrev:I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.



S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Låg det bara där, en dag, på mittkonsollen? Fantastiskt!bonath skrev:Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?

Re: Ionitys laddnätverk
Helt klart så att Norge gjort upp under bordet. Sen har nog Ionityfolket inte tittat så noga på kartan utan tänkt att resten av Norden är samma land, och att alla däruppe har låga elpriser och ska straffas för det.mati skrev:Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.Jerker skrev:Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris.mati skrev:I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity inte bara sätter sina kunder i chock, de passar på att göra sina partners irriterade också: https://blog.chargemap.com/ionity-new-r ... xplained/?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Ionitys laddnätverk
Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...