Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?
200, kanske 250 om man har tur.
Dvs vidare värdetapp på 250-300k.
Dessutom kommer reparationer, service, bränslekostnader, skatt etc lägga på ytterligare sexsiffriga kostnader.
Ungefär som idag då.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?
200, kanske 250 om man har tur.
Dvs vidare värdetapp på 250-300k.
Dessutom kommer reparationer, service, bränslekostnader, skatt etc lägga på ytterligare sexsiffriga kostnader.
Ungefär som idag då.
Och ändå inser du inte hur det fungerar?
Vi jämför här alltså en begagnad bil med en helt ny som kostar betydligt mer och ÄNDÅ blir den nya betydligt billigare att äga.
En ny elbil är alltså inte bara billigare än en ny avgasbil, utan även billigare än en begagnad avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av BrooklynS »

Ja kör man bara tillräckligt mycket så är det ju så.

Jag åker tex billigare per månad idag totalt sett med ny M3P än med min förra Insignia turbodiesel -16. Faktum är att bara bränsleräkningarna ifjol översteg totalkostnaden idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?
200, kanske 250 om man har tur.
Dvs vidare värdetapp på 250-300k.
Dessutom kommer reparationer, service, bränslekostnader, skatt etc lägga på ytterligare sexsiffriga kostnader.
Ungefär som idag då.
Och ändå inser du inte hur det fungerar?
Vi jämför här alltså en begagnad bil med en helt ny som kostar betydligt mer och ÄNDÅ blir den nya betydligt billigare att äga.
En ny elbil är alltså inte bara billigare än en ny avgasbil, utan även billigare än en begagnad avgasbil.
Men inser du inte att den som väljer en begagnad fossilbil framför en ny model3 inte alltid gör det av ekonomiska skäl?
Om man är helt frälst av sin tesla och tycker det är världens, med marginal, bästa bil är man ju inte helt lämpad att försöka bedöma värdet på andra bilar framåt i tiden. För dig är ju en macan eller vilken fossilbil som helst näst intill värdelös redan idag. Du skulle väl inte vilja ha en ens till halva priset. Din prognos utgår ju från att alla vill ha en tesla.
Ok. Ponera att så blir fallet så håller jag med dig. När alla begbilsköpare om 2 år då vill slåss om dom 4000 model3 som såldes 2019 kommer priserna bli extremt höga även om dom rimligen ligger en bra bit under nypris. Eftersom dom 2-300' begbilsköpare som blir utan en model3 och inte vill ha en 3år gammal fossilbil (trots att den bara är värd 30% och slipper malus) så kör dom istället vidare med sina ännu äldre fossilbilar som ju är ännu dyrare i drift.
Hade model3 sålts i betydande antal, 40-50 000, hade situationen varit en annan.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1868
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av pefreli »

Om BMW lanserar en elektrisk konkurrent till Model 3 i samma prisläge och prestanda tror jag den hade ställt till stora bekymmer för BMW.

Varför köpa en BMW M3 eller 330/340 när du kan köpa en snabbare bil som dessutom är framtidssäkrad och kostar en bråkdel att driva?

Folk tjatar om att Model 3 är dyr. Jag hävdar motsatsen.

Dessutom är värdet av SuC kraftigt underskattat. Det kommer fler bli varse framöver.

Ovanstående talar för Teslas andrahandsvärde och att man snarare kommer kunna justera priserna uppåt i framtiden.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?
200, kanske 250 om man har tur.
Dvs vidare värdetapp på 250-300k.
Dessutom kommer reparationer, service, bränslekostnader, skatt etc lägga på ytterligare sexsiffriga kostnader.
Ungefär som idag då.
Och ändå inser du inte hur det fungerar?
Vi jämför här alltså en begagnad bil med en helt ny som kostar betydligt mer och ÄNDÅ blir den nya betydligt billigare att äga.
En ny elbil är alltså inte bara billigare än en ny avgasbil, utan även billigare än en begagnad avgasbil.
Men inser du inte att den som väljer en begagnad fossilbil framför en ny model3 inte alltid gör det av ekonomiska skäl?
Om man är helt frälst av sin tesla och tycker det är världens, med marginal, bästa bil är man ju inte helt lämpad att försöka bedöma värdet på andra bilar framåt i tiden. För dig är ju en macan eller vilken fossilbil som helst näst intill värdelös redan idag. Du skulle väl inte vilja ha en ens till halva priset. Din prognos utgår ju från att alla vill ha en tesla.
Ok. Ponera att så blir fallet så håller jag med dig. När alla begbilsköpare om 2 år då vill slåss om dom 4000 model3 som såldes 2019 kommer priserna bli extremt höga även om dom rimligen ligger en bra bit under nypris. Eftersom dom 2-300' begbilsköpare som blir utan en model3 och inte vill ha en 3år gammal fossilbil (trots att den bara är värd 30% och slipper malus) så kör dom istället vidare med sina ännu äldre fossilbilar som ju är ännu dyrare i drift.
Hade model3 sålts i betydande antal, 40-50 000, hade situationen varit en annan.
Nej, min prognos utgår inte ifrån att alla vill ha Tesla.
Det spelar ingen roll att det finns vissa som fortsätter köpa avgasbilar. Det fanns massvis med människor som fortsatte köpa knapptelefoner i flera år efter smartphonens intåg. Det är fullt normalt och standard vid teknikskiften.
Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Technolog ... life_cycle

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det låter nästan som du försöker argumentera för att begvärdet skulle vara högre om det sålts fler bilar?
Det går emot all logik. Återigen utbud och efterfrågan styr priset.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

pefreli skrev:
Om BMW lanserar en elektrisk konkurrent till Model 3 i samma prisläge och prestanda tror jag den hade ställt till stora bekymmer för BMW.

Varför köpa en BMW M3 eller 330/340 när du kan köpa en snabbare bil som dessutom är framtidssäkrad och kostar en bråkdel att driva?

Folk tjatar om att Model 3 är dyr. Jag hävdar motsatsen.

Dessutom är värdet av SuC kraftigt underskattat. Det kommer fler bli varse framöver.

Ovanstående talar för Teslas andrahandsvärde och att man snarare kommer kunna justera priserna uppåt i framtiden.
Ja en BMW 340 som har motsvarande prestanda som en Model 3 LR kostar 100k mer(de flesta ligger runt 780k på blocket)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Nej, min prognos utgår inte ifrån att alla vill ha Tesla.
Det spelar ingen roll att det finns vissa som fortsätter köpa avgasbilar. Det fanns massvis med människor som fortsatte köpa knapptelefoner i flera år efter smartphonens intåg. Det är fullt normalt och standard vid teknikskiften.
Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Technolog ... life_cycle

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det låter nästan som du försöker argumentera för att begvärdet skulle vara högre om det sålts fler bilar?
Det går emot all logik. Återigen utbud och efterfrågan styr priset.
Jag säger att andrahandsvärdet på bilar kommer följa ungefär samma regler som tidigare. Ca. 50% efter 3-4år och inga kommer bli värdelösa.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av dd88 »

De M340i som ligger på blocket är mer eller mindre fullutrustade med HUD, laserlight, akustikrutor, elektrisk dragkrok, ambient light...

Vad kostar det att lägga till i en Model 3?

Går ju speca en tomhylsa på BMW.se om man vill, dra sen av 15% på priset så är man närmare verkligheten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
De M340i som ligger på blocket är mer eller mindre fullutrustade med HUD, laserlight, akustikrutor, elektrisk dragkrok, ambient light...

Vad kostar det att lägga till i en Model 3?

Går ju speca en tomhylsa på BMW.se om man vill, dra sen av 15% på priset så är man närmare verkligheten.
Model 3 är fullutrustad också.
Förövrigt tror jag bara jag sett en enda ny 3-serie hittills, och bokstavligen hundratals Model 3.
Talar väl sitt tydliga språk om vad folk vill ha.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Nej, min prognos utgår inte ifrån att alla vill ha Tesla.
Det spelar ingen roll att det finns vissa som fortsätter köpa avgasbilar. Det fanns massvis med människor som fortsatte köpa knapptelefoner i flera år efter smartphonens intåg. Det är fullt normalt och standard vid teknikskiften.
Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Technolog ... life_cycle

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det låter nästan som du försöker argumentera för att begvärdet skulle vara högre om det sålts fler bilar?
Det går emot all logik. Återigen utbud och efterfrågan styr priset.
Jag säger att andrahandsvärdet på bilar kommer följa ungefär samma regler som tidigare. Ca. 50% efter 3-4år och inga kommer bli värdelösa.
Hur förklarar du då att så gott som alla beggade elbilar som säljs nu går för långt mer än 50%?
Menar du att efterfrågan skulle minska?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
De M340i som ligger på blocket är mer eller mindre fullutrustade med HUD, laserlight, akustikrutor, elektrisk dragkrok, ambient light...

Vad kostar det att lägga till i en Model 3?

Går ju speca en tomhylsa på BMW.se om man vill, dra sen av 15% på priset så är man närmare verkligheten.
Model 3 är fullutrustad också.
Förövrigt tror jag bara jag sett en enda ny 3-serie hittills, och bokstavligen hundratals Model 3.
Talar väl sitt tydliga språk om vad folk vill ha.
Konstigt, det såldes fler 3-serie än Model 3 det gångna året, man ser väl vad man vill se?

Ja med Tesla-mått mätt så är Model 3 fullutrustad, säger dock inte så mycket. En M340i lär vara dyrare än en Model 3 oavsett, men det är bara idioter som jämför äpplen med päron. Vid det här laget borde du ha lärt dig att det är meningslöst att jämföra med listpris, speciellt med en bil som har mycket mer utrustning än vad som går sätta i en Model 3.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 510
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av tor »

Jag tror att just M3P kommer hålla sig betydligt bättre än andra versioner av model 3. Jag gissar att det inte säljs så många m3p pga. förmånsvärdet. 3 år gamla bilar säljs ju däremot nästan uteslutande till privatpersoner.

Om jag hade varit spekulant på en beggad M3 hade jag kunnat betala ca. 100 k mer för en M3P om 3 år tror jag.
Om man köper M3 ny privat så är det som jag ser det bara dumt att inte köpa en M3P. I varje fall om alternativet är en LR.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Nej, min prognos utgår inte ifrån att alla vill ha Tesla.
Det spelar ingen roll att det finns vissa som fortsätter köpa avgasbilar. Det fanns massvis med människor som fortsatte köpa knapptelefoner i flera år efter smartphonens intåg. Det är fullt normalt och standard vid teknikskiften.
Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Technolog ... life_cycle

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det låter nästan som du försöker argumentera för att begvärdet skulle vara högre om det sålts fler bilar?
Det går emot all logik. Återigen utbud och efterfrågan styr priset.
Jag säger att andrahandsvärdet på bilar kommer följa ungefär samma regler som tidigare. Ca. 50% efter 3-4år och inga kommer bli värdelösa.
Vid någon tidpunkt från nu och typ 10 år framåt kommer värdet på diesel- och bensinbilar att falla ner mot i princip noll . Sedan kommer det vända något pga samlarvärde och nostalgi.
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av sandberg80 »

Mitt inlägg i debatten:

Det är omöjligt att veta....


Jag älskar att byta bil och har köpt runt 15- nya bilar de senaste 15 åren, där jag oftast försökt optimera mot förväntat värdetapp. Dvs köp ingen onödig extrautrustning som du inte får igen. Med den strategin har man lyckats hålla bra andrahandsvärde rakt igenom faktiskt. Bästa resultatet var utan tvekan min senaste bil, en eNiro som såldes för 8000:- mer än den köptes för efter 12 månader och 3000 mil. Detta är såklart ett undantag som inte är hållbart i längden.

Personligen gissar jag som du, att en M3P kommer hålla bra i andrahand eftersom den är ett "monster" som kostar mindre än motsvarande bensin-monster. Ligger du och balanserar på marginalen så skulle jag nog räkna med mer värdetapp än du kalkylerat med nu, så du inte sitter där om 3 år och tappat 150000:- mer än du trodde (och därmed hade råd med). Lyxfällan är inget TV-program man vill ha sina 15 minuter i rampljuset ifrån.
Dessutom är hela bilmarknaden ett stort ? framöver. Kommer elbilar slå så mycket som vi alla här tror? Kommer det nya batteritekniker? Kommer priserna gå ner med mer konkurrens? Hur kommer en rejäl lågkonjunktur slå mot priserna?
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Verdi

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Nej, min prognos utgår inte ifrån att alla vill ha Tesla.
Det spelar ingen roll att det finns vissa som fortsätter köpa avgasbilar. Det fanns massvis med människor som fortsatte köpa knapptelefoner i flera år efter smartphonens intåg. Det är fullt normalt och standard vid teknikskiften.
Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Technolog ... life_cycle

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det låter nästan som du försöker argumentera för att begvärdet skulle vara högre om det sålts fler bilar?
Det går emot all logik. Återigen utbud och efterfrågan styr priset.
Jag säger att andrahandsvärdet på bilar kommer följa ungefär samma regler som tidigare. Ca. 50% efter 3-4år och inga kommer bli värdelösa.
Hur förklarar du då att så gott som alla beggade elbilar som säljs nu går för långt mer än 50%?
Menar du att efterfrågan skulle minska?

Säljs de för det då? Och i så fall varför? De köps iaf inte av folk som vet vad nya kostar och vad leveranstiden är på en ny.

Edit: Trodde du menade enbart Model 3. :) Vad gäller övriga elbilar så är det väl lite olika.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
De M340i som ligger på blocket är mer eller mindre fullutrustade med HUD, laserlight, akustikrutor, elektrisk dragkrok, ambient light...

Vad kostar det att lägga till i en Model 3?

Går ju speca en tomhylsa på BMW.se om man vill, dra sen av 15% på priset så är man närmare verkligheten.
Model 3 är fullutrustad också.
Förövrigt tror jag bara jag sett en enda ny 3-serie hittills, och bokstavligen hundratals Model 3.
Talar väl sitt tydliga språk om vad folk vill ha.
Konstigt, det såldes fler 3-serie än Model 3 det gångna året, man ser väl vad man vill se?

Ja med Tesla-mått mätt så är Model 3 fullutrustad, säger dock inte så mycket. En M340i lär vara dyrare än en Model 3 oavsett, men det är bara idioter som jämför äpplen med päron. Vid det här laget borde du ha lärt dig att det är meningslöst att jämföra med listpris, speciellt med en bil som har mycket mer utrustning än vad som går sätta i en Model 3.
Det var väl gamla modellen de reade ut. Har faktiskt en bekant som privatleasade en för det var så billigt.
Som sagt nya modellen har jag bara sett en enda, det var förövrigt en plugin så det är väl också ett tecken på vad som sker.

"Mycket mer utrustning" får stå för dig. För mig är laserlampor, AR och ambient lighting lika mkt "utrustning" som spel & streamingtjänster i Teslan. Kul att leka med men inget jag skulle betala för.

Ps. Såg att dom dumpat priset med 100k på en 340. Kommer nog bli en hel del mer prisdumpning framöver...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Nej, min prognos utgår inte ifrån att alla vill ha Tesla.
Det spelar ingen roll att det finns vissa som fortsätter köpa avgasbilar. Det fanns massvis med människor som fortsatte köpa knapptelefoner i flera år efter smartphonens intåg. Det är fullt normalt och standard vid teknikskiften.
Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Technolog ... life_cycle

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det låter nästan som du försöker argumentera för att begvärdet skulle vara högre om det sålts fler bilar?
Det går emot all logik. Återigen utbud och efterfrågan styr priset.
Jag säger att andrahandsvärdet på bilar kommer följa ungefär samma regler som tidigare. Ca. 50% efter 3-4år och inga kommer bli värdelösa.
Hur förklarar du då att så gott som alla beggade elbilar som säljs nu går för långt mer än 50%?
Menar du att efterfrågan skulle minska?

Säljs de för det då? Och i så fall varför? De köps iaf inte av folk som vet vad nya kostar och vad leveranstiden är på en ny.

Edit: Trodde du menade enbart Model 3. :) Vad gäller övriga elbilar så är det väl lite olika.
Det är bara att titta på KVD vad de säljs för. Som sandberg80 skriver ovan kan man tom få MER än man köpte bilen för i vissa fall. Så stort sug efter elbilar är det.
Det finns massvis med exempel på bilar som gått för 70-80-90% av nypris. Eller tom över 100% som sagt.
Tom gamla slitna Model S som är 5-6 år gamla går för över 50%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
De M340i som ligger på blocket är mer eller mindre fullutrustade med HUD, laserlight, akustikrutor, elektrisk dragkrok, ambient light...

Vad kostar det att lägga till i en Model 3?

Går ju speca en tomhylsa på BMW.se om man vill, dra sen av 15% på priset så är man närmare verkligheten.
Model 3 är fullutrustad också.
Förövrigt tror jag bara jag sett en enda ny 3-serie hittills, och bokstavligen hundratals Model 3.
Talar väl sitt tydliga språk om vad folk vill ha.
Konstigt, det såldes fler 3-serie än Model 3 det gångna året, man ser väl vad man vill se?

Ja med Tesla-mått mätt så är Model 3 fullutrustad, säger dock inte så mycket. En M340i lär vara dyrare än en Model 3 oavsett, men det är bara idioter som jämför äpplen med päron. Vid det här laget borde du ha lärt dig att det är meningslöst att jämföra med listpris, speciellt med en bil som har mycket mer utrustning än vad som går sätta i en Model 3.
Det var väl gamla modellen de reade ut. Har faktiskt en bekant som privatleasade en för det var så billigt.
Som sagt nya modellen har jag bara sett en enda, det var förövrigt en plugin så det är väl också ett tecken på vad som sker.

"Mycket mer utrustning" får stå för dig. För mig är laserlampor, AR och ambient lighting lika mkt "utrustning" som spel & streamingtjänster i Teslan. Kul att leka med men inget jag skulle betala för.

Ps. Såg att dom dumpat priset med 100k på en 340. Kommer nog bli en hel del mer prisdumpning framöver...
Nej det är den nya modellen som sålt, nu har touringen kommit med så det lär öka ytterligare.

BMW börjar mer och mer arbeta som Audi, höga listpriser, höga rabatter. Så även om dom ”dumpar” priserna så är de fortfarande inte nere i samma kostnad som förra generationen.

För min del får dom gärna sjunka ytterligare, är definitivt köparens marknad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
De M340i som ligger på blocket är mer eller mindre fullutrustade med HUD, laserlight, akustikrutor, elektrisk dragkrok, ambient light...

Vad kostar det att lägga till i en Model 3?

Går ju speca en tomhylsa på BMW.se om man vill, dra sen av 15% på priset så är man närmare verkligheten.
Model 3 är fullutrustad också.
Förövrigt tror jag bara jag sett en enda ny 3-serie hittills, och bokstavligen hundratals Model 3.
Talar väl sitt tydliga språk om vad folk vill ha.
Konstigt, det såldes fler 3-serie än Model 3 det gångna året, man ser väl vad man vill se?

Ja med Tesla-mått mätt så är Model 3 fullutrustad, säger dock inte så mycket. En M340i lär vara dyrare än en Model 3 oavsett, men det är bara idioter som jämför äpplen med päron. Vid det här laget borde du ha lärt dig att det är meningslöst att jämföra med listpris, speciellt med en bil som har mycket mer utrustning än vad som går sätta i en Model 3.
Det var väl gamla modellen de reade ut. Har faktiskt en bekant som privatleasade en för det var så billigt.
Som sagt nya modellen har jag bara sett en enda, det var förövrigt en plugin så det är väl också ett tecken på vad som sker.

"Mycket mer utrustning" får stå för dig. För mig är laserlampor, AR och ambient lighting lika mkt "utrustning" som spel & streamingtjänster i Teslan. Kul att leka med men inget jag skulle betala för.

Ps. Såg att dom dumpat priset med 100k på en 340. Kommer nog bli en hel del mer prisdumpning framöver...
Nej det är den nya modellen som sålt, nu har touringen kommit med så det lär öka ytterligare.

BMW börjar mer och mer arbeta som Audi, höga listpriser, höga rabatter. Så även om dom ”dumpar” priserna så är de fortfarande inte nere i samma kostnad som förra generationen.

För min del får dom gärna sjunka ytterligare, är definitivt köparens marknad.

Skulle inte köpa en ny dyr 3-serie idag. Totalt vansinne.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av dd88 »

Ge det ett par år så kan man köpa dom för kaffepengar, ingen kommer vilja ha dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Ge det ett par år så kan man köpa dom för kaffepengar, ingen kommer vilja ha dom.
Du tog illa upp? :D


Jag tror inte det är på den nivån men nog kommer de ha svagare värdebeständighet framöver än de haft tidigare. Det är jag övertygad om. De flesta som skaffar elbil vänder inte tillbaka så gruppen köpare på fossilbilar minskar ständigt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Ge det ett par år så kan man köpa dom för kaffepengar, ingen kommer vilja ha dom.
Du tog illa upp? :D


Jag tror inte det är på den nivån men nog kommer de ha svagare värdebeständighet framöver än de haft tidigare. Det är jag övertygad om. De flesta som skaffar elbil vänder inte tillbaka så gruppen köpare på fossilbilar minskar ständigt.
Nej jag refererade bara till tidigare inlägg i tråden, i bästa av världar så skulle dom ha rätt men jag tror tyvärr inte det är fallet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av taliz »

Skulle tippa på att en BMW 340 kommer ha en TCO på närmare det dubbla mot en Model 3 Performance över säg 5 år.

Men... laserlampor och HBTQ-mysbelysning kanske är värt det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 545
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Inlägg av d3marcus »

Tesla själva räknar med 51% restvärde efter tre år i sin kalkyl för privat avbetalning (2000 mil/år) för en M3 Performance. Det ger en värdeminskning på 7985:-/mån första tre åren med hänsyn taget till elbilspremien. (Jag vet att Tesla betalar dåliga inbytespriser.)

Jag har fört lite statistik på Model S (inga P-modeller) som sålts på KvD. I genomsnitt har värdeminskningen varit 8235:-/mån för de årsmodeller som sålts (mest 2015-2016, runt 10 000 mil). Siffran ligger högre om vi räknar på exakt tre år.

Jag skulle räkna med åtminstone 6500:- värdetapp/mån för en M3 Performance. Nybilspriset är extremt viktigt vid beräkningar av TCO.

Till ekvationen kommer såklart utbud och efterfrågan 2023. Ett rimligt antagande är att båda två kommer att vara väsentligt större då än idag.
Skriv svar