Vinande ljud vid låg, konstant fart

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Vinande ljud vid låg, konstant fart

Inlägg av ElTorsk »

Jag har en liten undran gällande ett vinande ljud som hörs som tydligast mellan 30-50km/h vid konstant fart, på plant underlag och vid låg belastning.

Ljudet påminner lite om en gammal transmission med rakskurna drev, tänk gammal racingbil med manuell växellåda.

Det hörs även om man frirullar med växelpetaren i läge N. Det är alltså inte det sköna ljudet man hör vid regen eller acceleration. Ljudet ökar även i frekvens med hastigheten.

Är det någon här som upplever något liknande eller är detta en feature? Har aldrig hört något liknande när jag kört andra elbilar men har tyvärr aldrig åkt i någon annan Model 3.

Tack!
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinande ljud vid låg, konstant fart

Inlägg av LarsL »

Har du Nokian Hakka R3 friktions däck? Mina tjöt som tusan de första 3-400 milen i just farter runt 30-50 km/h.
Användarvisningsbild
Filuren
Teslaägare

Inlägg av Filuren »

Jag har samma problem med min M3. Har anmärkt på det hos service center, men de menar att ljudet kommer från främre motor och är normalt.
Har inte heller kört någon annan M3 för jämförelse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vissa "elektriska" ljud hör man ibland, om än väldigt dämpat.
Konstigt vore väl annars...

Jobbade på golfbana för ca 20 år sen. Hade faktiskt en hel del elfordon redan då, så då vande man sig hur de lät.
Truckar, greenklippare, golfbilar etc. De lät ju dock betydligt högre, ingen ljuddämpning i dom...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Det är magneterna i den nya induktionsmotorn som visslar lite ibland om man inte har någon eller väldigt lite effekt på den. Viner lite. Det är samma i min MXRL från främre motorn.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

Inlägg av johan_w »

Har också hört det när jag provkörde kompisens MS Raven, hörs inte på min MS100D -18.

Tyckte just det högfrekventa ljudet var riktigt jobbigt!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Eltorsk:
Bäst är nog att prova en likadan bil och se om ljudet finns i den också.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Enda bilen jag hört detta ljud på är min gamla 3 performance och en S90D med trasig DU fram.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Jag upplever ett vinande ljud när man inte gasar på så hårt utan endast glider fram. Hörs mest vid 70-90 km/h på min Model S LR. Har postat i ett engelskt forum och beskrivit mitt problem. SC har undersökt min bil och upplevde samma sak men kunde inte hitta något fel. En kille där sa att det ska åtgärdas med en ny mjukvara men kunde inte säga när. I den här länken finns även resultatet från när SC hade bilen inne.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4264238
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Inlägg av ElTorsk »

Tack för alla svar!
LarsL skrev:
Har du Nokian Hakka R3 friktions däck? Mina tjöt som tusan de första 3-400 milen i just farter runt 30-50 km/h.
Jag har Hakka R3 och upplever också att de blev klart tystare efter ca 200 mil.
GreenMachine skrev:
Det är magneterna i den nya induktionsmotorn som visslar lite ibland om man inte har någon eller väldigt lite effekt på den. Viner lite. Det är samma i min MXRL från främre motorn.
Misstänkte också att det kanske kunde vara induktionsmotorn fram som helt enkelt låter endel i kombination med mindre bra ljuddämpning. Blev dock lite fundersam efter att min 73 åriga mor undrade vad det var som visslade utan att jag nämnt det.

Har fått för mig att det tystnar ett kort ögonblick när man kör över vissa fartgupp, om det beror på ändrad vinkel av någonting i drivningen eller att motorn kort går över i regen vet jag ej.
Filuren skrev:
Jag har samma problem med min M3. Har anmärkt på det hos service center, men de menar att ljudet kommer från främre motor och är normalt.
Har inte heller kört någon annan M3 för jämförelse.

Du hör det endast vid låg belastning? Hör du även att det i vissa lägen övergår till ett pipande ljud, typ morsekod? :)
Tellus skrev:
Eltorsk:
Bäst är nog att prova en likadan bil och se om ljudet finns i den också.
Ja, det får nog bli till att provåka en annan AWD M3 innan jag kollar med SC.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Har M3 lr awd och hör samma sak gissar jag.
Väldigt lätt gas eller regen runt 60. Ett vinande turbinljud som försvann vid 5% uppdateringen men blev värre de senaste uppdateringarna. Faktiskt ganska störande...
Tror mig ha läst nånstans att likn problem blivit avhjälpta med lite mer olja i transmissionen men kan ha blandat ihop det...
Skriv svar