Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2297
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Original Audi kabeln som jag fått med så är kontakten aningen för stor.

Krävs väldigt hårt arbete att få den in i vissa laddboxar. Ofta stoppar den då 5-8 mm fattas och det känns som den bottnar.

Men inget händer och tar jag ur och sätter i med riktig hårt handlag hoppar laddningen igång.

Hände senast idag.
20200213_132058.jpg
GladGutt
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 feb 2020 08:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av GladGutt »

Aha
Jag får ingen reaktion alls. Oavsett hur hårt jag trycker dit kabeln. Kabeln låses normalt när det blivit en anslutning. Men i det här fallet kommer det inte så långt. Så det kanske är liknande problem att den är för stor.
Ska som sagt prova att använda den kabeln även hemma och se om det matar då. Gör det det så blir jag brydd. Då är det "något riktigt fel som är trasigt"...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2297
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

GladGutt skrev:

... Men sedan mitten av december har den i bilen angivna räckvidden efter laddning ökat med runt 50km...
Hur gick detta till? Fick du någon uppdatering?
GladGutt
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 feb 2020 08:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av GladGutt »

Misstänker att det var nåt sånt.
Men inget jag fått besked om. Händer ju rätt ofta att infotainmentsystemet säger att det skickats en uppdatering, men det brukar ju vara kartuppdateringar. Kan inte minnas att jag bekräftat nån "systemuppdatering".
Visserligen förväntade jag mig förbättring efter viss "inkörning" samt att det skulle komma nån form av systemuppdatering för att öka räckvidden när Audi sett hur bilen (allas bilar) defacto körs. Som lekman kan jag tycka att det är onödigt mycket batterikapacitet som hålls i oanvändbar reserv.
Så även om jag som nämnts aldrig haft något egentligt problem med räckvidden då bilen främst används för daglig jobb och aktivitetskörning och sällan för långkörning så var jag ändå i början av Dec inne hos Audi (i samband med bytet till de denna vinter fullständigt onödiga vinterhjulen) och poängterade differensen mellan utlovad räckvidd, i bilen angiven räckvidd och defacto upplevd räckvidd. De såg brydda ut och noterade det (och off the record sa att jag inte var den första som sagt det...). Men jag vet inte om de faktiskt gjorde något annat än bytte däck och tvättade den.
Bilen var dock inne härom veckan för en "riktig" systemuppdatering. Bara dagarna innan vi blev kallade såg vi lite slumpartat vid några tillfällen felmeddelandet "Centrallås Systemfel - kontakta verkstad". Och det var just "låset och lite annat" som det skulle göras en programuppdatering för. Fick aldrig någon spec.
Men som sagt räckviddförbättringen kom redan i december och är nu ständigt angivet till över 350km efter full laddning. Hela 375 med Range Mode från start.
Vad det blir när man kör är ju en annan sak.
Men ska jämföra strax. Åkte i november fullladdad de 17milen från Stockholm till Gävle och hade inte ens 10% SoC när vi kom fram. Visserligen bara motorväg. Men ändå. Utgår från att vi nu kanske kan komma till Uppsala på vägen tillbaka innan det är dags för kaffe...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14638
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

GladGutt skrev:
Åkte i november fullladdad de 17milen från Stockholm till Gävle och hade inte ens 10% SoC när vi kom fram. Visserligen bara motorväg. Men ändå. Utgår från att vi nu kanske kan komma till Uppsala på vägen tillbaka innan det är dags för kaffe...
Har du 21" fälgar? Kör en bra bit över hastighetsbegränsningen? Dåligt väder/motvind?
17 mil med en 55a låter orimligt kort annars. Borde vara en snittförbrukning runt 440wh/km.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är nåt som inte stämmer. En sådan förbrukning, dvs kort räckvidd, har jag inte ens när jag drar husvagn.
Skumt också att bilen plötsligt indikerar mer räckvidd än tidigare. Jag fick också den där "centrallåset är paj"-uppdateringen och jag har inte fått mer räckvidd efter det. Jag tror inte att det har med det att göra.
Men samtidigt är en angiven räckvidd på 35 mil vid fulladdat inte konstigt. Det brukar min bil också visa mer eller mindre. Allt mellan 32 och 41 mil har jag sett. Kom ihåg att bilen beräknar räckvidden utifrån en massa saker, historisk förbrukning, påslagen värme, rutten i navigatorn osv. Kan det inte vara nåt sånt som har spökat för dig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14638
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Det är nåt som inte stämmer. En sådan förbrukning, dvs kort räckvidd, har jag inte ens när jag drar husvagn.
Skumt också att bilen plötsligt indikerar mer räckvidd än tidigare. Jag fick också den där "centrallåset är paj"-uppdateringen och jag har inte fått mer räckvidd efter det. Jag tror inte att det har med det att göra.
Men samtidigt är en angiven räckvidd på 35 mil vid fulladdat inte konstigt. Det brukar min bil också visa mer eller mindre. Allt mellan 32 och 41 mil har jag sett. Kom ihåg att bilen beräknar räckvidden utifrån en massa saker, historisk förbrukning, påslagen värme, rutten i navigatorn osv. Kan det inte vara nåt sånt som har spökat för dig?
Låt säga att man kör i 150kmh i regn och motvind, då är det nog inte helt orimligt.
Förbrukningen i min M3P stiger med närmare 100% då jämfört med WLTP.
440wh/km är väl "bara" 50-60% mer än WLTP?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

WLTP är nånting runt 230-240Wh/km för e-tron.
Hursomhelst, 440 känns vääääldigt högt. Som sagt, till och med när jag drar husvagnen kommer jag inte upp i dessa nivåer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Då har jag fått tillbaka min bil med ny laddlucka. Den gamla var tydligen trasig.. På nåt magiskt sätt har bilen också bytt färg. När jag lämnade den på verkstan igår var den svartbrun med gråa prickar. Idag när jag hämtade den var den galaxblå metallic. Konstigt. :)
Jag pratade med en servicekille som hade fått elbilssmitta. Han höll på och installerade solceller hemma och därefter skulle han skaffa elbil, kanske en e-Golf. Och så pratade han sig varm om elbilar eftersom de kräver så lite underhåll. Roligt, han jobbar ju själv med just service av bilar. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

:lol: Elbilssmitta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10937
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Han fick väl en volt-a i [sol]cellen och blev serverad ström-ming via en snab-el.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
:lol: Elbilssmitta :)
Glöm coronaviruset och manlig förkylning. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Han fick väl en volt-a i [sol]cellen och blev serverad ström-ming via en snab-el.
El-ler hur? :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Off Grid Byggaren skrev:
Original Audi kabeln som jag fått med så är kontakten aningen för stor.

Krävs väldigt hårt arbete att få den in i vissa laddboxar. Ofta stoppar den då 5-8 mm fattas och det känns som den bottnar.

Men inget händer och tar jag ur och sätter i med riktig hårt handlag hoppar laddningen igång.

Hände senast idag.
20200213_132058.jpg
Men vafasen!
Sigtuna kommun!
Du är nära mig! Bild

Den laddaren kräver att du stänger luckan ordentligt och den är alltid lite jobbig, speciellt när man har en tjock kabel
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14638
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Tars skrev:
lite jobbig, speciellt när man har en tjock kabel
Den är inte lång men den är smal.
Den är inte tjock men den är kort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

taliz skrev:
Tars skrev:
lite jobbig, speciellt när man har en tjock kabel
Den är inte lång men den är smal.
Den är inte tjock men den är kort.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
GladGutt
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 feb 2020 08:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av GladGutt »

taliz skrev:

Har du 21" fälgar? Kör en bra bit över hastighetsbegränsningen? Dåligt väder/motvind?
17 mil med en 55a låter orimligt kort annars. Borde vara en snittförbrukning runt 440wh/km.
Ja 21" och svensk höst med lite regn och vind, 120-130 km/h (lite över tillåtna 120) med farthållare och Comfortläge.
Inte helt onormalt körbeteende skulle jag tro.
Att det skulle bli tight att köra ToR trodde jag men att bara komma drygt hälften var ju en överraskning. Får som sagt kolla om det blir annorlunda den här gången. Är ju 50km extra redan i utgångsläget;-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2297
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tars skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Original Audi kabeln som jag fått med så är kontakten aningen för stor.

Krävs väldigt hårt arbete att få den in i vissa laddboxar. Ofta stoppar den då 5-8 mm fattas och det känns som den bottnar.

Men inget händer och tar jag ur och sätter i med riktig hårt handlag hoppar laddningen igång.

Hände senast idag.
20200213_132058.jpg
Men vafasen!
Sigtuna kommun!
Du är nära mig! Bild

Den laddaren kräver att du stänger luckan ordentligt och den är alltid lite jobbig, speciellt när man har en tjock kabel
Ja, då var jag nära dig idag. Den laddstolpen har två knepiga saker, dels att lyckas få i laddkontakten, och sedan stänga luckan korrekt som du nämner. Har inte sett denna lösning någon annanstans.

Fast med en 11 kW gratisladdare så får vi anstränga oss lite mer :-)
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

GladGutt skrev:
Bilen var dock inne härom veckan för en "riktig" systemuppdatering. Bara dagarna innan vi blev kallade såg vi lite slumpartat vid några tillfällen felmeddelandet "Centrallås Systemfel - kontakta verkstad". Och det var just "låset och lite annat" som det skulle göras en programuppdatering för. Fick aldrig någon spec.
Men som sagt räckviddförbättringen kom redan i december och är nu ständigt angivet till över 350km efter full laddning. Hela 375 med Range Mode från start.
Vad det blir när man kör är ju en annan sak.
Men ska jämföra strax. Åkte i november fullladdad de 17milen från Stockholm till Gävle och hade inte ens 10% SoC när vi kom fram. Visserligen bara motorväg. Men ändå. Utgår från att vi nu kanske kan komma till Uppsala på vägen tillbaka innan det är dags för kaffe...
Kallad? Har minsann inte jag blivit. Mitt centrallås har börjat ge mig felmeddelanden allt oftare på sistone. Inte uppdaterat mjukvaran sedan bilen togs ut i Juli och sist jag gnällde på att de virtuella speglarna spökade ibland (i november) så sa Audi att de visste om problemet men att det inte fanns någon uppdatering än. Nu vet jag ju att det from dec/Jan finns en SW-fix för just det men inte haft tid att ta tag i det (men någon kallelse har jag inte fått) .
Ska få tummen ur och genast boka en tid.

Ang förbrukningen, upplevt liknande förbrukning när jag (*harkel*) varit liite sen till kundmöten så att säga. 21 tum dubbfritt, regn och kuling. Vet att jag en gång hade 10% soc kvar efter ca 17 mil då jag startade på 90%.

Måste dock, trots mindre små mjukvaruproblem säga: J-r vilken bil!! Slog mig senast idag på väg hem från jobbet då jag kom på mig själv dumflinandesBild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
Måste dock, trots mindre små mjukvaruproblem säga: J-r vilken bil!! Slog mig senast idag på väg hem från jobbet då jag kom på mig själv dumflinandesBild
Visst är det så. Jag hade en Q5 som lånebil i två dagar, ingen dålig bil förvisso, men vilken skillnad alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Tars skrev:
lite jobbig, speciellt när man har en tjock kabel
Den är inte lång men den är smal.
Den är inte tjock men den är kort.
Den är alltså kort och smal...och ändå får du inte in den??? :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

GladGutt skrev:
Misstänker att det var nåt sånt.
Men inget jag fått besked om. Händer ju rätt ofta att infotainmentsystemet säger att det skickats en uppdatering, men det brukar ju vara kartuppdateringar. Kan inte minnas att jag bekräftat nån "systemuppdatering".
Visserligen förväntade jag mig förbättring efter viss "inkörning" samt att det skulle komma nån form av systemuppdatering för att öka räckvidden när Audi sett hur bilen (allas bilar) defacto körs. Som lekman kan jag tycka att det är onödigt mycket batterikapacitet som hålls i oanvändbar reserv.
Så även om jag som nämnts aldrig haft något egentligt problem med räckvidden då bilen främst används för daglig jobb och aktivitetskörning och sällan för långkörning så var jag ändå i början av Dec inne hos Audi (i samband med bytet till de denna vinter fullständigt onödiga vinterhjulen) och poängterade differensen mellan utlovad räckvidd, i bilen angiven räckvidd och defacto upplevd räckvidd. De såg brydda ut och noterade det (och off the record sa att jag inte var den första som sagt det...). Men jag vet inte om de faktiskt gjorde något annat än bytte däck och tvättade den.
Bilen var dock inne härom veckan för en "riktig" systemuppdatering. Bara dagarna innan vi blev kallade såg vi lite slumpartat vid några tillfällen felmeddelandet "Centrallås Systemfel - kontakta verkstad". Och det var just "låset och lite annat" som det skulle göras en programuppdatering för. Fick aldrig någon spec.
Men som sagt räckviddförbättringen kom redan i december och är nu ständigt angivet till över 350km efter full laddning. Hela 375 med Range Mode från start.
Vad det blir när man kör är ju en annan sak.
Jag har märkt både förändrad räckvidd och fel på centrallås vid samma tidpunkter som du men min bil var inte inne i på verkstaden i december. Från att ha en räckvidd på 300 km vid 80% till att helt plötsligt ligga på 350 km vid 80% vilket till och med är lite mer än WLTP (kanske WLTP siffran för de nyare bilarna?). Jag följer inte upp förbrukningen så noga men jag tycker mig ha märkt att i början så försvann de extra milen ganska omgående, jag kunde vara nere på 300 km efter att kört 3 km. Men den senaste tiden (kan ha varit efter att bilen var inne för uppgradering i slutet av januari) så justeras inte räckvidden ner så kraftigt. När jag kom till jobbet idag så hade jag bara använt 20 km vilket stämmer med körstäckan.
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Jag kan bara hålla med, vilken bil! När man kör andra bilar så påminns man snabbt om vilken bekväm bil detta är. Supernöjd

Dock är förbrukningen väldigt hög på motorväg.

Jag har ca 3 mil till jobbet och nästan enbart motorväg. Har aldrig lyckats komma under 30 mär man då startar kallt och håller ca 110.

Sedan är appen fortsatt problematisk för mig, får bara kontakt med bilen när den står och laddar/är inkopplad. Annars går det inte att nå bilen, känns som att den går i någon slags sömnläge...

Totalt sätt väldigt nöjd men förbrukningen är faktiskt högre än vad jag räknat med. Men totalkostnad jmf med min förra tjänstebil är oavsett flera tusen lägre netto i månaden!
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Muhlegg skrev:
GladGutt skrev:
Misstänker att det var nåt sånt.
Men inget jag fått besked om. Händer ju rätt ofta att infotainmentsystemet säger att det skickats en uppdatering, men det brukar ju vara kartuppdateringar. Kan inte minnas att jag bekräftat nån "systemuppdatering".
Visserligen förväntade jag mig förbättring efter viss "inkörning" samt att det skulle komma nån form av systemuppdatering för att öka räckvidden när Audi sett hur bilen (allas bilar) defacto körs. Som lekman kan jag tycka att det är onödigt mycket batterikapacitet som hålls i oanvändbar reserv.
Så även om jag som nämnts aldrig haft något egentligt problem med räckvidden då bilen främst används för daglig jobb och aktivitetskörning och sällan för långkörning så var jag ändå i början av Dec inne hos Audi (i samband med bytet till de denna vinter fullständigt onödiga vinterhjulen) och poängterade differensen mellan utlovad räckvidd, i bilen angiven räckvidd och defacto upplevd räckvidd. De såg brydda ut och noterade det (och off the record sa att jag inte var den första som sagt det...). Men jag vet inte om de faktiskt gjorde något annat än bytte däck och tvättade den.
Bilen var dock inne härom veckan för en "riktig" systemuppdatering. Bara dagarna innan vi blev kallade såg vi lite slumpartat vid några tillfällen felmeddelandet "Centrallås Systemfel - kontakta verkstad". Och det var just "låset och lite annat" som det skulle göras en programuppdatering för. Fick aldrig någon spec.
Men som sagt räckviddförbättringen kom redan i december och är nu ständigt angivet till över 350km efter full laddning. Hela 375 med Range Mode från start.
Vad det blir när man kör är ju en annan sak.
Jag har märkt både förändrad räckvidd och fel på centrallås vid samma tidpunkter som du men min bil var inte inne i på verkstaden i december. Från att ha en räckvidd på 300 km vid 80% till att helt plötsligt ligga på 350 km vid 80% vilket till och med är lite mer än WLTP (kanske WLTP siffran för de nyare bilarna?). Jag följer inte upp förbrukningen så noga men jag tycker mig ha märkt att i början så försvann de extra milen ganska omgående, jag kunde vara nere på 300 km efter att kört 3 km. Men den senaste tiden (kan ha varit efter att bilen var inne för uppgradering i slutet av januari) så justeras inte räckvidden ner så kraftigt. När jag kom till jobbet idag så hade jag bara använt 20 km vilket stämmer med körstäckan.
Det här låter intressant. Så du menar att du har varit inne med bilen och fått någon mjukvaru uppdatering som gjort att du har en mer precis räckvidd enligt GOM? samt att du nu även upplever att du har längre räckvidd? Om det är så kommer jag omedelbart boka in tid hos min återförsäljare för uppdatering. När fick du din bil, dvs när var ursprungsmjukvaran laddad från fabrik?
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Johan B skrev:
Jag kan bara hålla med, vilken bil! När man kör andra bilar så påminns man snabbt om vilken bekväm bil detta är. Supernöjd

Dock är förbrukningen väldigt hög på motorväg.

Jag har ca 3 mil till jobbet och nästan enbart motorväg. Har aldrig lyckats komma under 30 mär man då startar kallt och håller ca 110.

Sedan är appen fortsatt problematisk för mig, får bara kontakt med bilen när den står och laddar/är inkopplad. Annars går det inte att nå bilen, känns som att den går i någon slags sömnläge...

Totalt sätt väldigt nöjd men förbrukningen är faktiskt högre än vad jag räknat med. Men totalkostnad jmf med min förra tjänstebil är oavsett flera tusen lägre netto i månaden!
Ja, kallt batteri och motorväg blir hög förbrukning då Etron aktivt alltid värmer batteriet som mycket det kan för att kunna ge optimal laddhastighet. Den vet ju inte att du bara ska köra 3 mil till jobbet och den bryr sig inte heller utan kör fullt på att värma batteriet. Den spenderar då mycket energi på att flytta bilen framåt i +110km/h, värma kupen samt värma batteriet. Ibland kan jag parkera i garage vid jobbet där det är ca 15 grader och bara det jämfört med att stå ute i ca 4 grader ger stor skillnad i förbrukning. Om du förvärmer bilen (med sladd inkopplad) så blir också förbruknigen betydligt lägre men då drar den el från nätet istället, i slutendan blir det resultatet samma så kör man bara korta sträckor som 3-5 mil så spelar det ingen roll.

Hade varit bättre om man aktivt kunde välja om man vill förvärma batteriet eller inte. korta sträcker hade jag valt att inte värma men köra längre så vill man så man får bra laddhastighet vid HPC.
Skriv svar