M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Dom är nischprodukter bägge två.
Model 3 närmar sig snabbt hela Volvos samlade produktion per år, så ja det är säkert bara en nischprodukt....
Ja. Volvo är ju en mycket liten tillverkare och globalt är dom också att se som nischprodukter även om bilarna är konventionellare än både model3 och taycan.
Definitionen på om en bil är en nischprodukt eller inte hänger ju inte om man tillverkar fler eller färre än volvo.
Jag tror få skulle hålla med dig om att Volvos bilar är nischprodukter.
De är massmarknadsprodukter allihop.
Model 3 är också en massmarknadsprodukt, om än mindre konventionell.
M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Dom är nischprodukter bägge två.
Model 3 närmar sig snabbt hela Volvos samlade produktion per år, så ja det är säkert bara en nischprodukt....
Ja. Volvo är ju en mycket liten tillverkare och globalt är dom också att se som nischprodukter även om bilarna är konventionellare än både model3 och taycan.
Definitionen på om en bil är en nischprodukt eller inte hänger ju inte om man tillverkar fler eller färre än volvo.
Jag tror få skulle hålla med dig om att Volvos bilar är nischprodukter.
De är massmarknadsprodukter allihop.
Model 3 är också en massmarknadsprodukt, om än mindre konventionell.
M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Dom är nischprodukter bägge två.
Model 3 närmar sig snabbt hela Volvos samlade produktion per år, så ja det är säkert bara en nischprodukt....
Ja. Volvo är ju en mycket liten tillverkare och globalt är dom också att se som nischprodukter även om bilarna är konventionellare än både model3 och taycan.
Definitionen på om en bil är en nischprodukt eller inte hänger ju inte om man tillverkar fler eller färre än volvo.
Jag tror få skulle hålla med dig om att Volvos bilar är nischprodukter.
De är massmarknadsprodukter allihop.
Model 3 är också en massmarknadsprodukt, om än mindre konventionell.
Håller helt med.
Model S & X tycker jag är lite på gränsen däremot. På samma sätt som tex BMW 7-serie, Mercedes S-klass osv. De är ju alla i allra högsta grad massproducerade, men med tanke på volymerna och att det är lyxprodukter så kan de kanske ändå ses som nischprodukter.
Chris Harris om Taycan, laddnätverk och varför Model 3 Performance är en besvikelse.
Han säger inte att Model 3 Performance är en besvikelse.
Tvärtom var han så imponerad av den att han övervägde beställa en själv.
I denna videon verkar de dock ha återgått till klassisk Top Gear-retorik där de pratar om att elbilar inte är så miljövänliga egentligen, att man måste köra X tusen mil innan de matchar avgasbilars utsläpp etc etc. En massa skitsnack helt enkelt.
Chris Harris om Taycan, laddnätverk och varför Model 3 Performance är en besvikelse.
Han säger inte att Model 3 Performance är en besvikelse.
Tvärtom var han så imponerad av den att han övervägde beställa en själv.
I denna videon verkar de dock ha återgått till klassisk Top Gear-retorik där de pratar om att elbilar inte är så miljövänliga egentligen, att man måste köra X tusen mil innan de matchar avgasbilars utsläpp etc etc. En massa skitsnack helt enkelt.
Om du lyssnar på det han säger mellan 0:45 och 1:05, som avslutas med ”disappointing”, så förstår du nog. Har inte tid att transkribera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Chris Harris om Taycan, laddnätverk och varför Model 3 Performance är en besvikelse.
Han säger inte att Model 3 Performance är en besvikelse.
Tvärtom var han så imponerad av den att han övervägde beställa en själv.
I denna videon verkar de dock ha återgått till klassisk Top Gear-retorik där de pratar om att elbilar inte är så miljövänliga egentligen, att man måste köra X tusen mil innan de matchar avgasbilars utsläpp etc etc. En massa skitsnack helt enkelt.
Om du lyssnar på det han säger mellan 0:45 och 1:05, som avslutas med ”disappointing”, så förstår du nog. Har inte tid att transkribera.
Han nämner överhuvudtaget inte Model 3 där, utan bara "Tesla". Det blir också väldigt konstigt när han klagar på att "Tesla" inte är roliga att köra, när det är precis det han var så lyrisk över när han provkörde Model 3. Han tyckte den var så rolig att han sen skrev på twitter att han skulle beställa en själv.
Snarare känns kommentaren om "Tesla" som något kvarhängande från en gammal Model S review.
Intervjun andas som sagt klassisk unken Top Gear-retorik där man tvunget skall dra upp elbilssmyter gång på gång. Man kan tydligen inte äga en Taycan om man inte har hemmaladdning enligt dem....
Chris Harris om Taycan, laddnätverk och varför Model 3 Performance är en besvikelse.
Chris säger olika saker varje gång. Han hyllade Model 3 när han körde den och nu är den inte vatten värd? Blir lite löjligt med det där chauvinistiska tugget om att Tesla är en bil för såna som inte gillar bilar bla bla bla. Ok, vi fattar.
Chris Harris om Taycan, laddnätverk och varför Model 3 Performance är en besvikelse.
Han säger inte att Model 3 Performance är en besvikelse.
Tvärtom var han så imponerad av den att han övervägde beställa en själv.
I denna videon verkar de dock ha återgått till klassisk Top Gear-retorik där de pratar om att elbilar inte är så miljövänliga egentligen, att man måste köra X tusen mil innan de matchar avgasbilars utsläpp etc etc. En massa skitsnack helt enkelt.
Om du lyssnar på det han säger mellan 0:45 och 1:05, som avslutas med ”disappointing”, så förstår du nog. Har inte tid att transkribera.
Han nämner överhuvudtaget inte Model 3 där, utan bara "Tesla". Det blir också väldigt konstigt när han klagar på att "Tesla" inte är roliga att köra, när det är precis det han var så lyrisk över när han provkörde Model 3. Han tyckte den var så rolig att han sen skrev på twitter att han skulle beställa en själv.
Snarare känns kommentaren om "Tesla" som något kvarhängande från en gammal Model S review.
Intervjun andas som sagt klassisk unken Top Gear-retorik där man tvunget skall dra upp elbilssmyter gång på gång. Man kan tydligen inte äga en Taycan om man inte har hemmaladdning enligt dem....
Samtidigt som han snackar så är det klipp från testet, det är väl inte heller någon som förväntar sig att en Model X eller S ska vara kul när det svänger så det är underförstått vad han syftar på (vilket han även tog upp i testet av M3P, spola till 5:00 i detta klippet men visst, man kan ju tolka det som att det inte gäller Model 3 Performance om man vill
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Samtidigt som han snackar så är det klipp från testet, det är väl inte heller någon som förväntar sig att en Model X eller S ska vara kul när det svänger så det är underförstått vad han syftar på (vilket han även tog upp i testet av M3P, spola till 5:00 i detta klippet men visst, man kan ju tolka det som att det inte gäller Model 3 Performance om man vill
Tycker faktiskt inte Model S gör bort sig i kurvor heller. Särskilt inte i sin storleksklass. Kör en väldigt smal och kurvig väg varje dag. Den styr in fint och kränger måttligt så om man inte kör på gränsen utan håller sig kring momsad hastighet så tycker jag inte att jag behöver lida alltför mycket. Fortare än så har jag ingen lust att köra ändå.
Har kört väldigt många bilar på just den vägen. Från BMW M2 till Volvo XC70. Så jag har lite att jämföra med.
Vad spelar det för roll om en tjomme är besviken på em M3P?
Alla gillar inte Tesla, big deal.
Att det är just dd88 som kastar in den brandfacklan för att få en reaktion bland Teslafolk kommer ju inte direkt som en överraskning.
Don’t feed the troll.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Samtidigt som han snackar så är det klipp från testet, det är väl inte heller någon som förväntar sig att en Model X eller S ska vara kul när det svänger så det är underförstått vad han syftar på (vilket han även tog upp i testet av M3P, spola till 5:00 i detta klippet men visst, man kan ju tolka det som att det inte gäller Model 3 Performance om man vill
Tycker faktiskt inte Model S gör bort sig i kurvor heller. Särskilt inte i sin storleksklass. Kör en väldigt smal och kurvig väg varje dag. Den styr in fint och kränger måttligt så om man inte kör på gränsen utan håller sig kring momsad hastighet så tycker jag inte att jag behöver lida alltför mycket. Fortare än så har jag ingen lust att köra ändå.
Har kört väldigt många bilar på just den vägen. Från BMW M2 till Volvo XC70. Så jag har lite att jämföra med.
Ja jag tycker helt klart att Model S beter sig riktigt fint på vägen, sportigare hade inte passat biltypen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Chris Harris om Taycan, laddnätverk och varför Model 3 Performance är en besvikelse.
Han säger inte att Model 3 Performance är en besvikelse.
Tvärtom var han så imponerad av den att han övervägde beställa en själv.
I denna videon verkar de dock ha återgått till klassisk Top Gear-retorik där de pratar om att elbilar inte är så miljövänliga egentligen, att man måste köra X tusen mil innan de matchar avgasbilars utsläpp etc etc. En massa skitsnack helt enkelt.
Om du lyssnar på det han säger mellan 0:45 och 1:05, som avslutas med ”disappointing”, så förstår du nog. Har inte tid att transkribera.
Han nämner överhuvudtaget inte Model 3 där, utan bara "Tesla". Det blir också väldigt konstigt när han klagar på att "Tesla" inte är roliga att köra, när det är precis det han var så lyrisk över när han provkörde Model 3. Han tyckte den var så rolig att han sen skrev på twitter att han skulle beställa en själv.
Snarare känns kommentaren om "Tesla" som något kvarhängande från en gammal Model S review.
Intervjun andas som sagt klassisk unken Top Gear-retorik där man tvunget skall dra upp elbilssmyter gång på gång. Man kan tydligen inte äga en Taycan om man inte har hemmaladdning enligt dem....
Samtidigt som han snackar så är det klipp från testet, det är väl inte heller någon som förväntar sig att en Model X eller S ska vara kul när det svänger så det är underförstått vad han syftar på (vilket han även tog upp i testet av M3P, spola till 5:00 i detta klippet men visst, man kan ju tolka det som att det inte gäller Model 3 Performance om man vill
Det är allt annat än underförstått, men du gillar uppenbarligen att hitta på för att skapa någon slags poäng som inte finns.
Han pratar om att Tesla kom och totalt ändrade vad en elbil är. Han nämner inget om någon modell överhuvudtaget men det är ju uppenbart att det är Model S som åsyftas när han gör en historisk tillbakablick. Särskilt tydligt är detta med tanke på hur han hyllat Model 3s körglädje tidigare.
”if you want your performance sedan to be fun, as well as fast, then the Tesla isn’t quite there yet”.
Går bra att byta ut Tesla mot Porsche i den meningen, så får man vad de flesta motorjournalister säger om Taycan.
Betyder lika lite att de har "rätt". Bara det vanliga dravlet om att elbilar inte har nån själ etc.
Skitsnack säger jag.
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så
Varför så hånfull? Jag tror nog inte det är så otänkbart. Är ju en del på det här forumet som verkligen har råd med annat som ändå väljer Tesla.
Jag tror också att det är svårt att få en äkta Porschefantast att ta i en Tesla med tång ens. Tesla är ju inget ”riktigt” bilmärke, det är en rullande pruttkudde.
Då bevisar jag motsatsen genom att ha ägt både en X och en S samtidigt som jag hade en 964 turbo. Har en S75D nu och har beställt en Taycan 4S. Teslan kommer bli kvar länge som min ”åkis” till och från jobbet.
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så
Varför så hånfull? Jag tror nog inte det är så otänkbart. Är ju en del på det här forumet som verkligen har råd med annat som ändå väljer Tesla.
Jag tror också att det är svårt att få en äkta Porschefantast att ta i en Tesla med tång ens. Tesla är ju inget ”riktigt” bilmärke, det är en rullande pruttkudde.
Då bevisar jag motsatsen genom att ha ägt både en X och en S samtidigt som jag hade en 964 turbo. Har en S75D nu och har beställt en Taycan 4S. Teslan kommer bli kvar länge som min ”åkis” till och från jobbet.
Leno gissar att många kunder även har en 911. Porsche-representanten säger att många redan har en annan "premium EV"...
Många som köpt Tesla är ju tidigare kunder till tyska premiummärken, för de gillar att vara i framkant. Samma kunder som nu köper Taycan kommer antagligen också vara intresserade av Plaid S när den kommer... och fortsättningsvis bilar som ligger "längst fram" i utvecklingen.
Personligen gillar jag att man drar ner räckvidden på pappret, vilket jag antar är det Porsche har gjort. Model 3 LR AWD borde ex ha 40 mil, inte 56 mil. Men det stora problemet är förstås testerna i sig. Alldeles för låga medelhastigheter i både EPA samt WLTP.
Man borde också fokusera mindre på stadstrafik när det gäller elbilar. Förbrukningen vid stadskörning var kanske intressant på fossilbilar men för elbilar med noll (ok, bortser från partiklar från däck..) lokala utsläpp så ser jag det som nästan irrelevant.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Personligen gillar jag att man drar ner räckvidden på pappret, vilket jag antar är det Porsche har gjort. Model 3 LR AWD borde ex ha 40 mil, inte 56 mil. Men det stora problemet är förstås testerna i sig. Alldeles för låga medelhastigheter i både EPA samt WLTP.
Man borde också fokusera mindre på stadstrafik när det gäller elbilar. Förbrukningen vid stadskörning var kanske intressant på fossilbilar men för elbilar med noll (ok, bortser från partiklar från däck..) lokala utsläpp så ser jag det som nästan irrelevant.
Dessutom är väl de flestas stadskörning i närheten av där man bor och då brukar ju inte räckvidden vara ett jätteproblem. På långresor när man har behov av lång räckvidd så kör man kanske inte så mycket i stan? Man kör dit, parkerar och så är det ofta bra så. Men jag kan ha fel i analysen av hur de flesta andra kör.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dessutom är väl de flestas stadskörning i närheten av där man bor och då brukar ju inte räckvidden vara ett jätteproblem. På långresor när man har behov av lång räckvidd så kör man kanske inte så mycket i stan? Man kör dit, parkerar och så är det ofta bra så. Men jag kan ha fel i analysen av hur de flesta andra kör.
Verkar rimligt. Sen kan man väl alltid behålla nuvarande stads vs landsvägskörning. Eller då stad vs motorväg istället. 90 km/h i medelhastighet vill jag se.Kör man mer landsväg i lägre hastigheter så kan man enkelt räkna ut att räckvidden blir mellan stad vs motorvägs siffrorna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd