Är batteribyte framtiden?
Moderator: Redaktion
Är batteribyte framtiden?
En del tror att ett batteribyte på 5-6 minuter är framtiden.
NEO använder denna teknik idag.
Battery swap in 5 minutes
NEO använder denna teknik idag.
Battery swap in 5 minutes
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är batteribyte framtiden?
Tesla tog ju fram det konceptet för många år sedan,men kunderna efterfrågar inte det då de anser sig skönt med en paus efter 3-4 timmars körning.
Model S och X har en bottenplatta som är byggd för swapping.
Tror det tog 90 s att byta batteriet.
Model S och X har en bottenplatta som är byggd för swapping.
Tror det tog 90 s att byta batteriet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Är batteribyte framtiden?
Det var inte för att folk vill ha paus som det inte fungerade...Hedman skrev:Tesla tog ju fram det konceptet för många år sedan,men kunderna efterfrågar inte det då de anser sig skönt med en paus efter 3-4 timmars körning.
Model S och X har en bottenplatta som är byggd för swapping.
Tror det tog 90 s att byta batteriet.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Är batteribyte framtiden?
Tesla tog fram det och öppnade även en batteribytar-station i Kalifornien (osäker här) pga hur det statliga stödet då var utformat.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Är batteribyte framtiden?
Tror att det i teslas fall var lite regelverk som ställde till det hela
Man var tvungen att inom viss tid besöka samma station igen och hämta upp sit eget batt.
Tror inte detta fungerar om det inte ör ”hyrbatterier” som Renault kör med.
Man var tvungen att inom viss tid besöka samma station igen och hämta upp sit eget batt.
Tror inte detta fungerar om det inte ör ”hyrbatterier” som Renault kör med.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är batteribyte framtiden?
Det blev väl ganska dyrt också. Så folk var inte villiga att betala så mycket för att slippa stå och vänta några minuter extra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är batteribyte framtiden?
Jag vill minnas att det var den största anledningen faktiskt...Jerker skrev:Det blev väl ganska dyrt också. Så folk var inte villiga att betala så mycket för att slippa stå och vänta några minuter extra.
Sedan dess har dom ändrat i konstruktionen så att det inte går att göra lika snabbt längre (titanplåten framförallt)...
Däremot har jag ofta skrivit att det skulle kunna finnas flera andra anledningar till att kunna byta batterier snabbt och enkelt, men då tänker
jag mer på modulariserat system där man kan lägga till och ta bort moduler allt efter behov av räckvidd, men kanske mest av allt för att
kunna flytta sina batterier till andra saker som båtar/husbilar/sommarstugan/hyra ut till grannen/låna ut till "nödställda" osv osv... Det vore
bra för miljön också eftersom ingen skulle åka omkring med onödigt stora batterier för några enstaka tillfällen per år osv

Även bra om man tittar på livslängden på bilarna om man enkelt kan byta ett batteri som gett upp efter X antal tusen mil eller många års användning, då öppnar
det ju upp för en bättre andrahandsmarknad eller tredjepartsmarknad på ett enklare sätt (vilket dom gamla drakarna inte lär se positivt på tyvärr).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är batteribyte framtiden?
Håller helt med! Men för att det ska kunna bli riktigt framgångsrikt så krävs en standard över olika bilmodeller vilket lär vara i princip omöjligt att få till.Bjelke skrev:Däremot har jag ofta skrivit att det skulle kunna finnas flera andra anledningar till att kunna byta batterier snabbt och enkelt, men då tänker
jag mer på modulariserat system där man kan lägga till och ta bort moduler allt efter behov av räckvidd, men kanske mest av allt för att
kunna flytta sina batterier till andra saker som båtar/husbilar/sommarstugan/hyra ut till grannen/låna ut till "nödställda" osv osv... Det vore
bra för miljön också eftersom ingen skulle åka omkring med onödigt stora batterier för några enstaka tillfällen per år osv
Även bra om man tittar på livslängden på bilarna om man enkelt kan byta ett batteri som gett upp efter X antal tusen mil eller många års användning, då öppnar
det ju upp för en bättre andrahandsmarknad eller tredjepartsmarknad på ett enklare sätt (vilket dom gamla drakarna inte lär se positivt på tyvärr).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är batteribyte framtiden?
Tyvärr helt sant det ocksåJerker skrev:Håller helt med! Men för att det ska kunna bli riktigt framgångsrikt så krävs en standard över olika bilmodeller vilket lär vara i princip omöjligt att få till.Bjelke skrev:Däremot har jag ofta skrivit att det skulle kunna finnas flera andra anledningar till att kunna byta batterier snabbt och enkelt, men då tänker
jag mer på modulariserat system där man kan lägga till och ta bort moduler allt efter behov av räckvidd, men kanske mest av allt för att
kunna flytta sina batterier till andra saker som båtar/husbilar/sommarstugan/hyra ut till grannen/låna ut till "nödställda" osv osv... Det vore
bra för miljön också eftersom ingen skulle åka omkring med onödigt stora batterier för några enstaka tillfällen per år osv
Även bra om man tittar på livslängden på bilarna om man enkelt kan byta ett batteri som gett upp efter X antal tusen mil eller många års användning, då öppnar
det ju upp för en bättre andrahandsmarknad eller tredjepartsmarknad på ett enklare sätt (vilket dom gamla drakarna inte lär se positivt på tyvärr).

Dessutom tror jag det kan bli svårt med högpresterande batterier eftersom man behöver vettig kylning och det lär inte bli enkelt att lösa om det ska vara
"gör-det-själv"-nivå på modulerna, men även där skulle jag kunna tänka mig att man tar ett fast (icke utbytbart) prestanda-batteri som grund och sedan lägger till
lite enklare moduler som blir utbytbara


Snabbkopplingar och sånt tror jag blir för dåligt i längden helt enkelt, men kanske inte behövs som sagt...
Det skulle antagligen behöva vara ett initiativ från en större batteritillverkare för att detta skulle kunna komma till stånd, så det blir min gissning, men vem skulle det vara? Dom komer
ju kunna sälja precis varenda batteri dom tillverkar ändå dom närmaste 10-20 åren... minst...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är batteribyte framtiden?
Folk klagar på Ionity och det här lär inte bli billigare, dead at arrival.
Re: Är batteribyte framtiden?
Japp, så är det. Men batterier i husvagnar som hjälper till för att räckvidden inte ska bli så kort är väl en sak som borde gå att fungera. Det är ju bara fråga om ett interface mellan husvagnsbatteriet och bilen. Och ett sånt husvagnsbatteri skulle kunna fungera som hemmabatteri när vagnen inte används.Bjelke skrev:Tyvärr helt sant det också
Dessutom tror jag det kan bli svårt med högpresterande batterier eftersom man behöver vettig kylning och det lär inte bli enkelt att lösa om det ska vara "gör-det-själv"-nivå på modulerna, men även där skulle jag kunna tänka mig att man tar ett fast (icke utbytbart) prestanda-batteri som grund och sedan lägger till lite enklare moduler som blir utbytbaraoch DOM borde väl för böfvelen kunna göras standardiserade?
Snabbkopplingar och sånt tror jag blir för dåligt i längden helt enkelt, men kanske inte behövs som sagt...
Det skulle antagligen behöva vara ett initiativ från en större batteritillverkare för att detta skulle kunna komma till stånd, så det blir min gissning, men vem skulle det vara? Dom kommer ju kunna sälja precis varenda batteri dom tillverkar ändå dom närmaste 10-20 åren... minst...
Annars kanske det med tiden kommer liknande lösningar som med batterdrivna maskiner och apparater där man har samma batteripack till alla, typ Ryobi m.fl. Där är ju affärsidén att man samtidigt som man minskar kostnaden per enhet så låser man in kunden i ett system. Så biltillverkarna har också sina egna husvagnar som är kompatibla med deras egna offgridsystem (inkl. solceller etc.) för husen. Vad mer kan man hitta på? Att flytta batterikapacitet mellan olika fordon av samma märke? Låt säga att man har två fordon i familjen för att klara vardagen. Men när man åker på semester så behöver man en långfärdsbil. Då flyttar man över batteripacket i den ena till den andra och får en bil med dubbel räckvidd. Eller? Då låser man in kunden så de måste ha båda bilarna från samma tillverkare.
Re: Är batteribyte framtiden?
...å andra sidan kanske detta bara är ett övergående problem. Om 10-15 år så kanske batterier är små och lätta och inte kostar så mycket och då är detta ett ickeproblem.
Re: Är batteribyte framtiden?
SR-71-BlackBird skrev:Tesla tog fram det och öppnade även en batteribytar-station i Kalifornien (osäker här) pga hur det statliga stödet då var utformat.
Tesla gjorde detta för att få ZEV stöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Är batteribyte framtiden?
En ”standard” för EV-batterier vore väl det absolut värsta som kunde hända i nuläget då utvecklingen inom området går så fort. Då kommer vi ju garanterat att sitta med dagens “skitbatterier”
i minst 30-40 år till..

- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1371
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Är batteribyte framtiden?
Better Place försökte det redan i 2012 i Israel och Danmark med Renault Fluence ZE bilen. Dom gick i konkurs efter 1 år...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous