Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
OTP skrev:
Väldigt lite om ionity just nu :roll: ;)

Har det kommenterats något om att Mercedes abonnemang är billigare än audis?
Visst är det konstigt? Halva priset i årsavgift (fast fortfarande 100 kronor för mycket) och billigare per kWh jämfört med Audi. Har Mercedes kanske inte samma superduper dunderservice som Audi där man har möjlighet att ladda även hos andra operatörer än Ionity? Nu vet jag iofs inte varför någon halvvägs matematiskt begåvad människa skulle vilja ladda för 8:10kr/kWh hos Bee med Audi-kortet när det går att ladda för 5kr utan abonnemang. Men det har Audi-folket säkert räknat på jättelänge och kommit fram till att det säkert finns en eller annan stackare som går att lura.
Om man är svensk så är det dumt att använda det till Bee men en tysk som för en tillfällighet är på resa genom Sverige och av någon anledning behöver ladda där Ionity inte finns så kanske de är villiga att göra det än att försöka skaffa Bees app mm. Det är helt klart fördelen med Audis abonemang om du gör en långresa genom eropa och inte vill behöva skaffa 10 olika appar. Dock så ska det ju mycket till för att det ska vara värt ett 12 månaders abonnemang.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

cosmos skrev:
Varför kör dom inte samma pris för alla bilmärken som ingår i IONITY? Jag fattar inte hur dom tänker :roll:
Varför va inte ionity med på elbilsmässan? (Eller va de?) Troligen vågade de inte..

Tror de tänker lite som de gör med Skoda, seat, vw o Audi..

Olika målgrupper olika priser...
vilket är hjärndött med laddning..
tyvärr är det något som de gamla biljättarna behöver är nytänkande och det är uppenbart svårt att få de gamla rävarna att lära sig sitta... vw chefens uttalande för någon vecka är en upptäckt som är typ 8år för sent.. att de bilföretag som inte anpassar sig och faktiskt ser tesla som en farlig motståndare kommer bli nya Nokia.. se hur det gick för Nokia..
Edit felstav korr
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fast Audi och Merca ska väl ändå anses tillhöra samma priskategori, om det nu är så att priset för laddning på något vis ska återspegla "premiumnivån" på bilen.
Spännande också med tanke att Tesla skickar med gratis laddning på de dyrare modellerna S och X.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

metchristian skrev:
cosmos skrev:
Varför kör dom inte samma pris för alla bilmärken som ingår i IONITY? Jag fattar inte hur dom tänker :roll:
Varför va inte ionity med på elbilsmässan? (Eller va de?) Troligen vågade de inte..

Tror de tänker lite som de gör med Skoda, seat, vw o Audi..

Olika målgrupper olika priser...
vilket är hjärndött med laddning..
tyvärr är det något som de gamla biljättarna behöver är nytänkande och det är uppenbart svårt att få de gamla rävarna att lära sig sitta... vw chefens uttalande för någon vecka är en upptäckt som är typ 8år för sent.. att de bilföretag som inte anpassar sig och faktiskt ser tesla som en farlig motståndare kommer bli nya Nokia.. se hur det gick för Nokia..
Edit felstav korr
Hade varit kul om Ionity var med på något slags offentligt arrangemang och dyka upp med massa folk och ställa massor med ”jobbiga” frågor :twisted:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det vågar de inte. De är väl medvetna om hatstormen som har haglat ner över dem. Just nu håller de ju bara på och försvarar sig överallt genom att indirekt säga att kunderna har fel när de anser att priserna är oförskämda.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Det vågar de inte. De är väl medvetna om hatstormen som har haglat ner över dem. Just nu håller de ju bara på och försvarar sig överallt genom att indirekt säga att kunderna har fel när de anser att priserna är oförskämda.
Ionity kanske har tänkt ändra definitionen av marknadens makt! Höj priserna, vägra sänka, vägra acceptera att kunderna uteblir, strunta i att anpassa till det pris som får kunderna att komma :lol:
Så kan dom sitta där isolerade och skryta om hur fin design deras stolpar har :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag tycker det känns som Ionity är det man får när man har en kundpanel huvudsakligen bestående av icke-elbilister.

"Hur ska en bra snabbladdare se ut för dig?"

Vanlig bilist: Max tio minuter och inte dyrare än bensin.

vs

Elbilist: Max en halvtimme och inte mycket dyrare än hemma.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Hade Ionity vart med på mässan hade de troligen haft behov av den största montern för att rymma alla som stod i kö för att ifrågasätta deras prismodell.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Frågan är väl om BMW, Mercedes tycker att tesla Är en premium märke.. troligen inte eftersom de tror ju att de ska spöa tesla så lätt.. och då är ju frågan om ionity ens bryr sig om tesla.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Hatstorm? Det drabbar väl ändå en ganska liten grupp?
Läste att det idag finns ca. 35000 elbilar av vilka ca 10000 är tesla. Så 25000 bilar av 5 miljoner fordon totalt.
Det är väl många av oss som ännu inte gått över till elbil som noterar att det finns problem med att göra en för kort kalkyl.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Jag tycker det känns som Ionity är det man får när man har en kundpanel huvudsakligen bestående av icke-elbilister.

"Hur ska en bra snabbladdare se ut för dig?"

Vanlig bilist: Max tio minuter och inte dyrare än bensin.

vs

Elbilist: Max en halvtimme och inte mycket dyrare än hemma.
Precis så har det förmodligen gått till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Läste att det idag finns ca. 35000 elbilar av vilka ca 10000 är tesla. Så 25000 bilar av 5 miljoner fordon totalt.
Det är väl många av oss som ännu inte gått över till elbil som noterar att det finns problem med att göra en för kort kalkyl.
En liten grupp? Du vet att det finns en värld utanför lilla Sverige? Jag har de senaste veckorna spolat igenom mängder med tyska Youtube-kanaler, och herrejisses, den tyska elbilscommunityn är inte nådig. Spelar ingen roll om det är Tesla- eller andra elbilsägare. Jag kan inte minnas att jag har sett en enda positiv kommentar. Ionity och hela den tyska bilindustrin sågas jämt med fotknölarna.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
En liten grupp? Du vet att det finns en värld utanför lilla Sverige? Jag har de senaste veckorna spolat igenom mängder med tyska Youtube-kanaler, och herrejisses, den tyska elbilscommunityn är inte nådig. Spelar ingen roll om det är Tesla- eller andra elbilsägare. Jag kan inte minnas att jag har sett en enda positiv kommentar. Ionity och hela den tyska bilindustrin sågas jämt med fotknölarna.
Men inte skulle dom dyka upp på en svensk elbilsmässa. Det var ju det jag kommenterade. Att Ionity skulle drabbas av en hatstorm om dom dök upp på mässan.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Men inte skulle dom dyka upp på en svensk elbilsmässa. Det var ju det jag kommenterade. Att Ionity skulle drabbas av en hatstorm om dom dök upp på mässan.
Tror inte särskilt många Nissan eller Renault Zoe-ägare bryr sig om Ionity heller... Visst kan man vara sur på Ionity men det finns alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Tror inte särskilt många Nissan eller Renault Zoe-ägare bryr sig om Ionity heller... Visst kan man vara sur på Ionity men det finns alternativ.
Grejen är ju att Audi e-tron 150kW laddning blir ju meningslös om man tvingas till att ladda i 50kW.
Förstår att Audi folket är arga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Grejen är ju att Audi e-tron 150kW laddning blir ju meningslös om man tvingas till att ladda i 50kW.
Hur många är dom då? Räcker det till en hatstorm? Den borde väl i så fall i första hand drabba audihandlarna som sålt bilarna?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns alternativ på +100 kW också där man kan ladda sin Audi. 50 kW är inte alternativ som jag tänker på när jag tänker alternativ till Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns alternativ på +100 kW också där man kan ladda sin Audi. 50 kW är inte alternativ som jag tänker på när jag tänker alternativ till Ionity.
Dom alternativen kan man väl iofs räkna på ena handens fingrar.
Man kan väl inte ens köra mellan några av Sveriges tre största städer med något annat än IONITY eller SUC.
När det är möjligt, då har man ett alternativ IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Dom alternativen kan man väl iofs räkna på ena handens fingrar.
Man kan väl inte ens köra mellan några av Sveriges tre största städer med något annat än IONITY eller SUC.
När det är möjligt, då har man ett alternativ IMO.
Nu är Sverige inte Ionitys enda marknad, det finns flera aktörer med +100kW laddare nedåt kontinenten. I Sverige bygger och expanderar bland annat Bee, Charge & Drive (via t.exm McDonalds) och OKQ8 laddnätverk med snabbladdare på mer än +100kW. Det är inte heltäckande men det var inte Teslas nät för 4 år sedan heller och expansion går snabbare nu än då. Ionity är ju inte heller heltäckande och det är endast en av flera aktörer. Varför ge dem så mycket credd?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, om man tar bort alla 50kW-laddare har man inte så många alternativ ännu. För mig råkar det fungera hyfsat. Norrut är det Kristinehamn, och där hade jag laddat oavsett, eftersom det ligger bättre till än Karlstad. Och söderut kan jag först ladda i Göteborg och sedan t.ex. i Lödde. Till Stockholm blir det svårare. Västerås funkar, men sen blir det svårt. Och österut är det bara glömma. Men när det inte funkar med e-tron har vi ju e-Golfen och för den är 50kW-laddning såklart inget stort problem eftersom den är mycket snålare. Lite komiskt att e-Golfen i vissa situationer kan bli en bättre långfärdsbil än e-tron, dvs när man måste förlita sig på 50kW-laddning.
OTP

Inlägg av OTP »

mati skrev:
Nej, om man tar bort alla 50kW-laddare har man inte så många alternativ ännu. För mig råkar det fungera hyfsat. Norrut är det Kristinehamn, och där hade jag laddat oavsett, eftersom det ligger bättre till än Karlstad. Och söderut kan jag först ladda i Göteborg och sedan t.ex. i Lödde. Till Stockholm blir det svårare. Västerås funkar, men sen blir det svårt. Och österut är det bara glömma. Men när det inte funkar med e-tron har vi ju e-Golfen och för den är 50kW-laddning såklart inget stort problem eftersom den är mycket snålare. Lite komiskt att e-Golfen i vissa situationer kan bli en bättre långfärdsbil än e-tron, dvs när man måste förlita sig på 50kW-laddning.
Hur kommer det sig? Att det är glesare mellan 50kW laddare och snålare? Klarar inte E-tronen det? Eller blir det mest mentalt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OTP skrev:
mati skrev:
Hur kommer det sig? Att det är glesare mellan 50kW laddare och snålare? Klarar inte E-tronen det? Eller blir det mest mentalt?
Nej, rent tidsmässigt. E-Golfen förbrukar 1.4kWh/mil och laddar med ungefär 40kW, vilket blir 28 mil/timme. En e-tron förbrukar minst 2.5kWh/mil och laddar med 50kW vilket blir max 20 mil/timme. E-Golfen får visserligen ladda oftare eftersom batteriet är mindre, men det finns ju gott om 50kW-laddare, det spelar alltså ingen roll. Den totala resetiden blir mindre med e-Golfen. Och billigare blir det såklart.
Man får naturligtvis lägga på en halvtimme för de första 10-15 milen som e-tron fortfarande kan köra på hemmaladdning medan Golfen redan behöver fylla på en gång. Sen kan laddhastigheten i Golfen minska efter för många snabbladdningar. Men jag har aldrig råkat ut för det.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

1845111E-7DB6-4414-8096-332080EC0A75.png
Verkar som IONITY (här i Malmö iaf) har båda ”flatrate” och tidbaserat fakturering. En smärre prisökning från 85kr dock.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

heldiggrisen skrev:
Verkar som IONITY (här i Malmö iaf) har båda ”flatrate” och tidbaserat fakturering. En smärre prisökning från 85kr dock.
Konsekvent, om inte annat.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

heldiggrisen skrev:
1845111E-7DB6-4414-8096-332080EC0A75.png

Ocker! Borde ju dra dem till EU domstolen då de fått eu pengar..
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar