Nyckeln vattentät? - Här är svaret

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

Nyckeln vattentät? - Här är svaret

Inlägg av eTron »

För alla som undrar vad som händer om man råkar tvätta sin Tesla P85D nyckel i tvättmaskinen, kan jag lugna er med att det enda som händer är att den blir ren.

Frugan råkade nämligen idag tvätta min, och jag var helt inställd på att den inte skulle fungera. Döm om min förvåning - den fungerar helt felfritt!
Användarvisningsbild
hbborr
Teslaägare

Re: Nyckeln vattentät? - Här är svaret

Inlägg av hbborr »

Jag kan meddela att den även klara ett ofrivilligt bad i Östersjön! Och Jag är som du otroligt förvånad över att den fortfarande lever!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

eTron skrev:
För alla som undrar vad som händer om man råkar tvätta sin Tesla P85D nyckel i tvättmaskinen, kan jag lugna er med att det enda som händer är att den blir ren.

Frugan råkade nämligen idag tvätta min, och jag var helt inställd på att den inte skulle fungera. Döm om min förvåning - den fungerar helt felfritt!
Det måste varit ett kort program.

Den håller inte för 40 grader i 60 minuter.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

tænk om man hade haft samma information før en nyckel till en vanlig S85, då hade man varit lugnare. Men den vattentæta nyckeln ær alltså bara før P85D ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Jag körde min i 40-graders program, 3 timmar och avslutade med 1600-varvs centrifugering... Funkar fortfarande perfekt.

Och renare har den nog aldrig varit. 8-)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

AnteF skrev:
Jag körde min i 40-graders program, 3 timmar och avslutade med 1600-varvs centrifugering... Funkar fortfarande perfekt.

Vem kör tretimmarsprogram? ;) Förtvätt och blötläggning 1h eller..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

AGCF skrev:
AnteF skrev:

Vem kör tretimmarsprogram? ;) Förtvätt och blötläggning 1h eller..
Förtvätt, extra efterskölj och säkert nån mer knapp intryckt på min electrolux. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AnteF skrev:

Jag kanske centrifugerade för dåligt?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

dstr skrev:
AnteF skrev:

Nu måste jag tillägga att jag faktiskt öppnade upp nyckeln i halv panik efteråt och körde hårtork ett tag samt lade den i en påse med ris över natten. Det kanske hjälpte?

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AnteF skrev:
dstr skrev:
AnteF skrev:

Nu måste jag tillägga att jag faktiskt öppnade upp nyckeln i halv panik efteråt och körde hårtork ett tag samt lade den i en påse med ris över natten. Det kanske hjälpte?
Vår nyckel låg utan batteri i en påse med ris nästan en vecka... dock ingen hårtork.

edit: rätt recept är alltså rejält centrifug-program, hårtork och en påse ris! :)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

En bekant simmade omkring med sin VW-nyckel i badshortsens ficka (en god stund, typ en halvtimme) en gång, men nyckeln funkade fint strax efter när vi skulle åka hem igen. Då har den nyckeln ändå en faktisk nyckel som fälls ut och därmed rörliga delar, vilket för mig rent allmänt betyder svårare design att vattentäta. Men med tanke på vad vissa fått erfara med sina soltak kanske vi ska vänta oss mindre vattentäta saker från Kalifornien? (Dock har ju VW's strategier visat sig allt annat än vattentäta på senare tid...)

Jo, jag vet att det är skillnad på en halvtimme i marginellt saltat vatten och 1-3 timmar i 40 eller 60 grader i en tvättmaskin.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om du glömt att köra långa centrifugprogrammet kanske hemförsäkringens drulle- eller otursdel täcker skadan (om du nu har det momentet)?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Tvättmedel och annat basiskt kan ha förmåga att "krypa förbi" tätningar. Kanske har tvättmedeldoseringen och typen av medel inverkan på utfallet. havet är väl lite surare av all NOx. Måttliga låga pH klarar tätningar i regel bättre.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Spelar vattnets hårdhet någon avgörande roll?

Någon bör fråga Tesla vad som gäller vid maskintvätt av nyckeln...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

var det så att nyckeln funkade direkt efter tvätten eller behövdes den torkas först?
Det kan ju vara så att den inte är helt vattentät. får man vatten i icke vattentäta prylar så kan man många gånger torka dom helt och så funkar dom igen. Det beror väldigt mycket på hur vattnet är och vilka medel som tar sig in.
Har varit med om flera st som tappat mobiltelefoner i vatten eller toaletter.
E man bara snabb och får upp den och plockar ur batteriet så brukar dom klara sig. Jag har en Gammal sony eriksson som min sambo tappade i toaletten. Fick upp den snabbt och sköljde av den. Ur med batteriet och la allt i en påse ris. dagen efter testade jag den. Funkade, men 3 av knapparna ville inte. Av med batteriet och ner i riset igen. Testade 2 dagar senare och då funkade den bra. Den fungerar fortfarande och jag brukar använda den som jourtelefon på vintermånaderna.
Skriv svar