Vampire drain vid längre förvaring

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Vampire drain vid längre förvaring

Inlägg av simonk »

Jag är fortfarande inte Model 3-ägare men funderar lite om hur mycket bilen drar när den bara står. För våran del skulle bilen användas uteslutande under helger, och ibland inte varje helg heller. Den skulle alltså stå stilla ganska långa perioder.

Hur pass mycket batteri (eller ström från laddaren) drar den när den står stilla? Är det skillnad i kallare väder? Behöver man göra någon särskild inställning för att få bilen i "Deep sleep" eller klarar den det själv?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Vampire drain vid längre förvaring

Inlägg av pejvic »

jag kan ej svara för kallare väder mm, men det tror jag är skillnad. Varmt väder påverkar, man kan då slå av overheat protection.
jag står i varmgarage och då drainar min 3a ingenting. Eller i princip ingenting. Mätte över två veckor och konstaterade att den skulle kunna stått i nästan ett år. Så om man skall lämna den mer än ett halvår så skulle jag velat ha någon typ av laddsladd inkopplad kanske. Då gjorde jag ingenting extra för att få den i deep sleep. (och naturligtvis hade jag ej Sentry igång men det förstår du säkert).
Användarvisningsbild
Rydan
Teslaägare

Inlägg av Rydan »

Tesla Bjorn hade sin m3 ståendes i vinterväder 22 dagar, tappade 10,6%.

Tesla Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
JohnE
Teslaägare

Inlägg av JohnE »

Jag tappade 2% på 6 dygn i garage, då hade jag flyttat den till en tvätthall, tvättat den och tillbaka till garaget och väckt den ett par gånger för att kolla status i appen.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

OK, låter bra! Inget problem med andra ord.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

simonk skrev:
Jag är fortfarande inte Model 3-ägare men funderar lite om hur mycket bilen drar när den bara står. För våran del skulle bilen användas uteslutande under helger, och ibland inte varje helg heller. Den skulle alltså stå stilla ganska långa perioder.

Hur pass mycket batteri (eller ström från laddaren) drar den när den står stilla? Är det skillnad i kallare väder? Behöver man göra någon särskild inställning för att få bilen i "Deep sleep" eller klarar den det själv?
Som ofta påpekas, detta är ett märkesforum. Det skall vara troget märket. Ev negativiteter kommer förtryckas. Bäst är att se på exempelvis Björn Nyland som testar IRL. Samt undvika poster av Taliz
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
PatrikS

Inlägg av PatrikS »

Min m3 tappade 4-5km på ca en vecka med en 5-6 väckningar ca 3-7 grader... Inget att orda om.
Med sentry mode är det en helt annan sak dock.
Henrik Torphammar

PatrikS skrev:
Min m3 tappade 4-5km på ca en vecka med en 5-6 väckningar ca 3-7 grader... Inget att orda om.
Bägge mina Leafar och även min V70 D5 tappar inget när dom står.....
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Om du slår av sentrymode och sen ger sjutton i att väcka den med appen ( Det är av nån anledning svårt att låta bli ) så drar den i princip ingenting.
Henrik Torphammar

Gasglad skrev:
Om du slår av sentrymode och sen ger sjutton i att väcka den med appen ( Det är av nån anledning svårt att låta bli ) så drar den i princip ingenting.
Varför skall den behöva dra mer om du väcker med app eller kör sentry? Det är liksom inget magiskt. En mobil fixar detta och den har EN cell. Model 3 över 4000st celler!!!!!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Henrik Torphammar skrev:
Gasglad skrev:
Varför skall den behöva dra mer om du väcker med app eller kör sentry? Det är liksom inget magiskt. En mobil fixar detta och den har EN cell. Model 3 över 4000st celler!!!!!
Du jämför päron och äpple. En mobil behöver bara en strömsnål 4G modul för kommunikation. Bilen förutom 4G modulen har en dator som måste dras igång och bearbeta data.

Sentry Mode kräver ström till 4 kameror samt till ganska kraftfull dator som analyserar bildatat samt sparar på minne vid behov. Strömförbrukningen för detta är i storleksordningen 300 Watt.

Att använda appen drar ström då en dator väcks upp ur dvala för att kommunicera med Teslas servrar och appen. 4G utan dator hade gjort det möjligt kommunicera men inte få nått data från bilen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

simonk skrev:
OK, låter bra! Inget problem med andra ord.
Precis, min model 3 drar inget heller om sentry mode är av.
Att väcka bilen ibland med appen drar knappt inget heller, den somnar om snabbt.

Man kan dock tro att ibland att den dragit tex 10km, men det beror oftast på att batteriet blivit kallare. Men dom 10 km återkommer om batteriet blir varmare igen.
I Leaf visade den samma km men sedan vid körning så försvann km dubbelt så snabbt som verkliga km.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
para
Teslaägare

Inlägg av para »

Min 3a tappade 8% på 3 veckor då den var parkerad utomhus på Landvetter över jul/nyår.
Använde inte sentry eller app.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare

Inlägg av Anders1 »

Tesla rekommenderar väl att bilen alltid ska stå på laddning, speciellt om den ska vara oanvänd en längre tid då värme/kyla och avfuktning då och då går igång för att ge optimal 'miljö' åt batteriet? Jag har ju själv märkt att det då och då är en pöl av kondensvatten under bilen på morgonen även om allt som går att stänga av manuellt varit avstängt under natten.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
JohnE
Teslaägare

Inlägg av JohnE »

I lördags hade jag 48%, nu på måndag em har jag 51%. 6 grader varmare utomhus.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

JohnE skrev:
I lördags hade jag 48%, nu på måndag em har jag 51%. 6 grader varmare utomhus.
Vampire gain :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aggen

Inlägg av Aggen »

Låter som den klarar sig några dagar iaf utan att man skall komma ut till ett tomt batteri, kan man få larm till appen när batteri börjar vekna?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Några dagar??. Du kan ha den i månader eller i alla fall veckor beroende om du har sentry mode(vaktläge) igång. Du behöver inget larm via appen, laddnivån syns ju där. Vad ska du med en Tesla till om du inte kör med den?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

Henrik Torphammar skrev:
PatrikS skrev:
Bägge mina Leafar och även min V70 D5 tappar inget när dom står.....
Min XC60 laddar ur om den står länge, det går inte att väcka den för den har gått i djupsömn... Och står den bara still så krävs det ändå en service. Så något måste den tappa förutom värdet? ;)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skriv svar