Vampire drain vid längre förvaring
Moderator: Redaktion
Vampire drain vid längre förvaring
Jag är fortfarande inte Model 3-ägare men funderar lite om hur mycket bilen drar när den bara står. För våran del skulle bilen användas uteslutande under helger, och ibland inte varje helg heller. Den skulle alltså stå stilla ganska långa perioder.
Hur pass mycket batteri (eller ström från laddaren) drar den när den står stilla? Är det skillnad i kallare väder? Behöver man göra någon särskild inställning för att få bilen i "Deep sleep" eller klarar den det själv?
Hur pass mycket batteri (eller ström från laddaren) drar den när den står stilla? Är det skillnad i kallare väder? Behöver man göra någon särskild inställning för att få bilen i "Deep sleep" eller klarar den det själv?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Vampire drain vid längre förvaring
jag kan ej svara för kallare väder mm, men det tror jag är skillnad. Varmt väder påverkar, man kan då slå av overheat protection.
jag står i varmgarage och då drainar min 3a ingenting. Eller i princip ingenting. Mätte över två veckor och konstaterade att den skulle kunna stått i nästan ett år. Så om man skall lämna den mer än ett halvår så skulle jag velat ha någon typ av laddsladd inkopplad kanske. Då gjorde jag ingenting extra för att få den i deep sleep. (och naturligtvis hade jag ej Sentry igång men det förstår du säkert).
jag står i varmgarage och då drainar min 3a ingenting. Eller i princip ingenting. Mätte över två veckor och konstaterade att den skulle kunna stått i nästan ett år. Så om man skall lämna den mer än ett halvår så skulle jag velat ha någon typ av laddsladd inkopplad kanske. Då gjorde jag ingenting extra för att få den i deep sleep. (och naturligtvis hade jag ej Sentry igång men det förstår du säkert).
Tesla Bjorn hade sin m3 ståendes i vinterväder 22 dagar, tappade 10,6%.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Jag tappade 2% på 6 dygn i garage, då hade jag flyttat den till en tvätthall, tvättat den och tillbaka till garaget och väckt den ett par gånger för att kolla status i appen.
OK, låter bra! Inget problem med andra ord.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
-
Som ofta påpekas, detta är ett märkesforum. Det skall vara troget märket. Ev negativiteter kommer förtryckas. Bäst är att se på exempelvis Björn Nyland som testar IRL. Samt undvika poster av Talizsimonk skrev:Jag är fortfarande inte Model 3-ägare men funderar lite om hur mycket bilen drar när den bara står. För våran del skulle bilen användas uteslutande under helger, och ibland inte varje helg heller. Den skulle alltså stå stilla ganska långa perioder.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Min m3 tappade 4-5km på ca en vecka med en 5-6 väckningar ca 3-7 grader... Inget att orda om.
Med sentry mode är det en helt annan sak dock.
-
Bägge mina Leafar och även min V70 D5 tappar inget när dom står.....PatrikS skrev:Min m3 tappade 4-5km på ca en vecka med en 5-6 väckningar ca 3-7 grader... Inget att orda om.
Om du slår av sentrymode och sen ger sjutton i att väcka den med appen ( Det är av nån anledning svårt att låta bli ) så drar den i princip ingenting.
-
Varför skall den behöva dra mer om du väcker med app eller kör sentry? Det är liksom inget magiskt. En mobil fixar detta och den har EN cell. Model 3 över 4000st celler!!!!!Gasglad skrev:Om du slår av sentrymode och sen ger sjutton i att väcka den med appen ( Det är av nån anledning svårt att låta bli ) så drar den i princip ingenting.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Du jämför päron och äpple. En mobil behöver bara en strömsnål 4G modul för kommunikation. Bilen förutom 4G modulen har en dator som måste dras igång och bearbeta data.Henrik Torphammar skrev:Varför skall den behöva dra mer om du väcker med app eller kör sentry? Det är liksom inget magiskt. En mobil fixar detta och den har EN cell. Model 3 över 4000st celler!!!!!Gasglad skrev:Om du slår av sentrymode och sen ger sjutton i att väcka den med appen ( Det är av nån anledning svårt att låta bli ) så drar den i princip ingenting.
Sentry Mode kräver ström till 4 kameror samt till ganska kraftfull dator som analyserar bildatat samt sparar på minne vid behov. Strömförbrukningen för detta är i storleksordningen 300 Watt.
Att använda appen drar ström då en dator väcks upp ur dvala för att kommunicera med Teslas servrar och appen. 4G utan dator hade gjort det möjligt kommunicera men inte få nått data från bilen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Precis, min model 3 drar inget heller om sentry mode är av.simonk skrev:OK, låter bra! Inget problem med andra ord.
Att väcka bilen ibland med appen drar knappt inget heller, den somnar om snabbt.
Man kan dock tro att ibland att den dragit tex 10km, men det beror oftast på att batteriet blivit kallare. Men dom 10 km återkommer om batteriet blir varmare igen.
I Leaf visade den samma km men sedan vid körning så försvann km dubbelt så snabbt som verkliga km.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Min 3a tappade 8% på 3 veckor då den var parkerad utomhus på Landvetter över jul/nyår.
Använde inte sentry eller app.
Använde inte sentry eller app.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Tesla rekommenderar väl att bilen alltid ska stå på laddning, speciellt om den ska vara oanvänd en längre tid då värme/kyla och avfuktning då och då går igång för att ge optimal 'miljö' åt batteriet? Jag har ju själv märkt att det då och då är en pöl av kondensvatten under bilen på morgonen även om allt som går att stänga av manuellt varit avstängt under natten.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
I lördags hade jag 48%, nu på måndag em har jag 51%. 6 grader varmare utomhus.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vampire gainJohnE skrev:I lördags hade jag 48%, nu på måndag em har jag 51%. 6 grader varmare utomhus.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Låter som den klarar sig några dagar iaf utan att man skall komma ut till ett tomt batteri, kan man få larm till appen när batteri börjar vekna?
Några dagar??. Du kan ha den i månader eller i alla fall veckor beroende om du har sentry mode(vaktläge) igång. Du behöver inget larm via appen, laddnivån syns ju där. Vad ska du med en Tesla till om du inte kör med den?
Min XC60 laddar ur om den står länge, det går inte att väcka den för den har gått i djupsömn... Och står den bara still så krävs det ändå en service. Så något måste den tappa förutom värdet?Henrik Torphammar skrev:Bägge mina Leafar och även min V70 D5 tappar inget när dom står.....PatrikS skrev:Min m3 tappade 4-5km på ca en vecka med en 5-6 väckningar ca 3-7 grader... Inget att orda om.

Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!