I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.
Du hittade alltså en pro-Tesla vinkel på detta också? Imponerande.
Det är ju ett teslaforum, allt måste förhållas till tesla. Annars har det inget värde. Själv är jag mer intresserad av hur det förhåller sig inom audis försäljning och där är ju e-tron klart ledande beaktat modeller med liknande pris. Visst det finns skattemässiga subventioner gällande förmånsvärde men ändå intressant att den säljer så mycket mer än tex q8 eller q7. Enda audisuven som sålde lite bättre var q5 i januari. Hoppas att det gör avtryck för framtida modeller.
Japp, ska upp till sälen v8 men funderar på att ta Touaregen istället. Dels med tanke på min höga förbrukning, kommer aldrig under 30 hur jag än kör, samt kasst med stolpar efter Karlstad. Surt om man kommer till Malung och där är kö. Sedan är där knappt någon laddmöjlighet väl på plats. Endast 2 st 3,7 stolpar om man inte tar en tur ner till sälen by. Känns som skistar har lite att jobba på.
Är det någon som har planer på fjällsemster med sin Etron på kommande sportlov? Intressant att höra lite rapporter om förbrukning osv.
Vi ska inte åka förrän v12 så hade varit kul med lite input.
Åker från Sthlm till Härjedalen på tisdag med box och full packning. Ska rapportera. Har kört med boxen i julas på motorväg utan ngn dramatisk ökning. Men vi får se, väder och vind rår man inte på. Siktar på ”laddkorridoren” i dalarna först och sen lite stöd i Noppikoski eller i Sveg. ABRP säger att man skulle klara Sthlm-Funäs med ett stopp men finns bara schuko däruppe i stugan så jag vill inte komma upp med för låg SoC så det blir ett extra stopp.
Det är kanonbra att etron säljer fint. Det ger en tydlig signal till industrin (inkl Tesla) att folk vill ha bra elbilar. För Teslas del tror jag man behöver fokusera ännu mer på premiumkänsla än man gjort. Tänker ljudnivå, invändig design, lasermatrislysen night vision, dragkrok (mS) å sånt.
Ja, även om e-tron säljs bara hälften så bra som Model X i USA så är det ändå förhållandevis bra. Jag har inte siffrorna för Europa i huvudet, men jag har för mig att Model X inte är någon större succé, då ligger e-tron bättre till. Och visst är det så att man vill ha en viss premiumkänsla och -utrustning när man kommer upp i dessa prisnivåer, det går ju inte komma ifrån. E-tron är ingen Toyota när det gäller antal fel eller struligheter. Det känns verkligen som att de hade lite brådis att få bilen ut på marknaden (det säger min verkstad, min bil är inte så värst strulbenägen som vissa andra exemplar verkar vara). Men oavsett så plockar den poäng när det gäller premiumkänsla. Nu går ju den mörka årstiden tack och lov mot sitt slut, men ack vad jag älskar mina LED-matrix lampor och Night Vision kameran. Eller de små detaljerna som när man drar i vindrutespolarspaken och alla kameror och lampor tvättas rent också. Där har Tesla en bra bit kvar.
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Kollar vi i världen så kom Model S på plats 20 och Model X på plats 11, detta samtidigt som eTron kom på plats 23. Ska bli väldigt intressant att se eTrons försäljning nu under 2020.
Japp, ska upp till sälen v8 men funderar på att ta Touaregen istället. Dels med tanke på min höga förbrukning, kommer aldrig under 30 hur jag än kör, samt kasst med stolpar efter Karlstad. Surt om man kommer till Malung och där är kö. Sedan är där knappt någon laddmöjlighet väl på plats. Endast 2 st 3,7 stolpar om man inte tar en tur ner till sälen by. Känns som skistar har lite att jobba på.
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Finns ett liv utanför bubblan
Jag lever själv utanför bubblan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Inte ett dugg oväntat med tanke på att de är gamla och Model 3 har tagit över.
Begreppet ”laddbara” bilar är väldigt bedrägligt - skall man jämföra så är det rena elbilar och absoluta antal.
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Inte ett dugg oväntat med tanke på att de är gamla och Model 3 har tagit över.
Begreppet ”laddbara” bilar är väldigt bedrägligt - skall man jämföra så är det rena elbilar och absoluta antal.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det intressanta är att 7 av de 8 mest sålda laddbara bilarna i Europa var rena elbilar. Bara Outlander slog sig in på den listan. Sverige är ganska unikt i Europa med hög andel laddhybrider. Frågan är om det kommer hålla i sig eller om laddhybriderna kommer få ett rejält uppsving även i resten av Europa i år.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Finns ett liv utanför bubblan
Jag lever själv utanför bubblan.
Jo det vet jag. Du kan ju även vara kritisk till Tesla. Många lever dock i en fantasivärld
Har själv en Model x. Men fick se ett erbjudande en kollega fick på en E-Tron 50 S-line som var sinnessjukt bra.
Gick att förlänga till 3 år också.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tycker det är riktigt smutsigt att man så utstuderat vill mygla med bidraget. Snart kommer väl 9-månaderslease också.
Tragiskt också att man fortfarande inte löst detta från regeringens sidan. Borde väl inte vara så svårt? Antingen förbjuda export första 3-4 åren, eller införa att man blir återbetalningsskyldig om man exporterar de första åren.
Men ja, riktigt billigt med under 100 kkr för det första året och under 50k efterföljande år!
Jag höll på att nappa på en sån. 4590:- i månaden utan första förhöjd avgift. Men det var helt utan extrautrustning.
För bara ett år?
Jäkla skillnad på 8000:- i månaden som det som var skärmdumpat jämfört med 4600:- om man nu ska ha i bara ett år.
4600:- är verkligen bananas. Förstår inte vem som köper en bil om det finns leasing på de villkoren. Inte ens jag som tror på höga andrahandsvärden på alla "bättre" elbilar är så optimistisk.
Sen beror det iofs på hur mycket Audi är beredda att pruta på nypriset. Börjar bli van vid att man kan räkna utifrån nypriset, men om de börjar rabattera e-tron på samma sätt som fossilhärkena så blir såklart situationen en annan.
Jag höll på att nappa på en sån. 4590:- i månaden utan första förhöjd avgift. Men det var helt utan extrautrustning.
För bara ett år?
Jäkla skillnad på 8000:- i månaden som det som var skärmdumpat jämfört med 4600:- om man nu ska ha i bara ett år.
4600:- är verkligen bananas. Förstår inte vem som köper en bil om det finns leasing på de villkoren. Inte ens jag som tror på höga andrahandsvärden på alla "bättre" elbilar är så optimistisk.
Sen beror det iofs på hur mycket Audi är beredda att pruta på nypriset. Börjar bli van vid att man kan räkna utifrån nypriset, men om de börjar rabattera e-tron på samma sätt som fossilhärkena så blir såklart situationen en annan.
Har offert på E-tron med 160k rabatt. Iofs är 100 från Audi.
Mitt problem med E-Tron 50 och det som gjorde att jag tackade nej till offerten var iaf att den inte riktigt passar oss. För kort räckvidd för längre resor och för klumpig som andrabil.
Jag höll på att nappa på en sån. 4590:- i månaden utan första förhöjd avgift. Men det var helt utan extrautrustning.
För bara ett år?
Jäkla skillnad på 8000:- i månaden som det som var skärmdumpat jämfört med 4600:- om man nu ska ha i bara ett år.
4600:- är verkligen bananas. Förstår inte vem som köper en bil om det finns leasing på de villkoren. Inte ens jag som tror på höga andrahandsvärden på alla "bättre" elbilar är så optimistisk.
Sen beror det iofs på hur mycket Audi är beredda att pruta på nypriset. Börjar bli van vid att man kan räkna utifrån nypriset, men om de börjar rabattera e-tron på samma sätt som fossilhärkena så blir såklart situationen en annan.
Har offert på E-tron med 160k rabatt. Iofs är 100 från Audi.
Galet.
Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.