239 tusen NOK utan moms är 320 tusen SEK inkl moms i Sverige.
Visst är det hyfsat billigt men det är ju inte galet mycket billigare än konkurrenterna. En Kona med motsvarande räckvidd finns från 365 tusen t ex.
Om leveranstiden är bra kan det vara ett argument, eftersom Kona verkar ha lång leveranstid.
MG slår mot Nissan Leaf. Vad kan Nissan som MG inte kan som motiverar prisskillnaden?
Bor man i Östersund(26mil till Trondheim) skulle man kunna leasa en Norsk MG ZS EV i ett år och testa. Man får köra en Norskregistrerad bil ett år i Sverige utan problem.
Adserød Bil AS - MG Trondheim
Travbanen 5
7044 Trondheim
+47(0)73 893020 ivar@adserobil.no
En norskregistrerad bil får användas i Sverige upp till ett år.
Älskar Nyland. Han testar den i vinterväder, och resultatet blir.... Not for artic countries.
Han kör just nu sin 1000 km challenge med den. Han har varit på vägen i 12 timmar och har flera timmar kvar. Tyvärr besannas precis alla fördomar man kan tänkas ha mot billiga kinesiska elbilar. Hög förbrukning (laddar var 10-12 mil), dålig hastighet på laddningen, problem med att 12V batteriet laddar ur, bilen plingar och plongar precis hela tiden (till exempel vid varje filbyte om lane assist är på), infotainer systemet är extremt laggigt, och mjukvaran rent generellt dålig. Lite synd, det kommer säkert komma toppenbilar från kina de närmsta åren men den här kan nog tyvärr skrämma bort en del potentiella kunder.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Älskar Nyland. Han testar den i vinterväder, och resultatet blir.... Not for artic countries.
Han kör just nu sin 1000 km challenge med den. Han har varit på vägen i 12 timmar och har flera timmar kvar. Tyvärr besannas precis alla fördomar man kan tänkas ha mot billiga kinesiska elbilar. Hög förbrukning (laddar var 10-12 mil), dålig hastighet på laddningen, problem med att 12V batteriet laddar ur, bilen plingar och plongar precis hela tiden (till exempel vid varje filbyte om lane assist är på), infotainer systemet är extremt laggigt, och mjukvaran rent generellt dålig. Lite synd, det kommer säkert komma toppenbilar från kina de närmsta åren men den här kan nog tyvärr skrämma bort en del potentiella kunder.
Skönt att han kan vara kritisk trots att han faktiskt äger en ZS själv - i Thailand.
Låter som kinesisk mjukvara. Kanske en ota kan fixa det?(eller är det bara tesla som kan fixa hårdvaruproblem med uppdateringar).
12 laddas ju från generatorn i vanliga bilar och då borde den inte laddas ur om den har ett stort batteri att ta utav. Måste vara något fel där. Efter att en sensor kopplas bort fungerade det igen.
Den europeiska mjukvaran ligger väldigt mycket efter den asiatiska. Han kunde inte ens starta laddningen om han inte låste bilen. Så 12 batteriet laddades ur till en nivå där ett läge i mjukvaran sa ifrån.
Just att start av laddning kräver låst bil är samma dumhet som i Thailand. Men andra grejer verkar faktiskt vara sämre i EU som tex att start av värmning/kylning inte funkar med appen.
Eftersom den alltid lyssnar så undrar jag hur mycket personlig info MG sparar, till marknadsföring (även om GDPR lär slå dom på fingrarna i EU) eller helt enkelt skickar vidare till fastlandskinas kommuniststat med alla de bakdörrar som de kräver av kinesiska bolag.
Jag kanske är oroad i onödan, men den här bilen litar jag inte alls på faktiskt...
Ett intressant inlägg på ett Teslaforum vars bilar loggar hur du stänger mittkonsolen.
Men jag förstår absolut din oro för kinametoder...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.
Ja gå in och beställ en E-tron och säg att den skall kosta som en MG sen 100k stöd på det.
Jämför en Nissan Leaf med MG ZS.
Leaf
40kWh batteri
Ingen batterikylning
Laddar i 45kW som bäst
Chademo
435 liter bagage
Icke fungerade app.
MG
44,5kWh batteri
Kan ladda i 85kW som bäst
Vätskekylt batteri
CCS
448 liter bagage
Varför ska jag betala mer för en Nissan Leaf?
Vad du väljer får väll stå för dig. Varför skall Nissan rabattera ner den för att du är sugen på MG? Allt är inte bara spec, mycket mer som spelar in och du som kör tesla borde väll veta det.
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.
Ja gå in och beställ en E-tron och säg att den skall kosta som en MG sen 100k stöd på det.
Jämför en Nissan Leaf med MG ZS.
Leaf
40kWh batteri
Ingen batterikylning
Laddar i 45kW som bäst
Chademo
435 liter bagage
Icke fungerade app.
MG
44,5kWh batteri
Kan ladda i 85kW som bäst
Vätskekylt batteri
CCS
448 liter bagage
Varför ska jag betala mer för en Nissan Leaf?
Vad du väljer får väll stå för dig. Varför skall Nissan rabattera ner den för att du är sugen på MG? Allt är inte bara spec, mycket mer som spelar in och du som kör tesla borde väll veta det.
Om en elbilsköpares budget är exempelvis 250.000kr.
Om inte Nissan sänker sina priser, då står kunden mellan valet att köpa en ny MG ZS med garantier, eller en 3 år gammal Nissan Leaf 40kWh utan garantier.
Leafen batteri har dessutom försämrats pga den inte har nån kylning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension