Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Som är ett omtugg av denna

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... laddningen

från 17-jan. Inte bakom nån paywall iaf
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
Som är ett omtugg av denna

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... laddningen

från 17-jan. Inte bakom nån paywall iaf
Ja, de hänvisar t.o.m. till ViB.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bod skrev:
Tycker du har rätt. Lägg in det in kommentarsfältet till artikeln. Lite omformulerad kanske.
Nu har jag gjort det.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Jerker skrev:
(man får väl använda sig av WLTP som jämförelsetal även om det har stora brister)
Det är exakt det som är syftet med förbrukningsmodeller att kunna jämföra olika bilar, med förhoppningsvis lika mycket fel jfr verkligheten för alla.
Då skulle man i teorin som journalist kunna räkna på kostnader över ett år tex. :?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Han räknar dessutom med fel batterikapacitet för e-tron när har säger att en fulladdning kostar 826,50kr. Det går ju inte att ladda 95kWh. 722kr hade varit rätt i så fall. Inte att det är billigt eller relevant i sammanhanget, men om man nu absolut vill jämföra äpplen och päron så ska man åtminstone räkna rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Jerker skrev:
Bod skrev:
Tycker du har rätt. Lägg in det in kommentarsfältet till artikeln. Lite omformulerad kanske.
Nu har jag gjort det.
Riktigt bra inlägg!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

När det kommer ett "franchise" nät, kan det plötsligt bli helt annorlunda. Tänk ICA som koncept. Dvs en organisation som låter småföretag använda deras namn och betalningslösning för egna installationer. Då blir det lättare för vägrestauranger som inte är kedjor, lantbrukare, andra småföretag, att sätta upp en egen laddare utan större problem.

Om det händer kan laddare bli en "cottage industry".
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

heldiggrisen skrev:
Walker skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Kanske det. Kan ju ta situationen för mig IRL. De som är öppna för elbil är också öppna för en Tesla. Men de som inte är öppna för elbil ser Tesla som hin håle själv. Så det kanske ligger nåt i det du säger. :)
Jag märker ju av ett stort intresse för Tesla i allmänhet. För många är elbil synonymt med Tesla. Och många ser det som något ouppnåeligt att äga en Tesla, men det är nåt som de gärna skulle göra.
...och det är därför många som inte gillar Tesla hänger här och kallar oss som gillar våra bilar för ”fanboys”, de är lite intresserade av fenomenet elbil i allmänhet.
Sen finns det också fanbois på TCS. Brukare som stödjer Tesla i allt, även om det är hål i huvet, typ att man får leva med "småfel" med bilen pga usel supportorganisation, eller som "götter sig" när Ionity höjer priset.
En liten del, men skapar mycket stök, båda från "elbilshatare" men också från mig som gillar tänket bakom elbilen, och önskar att fler ska ta steget oavsett typ och modell.
Och något förslag på var vi som älskar våra bilar ska söka oss? bmw.se?
Jag tänker så här: vill man specifikt utbyta tankar och förslag om sin bil (förslagsvis Tesla) så söker man sig till ett forum som har ett matchande namn. Andra är givetvis välkomna, men om man inte har/gillar märket (vilket det nu är) kanske man inte kan förvänta sig att tillhöra de mest tongivande rösterna OCH inte bli upprörd/förvånad att det på ett dylikt forum (där märke matchar mot forumnamn) finns de som faktiskt gillar sitt märke och inte hela tiden vill försvara det mot alla haters som söker sig hit.
JA! Min Tesla är I SÄRKLASS den bästa bil jag ägt och kört, trots diverse småbrister som inte ens är i närheten av de problem jag haft med andra märken.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Jag har varit medlem i porscheklubben sedan 20 år och det är en kuslig likhet mellan många tesla och Porsche ägare. Man försvarar sitt bilval in i döden. En stor skillnad är dock att i Porsches fall så är det superservice på verkstad och support. Bilarna kostar ju nästan lika mycket. Båda tillverkarna säljer bra med bilar så tydligen spelar det inte så stor roll. Märkligt är det ändå hur det kan vara. Jag har en av varje så jag konfronteras ju med båda organisationerna.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag är mest förvånad över vissa kan vara så nöjda med saker som har sådan uppenbar förbättringspotential. Även om man tycker att det är det bästa som finns att köpa nu så vill man väl att det skall bli bättre och fokuserar då på de de områdena?

I och för sig är min inställning att går man omkring och är nöjd över saker i livet slutar man i mellanmjölk, satisfaction is the enemy of success...
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Inlägg av Verdi »

cosmos skrev:
Jag har varit medlem i porscheklubben sedan 20 år och det är en kuslig likhet mellan många tesla och Porsche ägare. Man försvarar sitt bilval in i döden. En stor skillnad är dock att i Porsches fall så är det superservice på verkstad och support. Bilarna kostar ju nästan lika mycket. Båda tillverkarna säljer bra med bilar så tydligen spelar det inte så stor roll. Märkligt är det ändå hur det kan vara. Jag har en av varje så jag konfronteras ju med båda organisationerna.
Tesla har växtvärk. Dessutom går det inte att jämföra. En Porsche för samma pengar är mycket dyrare att äga. Service, soppa, skyhögt förmånsvärde...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Är det inte ett ganska vanligt fenomen att folk försvarar sitt bilköp nästan ad absurdum? Oavsett märke. Ju dyrare bil desto mer. Och det är ju ganska logiskt, har man lagt en massa slantar på nånting så är det kanske inte så lätt att erkänna - både för sig själv och för andra - att allting inte är helt perfekt. För det är det sällan.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jag är mest förvånad över vissa kan vara så nöjda med saker som har sådan uppenbar förbättringspotential. Även om man tycker att det är det bästa som finns att köpa nu så vill man väl att det skall bli bättre och fokuserar då på de de områdena?

I andra sidan är min inställning att går man omkring och är nöjd över saker i livet slutar man i mellanmjölk, satisfaction is the enemy of success...
Jag tycker det är helt obegripligt varför Tesla inte ser till höja kvaliteten, minska vägbullret och modernisera bilen med matrix-strålkastare o dyl. Den där sista touchen finns inte riktigt där. Borde inte vara så svårt eller dyrt att ta sista steget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

renes skrev:
När det kommer ett "franchise" nät, kan det plötsligt bli helt annorlunda. Tänk ICA som koncept. Dvs en organisation som låter småföretag använda deras namn och betalningslösning för egna installationer. Då blir det lättare för vägrestauranger som inte är kedjor, lantbrukare, andra småföretag, att sätta upp en egen laddare utan större problem.

Om det händer kan laddare bli en "cottage industry".
Tror att den är många av dagens ”märken” har det upplägget om någon hör av sig. Bee kan nog sätta upp en laddare åt dig och så även med Charge&drive. Tror tyvärr att man måste ärva deras prismodell då också, kanske är bra för oss konsumenter kanske inte?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

I andra sidan är min inställning att går man omkring och är nöjd över saker i livet slutar man i mellanmjölk, satisfaction is the enemy of success...
Jag tycker det är helt obegripligt varför Tesla inte ser till höja kvaliteten, minska vägbullret och modernisera bilen med matrix-strålkastare o dyl. Den där sista touchen finns inte riktigt där. Borde inte vara så svårt eller dyrt att ta sista steget.
De säljer ju allt de kan tillverka. Men jag tror vi kommer att få se bättre kvalité känsla på bilarna som tillverkas i Tyskland.

Min bil har inga uppenbara kvalitets problem som jag märkt av hittills. Den är minst lika stabil som Nissan Leaf var det först året. Och bägge har varit enormt mycket mer stabila än vad mina tidigare bilar Huyndai och Mercedes var. Ja, MB har mer klonk i dörrarna och mer solid inredning fast hållbarheten är dålig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
.... Ja, MB har mer klonk i dörrarna och mer solid inredning fast hållbarheten är dålig.
Det är väl ungefär samma med Audi. Den känns väldigt gedigen, men kvalitén håller inte samma klass som i Golfen, vilket ju ändå är lite märkligt med tanke på att det är samma koncern. Eller så har vi bara haft en jäkla tur med vår Golf.
Jag tror (eller hoppas) också att Tesla höjer kvalitetskänslan när de börjar tillverka bilarna i Tyskland. Sneda dörrar, slarvigt monterade lister och dålig lack kommer nog tillhöra det förflutna framöver hoppas jag. En mer jämn kvalitet får man förhoppningsvis förvänta sig.
Sen håller jag med Verdi, varför tar de sig inte i kragen och piffar upp bilarna med sånt som går att få hos numera nästan alla märken oavsett prisklass, dvs LED-matrix strålkastare och så. Det är ju om inget annat en säkerhetsfråga, och Tesla vill ju bygga världens säkraste bilar.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Audi/VW är bra på det sättet att de har så många typfel att det finns reparationsguider på nätet för de flesta fel man drabbas av. Bilar som inte regelbundet går sönder är mycket svårare att få hjälp med.

Mest entusiastiska ägare tycker jag Alfa verkar ha. Får man inte åka Alfa tar man hellre bussen än annan bil... 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LarsL skrev:
.... Ja, MB har mer klonk i dörrarna och mer solid inredning fast hållbarheten är dålig.
Det är väl ungefär samma med Audi. Den känns väldigt gedigen, men kvalitén håller inte samma klass som i Golfen, vilket ju ändå är lite märkligt med tanke på att det är samma koncern. Eller så har vi bara haft en jäkla tur med vår Golf.
Jag tror (eller hoppas) också att Tesla höjer kvalitetskänslan när de börjar tillverka bilarna i Tyskland. Sneda dörrar, slarvigt monterade lister och dålig lack kommer nog tillhöra det förflutna framöver hoppas jag. En mer jämn kvalitet får man förhoppningsvis förvänta sig.
Sen håller jag med Verdi, varför tar de sig inte i kragen och piffar upp bilarna med sånt som går att få hos numera nästan alla märken oavsett prisklass, dvs LED-matrix strålkastare och så. Det är ju om inget annat en säkerhetsfråga, och Tesla vill ju bygga världens säkraste bilar.
Vill minnas att du var väldigt nöjd med din första Tesla, din P85.
Hade både den och din senare 90D sneda dörrar, slarvigt monterade lister och dålig lack?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Hade både den och din senare 90D sneda dörrar, slarvigt monterade lister och dålig lack?
Ja.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Skillnaden är att Tesla gör det mesta inhouse och dessutom går med vinst på elbilar.

Gör någon annan tillverkare det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
OTP

Inlägg av OTP »

Väldigt lite om ionity just nu :roll: ;)

Har det kommenterats något om att Mercedes abonnemang är billigare än audis?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Ja.
Du måste ha rejält med otur.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OTP skrev:

Porsches var väl också billigare /mån, dock lite dyrare /kWh

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OTP skrev:

Visst är det konstigt? Halva priset i årsavgift (fast fortfarande 100 kronor för mycket) och billigare per kWh jämfört med Audi. Har Mercedes kanske inte samma superduper dunderservice som Audi där man har möjlighet att ladda även hos andra operatörer än Ionity? Nu vet jag iofs inte varför någon halvvägs matematiskt begåvad människa skulle vilja ladda för 8:10kr/kWh hos Bee med Audi-kortet när det går att ladda för 5kr utan abonnemang. Men det har Audi-folket säkert räknat på jättelänge och kommit fram till att det säkert finns en eller annan stackare som går att lura.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Varför kör dom inte samma pris för alla bilmärken som ingår i IONITY? Jag fattar inte hur dom tänker :roll:
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Skriv svar