Frirullning?
Moderator: Redaktion
Frirullning?
Är det någon som vet om det på något sätt går att frirulla med mod 3, alltså lägga i neutral under körning? Jag har letat lite på forumet men det enda jag hittat var att det skulle gå att föra högra spaken uppåt i ca 1 s för att frirulla, men det funkar inte på min M3. Kanske bara funkar på S/X?
Jag vet att många tycker man ska / kan kompensera regenereringen med gaspedalen men jag är van från min Zoe att kunna frifulla helt, så det är inte svaret på min fråga.
Jag vet att många tycker man ska / kan kompensera regenereringen med gaspedalen men jag är van från min Zoe att kunna frifulla helt, så det är inte svaret på min fråga.
Re: Frirullning?
Vad jag kan hitta online är detta nog inte smidigt nog för att användas under körning. Det ska gå att få den från D till N genom att försiktigt lyfta höger spak i 2-3 sekunder (ungefär som en lätt blinkning med vänster) men när man ska tillbaka till D måste man ändå trycka in bromsen, så det kommer ändå bli hackig körning.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Hmm. Nej. Det låter ju inte så smidigt. Måste testa och se hur det känns, men det hade ju varit smidigare om det vore enklare 

busenkelt, jag frirullar varje dag. håll växelspak uppåt i några sekunder, sen möter du med broms eller gas när du skall ha i D.
Aldrig varit så enkelt på en bil.
kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
jaha, vad märkligt.Nicke Nyfiken skrev:Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.HelectriC skrev:jaha, vad märkligt.Nicke Nyfiken skrev:Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Idioti.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
behöver man trycka på skärmen för att blinka ocksåNicke Nyfiken skrev:Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.HelectriC skrev:jaha, vad märkligt.Nicke Nyfiken skrev:Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Idioti.

Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Kommer säkert på Model Y.HelectriC skrev:behöver man trycka på skärmen för att blinka ocksåNicke Nyfiken skrev:Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.HelectriC skrev:jaha, vad märkligt.Nicke Nyfiken skrev:Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Idioti.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Lite lustigt exempel med tanke på att farthållaren specifikt är en av de få funktioner på Model 3 som styrs med reglage osv istället för skärmen.Nicke Nyfiken skrev:Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.HelectriC skrev:jaha, vad märkligt.Nicke Nyfiken skrev:Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Idioti.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
På S och X är det en separat spak med 8 funktioner till farthållare/AP. Den har man tagit bort och kombinerat med växelväljaren på Model 3 och därmed kompromissat bort funktioner.Tobberoth skrev:Lite lustigt exempel med tanke på att farthållaren specifikt är en av de få funktioner på Model 3 som styrs med reglage osv istället för skärmen.Nicke Nyfiken skrev:Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.HelectriC skrev:jaha, vad märkligt.Nicke Nyfiken skrev:Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.HelectriC skrev:kan man inte bara dra spaken ner som på S och X? Vad har dom konstrat till på 3?
Idioti.
Idioti.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har iofs kommit åt farthållare/AP istf blinkers på min X ett antal gånger, så jag kan förstå en del av resonemanget med att ta bort reglageNicke Nyfiken skrev:På S och X är det en separat spak med 8 funktioner till farthållare/AP. Den har man tagit bort och kombinerat med växelväljaren på Model 3 och därmed kompromissat bort funktioner.
Idioti.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Hur är det möjligt? Spaken är ju mycket kortare och inget man råkar komma åt av misstag. Det måste vara en tankevurpa om man kommer åt den av misstag, i alla fall på Model S. Det kanske är annorlunda på X.fth skrev:Jag har iofs kommit åt farthållare/AP istf blinkers på min X ett antal gånger, så jag kan förstå en del av resonemanget med att ta bort reglageNicke Nyfiken skrev:På S och X är det en separat spak med 8 funktioner till farthållare/AP. Den har man tagit bort och kombinerat med växelväljaren på Model 3 och därmed kompromissat bort funktioner.
Idioti.![]()
![]()
/fth
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
Men är det inte bara att dra ner spaken så kommer D i om den är i N? Ska inte svära på det, men jag har för mig att det var så det funkade när jag experimenterade med frirull. Har man D i så blir det farthållare med samma manöver.
+1MarkusL skrev:Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
En av anledningarna till att jag gillar 3:ans upplägg skarpt. Slipper 100 reglage där vissa används typ en gång under bilens livstid.
Tycker också personligen det räcker ganska bra med två spakar i en bil, dock hade de gott kunnat lägga till ett sånt snurr-reglage på ena spaken så man kunnat välja vindrutetorkarhastighet utan att behöva pilla på skärmen eller använda röstkommandon som knappt fungerar.MarkusL skrev:Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
Som pejvic skriver ovan. Busenkelt att hantera frirull med Model 3. Både att aktivera och att gå tillbaka till D. Behövs inga extra spakar som stör som på Model S och X 

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Går det att låsa på aktuell fart när man aktiverar farthållaren om man ligger under gällande hastighetsgräns när man aktiverar?MarkusL skrev:Eller genialiskt beroende på vem som tycker. Är inget fan av extraspaken på S, gillar treans lösning mycket bättre men saknar ”resume” funktion.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Mycket riktigt, håll spaken uppåt i några sekunder för att gå till N.pejvic skrev:busenkelt, jag frirullar varje dag. håll växelspak uppåt i några sekunder, sen möter du med broms eller gas när du skall ha i D.
Ah, så man behöver inte peta spaken neråt för att lägga i D, när man vill avsluta frirullning?
Model S, gnällde på att man inte kan gasa utan att man har växel i

Jag är alltid beredd med gaspedalen när jag vill gå från N till D, annars blir det en kraftig regen.
Måste testa med att bara trampa på pedalen i Model 3.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Jag har alltid tyckt att det borde finnas ett naturligt läge för frirullning i känslan i själva gaspedalen, typ ett läge man känner med foten som att pedalen "fastnar" lite lätt och naturligt i men som samtidigt går snabbt att gå förbi när man vill regenerera. Det hade varit optimalt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
En reluktansmotor med permanentmagneter går inte att frirulla tror jag. Därför ser jag ingen mening att lägga i N på 3an.
På outlandern använde jag ofta paddlarna för att "frirulla" ända till dess jag upptäckte att det faktiskt var fusk. I läge b0 så drar kontrollerna en liten mängd energi från batteriet så att motståndet i elmotorn skall bli noll, och det skall *kännas* som att bilen rullar fritt.
När illusionen väl var krossad insåg jag att jag lika gärna kunde hålla foten lätt på gasen istället. Det går ändå inte att förbruka noll W utan att bilen saktar in.
Bara induktionsmotorer som i preraven S och X kan frirulla på riktigt.
På outlandern använde jag ofta paddlarna för att "frirulla" ända till dess jag upptäckte att det faktiskt var fusk. I läge b0 så drar kontrollerna en liten mängd energi från batteriet så att motståndet i elmotorn skall bli noll, och det skall *kännas* som att bilen rullar fritt.
När illusionen väl var krossad insåg jag att jag lika gärna kunde hålla foten lätt på gasen istället. Det går ändå inte att förbruka noll W utan att bilen saktar in.
Bara induktionsmotorer som i preraven S och X kan frirulla på riktigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -