Lösningen är kanske reglering. Om EU krävde att alla som tillhandahåller publik laddning erbjöd kortbetalning så vore det plötsligt mycket enklare.
Kanske också någon form av reglering gällande priserna, likt de gjorde med roaming för mobiltrafik.
Bort med ockerpriserna helt enkelt.
Tänk om det fanns just en sådan lag sedan drygt fem år tillbaka:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2014/94/EU
22 oktober 2014
Artikel 4 Elförsörjning till transporter
9. Vid alla för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska det också vara möjligt för användare av elfordon att ladda elfordon vid enskilda tillfällen utan att ingå något avtal med den berörda elleverantören eller den driftansvariga.
10. Medlemsstaterna ska se till att de priser som begärs av de driftansvariga för laddningsstationer som är tillgängliga för allmänheten är rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande.
Anser forumets medlemmar att operatörerna idag uppfyller detta?
Lösningen är kanske reglering. Om EU krävde att alla som tillhandahåller publik laddning erbjöd kortbetalning så vore det plötsligt mycket enklare.
Kanske också någon form av reglering gällande priserna, likt de gjorde med roaming för mobiltrafik.
22 oktober 2014
9. Vid alla för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska det också vara möjligt för användare av elfordon att ladda elfordon vid enskilda tillfällen utan att ingå något avtal med den berörda elleverantören eller den driftansvariga.
10. Medlemsstaterna ska se till att de priser som begärs av de driftansvariga för laddningsstationer som är tillgängliga för allmänheten är rimliga, lätt och tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande.
Nej, den är alltför luddig. Behövs mer precisa direktiv.
Vad det 30% som var laddbara i Sverige?(nybilsförsäljning)
Enligt undersökning så var det främsta skälet att inte köpa elbil inköpspriset.
Så då blir hybrid en kompromiss.
Om man inte har en tesla blir det ionity. Och det är inte heltäckande. (Än) så man är fortfarande lite tvingad att ha bensin varianten kvar. Men det är uppenbart att folk vill i från det.
Om man inte har en tesla blir det ionity. Och det är inte heltäckande. (Än) så man är fortfarande lite tvingad att ha bensin varianten kvar. Men det är uppenbart att folk vill i från det.
Och med priserna hos Ionity blir hybriden också det billigaste alternativet för väldigt många. Hemmaladdning är billigt som vanligt, förutsatt att man klarar sig på enbart eldrift till vardags.
Och på långresor tankar man förhållandevis billigt bensin, betydligt billigare än Ionity i alla fall. Det stör mig så in i bänken. Det blir ett starkt argument för hybridförespråkarna som alltid säger att elbilar bara fungerar för korta sträckor. De har nu fått vatten på sin kvarn. En hel ocean med vatten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
22 oktober 2014
Nej, laddning med minuttaxa strider helt klart mot punkt 10.
Varför blir det Ionity? Hybriderna kan knappast ladda i 350 kW, de flesta kan inte ens ladda över 50kW. Det finns många konkurrenter till Ionity både i Sverige och än mer på kontinenten. Flertalet av dessa konkurrenter är mycket mer heltäckande per land jämfört med Ionity. Det är först när man kommer till laddning i +175 kW som Ionity har "monopol" och laddning i 100kW en fördel men hur många bilar kan nyttja detta och hur ofta? Utbyggnaden går fort för Ionitys konkurrenter så jag tror inte att Ionity kommer behålla denna fördel särskilt länge och om konkurrenterna inte bygger superdyra +175kW laddare så lär de inte ha några problem att konkurrera ut Ionity på priset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.
Hört många säga att de vill ha en elbil. Aldrig hört någon säga att de vill ha en hybrid.
Kanske har du hört någon säga att dom egentligen vill ha en elbil men blev tvungna att köpa en hybrid?
Nej
Jag har pratat med flera stycken som VILL köpa elbil men som "blev/blir tvungna att köpa en hybrid", så långt stämmer det nog på ganska många,
och det är en jäkla skillnad på "vill köpa en hybrid" och vara "tvungen att köpa en hybrid".
Och som Mati skrev ovan så är det lite tragiskt hela situationen just nu då hybridälskarna (eller snarare elbilsskeptikerna) får floder på sin kvarn...
Krångliga abonnemang med årslång bindningstid och absurd prissättning borde också falla under punkt 10. Men som det redan har sagts, det är för luddigt skrivet, och det finns säkert en anledning.
Det känns som att syftet med dessa två punkter är främst att de är riktade mot Tesla med sitt "diskriminerade" laddnätverk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror mer att de får nöja sig med en hybrid. Egentligen ingen som tvingar en utan det är realiteten och faktum. Tror att efter tekniken blir billigare kommer fler välja hybrider som allt eftersom ökar sin räckvidd på laddbar energi. För att sedan gå över till helt på el. Det är alltså en övergång vi ser, hur lång tid det till alla har eldrift är en teoretisk sak. Men tecken visar att omställning är på väg att ske.
Jag har pratat med flera stycken som VILL köpa elbil men som "blev/blir tvungna att köpa en hybrid", så långt stämmer det nog på ganska många,
och det är en jäkla skillnad på "vill köpa en hybrid" och vara "tvungen att köpa en hybrid".
Och som Mati skrev ovan så är det lite tragiskt hela situationen just nu då hybridälskarna (eller snarare elbilsskeptikerna) får floder på sin kvarn...
Framför allt kommer det floder av vatten på Teslas kvarn. Köper man något annat så bör man motivera det, precis som man tidigare behövde motivera valet av hybrid istället för elbil. ”Jag vill ha en Tesla men...”
Jag vet flera som hellre skulle vilja ha en elbil men anser att hybrid är det enda som funkar för dem alternativt att det är det enda som de har råd med. I vissa fall håller jag med dem men andra tar inte in mina argument om totalkostnad utan stirrar sig blinda på inköpskostnaden. Jag har några exempel där jag har suttit i timmar och förklarat och räknat och de har hållit med om att de skulle klara sig med en ren elbil och att det skulle bli billigare, men ändå har de inte klarat av att ta steget utan landat i ännu ett fossilmonster.
Framför allt kommer det floder av vatten på Teslas kvarn. Köper man något annat så bör man motivera det, precis som man tidigare behövde motivera valet av hybrid istället för elbil. ”Jag vill ha en Tesla men...”
De flesta som köper nån annan elbil än Tesla motiverar det med att de inte köper "amerikanskt skräp" och pekar på alla småfel och strulet runt servicecentren. De har kanske även personliga band till "sin" säljare hos sin märkeshandlare och definierar sig själv utifrån vilket märke de kör. Kom ihåg den gamla fejden mellan Volvo och Saab förut. De som körde Saab hatade Volvo och vice versa. Tyvärr verkar Tesla vara enormt polariserande. De som inte gillar Tesla gillar verkligen INTE Tesla. Och tvärtom. Väldigt få är neutrala till Tesla.
Folk är vanedjur och det är jobbigt och tar emot att tänka nytt. Även om de allra flesta förstår att det är mest rätt med elbil så tar det emot. Hybrider blir ett lagom mentalt mellansteg och där dundrar bilindustrin på med stora marknadsföringssläggan nu. Lite mer tid att skriva av fräsmaskinerna för motorblocken och tid att ställa om.
Många som tidigare valt hybrider köper inte en igen. Man ser rött när gjutjärnsmotorn brummar igång. Blir nog några års mellansteg i utvecklingen för stora massan som verkligen "måste" köpa ny kärra.
De flesta som köper nån annan elbil än Tesla motiverar det med att de inte köper "amerikanskt skräp" och pekar på alla småfel och strulet runt servicecentren. De har kanske även personliga band till "sin" säljare hos sin märkeshandlare och definierar sig själv utifrån vilket märke de kör. Kom ihåg den gamla fejden mellan Volvo och Saab förut. De som körde Saab hatade Volvo och vice versa. Tyvärr verkar Tesla vara enormt polariserande. De som inte gillar Tesla gillar verkligen INTE Tesla. Och tvärtom. Väldigt få är neutrala till Tesla.
Visst är det så, men LarsL har ändå rätt, det här gynnar Tesla (mer eller mindre)
Jag vet inte om det är så. Man kan visserligen ibland få intrycket att det bara finns hatare överallt, på alla sidor, men jag tror inte att kommentarsfälten på diverse motorsajter och yt är representativa för vad gemene man tycker. Det finns ju en hel drös med anledningar varför man köper en viss bil och inte en annan. Det är allt ifrån priset till hur många kg man kan dra med bilen som påverkar valet av bil. Man behöver inte hata Tesla (eller valfritt annat märke) för att välja nånting annat. Att det verkar finnas många som är extremt negativt inställda till Tesla tror jag beror på att Tesla representerar "det nya", dvs eldriften. Det är där hatarna finns. Men inte så mycket bland elbilsfolket. Det tror jag inte.
Jag valde som bekant nånting annat än Tesla, men det betyder ju inte att jag hatar Tesla. Tanken är helt absurd. För det första har jag svårt för att hata nånting överhuvudtaget, och för det andra ser jag ingen anledning att hata Tesla heller. De gör en massa bra saker. Men när jag lägger ihop alla för- och nackdelar kan jag bara dra den enda rimliga slutsatsen att det inte är rätt bil för mig. Åtminstone inte i nuläget. Precis på samma sätt som de flesta andra bilar av de flesta andra märken troligen inte heller är rätt bil för mig. Men det är klart att Ionitys nya prispolicy gör att Tesla tar ett kliv upp på min lista med potentiellt intressanta bilar. Det betyder samtidigt inte att min nästa bil blir en Tesla igen, det krävs mer än så.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Jag vet inte om det är så. Man kan visserligen ibland få intrycket att det bara finns hatare överallt, på alla sidor, men jag tror inte att kommentarsfälten på diverse motorsajter och yt är representativa för vad gemene man tycker. Det finns ju en helt drös med anledningar varför man köper en viss bil och inte en annan. Det är allt ifrån priset till hur många kg man kan dra med bilen som påverkar valet av bil. Man behöver inte hata Tesla (eller valfritt annat märke) för att välja nånting annat. Att det verkar finnas många som är extremt negativt inställda till Tesla tror jag beror på att Tesla representerar "det nya", dvs eldriften. Det är där hatarna finns. Men inte så mycket bland elbilsfolket. Det tror jag inte.
Jag valde som bekant nånting annat än Tesla, men det betyder ju inte att jag hatar Tesla. Tanken är helt absurd. För det första har jag svårt för att hata nånting överhuvudtaget, och för det andra ser jag ingen anledning att hata Tesla heller. De gör en massa bra saker. Men när jag lägger ihop alla för- och nackdelar kan jag bara dra den enda rimliga slutsatsen att det inte är rätt bil för mig. Åtminstone inte i nuläget. Precis på samma sätt som de flesta andra bilar av de flesta andra märken troligen inte heller är rätt bil för mig. Men det är klart att Ionitys nya prispolicy gör att Tesla tar ett kliv upp på min lista med potentiellt intressanta bilar. Det betyder samtidigt inte att min nästa bil blir en Tesla igen, det krävs mer än så.
Kanske det. Kan ju ta situationen för mig IRL. De som är öppna för elbil är också öppna för en Tesla. Men de som inte är öppna för elbil ser Tesla som hin håle själv. Så det kanske ligger nåt i det du säger.
Kanske det. Kan ju ta situationen för mig IRL. De som är öppna för elbil är också öppna för en Tesla. Men de som inte är öppna för elbil ser Tesla som hin håle själv. Så det kanske ligger nåt i det du säger.
Jag märker ju av ett stort intresse för Tesla i allmänhet. För många är elbil synonymt med Tesla. Och många ser det som något ouppnåeligt att äga en Tesla, men det är nåt som de gärna skulle göra.
Tror många resonerar som jag. Nästa bil jag köper blir laddbar och troligtvis en elbil. Men det är osannolikt att det blir en tesla. Det betyder ju inte att jag hatar tesla. Jag hatar ju inte alla bilmärken jag inte kör.
Tittade på videoer av en trevlig företagsledare som köpt en kia eniro och bloggande om det.
Hans kommentarer om teslas supercharger var att de visste hur man gör och att så skulle det se ut.
Så jag tror att det är helt felaktigt att säga att de som inte kör tesla hatar tesla. det spär bara på är man inte med så är man emot. om någon skulle säga att de önskar fler bilmärken som tesla betyder inte det att man säger att man hoppas tesla åker på konkurrens och att de blir utkonkurrerade.
Ibland bygger folk halmgubbar och tar ens kommentarer vinklat till otillkännlighet.
Alla här vill elbil-sverige gott och även tesla.(bara att deras bilar är dyra är ju faktum och ingen kritik)
Jag märker ju av ett stort intresse för Tesla i allmänhet. För många är elbil synonymt med Tesla. Och många ser det som något ouppnåeligt att äga en Tesla, men det är nåt som de gärna skulle göra.
...och det är därför många som inte gillar Tesla hänger här och kallar oss som gillar våra bilar för ”fanboys”, de är lite intresserade av fenomenet elbil i allmänhet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
...och det är därför många som inte gillar Tesla hänger här och kallar oss som gillar våra bilar för ”fanboys”, de är lite intresserade av fenomenet elbil i allmänhet.
Sen finns det också fanbois på TCS. Brukare som stödjer Tesla i allt, även om det är hål i huvet, typ att man får leva med "småfel" med bilen pga usel supportorganisation, eller som "götter sig" när Ionity höjer priset.
En liten del, men skapar mycket stök, båda från "elbilshatare" men också från mig som gillar tänket bakom elbilen, och önskar att fler ska ta steget oavsett typ och modell.
En mycket märklig artikel om olika bilmärkens erbjudande om att ladda billigare på Ionity. Först pratar man en massa om hur mycket det kostar att ladda batteriet fullt på olika bilmodeller med olika storlekar på batterier och olika kWh-priser. (När har man gjort en artikel som jämför hur mycket kostar att fylla olika bilars bensintankar från tomt?) Det är ju totalt ointressant information. Sen kommer en tabell där man listar bilmärken, kWh-pris och abonnemangspris. Visst, det är bra. Men om man nu är journalist och har detta som jobb så skulle man ju också ha gjort en tabell där man räknar ut kostnaden per mil vid olika årliga körsträckor (man får väl använda sig av WLTP som jämförelsetal även om det har stora brister) samt diskuterat hur mycket man verkligen kommer att använda laddning utanför hemmet osv. En väldigt bristfällig artikel. En sån här publikation borde ju kunna reda ut för den som inte är så insatt hur Ionitys prissättning i praktiken, i vardagslivet, fungerar för en vanlig elbilsägare, men det missar de fullständigt.