Kommer i sommar packa in familj och hund i bilen och dra iväg mot Cabo Roig på östkusten, söder om Torrevieja.
Total sträcka är något över 300 mil enkel resa. Längsta jag kört tidigare har varit 90 mil så detta är ett rejält steg upp.
Vet att ni är en hel del som har gjort liknande långresor här tidigare och jag har läst igenom ett antal av era tråder.
Men, tänkte ändå passa på att skapa en egen tråd för att försöka åka snålskjuts på de lärdomar ni samlat på er.

För att försöka organisera mitt eget huvud här så delar jag in lite tankar/frågor i några kategorier nedan. All input är välkommen.
Rutt:
Vi kommer köra i mitten av juni, vilket till råga på allt är samtidigt som fotbolls-EM går så svårt att bedöma hur trafiken kommer bli.
Kollar man med ABRP så föreslår den rutten över bron till danmark, färja vid rödby-puttgarden, sen A7,A5 hela vägen ned til Freiburg där man viker av västerut in i Frankrike bort till A6 och sen vidare söderut genom Lyon.
Är det någon som har en känsla för hur denna vägen är jämfört med att istället efter Hamburg ta A1 ned genom luxemburg och in direkt i norra Frankrike. Då hade man kört betydligt längre sträcka i Frankrike istället för Tyskland. Google maps uppskattar tiden likvärdigt så det handlar nog mer att väga in trafik, vägarbeten, biltullar, köer vid superchargers, placering av superchargers, samt "scenery" (finaste vägen).
Laddning:
Kommer köra med en S75D. Siktar på att använda enbart supercharger-nätet ned. Väl på plats har jag långsamladdning i huset via enfas vilket kommer räcka för mig, mest för att slippa phantom drain tills vi kör hem igen. Finns även ett köpcentrum med Type-2 22kW om det skulle behövas relativt nära. Kommer ta med mig type-2 kabel, samt UMC + förlängningskabel.
ABRP uppskattar det till 20 st laddstopp totalt. Snitt laddtid blir 20 minuter. Längsta laddstoppet, som även är det sista, är på 39 minuter i Valencia.
Referensförbrukning som jag använt är 210Wh/km vid 110km/h.
Eventuellt kommer jag att köra med laddbox för att hunden ska få mer plats. Är det någon som har erfarenhet på hur mycket extra det kan tänkas dra? Jag kan tänka mig att det skiljer rätt rejält mellan olika takboxar och dess storlek/form. Men jag behöver inte någon stor takbox utan skulle i så fall försöka hitta någon relativt liten/slimmad att hyra, som inte ger så mycket extra luftmotstånd.
Övernattning på vägen:
Det absolut smidigaste hade varit om vi inte behöver boka något direkt i förväg. Har en tanke om att mer eller mindre bara köra så länge vi orkar, och när vi inte orkar mer letar vi upp något ställe att övernatta vid. Vi är inte så kräsna så jag tänker att man bör kunna ha det relativt öppet och helt enkelt leta upp något när man behöver. Vi är dessutom 2 st som kan turas om att köra så det är mycket möjligt att vi kör ett dygn, stannar och slappar någonstans i gräset och vilar lite, och sen kör vidare en stund till, osv. Tänker att köerna på nätterna är betydligt mindre också? Om någon av er har erfarenhet av denna approachen och huruvida det är svårt att hitta något övernattningsställe så får ni gärna säga till.
Biltullar/avgasmärkning, etc:
Som jag förstått det är det en hel del biltullar på vägen. Betalar man dessa på plats eller finns det någon form av registrering/förbetalning via nummerplåt + kopplat kreditkort eller dylikt?
Tysklands gröna klistermärke för miljöbil har jag förstått är vettigt att fixa, ifall man behöver in i någon stad och köra. Är det något annat sådant som behövs för de övriga länderna? Lite beroende på rutt så rör det sig om Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien (kanske luxemburg)... Eventuellt kan vi få för oss att klippa en eller flera av Schweiz, Österrike, Italien på främst hemvägen.
Smultronställen:
Om någon har något speciellt tips på plats på vägen ned som rekommenderas så får ni gärna skriva det. Oavsett om det är något att titta på, något att göra, något speciellt trevligt övernattningsställe, bra matställen vid superchargers där man ska passa på att käka, osv. Alla tips är välkomna.
Likaså om ni har något man absolut bör undvika, någon väg, någon supercharger, osv.
Tut tut!
Muran