I väntan på X - laddning hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Hej!

I väntan på min Model X, har jag lite frågor. Idag kör vi en Opel Ampera som laddas på 230V 16A, med denna laddare: http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/22860932.pdf

Vi ska behålla den eftersom den går bra och drar ingenting (borde ta ut bensinmotorn för att utöka räckvidden :) )

Vårt hus har en säkring på 20A. Jag behöver nog uppgradera denna. Vad har ni för lösning hemma? Är det bara att ringa elbolagen, få sin certifikat höjd (till hur mycket?) och byta säkringar? Skulle gärna vilja ladda båda bilar samtidigt och inte behöva tänka på det.

Tack!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: I väntan på X - laddning hemma

Inlägg av Leo »

Nästan så. Du behöver en elektriker=behörig sombyter bottenpluggen i säkeingshållaren så att du fysiskt kan skruva i 25A huvudsäkringar.

OBS! Funderar du på högre än 25A så behöver du antagligen byta skåp/säkringshållare/kablar osv eftersom grejorna för villor oftast är dimensionerade för max 25A. Brukar ofta kunna kosta rejält mycket typ 10000-25000kr att gradera upp. Dessutom ökar de fasta nätkostnaderna ofta med 2500-4000kr/år.

Så mitt tips är att nöj dig med 25A om möjligt. Har själv två elbilar och 25A och det funkar utan problem. Enfas 16A på den ena och sen trefas med rejält sänkt laddstyrka till Teslan då den inte används dagligen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

20A räcker fint. Om du sätter in 16A trefas så räcker det till all laddning du behöver. I normalfallet kan du ladda med 10A trefas och riskerar inte att dra huvudsäkringen.
Om du skulle ha ovanligt hög hushållsförbrukning (typ uppvärmning via direktverkande el) så kan det kanske vara relevant att uppdatera säkringen, om inte så vänta och se hur det funkar med 20A.

Under "undersökningar" ligger trådar om hur de flesta laddar sina bilar (1-fas, 3-fas etc.) samt vilka huvudsäkringar som folk har.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Har du en eller tre 20A säkringar?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Jag utgick ifrån att det var 20A trefas in i huset. Ingen har väl 20A enfas in i en villa?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
dstr skrev:
Jag utgick ifrån att det var 20A trefas in i huset. Ingen har väl 20A enfas in i en villa?
Värmepumpsinstallatören som var här i veckan nämnde en sådan "utmaning" som han nyss stött på. TS skriver säkring i singular..
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
Herr X skrev:
dstr skrev:
Värmepumpsinstallatören som var här i veckan nämnde en sådan "utmaning" som han nyss stött på. TS skriver säkring i singular..
När man pratar dvärgbrytare, så finns det ju faktiskt 3-poliga automatsäkringar.
Då har man en säkring som är exempelvis 3x16 A
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

För teslan räcker ju 16A fint.
Det är när du ska ladda enfas på Opeln samtidigt som du behöver mer krydda i elskåpet. Gissar att Opeln laddar med 2,2 kW enfas, dvs drar 10 A på en fas och har en egen säkring. Då har du bara 6A kvar att driva resten av huset på på den fasen.
Billigast är nog att ladda med timer, jag har ställt in Teslan att ladda trefas efter kl 0400 varje natt. Den har jag satt på 13A för att sova gott. Då vet jag att min prius plugin laddat klart för länge sedan då den laddar på 90 minuter. Har du motorvärmare till Opeln måste du ta hänsyn till den med. Skulle förstås kunna säkra upp, men ovanstående funkar utan bekymmer för mig.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag hade problem med att ena fasen sköt. Troligen något snedbelastat efter nya bubbelkoppen kom (2-fas). Löste det genom att sänka till 10 Amp x 3 i Teslan. Tar någon timme längre på natten men jag har liksom de flesta andra inget behov av snabbladdning. Alternativet är att man ställer in laddning av bilarna på olika tider. Teslan skulle kunna få ladda efter 02:00 på natten tex.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Du kan också ta dit en elektriker och "flytta om" några av storförbrukarna mellan faserna så att det blir jämn belastning när du laddar elbilen normalt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Tack till alla som svarade!

Har ni monterat en bygg el uttag ? Teslan kommer nog vara parkerad bredvid elboxen.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

sweslac skrev:

Har ni monterat en bygg el uttag ? Teslan kommer nog vara parkerad bredvid elboxen.
Du ska låta elektrikern montera en sån här:
Bild
Röd CEE 16A trefas - används vanligen i industrin, men är också vanligt förekommande på landsbygden och används till allt från vedklyvar till kapsågar. Med en sådan laddar du med maximalt 11kW, vilket räcker mer än nog för hemmaladdning. Elektrikern kommer rekommendera att du ökar dina huvudsäkringar till 25A, men det behöver du alltså inte göra (om du inte drar ovanligt mycket el hemma). Bilen kommer laddas på nätterna då den övriga förbrukningen är obefintlig, och dessutom ställer du ner laddströmmen så att du bara laddar med 10-13A (du behöver inte ladda med mer) - bilen kommer ändå vara full varje morgon när du vaknar.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

sweslac skrev:

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Jag monterade ett trefasuttag i motorvärmarstolpen i stället för en av de två jordade kontakterna. Har en enfas och en röd "byggkontakt" i den således.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar