Bästa val ekonomiskt sett?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Bästa val ekonomiskt sett?

Inlägg av TobbeTesla »

Har ett aktiebolag som dock är momsbefriad (vilket väl är en nackdel i detta sammanhang?) som jag skulle kunna ta en Tesla som förmånsbil på.
Har kollat på både begagnade Model S i prisklasserna 500.000-600.000 samt ny Model 3 (främst grundmodellen för 560.000 isf) men blir inte klok på vad som är förmånligast att köpa en Tesla som. Privat på avbetalning eller leasing på företaget som förmånsbil. Skulle jag köpa privat så skulle jag lägga 20% kontant, vid leasing på företaget skulle det vara 0% kontantinsats. Kommer inte använda bilen i jobbet nästan alls så tjänstebil är inte aktuellt. I nuläget betalar jag ingen statlig skatt då jag håller mig precis under gränsen med utdelning istället.

Någon som kan komma med lite råd? Visst borde väl en ny Model 3 tappa mer i värde än en begagnad Model S som gått 5000-10.000 mil, under de kommande tre åren? Samtidigt verkar de flesta räkna med 50% som realistiskt restvärde efter 36 mån för båda alternativen så de kanske tappar lika mycket?
En ny Model 3 från Tesla får man ju till bättre ränta vid privat avbetalning, drygt 2% jämfört med ca 4% vid avbetalningsköp av begagnad Tesla Model S.

Uppskattar alla insikter! Har jag missat något viktigt så fråga gärna!
Användarvisningsbild
SKR
Teslaägare

Re: Bästa val ekonomiskt sett?

Inlägg av SKR »

Kanske slår in öppna dörrar men äger du den själv betalar du allt med skattade pengar, ev strul med en bil i företaget betalas med oskattade inkomster i bolaget. Särskilt relevant om det gäller en bil med nåt år på nacken
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

SKR skrev:
Kanske slår in öppna dörrar men äger du den själv betalar du allt med skattade pengar, ev strul med en bil i företaget betalas med oskattade inkomster i bolaget. Särskilt relevant om det gäller en bil med nåt år på nacken
Så är det ju förstås. Kan bara inte komma fram till om det fortfarande är det mest fördelaktiga när jag "bara" betalar 37,12% skatt på utdelningen och dessutom inte kan dra av någon moms alls (även om jag förstått att man vanligtvis bara kan dra av halva momsen vid företagsleasing)?

Om man gör det enkelt och räknar på motsvarande en ny Model 3 grundversion för ca 510.000 (med dragkrok, efter miljöbonus) så skulle den:

Privat kosta mig: 5309+3173(20%kontantinsats utslagen på 36mån) = 8482kr/mån med kontantinsatsen utslagen på 36 mån

Som förmånsbil: 8578 inkl moms för företaget för oskattade pengar, dvs 5394 för mig privat om jag hade tagit ut pengarna med 37,12% skattesats.
Plus förmånsvärde 3159 som jag då väl får skatta ca 32% på? Dvs ca 1010kr? (Räknar jag rätt här?)
Plus att företaget väl skall betala arbetsgivaravgifter på förmånen? Dvs 31,42% på 3159kr? Dvs 992 men som också betalas av oskattade pengar? Och motsvarar 624kr om jag hade betalat med skattade pengar (37,12% skattesats)
Totalt: 5394+1010+624=7028kr/mån

Tänker jag rätt? Isf är det en skillnad på 1454kr/mån till förmånsbilens fördel? Plus att som ni säger, många av kostnaderna för bilen kan tas på företaget. Det är krångligt med förmånsberäkningarna... Siffrorna hämtade från Teslas hemsida för 2000mil/år. Vid företagsleasing får man ingen miljöbonus på 60.000 om jag förstått det rätt? Ser inget om det iaf...

Tar jag den privat så äger jag ju bilen, det gör jag inte om jag leasar den på företaget. Vilket såklart kan ses både som en för- och en nackdel...
Tar jag den på företaget så slipper jag lägga in 20% i kontantinsats...
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tjänstebil och förmånsbil är väl samma sak ?
Det är ju din användning som bestämmer vad du ska betala. Använder du bilen privat blir det en förmån om du kör mer än 100 mil/år.
Har du kollat Dannis sida teslakalkylen ?
Jag har delvis momsfri verksamhet och leasing blir lite mindre förmånligt.
Kolla noga på vad det kostar med ny bil. Det behöver inte bli så dyrt som man tror. Kanske kan Du spara lite utrymme i aktieutdelningen till nästa år och ha till en kontantinsats? Då blir månadskostnaden väldigt låg.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Gustafsson skrev:
Tjänstebil och förmånsbil är väl samma sak ?
Det är ju din användning som bestämmer vad du ska betala. Använder du bilen privat blir det en förmån om du kör mer än 100 mil/år.
Har du kollat Dannis sida teslakalkylen ?
Jag har delvis momsfri verksamhet och leasing blir lite mindre förmånligt.
Kolla noga på vad det kostar med ny bil. Det behöver inte bli så dyrt som man tror. Kanske kan Du spara lite utrymme i aktieutdelningen till nästa år och ha till en kontantinsats? Då blir månadskostnaden väldigt låg.
Nja tjänstebil är det tekniskt sett om man kör uteslutande i tjänsten och max 100 mil privat som du säger, förmånsbil är det om man förmånsbeskattas. Men många kallar det ju för tjänstebil trots att det är förmånsbil de menar.

Har tillräckligt med kapital i bolaget för att köpa bilen helt, är det mest förmånligt menar du?
Hade annars tänkt ta maximal utdelning de kommande åren enligt schablon, och inte ta ut lön, det måste väl ändå vara förmånligare än att köpa bilen tänker jag rent ekonomiskt? Även om man då finansierar den med ränta på 2-4%?

Har försökt göra kalkyler på den sidan men blir inte klokare...

Tack för svar?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Företaget får 60000 kr bonus om dom messar eller köper en ny bil. Samma som privatköp. Det kan du ju räkna med också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TobbeTesla skrev:
.. Vid företagsleasing får man ingen miljöbonus på 60.000 om jag förstått det rätt?...
Du får 60k miljöbonus oavsett om det är privatköp eller företagsleasing. I fallet med leasingen är det leasingbolaget som får bonusen, men de behåller inte pengarna för sig själv utan de drar av beloppet från leasingen. Du betalar alltså mindre varje månad efter att bonusen har betalats ut.
Förutsättning för miljöbonus är att bilen inte har varit registrerad på någon annan förut, vilket ju är fallet med en ny bil. För en begagnad bil får du ingen miljöbonus.
Företagsleasing är i princip alltid förmånligare, framförallt när det kommer till elbilar. Ett privatköp kan under vissa omständigheter vara ett klokare val, t.ex. när förmånsvärdet är väldigt högt och du samtidigt kör mycket i tjänsten, eftersom du kan ta ut milersättning på 18,5kr/mil för en privatägd bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Vid företagsleasing sänker dessutom bonusen restskulden med 60kkr ex moms, vilket gör den värd mer. Får du däremot ut de 60kkr privat kan du ju välja mer fritt vad du vill göra med pengarna(tex köpa tsla-aktier 8-) )
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Rasmussen skrev:
Vid företagsleasing sänker dessutom bonusen restskulden med 60kkr ex moms, vilket gör den värd mer. Får du däremot ut de 60kkr privat kan du ju välja mer fritt vad du vill göra med pengarna(tex köpa tsla-aktier 8-) )
Ett företag kan väl köpa aktier för bonus också om dom vill?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Pontus skrev:
Rasmussen skrev:
Ja om företaget cashar bilen så går bonusen in på företagskontot men leasar man går ju bonusen till leasingbolaget och sänker månadsavgiften. Sen kan man ju välja att använda motsvarande belopp till att köpa aktier i bolaget förstås.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Rasmussen skrev:
Pontus skrev:
Rasmussen skrev:
Ja om företaget cashar bilen så går bonusen in på företagskontot men leasar man går ju bonusen till leasingbolaget och sänker månadsavgiften. Sen kan man ju välja att använda motsvarande belopp till att köpa aktier i bolaget förstås.
Det beror ju på vilket leasingbolag man har. På min bil fick vi pengarna betalade till företaget från leasingbolaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Pontus skrev:
Rasmussen skrev:
Pontus skrev:
Rasmussen skrev:
Det beror ju på vilket leasingbolag man har. På min bil fick vi pengarna betalade till företaget från leasingbolaget.
Aha, där ser man! Har bara leasat via dnb och nordea och där går leasingavgiften till att sänka avgiften men det kanske går att förhandla. Min poäng var ändå att bidraget är momsfritt vilket ju gynnar företagskalkylen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Om du köper bilen blir den momssmittad och det kan vara negativt för andrahandsmarknaden.
Blir en del parametrar att ta hänsyn till, vad gör du tex med de pengar som ”blir över” om du leasar. Avkastning på dem kan ju bli en del.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Gustafsson skrev:
Om du köper bilen blir den momssmittad och det kan vara negativt för andrahandsmarknaden.
Blir en del parametrar att ta hänsyn till, vad gör du tex med de pengar som ”blir över” om du leasar. Avkastning på dem kan ju bli en del.
Tack för alla svar! Vad säger ni om min kalkyl i tidigare inlägg? Något som inte stämmer?

Blir inte bilen momssmittad ändå om jag köper den på mitt företag som är momsbefriat? Jag kan ju inte dra av momsen då nämligen...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Inte om du leasar
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har inget med avdraget att göra.
Edit: när du leasar låt säga tre år så är bara halva bilen betalad som exempel moms är inte betald för restskulden än. Därmed finns avdragsrätten kvar för den som tar över leasingen tänker jag.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Okej då förstår jag hur det funkar om jag leasar den. Men om jag köper den i företaget så blir den momssmittad? Eller inte? :?:
Vad tror ni som har bättre koll om mig om värdeminskningen på begagnad Model S kontra Model 3 (efter miljöbonus) i samma prisklass? Model S borde haft större delen av sitt pristapp redan och tappar mindre än Model 3 på säg 3-6 år? Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TobbeTesla skrev:
Okej då förstår jag hur det funkar om jag leasar den. Men om jag köper den i företaget så blir den momssmittad? Eller inte? :?:
Vad tror ni som har bättre koll om mig om värdeminskningen på begagnad Model S kontra Model 3 (efter miljöbonus) i samma prisklass? Model S borde haft större delen av sitt pristapp redan och tappar mindre än Model 3 på säg 3-6 år? Eller tänker jag fel?
Bilar blir alltid momssmittade om ett företag köper bilen... (det finns väl undantag som tex för bilfirmor)..
Värdeminskning är supersvårt att sia om men jag brukar utgå ifrån att en bil tappar alltid ungefär lika mycket procentuellt, så
en begagnad bil för 500 tusen tappar lika mycket som en ny för 500 tusen, det brukar stämma ganska bra om det är ungefär samma typ av bil och
ungefär lika gamla (ger man en halv mille för en veteranbil så tappar den inte lika mycket som en sprillans bil för samma summa, oavsett typ)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är nog en ganska bra tumregel när man säger att en bil har tappat 50% efter tre år, ny som gammal. Någonstans slutar regeln naturligtvis att fungera, men i det här fallet skulle jag använda den. Sen kan det alltid hända otäcka saker, så som för ett år sedan när Tesla helt plötsligt dumpade alla priser, men det drabbar ju även begagnade bilar, fastän i mindre utsträckning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

TobbeTesla skrev:
Om du köper bilen- privat eller i företaget, ska momsen ju betalas. Därmed är den momssmittad. Att du kan dra av halva momsen vid leasing påverkar inte detta alls. Vid leasing gör du ju en ” avbetalning” på momsen varje månad. Det betyder som jag skrev att återstående moms fortfarande kan dras av för den som kan det. Enda fördelen att köpa bilen är väl om du har en hög ränta på leasingen. Min verksamhet är till hälften momspliktig, så även avdrag av halv halv moms lönar sig då räntan < 1%. Vet inte om det blev klarare av detta...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns väl kanske ett läge till där det kan bli aktuellt att köpa bilen och det är när man först ha leasat den och restvärdet på leasingen har blivit så lågt att SKV kan klassa det som ett förtäckt kreditköp. Gränsen går väl runt 20% eller så, enligt vad jag har fått erfara här på forumet. Jag kommer att köpa ut e-Golfen så småningom på grund av detta. Tack vare det extremt låga förmånsvärdet på den blir det ändå en bra affär, även om man måste betala momsen när man köper ut bilen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Det finns väl kanske ett läge till där det kan bli aktuellt att köpa bilen och det är när man först ha leasat den och restvärdet på leasingen har blivit så lågt att SKV kan klassa det som ett förtäckt kreditköp. Gränsen går väl runt 20% eller så, enligt vad jag har fått erfara här på forumet. Jag kommer att köpa ut e-Golfen så småningom på grund av detta. Tack vare det extremt låga förmånsvärdet på den blir det ändå en bra affär, även om man måste betala momsen när man köper ut bilen.
Jag gjorde så med min gamla plugin prius efter fyra års leasing. Hade nog egentligen varit bättre att fortsätta leasa, men liten skillnad då räntan var hög på den leasingen. Köpte ut den för att " vara av med det". Ser inte att det kan vara någon avgörande nackdel att leasa istället för att köpa i Teslas fall, även om man inte kan dra av halva momsen. Så jag röstar på leasing för trådskaparens del. Man kan ju alltid köpa ut bilen senare om man vill, men motsatsen gäller inte.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Tack för alla svar. Har dålig koll som sagt, vilket säkert märks.

Om jag nu landar i att leasa, vad är realistiska restvärden efter 36 mån respektive 18 månader?
Om jag skulle vilja köpa ut bilen i företaget eller privat när leasingen gått ut, vad är mest förmånligt då? Om företaget köper ut och äger bilen då, vill jag väl ha så realistiskt restvärde som möjligt? Om jag ska köpa ut den privat ur företaget vill jag ha så lågt restvärde som möjligt? Men måste ändå värdera den av två oberoende värderingsmän om jag förstått det rätt? Så det kanske inte spelar så stor roll med restvärdet, kommer få betala ungefär samma i slutändan, bara olika om det blir hög månadskostnad eller betalning i slutet av leasing med för högt restvärde? :?:
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Att sätta ett mkt lågt restvärde lönar sig om man har momspliktig verksamhet. I ditt fall torde det ej spela roll.
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Inlägg av ElTorsk »

En sak till att tänka på gällande ny eller begagnad är försäkringen. En helförsäkrad S kan bli väldigt dyr beroende på var man bor eller var företaget har sitt säte när vagnskadegarantin har upphört.

Personligen hade jag kört på företagsleasing då inte bara leasingen blir något billigare utan även övriga kostnader så som service, nya däck, försäkring, lackskydd etc är avdragsgilla i bolaget.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Skriv svar