Ett batteri går inte sönder. Det är enskilda celler som går sönder. Man slänger inte ett batteri på 500 kg med 7000 celler för att 50 st är dåliga.
Tesla kommer laga batterier och erbjuda utbytesbatterier. Kostnaden kommer troligtvis vara mer eller mindre sjävkostnadspris.
Nya garantiregler för batteri
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Nya garantiregler för batteri
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Nya garantiregler för batteri
Och tydligen är det ännu sämre än skrivet här, tydligen så anser Tesla att om de tycker sig behöva skicka ut en uppdatering som minskar räckvidden för att skydda batteriet så ska denna minskningen inte räknas med i de 30% försämringen. Eller missförstår jag?
https://electrek.co/2020/02/02/tesla-mo ... 150k-mile/
https://electrek.co/2020/02/02/tesla-mo ... 150k-mile/
Re: Nya garantiregler för batteri
Det har med batteristorleken att göra. Ju större batteri desto mindre belastning på varje cell vid acceleration/laddning. Mindre batteri får större belastning på varje cell. Därför har M3/Y SR kortast garanti och S/X med betydligt större batteri längre garanti.EnTraktor skrev:En sak förstår jag inte. Tesla hävdar att M3 och MY cellerna är bättre än tidigare celler, men ändå ger dom sämre garanti på dessa. Hur går det ihop?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)