Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Magre skrev:
Zalman3 skrev:
pejvic skrev:
Med tanke på att tesla värderas högre än VW group så får man anta att marknaden förstår mer än analytikerna:)
Top Brands.jpg
Elbilsförsäljning i hela världen 2019.
Tesla sålde 367.820
VW sålde 84.199

Inte undra på att Tesla värderas högre än VW!
Jo, men alla andra tjänar ju fortfarande mycket mer pengar per bil, det är väl totalen som räknas om man ska jfr.?
https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKBN1ZR2KX

Jag tror inte man skall tänka så. Tjänade mer pengar per enhet gjorde säkert Luxor på sina Tjock-tv också fem år efter Plasma-tv:ns intåg.
Det som alla vet som hade köpt en platt-tv en gång att de aldrig går tillbaka till Tjock-tv.

Precis som alla vi som kört elbil ett tag. Hur många i denna grupp tror du vill gå tillbaka till att köra dieselbil?
Det spelar alltså ingen roll (på sikt) hur mkt VW tjänar per såld Passat.
Men vänta nu. Var bilden på dom första plasmaapparaterna så fantastiska? Jag var med när det hände och minns att dom som gick på platt-tv gjorde det för att bilden var just platt. Minns att den 100hz tubtv jag hade hade bättre bild och ingen tyckte någonting annat. Nu har ju även jag en platt-tv men det är fortfarande en 12år gammal 37" plasma. Har aldrig ersatt en fungerande tv.

Idag är det ju något helt annat. Bilden är ju fantastisk på en ny tv.

Analogin är ju snarare ett fiktivt scenario där alla sitter med platta, fina apparater med lite taskig bild när en tillverkare plötsligt lanserar tjock-tv med fantastisk bild. Entuasterna möblerar genast om sina vardagsrum för att få plats medans dom som inte har så stort behåller platt-tv.
Problemet då var ju inte tvn utan källan. Allt var lowdef analogt.
Numera är alla källor digitala och de flesta ser dessutom på HD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Jag skulle nog vilja påstå att Teslas absolut största fördel är.........Elon Musk. :D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju inte elbilarna det är fel på utan deras förmåga att ladda och lagra energi.
I framtiden kommer ju räckvidd på en laddning öka och laddtider minska.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att Teslas absolut största fördel är.........Elon Musk. :D
Håller med. Få företag är väl beroende av sin frontperson som tesla?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Jo, Apple. Tills de inte var det längre.

Mao, man underskattar nog hur bra företaget kan klara sig utan en Steve eller Elon. Skulle hellre se exempel på stora succerika företag som går under efter att den karismatiska ledaren försvinner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Larofo skrev:

Mao, man underskattar nog hur bra företaget kan klara sig utan en Steve eller Elon. Skulle hellre se exempel på stora succerika företag som går under efter att den karismatiska ledaren försvinner.
Effekten avtar med tiden. Kommer det nått nytt från apple förresten?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Larofo skrev:

Effekten avtar med tiden. Kommer det nått nytt från apple förresten?
Hela tiden. Men man blir van vid det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Den största anledningen till Teslas nuvarande värdering är att det har blivit allt tydligare den senaste tiden hur långt efter de traditionella biltillverkarna faktiskt är och att ingen av dem kommer kunna närma sig Tesla framöver.

När traditionella biltillverkare talar om investeringar i elbilar så är det långsam ökning av produktionstakt från dagens nästan obefintliga produktion och investeringar i framtida batterifabriker som ger några tiotal GWh. Detta samtidigt som Tesla ämnar fortsätta expandera produktion med över 50% per år och planerar för tusentals GWh i batteriproduktion.

Om man ser till Teslas planer så är det också tydligt att Tesla inte kommer nöja sig med att växa till VWs nuvarande storlek utan Tesla planerar att bli långt mycket större än så och det inom så kort tidsrymd som tio år.

Tesla har fortfarande dyra batterier men lyckas ändå få hyggliga marginaler på Model 3 trots att programmet endast har existerat i några år. Jämför det med hur traditionella biltillverkare introducerar nya program som Prius, Leaf etc. De tillverkar alltid mycket förre bilar de första åren och det tar oftast minst 10 år innan de lyckas nå vettig volym. De måste göra så för att de tjänar inte pengar på att sälja bilar som Tesla gör utan de traditionella biltillverkare affärsmodell bygger på att tjäna pengar på att sälja reparationsdelar till redan sålda bilar.

De investeringar som Tesla gör för att få ner kostnaderna på batterier genom att öka produktionen långt snabbare än andra kommer ge ett ännu större försprång. Den enda chansen för någon annan biltillverkare att komma ikapp och gå om Tesla nu är att köpa LG Chem och lägga beslag på hela produktionen samtidigt som man utvecklar fler nya eldrivna modeller och bygger om alla sina fabriker. Det skulle kräva resurser och kompetens som inte finns hos någon av dagens biltillverkare.
Jan-Erik Sebestyen

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Jordad skrev:
Den största anledningen till Teslas nuvarande värdering är att det har blivit allt tydligare den senaste tiden hur långt efter de traditionella biltillverkarna faktiskt är och att ingen av dem kommer kunna närma sig Tesla framöver.

När traditionella biltillverkare talar om investeringar i elbilar så är det långsam ökning av produktionstakt från dagens nästan obefintliga produktion och investeringar i framtida batterifabriker som ger några tiotal GWh. Detta samtidigt som Tesla ämnar fortsätta expandera produktion med över 50% per år och planerar för tusentals GWh i batteriproduktion.

Om man ser till Teslas planer så är det också tydligt att Tesla inte kommer nöja sig med att växa till VWs nuvarande storlek utan Tesla planerar att bli långt mycket större än så och det inom så kort tidsrymd som tio år.

Tesla har fortfarande dyra batterier men lyckas ändå få hyggliga marginaler på Model 3 trots att programmet endast har existerat i några år. Jämför det med hur traditionella biltillverkare introducerar nya program som Prius, Leaf etc. De tillverkar alltid mycket förre bilar de första åren och det tar oftast minst 10 år innan de lyckas nå vettig volym. De måste göra så för att de tjänar inte pengar på att sälja bilar som Tesla gör utan de traditionella biltillverkare affärsmodell bygger på att tjäna pengar på att sälja reparationsdelar till redan sålda bilar.

De investeringar som Tesla gör för att få ner kostnaderna på batterier genom att öka produktionen långt snabbare än andra kommer ge ett ännu större försprång. Den enda chansen för någon annan biltillverkare att komma ikapp och gå om Tesla nu är att köpa LG Chem och lägga beslag på hela produktionen samtidigt som man utvecklar fler nya eldrivna modeller och bygger om alla sina fabriker. Det skulle kräva resurser och kompetens som inte finns hos någon av dagens biltillverkare.
Jag tror också att en viktig orsak till att TSLA kursen rusat på senaste tiden är en ökad insikt att avståndet till de traditionella biltillverkarna ökar snarare än minskar som en hel del analytiker föreställde för något år sedan.

En viktig poäng i ARK invests analys är att Teslas kostnader (per bil) kommer att minska framöver allt eftersom de ökar sina volymer. De traditionella tillverkarna stora problem är att när de ökar sina volymer av elbilar, stiger deras kostnader pga av de "sunk costs" som Lars Wilderäng skrev nyligen. De går inte räkna bort dem helt från matchen, kanske någon av dem ramlar över en black swan. Jag tror mer på BYD, BAIC och SAIC som framtida konkurrenter på elbils marknaden.

ARK invest räknade med att Tesla ska ha 20% marknadsandel 2024, frågan är vilka företag som förmår leverera de andra 80 procenten? Om Tesla tar större andel än detta kan kursen åka upp än mer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

20% av den totala bilmarknaden? Räknat lågt 14 miljoner bilar? Från 350.000 på fyra år? Och då är din fråga vem som ska bygga övriga, inte hur Tesla ska nå den produktionen och försäljningen?

Det skulle motsvara drygt 150% tillväxt i produktion per år. Detta att jämföras med Elons mål om ca 50% total tillväxt för bolaget årligen (vilket givetvis är extremt i sig).

Dessutom är målet för 2020 att producera drygt 500.000 bilar, motsvarande en tillväxt på ca 40%.

Har Ark verkligen skrivit detta så är det i mina ögon extremt oseriöst.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tesla stänger sin giga fabrik i Shanghai i någon vecka pga av Corona viruset.
Vet inte om det kommer påverka kursen. (Kan bli köpläge igen)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Legato skrev:
20% av den totala bilmarknaden? Räknat lågt 14 miljoner bilar? Från 350.000 på fyra år? Och då är din fråga vem som ska bygga övriga, inte hur Tesla ska nå den produktionen och försäljningen?

Det skulle motsvara drygt 150% tillväxt i produktion per år. Detta att jämföras med Elons mål om ca 50% total tillväxt för bolaget årligen (vilket givetvis är extremt i sig).

Dessutom är målet för 2020 att producera drygt 500.000 bilar, motsvarande en tillväxt på ca 40%.

Kan de syfta på 20% av elbilsmarknaden?
Känns mer troligt i mina ögon
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

frippan skrev:
Legato skrev:

Kan de syfta på 20% av elbilsmarknaden?
Känns mer troligt i mina ögon
Det får vi hoppas på. Det är snarare pessimistisk räknat imo, eftersom Tesla har större andel än så idag (runt 15% av allt laddbart och runt 23% av alla BEV).

Då får man istället tro på en extremt stark tillväxt av elbilar tills dess om Tesla ska klara sin tillväxt. Med tanke på alla förseningar för konkurrenterna så tror jag tyvärr inte vi får en sån explosion redan nu, tror tyvärr det dröjer några år till innan VW får upp volymerna på riktigt.

Tror inte heller man kan räkna med någon ökande ASP, skulle tro att marginellt minskande ASP är mer troligt för Tesla. Y ligger nog i linje med snittet, men tror man över linjen kommer sänka lite successivt. Undantaget om man kan skaka liv i Model S med plaidversionen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jan-Erik Sebestyen

Legato skrev:
Vi pratar alltså om elbilsmarknaden, det är det Tesla håller på med - elbilar.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jan-Erik Sebestyen skrev:
Legato skrev:
Har dom inte 20% av elbilsmarknaden redan idag?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur många Gigafactory kan de bygga per år? För att komma upp i 3,5 miljoner bilar eller 20% av en elbilsmarknad på 25% av bilarna måste de bygga 2 Giga per år och få upp den i full fart. De måste alltså höja tempot rejält där och redan nu titta på ytterligare lokaliseringar.
Ska de nå 20% av alla bilar behöver de bygga 7 Giga per år fram till 2024. Då skulle de behöva maskinen som bygger maskinen som bygger bilar.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Yes Sir, självklart är det elbilar vi snackar om. :D
Här är 2 av deras scenarion för 2024.
Finns en hel del intressant att läsa här.
https://ark-invest.com/research/tesla-price-target

Bear Case Bull Case
Cars Sold (millions) 3.2 7.1
Average Selling Price (ASP) $52,000 $36,000
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
17% om du räknar med laddhybrider och 23% om du räknar endast rena elbilar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
17% om du räknar med laddhybrider och 23% om du räknar endast rena elbilar.
Trodde BEV var ganska exakt 2/3 av alla plugins? Jag läste att de tom oktober hade 15% av alla plugins och borde då ha 22-23% av alla BEV? Men du kanske hade siffrorna för hela 2019?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
De bygger alltså inte bilar? :o

Det går såklart att diskutera båda delar. Som jag skrev tidigare så känns 20% av elbilar snarare som en låg ambition eftersom de då tappar marknadsandelar.

Jag tror de kommer behålla eller öka marknadsandelar, men jag tror absolut inte att elbilar kommer stå för 25% av försäljningen globalt redan 2024. Är för många stora marknader där det går långsamt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Jag tror de kommer behålla eller öka marknadsandelar, men jag tror absolut inte att elbilar kommer stå för 25% av försäljningen globalt redan 2024. Är för många stora marknader där det går långsamt.
Totala fordonsmarknaden kommer troligen krympa närmaste åren, dels pga lågkonjunktur, dels pga att folk avvaktar med nybilsköp i väntan på lämplig elbil.
25% tror jag definitivt elbilar kommer ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Totala fordonsmarknaden kommer troligen krympa närmaste åren, dels pga lågkonjunktur, dels pga att folk avvaktar med nybilsköp i väntan på lämplig elbil.
Tror vi når 50% i Sverige innan vi når 25% globalt. Men skulle snarare gissa dubbelt så lång tid (2028).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Legato skrev:
En lågkonjunktur är ju ofta en tidpunkt då det kan vara svårt att låna 5-600' till en bil även om totalkalkylen på några år ser bra ut. Även förmånsbilar går ner under en lågkonjunktur så att det bara skulle drabba fossilbilar är ju inte troligt.
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Bo G »

Jag tror att en kritisk faktor är utbyggnaden av SC. Med så många fler bilar i omlopp är det en stor risk att fortroendet för Tesla faller med ökande serviceproblem. Med ökande serviceproblem finns också en risk att servicetekniker tröttnar och lämnar företaget. Ett minskat förtroende kan slå hårt mot försäljningen.
Jan-Erik Sebestyen

Larofo skrev:
Yes Sir, självklart är det elbilar vi snackar om. :D
Här är 2 av deras scenarion för 2024.
Finns en hel del intressant att läsa här.
https://ark-invest.com/research/tesla-price-target

Bear Case Bull Case
Cars Sold (millions) 3.2 7.1
Average Selling Price (ASP) $52,000 $36,000
Kul att du också läst analysen. Vad tror du, kommer Tesla kunna nå 3,2 miljoner bilar 2024?

Intressant tycker jag är hur kostnaden faller per bil ju fler de lyckas tillverka.

Jag lutar åt bull hållet, med 5-7 miljoner bilar per år. Men då måste som flera påpekat Tesla öka takten med fabriksbyggandet. Nästa lär bli USA om vi nu ska tro Donald Trump.

Jag tror vi får se flera starter fabriksbyggande under 2020-2021. Ska de nå bull scenariot lär det också bli nödvändigt med en Tesla "city" bil till lägre pris än 3/Y.
Skriv svar