Tvätt
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tvätt
Alternativt kör bara med ett ångtrycksmunstycke om ni inte vill ha mycket vatten. Har dock inte provat det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tvätt
Freelance skrev:Jag går till Circle K och kör den igenom automattvätten, borstarna där är väldigt mjuka så jag ser ingen anledning till att handtvätta bilen. Min är en bruksbil så jag tänker inte ge den någon speciell behandling jämfört med de bilar jag har haft innan.
Spelar knappast någon roll om borstarna är mjuka om dom inte är rena. Man ser alltid skillnad på en bil som är handtvättad eller maskintvättad.
Samtidigt så är en tvättad bil bättre än en otvättad oavsett tvättsätt.
Däremot har man lagt på en keramiskt Ditec behandling så är bilen löjligt lättvättad.
Tvätt
I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tvätt
Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.taliz skrev:I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tvätt
P.S. som jag skrev ovan:taliz skrev:I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
/fthP.S. jag har en sprayflaska med ONR i dubbel koncentration som jag duschar på bilen efter hand när jag tvättar, det är extra bra när bilen är rejält smutsig eftersom smutsen lossnar lättare.
I dubbel koncentration funkar ONR också som "clay liquid" till en clay bar som jag tar flygrost etc med, på det sättet rationaliserar jag bort en flaska till
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tvätt
fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
Re: Tvätt
Claybar är ju hur smidigt som helst tycker jag. Själva poleringen tar ju mycket, mycket längre tid imo.Mattys skrev:fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
När man använt clay några gånger är man också medveten om att det nästan alltid är föroreningar i lacken och därmed klokt att använda lera även om man tvättat noga.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tvätt
Polering och claybar är två helt helt olika saker. Claybar tar, precis som du säger, bort föroreningar i lacken men är nog inget man ska behöva göra spec ofta och spec inte om lacken känns slät och ren. Jag är dock glad amatör så ett proffs på bilvård kanske kan uttala sig mer i detta. Polering och rubbing tar bort ett litet litet tunt lager av klarlacken där de ytliga reporna sitter, det gör inte en claybar den rengör bara. I värsta fall kan en claybar ge dig fler ytliga repor om du inte gör "rätt".Legato skrev:Claybar är ju hur smidigt som helst tycker jag. Själva poleringen tar ju mycket, mycket längre tid imo.Mattys skrev:fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
När man använt clay några gånger är man också medveten om att det nästan alltid är föroreningar i lacken och därmed klokt att använda lera även om man tvättat noga.
Re: Tvätt
taliz skrev:I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
Jag la precis på Gyeon Syncro och det blev riktigt bra!
Har bara kört den ett dygn sedan det härdade men är sjukt nöjd med både blankheten och avrinning.
Det är ett litet projekt att få den helt ren, polera upp glansen och sedan lägga fyra lager med härdning i mellan men har man tiden är det både lätt och blir otroligt fint!
Re: Tvätt
Givetvis är det helt olika saker. Poängen var att jag inte förstår att man ens överväger att skippa claybar om man ändå tänkt polera. Det är som sagt poleringen som tar mycket tid, inte claybaren.Mattys skrev:Polering och claybar är två helt helt olika saker. Claybar tar, precis som du säger, bort föroreningar i lacken men är nog inget man ska behöva göra spec ofta och spec inte om lacken känns slät och ren. Jag är dock glad amatör så ett proffs på bilvård kanske kan uttala sig mer i detta. Polering och rubbing tar bort ett litet litet tunt lager av klarlacken där de ytliga reporna sitter, det gör inte en claybar den rengör bara. I värsta fall kan en claybar ge dig fler ytliga repor om du inte gör "rätt".Legato skrev:Claybar är ju hur smidigt som helst tycker jag. Själva poleringen tar ju mycket, mycket längre tid imo.Mattys skrev:fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
När man använt clay några gånger är man också medveten om att det nästan alltid är föroreningar i lacken och därmed klokt att använda lera även om man tvättat noga.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tvätt
Jag tog lite bilder när jag tvättade bilen idag som kanske kan vara intressanta för dom som har funderingar om hur ONR fungerar.
Hyfsat skitig bil, lera, grus etc. Närbild på eländet. Teknikstudie, hela tiden ren del av trasan, "rulla" bort smutsen utan att dra runt den (lite knepigt att filma samtidigt, men jag tror ni fattar).
Resultat Total tid c:a 1.5h inklusive claybar på hela sidorna, normalsmutsad bil tar under timmen.
Frågor på detta?
/fth
Hyfsat skitig bil, lera, grus etc. Närbild på eländet. Teknikstudie, hela tiden ren del av trasan, "rulla" bort smutsen utan att dra runt den (lite knepigt att filma samtidigt, men jag tror ni fattar).
Resultat Total tid c:a 1.5h inklusive claybar på hela sidorna, normalsmutsad bil tar under timmen.
Frågor på detta?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tvätt
Magi?Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?

Det verkar faktiskt som att deras påstående om att medlet ”kapslar in” smutsen och lyfter upp den från lacken stämmer. Jag sprayar alltså först med dubbel koncentration, och trasan är hyfsat blöt med ONR i normal koncentration, det känns verkligen att man inte orsakar någon skada, smutsen släpper lätt.
Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.
Det totala ”slabbet” efter tvätt begränsar sig till detta (hinkarna stod här): /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tvätt
Det repar lacken, allt man gör repar lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
Re: Tvätt
Instämmer.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tvätt
Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.fth skrev:Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
/fth
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tvätt
Om det inte lämnade mikrorepor alls så skulle varje ”lyx-detailer” vara lyriska över produkten, de spenderar ju extremt mycket energi och tid på att minimera mikrorepor när de tvättar kunders fina bilar.Legato skrev:
Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tvätt
Jag var själv rätt skeptisk först, och tänkte egentligen bara använda metoden på lättsmutsad/dammig bil. Efter hand så har nivån höjts, nu tvättar jag så här i stort sett oavsett hur smutsig bilen är.Legato skrev:Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.fth skrev:Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
/fth
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
Jag har försökt hitta nya mikrorepor efteråt men jag ser iaf inga spår av tvättandet, och som sagt, efter att ha sett på dashcam-video hur dom behandlade min bil där jag lämnade in den på handtvätt förut så är jag rätt säker på att min metod är väsentligt mer skonsam.
Det är lite svårt att beskriva känslan när man stryker trasan över bilen, men det är i princip friktionsfritt, smutsen "lyfter" verkligen från lacken, och det känns inte alls som att man orsakar någon skada.
Science, baby!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tvätt
1.) Jag är skeptisk. Har som sagt också väldigt svårt att se att lacken skulle klara sig perfekt efter det där.OfarligTesla skrev:Om det inte lämnade mikrorepor alls så skulle varje ”lyx-detailer” vara lyriska över produkten, de spenderar ju extremt mycket energi och tid på att minimera mikrorepor när de tvättar kunders fina bilar.Legato skrev:
Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
2.) Om det ändå skulle fungera så tror jag faktiskt inte "lyxdetailers" skulle våga använda det. Jag tror kunderna skulle vända i dörren när de såg hur de gjorde. Möjligen då efter några år och väldigt många vittnesmål och videos med granskning av lacken under LED-ljus

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tvätt
Att det förekommer tvättställen som misshandlar bilen tvekar jag inte det minsta på! Otroligt häftigt om det funkar verkligen men känns intuitivt "omöjligt".fth skrev:Jag var själv rätt skeptisk först, och tänkte egentligen bara använda metoden på lättsmutsad/dammig bil. Efter hand så har nivån höjts, nu tvättar jag så här i stort sett oavsett hur smutsig bilen är.Legato skrev:Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.fth skrev:Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
/fth
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
Jag har försökt hitta nya mikrorepor efteråt men jag ser iaf inga spår av tvättandet, och som sagt, efter att ha sett på dashcam-video hur dom behandlade min bil där jag lämnade in den på handtvätt förut så är jag rätt säker på att min metod är väsentligt mer skonsam.
Det är lite svårt att beskriva känslan när man stryker trasan över bilen, men det är i princip friktionsfritt, smutsen "lyfter" verkligen från lacken, och det känns inte alls som att man orsakar någon skada.
Science, baby!![]()
/fth
Har du beskådar lacken även en fin sommardag och/eller med en kraftig LED-lampa?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tvätt
Brukar tycka att Larry på AMMO NYC har rätt bra koll, han säljer ju även en egen no-rinse produkt men säger ju själv att det är tänkt att användas om man inte kan använda vatten och försöker komma så nära en vanlig vattentvätt som möjligtLegato skrev:1.) Jag är skeptisk. Har som sagt också väldigt svårt att se att lacken skulle klara sig perfekt efter det där.
2.) Om det ändå skulle fungera så tror jag faktiskt inte "lyxdetailers" skulle våga använda det. Jag tror kunderna skulle vända i dörren när de såg hur de gjorde. Möjligen då efter några år och väldigt många vittnesmål och videos med granskning av lacken under LED-ljus
Visst kanske han säger så för att försöka sälja de andra produkterna också vem vet men han rekommenderar ju att använda vatten med sin no-rinse som enda produkt om man kan det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tvätt
Japp, både och, och jag var ned till bilen nyss och inspekterade med en (mycket) kraftig LED-strålkastare.Legato skrev:Har du beskådar lacken även en fin sommardag och/eller med en kraftig LED-lampa?
Det finns definitivt en del mikrorepor på ytan, dock väldigt "mikro" och endast horisontella, och ungefär lika mycket på i stort sett hela bilen, dvs inte bara på de hårt smutsade ytorna på bilderna/filmen ovan.
Eftersom jag går både horisontellt och vertikalt när jag tvättar så tror jag faktiskt inte jag orsakat dessa, kanske snarare den enda gången bilen gått i en automattvätt med borstar?
Jag skall se om jag hinner polera bort reporna i närtid och se om dom återkommer efter ONR-tvätt.
Det här är ju kul, en sak till att nörda ned sig i!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tvätt
Tricket är väl som alltid att ha ett bra lager vax.
Poängen med det är ju just att smutsen då inte ska ta sig ner och orsaka repor tex när man tvättar.
Eller svär jag i putsbögskyrkan nu?
Poängen med det är ju just att smutsen då inte ska ta sig ner och orsaka repor tex när man tvättar.
Eller svär jag i putsbögskyrkan nu?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tvätt
Ska bli spännande att följa.fth skrev:Japp, både och, och jag var ned till bilen nyss och inspekterade med en (mycket) kraftig LED-strålkastare.Legato skrev:Har du beskådar lacken även en fin sommardag och/eller med en kraftig LED-lampa?
Det finns definitivt en del mikrorepor på ytan, dock väldigt "mikro" och endast horisontella, och ungefär lika mycket på i stort sett hela bilen, dvs inte bara på de hårt smutsade ytorna på bilderna/filmen ovan.
Eftersom jag går både horisontellt och vertikalt när jag tvättar så tror jag faktiskt inte jag orsakat dessa, kanske snarare den enda gången bilen gått i en automattvätt med borstar?
Jag skall se om jag hinner polera bort reporna i närtid och se om dom återkommer efter ONR-tvätt.
Det här är ju kul, en sak till att nörda ned sig i!![]()
/fth
Som Taliz är inne på, vad har du för behandling i grunden (om någon)? Är väldigt imponerad om du slipper repor även med keramiskt, eller regelbunden hårdvax i botten, men då känns det iaf inte lika "omöjligt"

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021