Var finns högeffekts CCS?
Moderator: Redaktion
Var finns högeffekts CCS?
Funderar på om jag ska uppgradera min MS 2017 HW2.5 för att kunna använda CCS laddning men vet inte hur mycket nytta man har av det idag? (använder Chademo där det inte finns SuC). De flesta CCS jag ser på Plugshare är 50kw, som chademo, så är det värt att uppgradera? Annat än för Ionity laddare?
Re: Var finns högeffekts CCS?
thedude skrev:Funderar på om jag ska uppgradera min MS 2017 HW2.5 för att kunna använda CCS laddning men vet inte hur mycket nytta man har av det idag? (använder Chademo där det inte finns SuC). De flesta CCS jag ser på Plugshare är 50kw, som chademo, så är det värt att uppgradera? Annat än för Ionity laddare?
Du behöver inte leta upp en högeffekts CCS heller. Jag ser min CCS-konvertering som ett sätt att kunna nödladda på CCS-laddare. Typ i fjällen... Är betydligt mer attraktivt med CCS-adapter än Chademo-adapter för med CCS kan du även ladda på många fler ställen än med Chademo. I Sverige är det väl relativt lika än så länge men nere i Europa ser det antagligen annorlunda ut. Chademo-bilar som Leaf är definitivt förlorare i dagens läge.
Om det nu finns eller kommer finnas högre effekt på CCS, i Sverige eller Europa, vad blir laddhastigheten för CCS uppgraderade Teslor som min? Blir det samma begränsning som man har på SuC? T.ex. om min bil tar max 120kw från SuC så blir det 120kw från såna snabbare CCS?Verdi skrev:thedude skrev:Funderar på om jag ska uppgradera min MS 2017 HW2.5 för att kunna använda CCS laddning men vet inte hur mycket nytta man har av det idag? (använder Chademo där det inte finns SuC). De flesta CCS jag ser på Plugshare är 50kw, som chademo, så är det värt att uppgradera? Annat än för Ionity laddare?
Du behöver inte leta upp en högeffekts CCS heller. Jag ser min CCS-konvertering som ett sätt att kunna nödladda på CCS-laddare. Typ i fjällen... Är betydligt mer attraktivt med CCS-adapter än Chademo-adapter för med CCS kan du även ladda på många fler ställen än med Chademo. I Sverige är det väl relativt lika än så länge men nere i Europa ser det antagligen annorlunda ut. Chademo-bilar som Leaf är definitivt förlorare i dagens läge.
thedude skrev:Om det nu finns eller kommer finnas högre effekt på CCS, i Sverige eller Europa, vad blir laddhastigheten för CCS uppgraderade Teslor som min? Blir det samma begränsning som man har på SuC? T.ex. om min bil tar max 120kw från SuC så blir det 120kw från såna snabbare CCS?Verdi skrev:thedude skrev:Funderar på om jag ska uppgradera min MS 2017 HW2.5 för att kunna använda CCS laddning men vet inte hur mycket nytta man har av det idag? (använder Chademo där det inte finns SuC). De flesta CCS jag ser på Plugshare är 50kw, som chademo, så är det värt att uppgradera? Annat än för Ionity laddare?
Ja precis. Hastigheten begränsas av bilen. (tror jag)
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag brukar fylla upp lite på 175 kW laddaren i Kristinehamn. Perfekt för en mat o p-paus
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Den finns inte (enligt vissa) eftersom den inte står i Stockholm. Med det kriteriet finns inga +100 kW laddare överhuvudtaget i hela landet.Gustafsson skrev:Jag brukar fylla upp lite på 175 kW laddaren i Kristinehamn. Perfekt för en mat o p-paus

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tesla CCS adapter har en angiven maxström.
Men enl dom som konverterat och testat så verkar det gå att köra högre effekt än angivet.
Finns en tråd här på forumet om CCS adaptern där detta diskuteras.
Edit: hittade tråden:
viewtopic.php?f=10&t=17303&hilit=CCS+adapter
Nån där som testat och fått 137kW i alla fall på en Ionity.
Men enl dom som konverterat och testat så verkar det gå att köra högre effekt än angivet.
Angående frågan om det är värt konverteringen så resonerar jag så här:
Har köpt ChaDeMo-adapter som jag använt kanske 5 ggr hittils på ett år pga att det är gratis att ladda på Lidl. Dvs inte laddat pga det inte fanns en SuC inom räckvidd.
Jag kommer nog köpa CCS-konverteringen också pga den ökade flexibiliteten det ger.
Då finns det lite fler möjligheter utanför Teslas nätverk. Norra Sverige, Finland och Östeuropa t.ex.är det ju i dagsläget inte så tätt mellan laddarna.
CCS är ju framtiden för elbilar i Europa. Varför inte vara kompatibel....
Har köpt ChaDeMo-adapter som jag använt kanske 5 ggr hittils på ett år pga att det är gratis att ladda på Lidl. Dvs inte laddat pga det inte fanns en SuC inom räckvidd.
Jag kommer nog köpa CCS-konverteringen också pga den ökade flexibiliteten det ger.
Då finns det lite fler möjligheter utanför Teslas nätverk. Norra Sverige, Finland och Östeuropa t.ex.är det ju i dagsläget inte så tätt mellan laddarna.
CCS är ju framtiden för elbilar i Europa. Varför inte vara kompatibel....
Jag har fått över 140kW från Ionity via adaptern till min Model X P90D. Har för mig att det ska gå att ladda typ 175 kW från adapter[JM] skrev:Tesla CCS adapter har en angiven maxström.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Då kanske du vet vilken stömstyrka som står på adaptern?Svenssons skrev:Jag har fått över 140kW från Ionity via adaptern till min Model X P90D. Har för mig att det ska gå att ladda typ 175 kW från adapter[JM] skrev:Tesla CCS adapter har en angiven maxström.
När de första adapterbilderna kom ut så fanns det någon närbild som angav maxström. Hittar inte den bilden nu med Google tyvärr.
Har för mig den skulle maxa ut vid typ 200A eller nåt sånt.
Det positiva är väl att det inte verkar vara så i verkligheten.
140kW blir ju 350A på 400V.
Adaptern är i bilen som är på verkstaden. På bilden ser du att jag laddar 381 V 369A, mycket långt från 200A... 400A skulle vara mer sannolikt som gräns. Ganska sannolikt att bilen begränsade laddningen i mitt fall.[JM] skrev:Då kanske du vet vilken stömstyrka som står på adaptern?
När de första adapterbilderna kom ut så fanns det någon närbild som angav maxström. Hittar inte den bilden nu med Google tyvärr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Japp, 200A på pluskabeln in till batteriet och 200A ut från minuskabeln, det blir ju 400A totalt ju.Svenssons skrev:Adaptern är i bilen som är på verkstaden. På bilden ser du att jag laddar 381 V 369A, mycket långt från 200A... 400A skulle vara mer sannolikt som gräns. Ganska sannolikt att bilen begränsade laddningen i mitt fall.[JM] skrev:Då kanske du vet vilken stömstyrka som står på adaptern?

Solklart....

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Man laddar ju 145 kW via CCS adaptern på SuC också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det står "upp till 120kw" på Teslas officiella sida för adaptrar men antar att med det så menas inte själva adapterns max effekt utan syftas på SuC som är 120kw.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no
CCS adptern är iaf mycket mindre och snyggare än Chademo adaptern
och som någon skrev så är det framtidskompatibel.
Börjar bli många argument nu för att att inte byta upp sig till en MS 2020
CCS adptern är iaf mycket mindre och snyggare än Chademo adaptern

Kostar lite drygt 5 tusen att konvertera din gamla...thedude skrev:Det står "upp till 120kw" på Teslas officiella sida för adaptrar men antar att med det så menas inte själva adapterns max effekt utan syftas på SuC som är 120kw.
CCS adptern är iaf mycket mindre och snyggare än Chademo adapternoch som någon skrev så är det framtidskompatibel.

Du menar att det är billigare att uppgradera bilen än laddningen?Verdi skrev:Kostar lite drygt 5 tusen att konvertera din gamla...thedude skrev:Det står "upp till 120kw" på Teslas officiella sida för adaptrar men antar att med det så menas inte själva adapterns max effekt utan syftas på SuC som är 120kw.
CCS adptern är iaf mycket mindre och snyggare än Chademo adapternoch som någon skrev så är det framtidskompatibel.

Såklart. De ligger ju bredvid varandra i den tjocka kabeln, parallellt alltså.Bjelke skrev:Japp, 200A på pluskabeln in till batteriet och 200A ut från minuskabeln, det blir ju 400A totalt ju.![]()
Solklart....

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14