Räckviddsmätningen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Spooky

Räckviddsmätningen

Inlägg av Spooky »

Kanske har denna tråd varit uppe innan men provar på nytt.
Har en M3 LR som jag är nöjd med utifrån det man har att vänta sig från en Tesla ;).
Det jag dock inte kommer överens med och heller inte förstår är räckviddsinfon man får snett till höger under hastighetssiffrorna. Kan man inte få denna att visa i % istället för km?
Förstår inte alls hur räckvidden beräknas fram. Full förståelse för att det är ett antagande men det måste ju bygga på några parametrar. Problemet är såklart att den inte alls stämmer, inte ens nästan. Kör i princip uteslutande motorväg och då 110km/h, borde den inte kalibrera sig med tiden på ngt vis? Som det är nu så förbrukar den kanske 1,3-1,5km per km, om ni förstår. Förstår liksom inte riktigt vad den bygger sin beräkning på. Har oxå noterat efter c.a 1200 mil och 4mån ägande att vid fullt batteri beräknas körsträckan till numera c.a450km, så ngn kalibrering har skett men långt ifrån verkligheten. När den var ny var motsvarande lite över 500km vid fulladdat batteri. Oavsett så är den ju så långt från verkligheten så att det vore bättre med en angivelse i %. Notera alltså att detta inte handlar vilken förbrukning bilen har, vilket påverkas av 100 olika saker, utan bara vad räckviddsinfon baseras på.
Ngn som har kunskap om detta?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Räckviddsmätningen

Inlägg av taliz »

Laddar du fullt ofta? Inte alls bra för batteriet.
Siffran som visas är en fast siffra som är uträknad av Tesla baserad på testförbrukning. Det ändras normalt inte såvida inte batteriet degraderats AFAIK.

Man kan ändra till % i inställningarna. Själv tycker jag dock det är bra med km. Det är så långt man kommer om man håller ca 90kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3

Inlägg av Max3 »

Spooky skrev:
Har en M3 LR som jag är nöjd med utifrån det man har att vänta sig från en Tesla ;).
Det jag dock inte kommer överens med och heller inte förstår är räckviddsinfon man får snett till höger under hastighetssiffrorna. Kan man inte få denna att visa i % istället för km?
Förstår inte alls hur räckvidden beräknas fram. Full förståelse för att det är ett antagande men det måste ju bygga på några parametrar. Problemet är såklart att den inte alls stämmer, inte ens nästan. Kör i princip uteslutande motorväg och då 110km/h, borde den inte kalibrera sig med tiden på ngt vis? Som det är nu så förbrukar den kanske 1,3-1,5km per km, om ni förstår. Förstår liksom inte riktigt vad den bygger sin beräkning på. Har oxå noterat efter c.a 1200 mil och 4mån ägande att vid fullt batteri beräknas körsträckan till numera c.a450km, så ngn kalibrering har skett men långt ifrån verkligheten. När den var ny var motsvarande lite över 500km vid fulladdat batteri. Oavsett så är den ju så långt från verkligheten så att det vore bättre med en angivelse i %. Notera alltså att detta inte handlar vilken förbrukning bilen har, vilket påverkas av 100 olika saker, utan bara vad räckviddsinfon baseras på.
Siffran har inte något alls att göra med körstil eller liknade enl teslas egen hemsida: ” range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data, not your personal driving patterns.”

Alltså om du bara får 450 km på en full laddning har du alltså 10% mindre batterikapacitet tillgängligt jämfört med när den var ny. Detta kan bero på många olika orsaker. Jag är själv på 430 km vid fullt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Spooky skrev:
Svaret är väldigt enkelt. Den beräknas så här:

Tillgänglig batterikapacitet (i kWh) / 0,151 kWh/km

När bilen är ny:
75,5 / 0,151 = 500 km

Om din bil nu visar 450 km så anser BMSen att du har ca 68 kWh tillgängligt (450*0,151).

Om du inte kört extremt mycket så låter dock detta lågt. Kanske dags att kalibrera din BMS. För att göra detta måste du ladda fullt och sen nästan "köra slut" på batteriet en gång.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Räckviddssiffran under batterisymbolen baseras på en "standard" förbrukning som är ett fast värde, samma för alla bilar. Jag tror att den går att byta till procent under inställningar.

Vill du se "riktig" räckvidd som beräknas efter hastighetsbegränsningar, utetemperatur och blyhalten i din gasfot ska du mata in en destination i navigatorn. Den batteriberäkningen baseras då på bilens erfarenhet av din körstil, temperatur och hastighetsbestämmelser längs rutten. Därför är den mycket mer exakt, jag tror inte jag har varit med om att den var mer än 5-10% fel.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Vill du se "riktig" räckvidd som beräknas efter hastighetsbegränsningar, utetemperatur och blyhalten i din gasfot ska du mata in en destination i navigatorn. Den batteriberäkningen baseras då på bilens erfarenhet av din körstil, temperatur och hastighetsbestämmelser längs rutten. Därför är den mycket mer exakt, jag tror inte jag har varit med om att den var mer än 5-10% fel.
Den är väldigt exakt och linjär.
Man kan då också följa den i detalj under energi-fliken, se hur många km man har kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Precis, mata in nästa destination när du kopplar in laddningen (SuC) så ser du hur ankomstprocenten ”ökar”.
Behöver du bara 10% vid ankomst kan du plugga ur när du ser att du laddat tillräckligt. Kolla Björn Nylands ”1000 km” videos...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Spooky

Inlägg av Spooky »

Tack för svar.
Känner till att man inte skall ladda fullt för daglig drift. Sedan ny tror jag att jag max laddat fullt 10ggr. Alla andra gånger är den inställd på säg 85%.
Kör ganska nyligen från 100% till 7% så då borde den ju kalibrerat sig.
Inte kan väl batteriet redan tappat nästan 10%?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Spooky skrev:
Tack för svar.
Känner till att man inte skall ladda fullt för daglig drift. Sedan ny tror jag att jag max laddat fullt 10ggr. Alla andra gånger är den inställd på säg 85%.
Kör ganska nyligen från 100% till 7% så då borde den ju kalibrerat sig.
Inte kan väl batteriet redan tappat nästan 10%?
Skulle säga att ladda fullt 10 ggr på 4 månader är rätt mycket faktiskt, laddade min S till 100% en gång på 18 månader (samt 95% ytterligare en) och det var mest för balanserings skull typ. Om du fortsätter i det tempot lär du slita en hel del på batteriet, speciellt om den får stå med 100% någon timme innan du åker iväg.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Vid normal användning/körning ska batteriet tappa ca 2-4% första året och därefter ca 1-2% per år. Jag har sett några rapporter från framförallt M3 användare som tappat ca 10% på ganska kort tid och där Tesla hävdar det är helt normalt, men det är det inte.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Har du laddat till 100 så många gånger så borde inte 5 mil vara ”borta” pga okalibrering iaf. En liten del kan kanske ha att göra med att batteriet är kallt och inte kan lagra lika mycket. Vanliga är att den ska tappa 1-5 % första året för att sedan sakta ner.
Spooky

Inlägg av Spooky »

Hmm, är det så känsligt?
Använder bilen dagligen i arbetet och om jag förstått det rätt från Tesla rekommenderas man sätta den på laddning så snart tillfälle ges, i mitt fall 2ggr per dag. Normalt inställd på det som Tesla själv kallar "daglig användning", eller vad det nu står, vilket är c.a 80-85% av fullt batteri. Detta betyder att jag sedan ny laddat bilen 6dgr per vecka i snitt 2ggr per dag vilket ger 240 laddningar på de första 4 månaderna. Under denna tid säg 10 maxladdningar = 4% av tillfällena.
Skulle det luggat 10% av batteriets kapacitet?
Vilken kapacitet kommer bilen ha när den gått 10-12.000mil efter 3år???
Är det bättre alltså bättre att ladda färre tillfällen och köra batteriet mer tomt?
Spooky

Inlägg av Spooky »

Aha, ja det låter rimligare med kallt batteri. Är ju alltid en rad prickar när jag plockar bilen från laddning såhär års.
Jag hoppas på din teori :D .
vibrationsfri

Så känsligt är det inte så länge man kör ganska snart efter att den blivit fulladdad. Kanske en gång i månaden är ok men om man laddar till 95% så borde det inte vara några problem att göra det rätt ofta.
Nej 10% låter mycket. Finns vissa man läser om som har okrossbara batterier som typ har superchargat hundratals gånger och laddat till 100% 100 gånger som har typ 2-3% degraderingen. Så det är olika.
vibrationsfri

Spooky skrev:
Hmm, är det så känsligt?
Använder bilen dagligen i arbetet och om jag förstått det rätt från Tesla rekommenderas man sätta den på laddning så snart tillfälle ges, i mitt fall 2ggr per dag. Normalt inställd på det som Tesla själv kallar "daglig användning", eller vad det nu står, vilket är c.a 80-85% av fullt batteri. Detta betyder att jag sedan ny laddat bilen 6dgr per vecka i snitt 2ggr per dag vilket ger 240 laddningar på de första 4 månaderna. Under denna tid säg 10 maxladdningar = 4% av tillfällena.
Skulle det luggat 10% av batteriets kapacitet?
Vilken kapacitet kommer bilen ha när den gått 10-12.000mil efter 3år???
Är det bättre alltså bättre att ladda färre tillfällen och köra batteriet mer tomt?
Bra som du gör att ladda ofta. Sätt den på typ 80 och fortsätt som du gör . Ibland när du brukar ladda till 100% varva det med att också ladda till
95%.
Skriv svar