Nya garantiregler för batteri

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

meh

Nya garantiregler för batteri

Inlägg av meh »

Noterade följande på hemsidan idag och kontaktade även Tesla för verifiering. Det som är nytt är i Bold. Detta började gälla från och med 29/1 (EDIT) 2020. Enligt Tesla så påverkar detta ej nuvarande köpta/beställda före detta datum.

Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Model 3 och Model Y Standard eller Standard Range Plus – 8 år eller 160 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70% kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden.
Model 3 och Model Y Long Range eller Performance – 8 år eller 192 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden.

Länk - https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty

Med reservation för att det är många mil per år man har så går mina tankar runt andra/tredjehandsvärdet då det inte längre är antal år som är en faktor för batterigarantin.
Senast redigerad av meh, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Nya garantiregler för batteri

Inlägg av Verdi »

Man får inte snitta mer än 3000, 2400 resp 2000 mil per år alltså. :)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

En sak förstår jag inte. Tesla hävdar att M3 och MY cellerna är bättre än tidigare celler, men ändå ger dom sämre garanti på dessa. Hur går det ihop?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Verdi

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
En sak förstår jag inte. Tesla hävdar att M3 och MY cellerna är bättre än tidigare celler, men ändå ger dom sämre garanti på dessa. Hur går det ihop?

Även om de är bättre så innebär det ändå kostnader att ha en sån garanti. Och om marginalerna på bilarna är sämre så kanske det inte bär sig?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

meh skrev:
Detta började gälla från och med 29/2 2020.
29 januari 2020

Det är väl inte nytt med körsträckebegränsning på Model 3?
Det har den väl haft från början?
Kanske andra körsträckor?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag är ganska så säker på att M3 haft milbegränsning innan. MY är väl ny med samma begränsning som M3.
MS och MX hade väl ingen milbegränsning innan och nu har dom "äntligen" lagt till det. Läste tidigare idag på nån amerikansk sajt att nya MS och MX som levereras just nu har förbättrad batterikemi med lite längre räckvidd så det kanske har med det att göra.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Det enda som möjligtvis är nytt är milbegränsningen på S och X. Model 3 har haft samma milbegränsning i alla fall det senaste halvåret för den hade samma när jag köpte min.
Anledningen till att S och X ger längre garanti är väl för att batteristorleken är större.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

M3 long range har samma nu som när jag beställde i juni.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Inget nytt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
När jag sålde min första Tesla så hade den rullat typ 22 tusen mil och var då ungefär 4,5 år, den hade nog inte varit lika populär (dvs värd) med nya reglerna :(
Så för oss som ligger på 5-6 tusen mil per år blir det en avsevärd skillnad...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
När jag sålde min första Tesla så hade den rullat typ 22 tusen mil och var då ungefär 4,5 år, den hade nog inte varit lika populär (dvs värd) med nya reglerna :(
En fördel är väll att nu finns det en specifik gräns på 70%, innan var det väll typ "degraderats med än normalt" vilket kan diskuteras i evigheter vad som är normalt efter åtta år om du kör mycket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
En fördel är väll att nu finns det en specifik gräns på 70%, innan var det väll typ "degraderats med än normalt" vilket kan diskuteras i evigheter vad som är normalt efter åtta år om du kör mycket.
Jo fast man kan ju undra vad 70% är värt i praktiken, vid den nivån har väl det snabba redan börjat...
Det borde snarare legat på 80%, har man kommit under det så går det ju fort ändå...
Fast i princip säger jag ju emot mig själv inser jag nu :lol:
Det är iaf, precis som du säger, bra med en tydlig gräns istället för den tidigare beskrivningen som helt klart kan
tolkas precis som Tesla själv känner och tycker för...
men hur som helst så är 24 tusen mil faktiskt jobbigt lite på en sån här bil...
vad kostar ett batteri att byta? Näe precis, det har ingen fått svar på än vad jag vet, så innan jag köper en ny igen
så ska jag ha svar på den frågan... säg att Tesla ska ha 200 tusen för ett nytt, då är bilen nästan värdelös för dom
flesta när den närmar sig 24 tusen mil, vem har råd med det på en 4-5 år gammal bil tex?
Då måste det finnas en etablerad marknad för begagnade batterier i någon form.
Sorry Tesla men det funkar inte för mig iaf.
En Tesla med gamla villkoren som kostat säg en miljon som ny kan jag lätt köpa är värd 5-7 hundra tusen efter 3-4 år
om den är riktigt välvårdad osv, men med nya villkoren och typ 15-20 tusen mil... not so much.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Börjar kännas som fossiltrollen får rätt på sätt och vis. Dyr laddning, dyra batterier som ska bytas..
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

...där det finns en marknad poppar företag upp. Positivt tänker jag. Lär dyka upp flera independent-bolag som erbjuder eftermarknadsbatterier iaf till S och X eftersom det är en barnlek att byta dom.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Verdi

Inlägg av Verdi »

Borde ju dyka upp externa försäkringar också. Batterier går ju inte sönder så ofta. Borde kunna försäkras för typ 7-8 tkr per år.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Ja, och kanske även hyra-modellen vore möjlig.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag tror inte det handlar så mycket om pengar utan om risk.

Tänk tanken att jättemånga Teslor börjar tappa batteriladdning av någon tidigare okänd anledning. Det kan ske efter fem år eller så. Då har man kanske ett par miljoner bilar ute på vägarna med batterier som ska bytas för kanske 100 000 kr styck inklusive arbete. Det blir i så fall en smäll för Tesla i storleksordning ett par hundra miljarder. Företaget skulle kanske inte överleva.

Elon Musk säger förstås att batteritekniken är så bra att det inte kommer hända, och med 99% sannolikhet har han helt rätt. Men så tänker inte en vanlig företagsledare - de måste tänka riskbaserat, och kan inte acceptera risker som innebär att hela företaget kan gå i konkurs.

(Man kan också tänka sig att det blir tjafs om formuleringen, någon lämnar in en gruppstämning, det slutar i förlikning... Bättre då att förtydliga villkoren redan från början.)

Med det sagt - detta är givetvis en solklar försämring, liksom det mycket när det gäller Tesla. En del går framåt och en del går bakåt. På gott och ont mognar företaget och blir mer som andra.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vänta nu, finns det anledning att måla fan på väggen vad gäller batterier? Facit finns ju vad gäller batteriernas degradering. Det finns all anledning att anta att degraderingen kommer att bli än mindre framöver.
Tesla Y LR -22 EAP
mihan

Inlägg av mihan »

Bjelke skrev:
Det är iaf, precis som du säger, bra med en tydlig gräns istället för den tidigare beskrivningen som helt klart kan
vad kostar ett batteri att byta? Näe precis, det har ingen fått svar på än vad jag vet, så innan jag köper en ny igen
så ska jag ha svar på den frågan... säg att Tesla ska ha 200 tusen för ett nytt, då är bilen nästan värdelös för dom
flesta när den närmar sig 24 tusen mil, vem har råd med det på en 4-5 år gammal bil tex?
Elon har twittrat en uppskattning av kostnaden...
https://twitter.com/elonmusk/status/1117099861273219073
Model 3 Performance, Pearl White, Svart interiör. Uthämtad 27/12-2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

BrooklynS skrev:
Vänta nu, finns det anledning att måla fan på väggen vad gäller batterier? Facit finns ju vad gäller batteriernas degradering. Det finns all anledning att anta att degraderingen kommer att bli än mindre framöver.
Facit ?
Var ?
De gamla batterier har annan kemi annan kapacitet annan form ( M3 ) annan laddningskurva på SuC
Så facit är max 2-3 år gammal
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Börjar kännas som fossiltrollen får rätt på sätt och vis. Dyr laddning, dyra batterier som ska bytas..
Vilka fossilbilar kan köpas med mer än 24.000 mils garanti på drivlinan?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det här är jätteviktig information för beg köpare.
Nu är det inte troligt att batteriet rasar ihop men det kan bli kostsamt om garantin inte gäller.
Björn nyland har ju bytt sitt batteri på garantin.
Han påstår också att laddhastigheten begränsas (till 95 kw) efter antal dc laddningar (motsvarar kanske 4-5 års normal användning).
Verkar som det även i framtiden att en kunnig följer med vid begköp för att kolla bilen.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Tycker det är bra för alla parter att garantivillkor styrs upp. Det är ju nya bilar som det gäller.

Min gissning är att Tesla inte ser batteribyte utanför garanti som en prioriterad försäljningskälla, så man kommer nog prissätta närmare kostnad än mot ocker. Det höjer värdet på alla bilar och ger trygghet för nybilsköpare och beg-köpare.

Om man framöver dessutom kommer att kunna byta till vassare batteri (effekt, kapacitet, livslängd) så vore det en intressant affärsmöjlighet tycker jag. Hoppas det kommer då jag tror att batteritekniken om några år är rätt mycket trevligare. Kanske 100kWh i en M3 om några år? Lättare att få ekonomi i om 2nd life eller möjligheten att byta batterier med varann uppstår. Tex att kunna köpa ett relativt nedgånget batteri i en gammal taxi till ett bättre begagnat av någon som vill ha det senaste. Givet då att bilen i övrigt håller ihop bra.

Skulle vara ett sätt att bidra till att göra bilarna till "appreciating assets" som Elon tidigare talade om. Mjukvara som successivt blir bättre och även hårdvara som går att uppgradera.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mihan skrev:
Bjelke skrev:
Elon har twittrat en uppskattning av kostnaden...
https://twitter.com/elonmusk/status/1117099861273219073
Den ger jag lika lite för nu som jag gjorde då, det säger inte mycket om vad ett model S batteri kommer att
kosta om 3-4 år... (eller en 3:à heller för den delen), ska jag köpa en bil för en miljon idag vill jag
gärna veta vad den kan vara värd när det är dags att sälja den, så långt det nu är möjligt såklart, och det här gör
helt klart den kalkylen än mer osäker och framförallt enbart åt det negativa hållet...
dom nya villkoren kan omöjligt påverka restvärdet positivt hur mycket man än vill lura sig själv vid köpet, Yolo blir
nu ännu dyrare sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Svårt att veta vad utbyte skulle komma kosta. Men troligtvis mindre än idag.
Det kommer inte bli billigt, men heller inte något som kommer ruinera någon. Givetvis kommer det svida i plånboken men det är något som man får räkna med som bilägare.
5-10 kkr tror jag verkstadsbesök kommer gå på.(enlig tweeten). Det är ren fysik, batterierna kommer bli sämre med tiden (har nog större påverkan än användningen, även om det kommer bli vissa personlighetstyper som har mer otur med batteriet än andra). Jag tror vi kommer se ett större prisfall med tiden, när volymen går upp och folk vill ha det senaste.(jag kommer det kommer bli en revolution i batteritekniken ganska snart (5 år)).
Skriv svar