Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
... Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
... Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.
Stackare ;P
Det tycker jag med. Hatar panorama och karmlösa rutor. Kört kombi senaste 25 åren.
Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Hur ser den uträkningen ut? Jag tyckte jag såg i ett annat inlägg att du räknar på en 6-700 mil, låt oss säga 650. Min model 3 snittar 1.6kw/mil på en sån resa (gjorde en sån resa i europa i somras). Om jag bestämt (av någon sjuk anledning) att jag bara skulle använda Ionity så hade deras nya prismodell då som jag förstått det kostat mig, med det svenska priset räknat, 650 * 1.6 * 3.50 = 3640:-. Vi kan ju då lägga på kostnaden för abbet på det som jag förstod på Björn Nyland att det är ~200:- per månad, så totalt hamnar jag då på 6040:-. Nu minns jag inte på rak arm vad en Audi drar, men närmar den sig verkligen 3kw/mil, annars vet jag inte hur du kommer upp mot 18kkr i kostnad. Dessutom kan man väl som jag förstått det anta att abonnemanget ingår om du har en bil från Ionity-gruppen.
Rent generellt uppfattar jag det som att allt gnällande här på Ionity är på premissen att man INTE vill betala medlemsavgiften, och visst då är det ju dyrt. Men varför ska man använda deras laddare i så stor utsträckning utan att ha abonnemanget också? Det är ju bara sjukt, det är ju ingen rimlig person som resonerar så att "detta ska jag använda ofta, men jag tänker fanimig betala det onödigt höga priset då". Jag vill inte betala för abonnemanget, men jag planerar inte heller att använda det i någon större utsträckning så det är irrelevant för mig om det kostar mig till och med 500:- nån gång för att jag hamnade i en sits där jag fick välja mellan Ionity eller ett tomt batteri.
Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Hur ser den uträkningen ut? Jag tyckte jag såg i ett annat inlägg att du räknar på en 6-700 mil, låt oss säga 650. Min model 3 snittar 1.6kw/mil på en sån resa (gjorde en sån resa i europa i somras). Om jag bestämt (av någon sjuk anledning) att jag bara skulle använda Ionity så hade deras nya prismodell då som jag förstått det kostat mig, med det svenska priset räknat, 650 * 1.6 * 3.50 = 3640:-. Vi kan ju då lägga på kostnaden för abbet på det som jag förstod på Björn Nyland att det är ~200:- per månad, så totalt hamnar jag då på 6040:-. Nu minns jag inte på rak arm vad en Audi drar, men närmar den sig verkligen 3kw/mil, annars vet jag inte hur du kommer upp mot 18kkr i kostnad. Dessutom kan man väl som jag förstått det anta att abonnemanget ingår om du har en bil från Ionity-gruppen.
Rent generellt uppfattar jag det som att allt gnällande här på Ionity är på premissen att man INTE vill betala medlemsavgiften, och visst då är det ju dyrt. Men varför ska man använda deras laddare i så stor utsträckning utan att ha abonnemanget också? Det är ju bara sjukt, det är ju ingen rimlig person som resonerar så att "detta ska jag använda ofta, men jag tänker fanimig betala det onödigt höga priset då". Jag vill inte betala för abonnemanget, men jag planerar inte heller att använda det i någon större utsträckning så det är irrelevant för mig om det kostar mig till och med 500:- nån gång för att jag hamnade i en sits där jag fick välja mellan Ionity eller ett tomt batteri.
Du får nog räkna med 3 kWh/mil med en E-Tron. Och antagligen mer än 1,6 kWh/mil med din Model 3 också. Elbilar drar mer än snittet på motorväg...
Du får nog räkna med 3 kWh/mil med en E-Tron. Och antagligen mer än 1,6 kWh/mil med din Model 3 också. Elbilar drar mer än snittet på motorväg...
ps. Kan även Tesla-ägare teckna abonnemanget?
Ja som jag sa så vet jag inte med en E-tron så det kanske är sant, dock så hamnar man på 650 * 3 * 3.5 = 6825 då, plus abonnemanget (om man nu ens behöver betala för det), 9225:-, så det är fortfarande hälften av tidigare siffra som nek0 refererar.
Gällande min M3 så går den dock på 1,6, som jag skrev så körde jag en Europa-trip i somras på 650mil och snittet var exakt 1,6. Jag kör dock inte tyska autobahn-hastigheter så det blir ju såklart mer om man är den typen.
Edit: min referens till 3kw på en e-tron i mitt tidigare inlägg var ju dock fel ser vi nu, tänkte lite för snabbt där, man får snarare räkna på att den drar 8kw/mil för att nå upp i ~18000:-, ej abb. inkluderat då.
Du får nog räkna med 3 kWh/mil med en E-Tron. Och antagligen mer än 1,6 kWh/mil med din Model 3 också. Elbilar drar mer än snittet på motorväg...
ps. Kan även Tesla-ägare teckna abonnemanget?
Ja som jag sa så vet jag inte med en E-tron så det kanske är sant, dock så hamnar man på 650 * 3 * 3.5 = 6825 då, plus abonnemanget (om man nu ens behöver betala för det), 9225:-, så det är fortfarande hälften av tidigare siffra som nek0 refererar.
Gällande min M3 så går den dock på 1,6, som jag skrev så körde jag en Europa-trip i somras på 650mil och snittet var exakt 1,6. Jag kör dock inte tyska autobahn-hastigheter så det blir ju såklart mer om man är den typen.
Edit: min referens till 3kw på en e-tron i mitt tidigare inlägg var ju dock fel ser vi nu, tänkte lite för snabbt där, man får snarare räkna på att den drar 8kw/mil för att nå upp i ~18000:-, ej abb. inkluderat då.
Inte för att vara petig men med E-tron abb hos Inonity betalar man 3.30 sek/kwh (från 2020-02-03). Jag vet inte hur det ser ut för Mercedes eller deras övriga partners.
Inte för att vara petig men med E-tron abb hos Inonity betalar man 3.30 sek/kwh (från 2020-02-03). Jag vet inte hur det ser ut för Mercedes eller deras övriga partners.
Jaha, där ser man. Det stod 3:50kr när jag kollade senast, alltså typ för några dagar sedan. Innebär det att marknadskrafterna redan har börjat verka? Antingen så beror det på att Mercedes var billigare eller så har proteststormen redan nått fram till Audi. Inte att 3:30 är direkt billigt, men det är ju en början. Plockar de dessutom bort sin 12-månaders bindningstid så börjar det likna nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Inte för att vara petig men med E-tron abb hos Inonity betalar man 3.30 sek/kwh (från 2020-02-03). Jag vet inte hur det ser ut för Mercedes eller deras övriga partners.
Jaha, där ser man. Det stod 3:50kr när jag kollade senast, alltså typ för några dagar sedan. Innebär det att marknadskrafterna redan har börjat verka? Antingen så beror det på att Mercedes var billigare eller så har proteststormen redan nått fram till Audi. Inte att 3:30 är direkt billigt, men det är ju en början. Plockar de dessutom bort sin 12-månaders bindningstid så börjar det likna nåt.
Jag fick mail från E-tron charging service i fredags med denna info:
NYTT: HPC IONITY [≥150 kW]
Förmånspris för kunder med Transit-taxa från 2020-02-03
Avgifter baseras på användning: 3,30 SEK/kWh
Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Hur ser den uträkningen ut? Jag tyckte jag såg i ett annat inlägg att du räknar på en 6-700 mil, låt oss säga 650. Min model 3 snittar 1.6kw/mil på en sån resa (gjorde en sån resa i europa i somras). Om jag bestämt (av någon sjuk anledning) att jag bara skulle använda Ionity så hade deras nya prismodell då som jag förstått det kostat mig, med det svenska priset räknat, 650 * 1.6 * 3.50 = 3640:-. Vi kan ju då lägga på kostnaden för abbet på det som jag förstod på Björn Nyland att det är ~200:- per månad, så totalt hamnar jag då på 6040:-. Nu minns jag inte på rak arm vad en Audi drar, men närmar den sig verkligen 3kw/mil, annars vet jag inte hur du kommer upp mot 18kkr i kostnad. Dessutom kan man väl som jag förstått det anta att abonnemanget ingår om du har en bil från Ionity-gruppen.
Rent generellt uppfattar jag det som att allt gnällande här på Ionity är på premissen att man INTE vill betala medlemsavgiften, och visst då är det ju dyrt. Men varför ska man använda deras laddare i så stor utsträckning utan att ha abonnemanget också? Det är ju bara sjukt, det är ju ingen rimlig person som resonerar så att "detta ska jag använda ofta, men jag tänker fanimig betala det onödigt höga priset då". Jag vill inte betala för abonnemanget, men jag planerar inte heller att använda det i någon större utsträckning så det är irrelevant för mig om det kostar mig till och med 500:- nån gång för att jag hamnade i en sits där jag fick välja mellan Ionity eller ett tomt batteri.
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
Om du tecknar Ionity Transit dagen innan du rullar iväg så blir kostnaden för din resa 9388:- även om du aldrig använder Ionity-abbonemanget en enda gång till under bindningstiden på 12 månader.
Jag är ingen fan av Ionitys prissättning, tvärtom, men rätt skall väl ändå vara rätt?
Betalar man 18000:- för den resan får man nog skylla sig själv.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
Om du tecknar Ionity Transit dagen innan du rullar iväg så blir kostnaden för din resa 9388:- även om du aldrig använder Ionity-abbonemanget en enda gång till under bindningstiden på 12 månader.
Jag är ingen fan av Ionitys prissättning, tvärtom, men rätt skall väl ändå vara rätt?
Betalar man 18000:- för den resan får man nog skylla sig själv.
/fth
P.S. enligt Ionitys hemsida:
Kunder som har registrerat sig för Transit-avgiften och skaffat sig en ny Audi e-tron slipper betala grundavgift det första året.
Resan skulle då (iaf första året) kosta 6930:-
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
Om du tecknar Ionity Transit dagen innan du rullar iväg så blir kostnaden för din resa 9388:- även om du aldrig använder Ionity-abbonemanget en enda gång till under bindningstiden på 12 månader.
Jag är ingen fan av Ionitys prissättning, tvärtom, men rätt skall väl ändå vara rätt?
Betalar man 18000:- för den resan får man nog skylla sig själv.
/fth
P.S. enligt Ionitys hemsida:
Kunder som har registrerat sig för Transit-avgiften och skaffat sig en ny Audi e-tron slipper betala grundavgift det första året.
Resan skulle då (iaf första året) kosta 6930:-
/fth
Nej tänker inte betala 18000:- eller 6930:- med min diesel kostar resan 7000:- . Jag skrev att jag inte åker ner varje år och då är det inte så smart med abonnemang. Hoppas det stabiliseras lite innan jag skaffar elbil
Bara för att Audi har idiotisk prissättning med månadsavgift måste inte alla andra göra likadant.
VW som verkar på allvar vilja sälja elbilar skulle kunna erbjuda annan prissättning till sina kunder. Det är upp till dem hur de vill prissätta tjänsten mot sina kunder kontra hur mycket de "interndebiteras" av Ionity.
Skulle VW välja erbjuda laddkort till sina kunder som säg kostar 5:- per kWh att snabbladda på Ionity, och utan nån månadsavgift, skulle de "vara tillbaka på banan" så att säga.
Bara för att Audi har idiotisk prissättning med månadsavgift måste inte alla andra göra likadant.
VW som verkar på allvar vilja sälja elbilar skulle kunna erbjuda annan prissättning till sina kunder. Det är upp till dem hur de vill prissätta tjänsten mot sina kunder kontra hur mycket de "interndebiteras" av Ionity.
Skulle VW välja erbjuda laddkort till sina kunder som säg kostar 5:- per kWh att snabbladda på Ionity, och utan nån månadsavgift, skulle de "vara tillbaka på banan" så att säga.
+1
Jag hoppas att VW och de andra vill sälja elbilar. Hittills har de inte visat någon super vilja.
Bara för att Audi har idiotisk prissättning med månadsavgift måste inte alla andra göra likadant.
VW som verkar på allvar vilja sälja elbilar skulle kunna erbjuda annan prissättning till sina kunder. Det är upp till dem hur de vill prissätta tjänsten mot sina kunder kontra hur mycket de "interndebiteras" av Ionity.
Skulle VW välja erbjuda laddkort till sina kunder som säg kostar 5:- per kWh att snabbladda på Ionity, och utan nån månadsavgift, skulle de "vara tillbaka på banan" så att säga.
Exakt. Att Audi-kortet är så dyrt beror ju troligen inte på att de betalar månadsavgiften till Ionity. De tar snarare betalt för tjänsten att man kan använda ett och samma kort hos många olika laddoperatörer, Bee, e.on osv. Visserligen ett totalt ointressant abonnemang eftersom det är otroligt mycket dyrare att ladda med Audi-kortet än att betala direkt, men en del vill kanske betala för bekvämlighetens skull, trots det saftiga påslaget. Men så kostar Ionity 3:30kr/kWh och då är det väl ganska sannolikt att Ionity egentligen kostar runt 3kr/kWh, dvs för tredjepartsleveantörer som Audi charging service och VW WeCharge osv, som då lägger på lite extra för att tjäna lite pengar själv.
Bara synd att man tvingas betala för ett skitabonnemnag som man inte behöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
Redan 2016 tyckte jag det var rätt vanligt med möjlighet att ladda på hotell och liknande. Hade inga som helst problem att hitta destinationsladdning då. Känns inte optimalt att åka till snabbladdare och vänta på laddning när man istället kan ladda bilen när man sover.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
Redan 2016 tyckte jag det var rätt vanligt med möjlighet att ladda på hotell och liknande. Hade inga som helst problem att hitta destinationsladdning då. Känns inte optimalt att åka till snabbladdare och vänta på laddning när man istället kan ladda bilen när man sover.
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
Redan 2016 tyckte jag det var rätt vanligt med möjlighet att ladda på hotell och liknande. Hade inga som helst problem att hitta destinationsladdning då. Känns inte optimalt att åka till snabbladdare och vänta på laddning när man istället kan ladda bilen när man sover.
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
För miljöns skull kanske?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.
Vilka prestanda är viktiga för dig? Att bita fast vid att bilen måste snabbladdas på Ionity för all körning är ju ungefär som att säga att bensin kostar 265:- litern för man måste köpa den på Bauhaus... https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.
Vilka prestanda är viktiga för dig? Att bita fast vid att bilen måste snabbladdas på Ionity för all körning är ju ungefär som att säga att bensin kostar 265:- litern för man måste köpa den på Bauhaus... https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml
Vad mina bekanta har vet jag nog bättre än dig. Har inte påstått att jag måste ladda på Ionity heller utan går på fakta från forumet. Här säger man att man inte kan förlita sig på att andra laddare fungerar eller att de inte är upptagna eller att man måste ha femtioelva olika brickor och kort. Vilka prestanda jag vill ha är räckvidd, snabbladdning, lastförmåga, utrymme (vill inte ha en femsitsig bil som blir tresitsig när jag ställt in min stol, jag är 196cm lång).
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
Redan 2016 tyckte jag det var rätt vanligt med möjlighet att ladda på hotell och liknande. Hade inga som helst problem att hitta destinationsladdning då. Känns inte optimalt att åka till snabbladdare och vänta på laddning när man istället kan ladda bilen när man sover.
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
För miljöns skull kanske?
Jo det där med miljö är ganska roligt. Tror att jag gör mer för miljön än många här på forumet som skryter med sina bilinköp för miljöns skull.
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.
Vilka prestanda är viktiga för dig? Att bita fast vid att bilen måste snabbladdas på Ionity för all körning är ju ungefär som att säga att bensin kostar 265:- litern för man måste köpa den på Bauhaus... https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml
Vad mina bekanta har vet jag nog bättre än dig. Har inte påstått att jag måste ladda på Ionity heller utan går på fakta från forumet. Här säger man att man inte kan förlita sig på att andra laddare fungerar eller att de inte är upptagna eller att man måste ha femtioelva olika brickor och kort. Vilka prestanda jag vill ha är räckvidd, snabbladdning, lastförmåga, utrymme (vill inte ha en femsitsig bil som blir tresitsig när jag ställt in min stol, jag är 196cm lång).
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.
Vilka prestanda är viktiga för dig? Att bita fast vid att bilen måste snabbladdas på Ionity för all körning är ju ungefär som att säga att bensin kostar 265:- litern för man måste köpa den på Bauhaus... https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml
Vad mina bekanta har vet jag nog bättre än dig. Har inte påstått att jag måste ladda på Ionity heller utan går på fakta från forumet. Här säger man att man inte kan förlita sig på att andra laddare fungerar eller att de inte är upptagna eller att man måste ha femtioelva olika brickor och kort. Vilka prestanda jag vill ha är räckvidd, snabbladdning, lastförmåga, utrymme (vill inte ha en femsitsig bil som blir tresitsig när jag ställt in min stol, jag är 196cm lång).
Och gratis
Bara så du vet så kan inte alla bli komiker. Du är en av dom, inte rolig alls .
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.
Vilka prestanda är viktiga för dig? Att bita fast vid att bilen måste snabbladdas på Ionity för all körning är ju ungefär som att säga att bensin kostar 265:- litern för man måste köpa den på Bauhaus... https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml
Vad mina bekanta har vet jag nog bättre än dig. Har inte påstått att jag måste ladda på Ionity heller utan går på fakta från forumet. Här säger man att man inte kan förlita sig på att andra laddare fungerar eller att de inte är upptagna eller att man måste ha femtioelva olika brickor och kort. Vilka prestanda jag vill ha är räckvidd, snabbladdning, lastförmåga, utrymme (vill inte ha en femsitsig bil som blir tresitsig när jag ställt in min stol, jag är 196cm lång).
Och gratis
Bara så du vet så kan inte alla bli komiker. Du är en av dom, inte rolig alls .
Får be om ursäkt, det var ganska drygt.
Men kände att du målar in dig i ett hörn när du skriver att Ionity är enda alternativet för laddning trots att det finns flertalet alternativ, som helst inte ska kosta någonting för dig (vem ska betala då?). Du ska bo hos vänner på resan, antar ( kanske felaktigt) att du bor gratis? Och det går absolut inte att ladda där heller. Även om det är långsam AC laddning hinner du ladda rätt mycket över natten. Blir i min mening ett väldigt krystat scenario.
Vad mina bekanta har vet jag nog bättre än dig. Har inte påstått att jag måste ladda på Ionity heller utan går på fakta från forumet. Här säger man att man inte kan förlita sig på att andra laddare fungerar eller att de inte är upptagna eller att man måste ha femtioelva olika brickor och kort. Vilka prestanda jag vill ha är räckvidd, snabbladdning, lastförmåga, utrymme (vill inte ha en femsitsig bil som blir tresitsig när jag ställt in min stol, jag är 196cm lång).
Om dina bekantar bor i villa och inte i tätort så kan de troligen bistå med laddning, bor de i stället i tätort finns det troligen laddmöjlighet i närheten.
Menar du att alla här säger "att man inte kan förlita sig på att andra laddare fungerar"? Tror inte det och jag är ett bevis på att så inte är fallet. Just i denna tråd så var det många som blev besvikna på Ionity när de tillkännagav sitt pris. Ionity är på inget sätt det enda laddnätverk som har snabbladdare på +150kW, särskilt inte på kontinenten. Ofta inget problem med betalning heller.
När det gäller räckvidd, snabbladdning, lastförmåga och utrymme finns ju flera val hos elbilar. Har man dock bestämt sig för att bara se problem, ignorera lösningar och göra kalkyler på dyrast möjliga alternativ som t.ex. 700*3*8,7 där varje tal i ekvationen är högsta tänkbara alternativ samtidigt alternativ som dessutom tar längre tid för dig (snabbladdning på 150kW kan ta längre tid än AC-laddning på 3kW...) så förstår jag att man tycker att det inte finns några alternativ.
God natt I-or!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.