Hej Johan, jag har också haft bekymmer med appen under mina första dagar där appen inte kommit i kontakt med bilen. De senaste 1.5 veckorna har det dock fungerar klanderfritt. Med det sagt, har läst om många som haft problem. Min säljare berättade att Audi köpt företaget som driftar Volvo On Call i Sverige och han hoppades (huruvida han visste något framgick inte) att de flyttar över de svenska användarna dit. Då blir det nog bättre. Låt se.Johan B skrev:Hämtade ut min bil igår. Riktigt trevligt med elbil, så tyst, härligt drag när man behöver annars väldigt mjuk körning! Har bara kört kort sträckor än så länge så kan inte säg så mycket om räckvidd osv. Kraften känns bra, spontant inget super stor skillnad mot 55an. Dock är det ju flera månader sedan jag körde den.
Dock får jag ingen kontakt med bilen vi appen, senaste status visar alltid när jag senast körde iväg med bilen. Sedan kan jag inte uppdatera, den är inte heller uppdaterad vid parkering av bilen, utan endast vid start.
Fler med samma problem?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Appen är lite sisådär ibland. När den funkar så tycker jag att den funkar bra, men det har hänt rätt ofta på senare tid att den inte har fått kontakt med servern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Appen har varit strulig under hösten men peppar peppar så tycker jag att den funkat nära nog 100% under drygt senaste månaden. Vet att det kan ta ett par dagar att få igång allt med registrering av huvudanvändare osv. Finns support att ringa/maila hos audi Sverige om det inte blir bättre.
Re: Audi e-tron
En ovetenskaplig förbrukningssituation observerad. Etron 55
Körde 2*70 km motorväg igår. Torr vägbana och ca 8 grader varmt. Men 7-8 m/s motvind på ena sträckan och förmodar medvind på tillbaka vägen. Farthållare på 115km/h. Ingen förvärmning av batteri på något av sträckorna
Motvind snittförbrukning. 298wh/km
Medvind snittförbrukning. 230wh/km
Körde 2*70 km motorväg igår. Torr vägbana och ca 8 grader varmt. Men 7-8 m/s motvind på ena sträckan och förmodar medvind på tillbaka vägen. Farthållare på 115km/h. Ingen förvärmning av batteri på något av sträckorna
Motvind snittförbrukning. 298wh/km
Medvind snittförbrukning. 230wh/km
Re: Audi e-tron
Fick ungefär samma siffror i veckan.
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audi e-tron
Hehe, körde just Lomma>Stockholm med min M3P. Drog just 280/km. Dock i regn, motvind och 140-150 på farthållaren.mati skrev:Fick ungefär samma siffror i veckan.
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
När regnet försvann sjönk förbrukningen till ca 220-230.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Re: Audi e-tron
Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tack!mati skrev:Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
Re: Audi e-tron
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.Rena skrev:Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Re: Audi e-tron
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.macky skrev:Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.Rena skrev:Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Känner mig lite som ”dieselmannen” ibland. Vill ha mer range!
Även med Model 3 LR skulle jag gärna ha ca dubbla åtminstone.
Vill helst kunna köra ca 4 timmar i ca 160kmh.
Även med Model 3 LR skulle jag gärna ha ca dubbla åtminstone.
Vill helst kunna köra ca 4 timmar i ca 160kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
När jag skriver 110-120 avser det hastighetsgränsen. Min fart 5-10 över på mätaren hela vägen. I Sthlm lite mer moms. Sist körde jag Norrköping-Södertälje med 137 (udda fart jag vet) på farthållaren med medvind och hade 29 i förbrukning. Men det är ju bara att köra 5 mil i tänkt hastighet och se vad man ligger på och justera hastigheten om det behövs. 25 mil motorväg är lugnt även på vintern. Brasklapp att det inte varit kallt på riktigt denna vinter.Legato skrev:Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.macky skrev:Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.Rena skrev:Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
De höga förbrukningarna är kallstart utan förvärmning och 15 km sträckor.
De lägre är motorväg i 120 + 80, med eller motvind gör en del skillnad.
De lägre är motorväg i 120 + 80, med eller motvind gör en del skillnad.
Re: Audi e-tron
Jag har kört exakt den sträckan flera gånger i liknande hastighet med vår 55:a. Aldrig varit några problem att komma fram utan att ladda.Rena skrev:Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Såhär der det ut för min bil. Och jag får väl säga samma sak, grovt sagt gäller ju kortare sträcka desto högre förbrukning.
Långtidsminnet ligger på 24,7kWh/100km efter 1800 mil.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Har ju haft min 50 en dryg vecka nu.
Bilen är ju verkligen bra och komforten är ju något utöver det vanliga!
Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Fick min Tibber box inkopplad idag, den är ju föredömligt enkel och bra!
Fråga gällande förvärmning av batteriet, sker detta både om man sätter laddtimern för fullladdat batteri vid en viss tid och även vid förvärmning av kupén?
Finns också något som kallas elektrisk temperaturreglering att välja i appen för laddtimern, vad innebär detta val?
Har ju noterat ett förbrukning blir väldigt hög med kallt batteri och korta sträckor.
Bilen är ju verkligen bra och komforten är ju något utöver det vanliga!
Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Fick min Tibber box inkopplad idag, den är ju föredömligt enkel och bra!
Fråga gällande förvärmning av batteriet, sker detta både om man sätter laddtimern för fullladdat batteri vid en viss tid och även vid förvärmning av kupén?
Finns också något som kallas elektrisk temperaturreglering att välja i appen för laddtimern, vad innebär detta val?
Har ju noterat ett förbrukning blir väldigt hög med kallt batteri och korta sträckor.
Re: Audi e-tron
Är det unikt för étron eller samma problem med avgasbilarna?Johan B skrev:Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Tycker man hört om det lääänge nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Elektrisk temperaturreglering är samma sak som förvärmning. Begreppet kommer troligen från fossilvärlden. Det är såväl kupén som batteriet som värms upp när förvärmningen är aktiverad.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Vi måste ha haft tur med vår Audi för jag kan bara minnas en gång de senaste månaderna som appen har strulat.
Tycker dock att den är långsam, kan ta 30 sekunder att uppdatera så man kan se om bilen är låst eller har några varningsmeddelanden.
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender så att bilen är varm när hon slutar jobbet, hade det inte funkat så hade jag hört det...
Tycker dock att den är långsam, kan ta 30 sekunder att uppdatera så man kan se om bilen är låst eller har några varningsmeddelanden.
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender så att bilen är varm när hon slutar jobbet, hade det inte funkat så hade jag hört det...
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Hur har du gjort det? Har Audi ett API man kan använda sig av?dd88 skrev:Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
VW köpte väll in sig i Volvos system förra året.mati skrev:Elektrisk temperaturreglering är samma sak som förvärmning. Begreppet kommer troligen från fossilvärlden. Det är såväl kupén som batteriet som värms upp när förvärmningen är aktiverad.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.