iAkita skrev:kenny skrev:Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Håller med till fullo. Av de mil jag kör per år är ca 500 mil beroende av snabbladdning. Tror det är i överkant av vad normalbilisten har behov av. Merkostnaden att fortsätta ladda på Ionity istället för att gå tillbaka och ladda för 5 kr/kWh på 50 kW laddare blir 3300 kr per år. I mina ögon en utan tvekan själig extrakostnadad för den milsvida skillnad det innebär att planera in laddstopp vid Ionity istället för vid ensamma 50 kW laddare, som kanske är upptagna eller ur funktion.
Jag tycker det märks i diskussionen att de flesta som uttalar sig negativt antingen inte kör elbil själva, alternativt är vana vid Teslas laddnätverk och därför kanske inte fullt ut förstår mervärdet det innebär for ”oss andra” att det numera finns ett snabbladdarnätverk med hög effekt och flera laddare per ställe. Det skulle vara intressant att se vilka löpande kostnader Ionity har per laddare, jämfört med andra aktörer som främst har utspridda 50 kW laddare. Med tanke på hur många som är tvärsäkra på att de skinnar sina kunder och har skyhöga marginaler i och med den nya prissättningen, så kan säkert någon presentera sådana siffror.
Den faktiska extrakostnaden är egentligen inte så intressant. Det här handlar mer om psykologi än ekonomi.
Problemet är alltså känslan det ger. Många har bil trots att de egentligen inte behöver en(jag är en av dom). Väldigt många skulle spara mkt på att vara med i bilpool/hyra bil vid behov.
Men man har en bil ändå, för det ger en frihetskänsla.
Höga fasta kostnader är lättare att svälja än lägre rörliga kostnader.
Många som redan har elbil(ej tesla) kommer nog känna sig mer instängda och tänka två ggr innan de ger sig ut på långtur, det hade definitivt jag gjort.
De som har fossilbil tänker nog också över om elbil verkligen är så rätt om det nu blir svindyrt på långresa. För oavsett om man bara kör långt en enda gång om året, tex till fjällen, så skaffar fruktansvärt många bil baserat på det enda tillfället. Inte särskilt rimligt, men så funkar folk.